Bacteria Skrevet torsdag kl 14:58 #421 Del Skrevet torsdag kl 14:58 Bigote skrev (18 minutter siden): Personlig bruker jeg aldri utrykket "sionist" fordi jeg føler at utrykket har blitt dratt ut av kontekst i et polarisert forsøk på å å tegne et negativt bildet av alle Israelere. Jeg tar avstand i fra mange polariserende generaliseringer i denne debatten. "Terrorsympatisør" blir dratt ut av kontekst for å svartmale Israelkritikere, og jeg har sluttet å diskutere med brukere som tyr til denne retorikken mot meg selv. Her syntes jeg egentlig enkelte burde gå i seg selv, og tenke over hvor grovt personangrep det er å assosiere folk som ikke er enige med deg med Hamas-terrorister etter 7. oktober. Dette skulle jeg ønske moderatorene også kunne tenkt over da dette erhets av meningsmotstandere. At krenkede utrykk blir brukt i mot Israelere fra Palestinere er forståelig når du ser på manifestasjonen konflikten har gjort på kulturen i Palestina... Bildet er faktisk mer nyansert enn " Leste dere hva denne Palestineren sa om Israelere!!!" Når enkelte her referer til statistikken: "70% av Palestinere i Gaza støtter Hamas", så sliter enkelte å trekke inn nyanser i forhold til denne ( Som for øvrig var en svak poll i fra Hamas-kontrollerte Gaza som ble tatt i konteksten av at Israelske raketter regnet inn over befolkningen som om ikke dette hadde påvirkning. For meg er det helt fjernt at enkelte velger å legge så mange aksjer i denne når selv ikke Israelske myndigheter validerer troverdigheten til den.) Når det kommer til Vestbredden ble det rapportert om at nesten 5000 palestinere har blir fordrevet i fra hjemmene sine og tusenvis av palestinske kontruksjoner har blitt ødelagt siden krigen startet. Argumentet om at Israel kun bosetter seg i ørkenen latterlig, og selv mange av disse bosetningene er uautoriserte i fra Israel side også. De får fremdeles vern av de mer høyre-radikale partiene i Israel. Vestbredden i forhold til internasjonal lov er ikke svart/hvitt i alle tilfeller, men måten en del av bosetterne har opptrådd på har virkelig ødelagt Israels rykte internasjonalt over mange tiar.. Det er nok ikke kun et fåtall som deltar i disse okkupasjonene av Palestinske hjem når man ser på rapportene. Det problematiske er at IDF stadig blir knyttet til disse og myndighetene gjør minimalt for å stoppe det... På VB er det kontrollstasjoner der palestinere må vente i timer på å komme igjennom i et tiltak mot terror, i mens Israelske okkupanter med sine våpen blir fritatt i fra dette og kan kjøre rett forbi. Jeg er glad for at du har observert det samme som meg ang bruken av ordet sionist… og er enig i at vi bør tenke over ordbruken når konflikten er så betent og komplisert som den er. Jeg prøver å bli bedre selv. Jeg har aldri hatt tiltro til disse pollene som refereres, uansett kan ikke de brukes til å konkludere med at «alle på Gaza er terrorister». Er kritisk til det som skjer på VB. Ser også at en god del av kritikken mot Israel er antisemittisme, noe som er mitt anliggende for i det hele tatt å engasjere meg. Det er sterkt å beklage at venstresiden i Israel er blitt desimert, men dette er en følge av å stå i en slik årelang konflikt. Det er sårt at så mange av de det gikk verst utover 7/10 folk til venstre politisk, bla fredsaktivister som hun dama som brukte hver frihelg på å kjøre unger fra Gaza til medisinsk behandling i Israel. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet torsdag kl 15:38 #422 Del Skrevet torsdag kl 15:38 (endret) Bacteria skrev (48 minutter siden): Jeg er glad for at du har observert det samme som meg ang bruken av ordet sionist… og er enig i at vi bør tenke over ordbruken når konflikten er så betent og komplisert som den er. Jeg prøver å bli bedre selv. Jeg har aldri hatt tiltro til disse pollene som refereres, uansett kan ikke de brukes til å konkludere med at «alle på Gaza er terrorister». Er kritisk til det som skjer på VB. Ser også at en god del av kritikken mot Israel er antisemittisme, noe som er mitt anliggende for i det hele tatt å engasjere meg. Det er sterkt å beklage at venstresiden i Israel er blitt desimert, men dette er en følge av å stå i en slik årelang konflikt. Det er sårt at så mange av de det gikk verst utover 7/10 folk til venstre politisk, bla fredsaktivister som hun dama som brukte hver frihelg på å kjøre unger fra Gaza til medisinsk behandling i Israel. Nå har jeg både hørt og sett tydelig antisemittistisk retorikk i diskusjonen rundt konflikten så det er sagt.. Jeg tar like stor avstand fra antisemetisme som rasisme på alle mulige måter. Spørsmålet mitt til deg er hvor går grensen går mellom kritikk av Israel som nasjon og antisemittisme? Det hender jeg kommer over at antisemittisme overdrevent blir brukt om kritikk i mot Israel som en nasjon og nasjonalitet. Når det kommer til de venstrelente i Israel så kan jeg kun snakke på vegne av en jeg kjenner i Israel. Disse blir sett ned på av mange Palestinere pga. nasjonalitet, og mange på den ytre høyresiden i Israel pga. politisk uenighet. Ellers er det ikke slik at Israelere og Palestinere automatisk betyr krig på alle områder.. Selv på Vestbredden ved Israelske bosetninger kan Palestinere og Israelere leve under en viss harmoni i relasjon til hverandre i det dagligdagse liv. Det er ikke slik at alt man ser i media gir alle sidene ved Israel og Palestina. Stemmene som er mest synlige i media og på sosiale medier representerer ikke alltid den vanlige Israeler og den vanlige Palestiner og er ofte bunnet i en mer polarisert tilnærming til konflikten. "Rage-baiting" er typisk noe folk blir slukt opp i når man tar til seg informasjon om dette. Spesielt på Youtube. På bakgrunn av hva Israelere har fortalt meg er det langt fra riktig at den vanlige Israeler alltid er enig med myndighetene i forhold til konflikten.. Jeg har aldri vært bort på en Israeler som har påstått at løsningen på fred med Palestina i det hele tatt er enkel.. Jo mer man leser seg opp på den, jo mer komplisert blir den. Man finner vanvittig mye grums på begge sidene av gjerdet. Endret torsdag kl 15:47 av Bigote 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet torsdag kl 15:55 #423 Del Skrevet torsdag kl 15:55 (endret) Bigote skrev (17 minutter siden): Nå har jeg både hørt og sett tydelig antisemittistisk retorikk i diskusjonen rundt konflikten så det er sagt.. Jeg tar like stor avstand fra antisemetisme som rasisme på alle mulige måter. Spørsmålet mitt til deg er hvor går grensen går mellom kritikk av Israel som nasjon og antisemittisme? Det hender jeg kommer over at antisemittisme overdrevent blir brukt om kritikk i mot Israel som en nasjon og nasjonalitet. Når det kommer til de venstrelente i Israel så kan jeg kun snakke på vegne av en jeg kjenner i Israel. Disse blir sett ned på av mange Palestinere pga. nasjonalitet, og mange på den ytre høyresiden i Israel pga. politisk uenighet. Ellers er det ikke slik at Israelere og Palestinere automatisk betyr krig på alle områder.. Selv på Vestbredden ved Israelske bosetninger kan Palestinere og Israelere leve under en viss harmoni i relasjon til hverandre i det dagligdagse liv. Det er ikke slik at alt man ser i media gir alle sidene ved Israel og Palestina. Stemmene som er mest synlige i media og på sosiale medier representerer ikke alltid den vanlige Israeler og den vanlige Palestiner og er ofte bunnet i en mer polarisert tilnærming til konflikten. "Rage-baiting" er typisk noe folk blir slukt opp i når man tar til seg informasjon om dette. Spesielt på Youtube. På bakgrunn av hva Israelere har fortalt meg er det langt fra riktig at den vanlige Israeler alltid er enig med myndighetene i forhold til konflikten.. Jeg har aldri vært bort på en Israeler som har påstått at løsningen på fred med Palestina i det hele tatt er enkel.. Jo mer man leser seg opp på den, jo mer komplisert blir den. Man finner vanvittig mye grums på begge sidene av gjerdet. Joda, jeg og har sett at anklager om antisemittisme bli misbrukt for å stilne all kritikk av staten Israel. For å svare på spørsmålet ditt: Det innlegget av K Foss (styremedlem i palestinakomiteen) som jeg har lenka til for et par dager siden i tråden, det var over grensa. For å ta et konkret eksempel (Vet at KF har personlige grunner for å hate israelere men likevel). Konkret går grensa for meg ved forslag om å avvikle Israel som land (uansett hvordan man ser for seg at dette skal gjøres). Altså at man godtar at fex nordmenn, franskmenn og vietnamesere har et land men ikke unner jøder det samme. Det er klar antisemittisme for meg. Jeg hevder også at å bruke nazi-og holocaust-terminologi i forbindelse med det som skjer nå er antisemittisme, likeså å «tweeke» offisielle definisjoner på folkemord slik at det skal passe i Gaza-krigen. De to tingene der, det er antisemittisme for meg. Endret torsdag kl 15:57 av Bacteria 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet i går, 08:50 #424 Del Skrevet i går, 08:50 (endret) Bacteria skrev (18 timer siden): Joda, jeg og har sett at anklager om antisemittisme bli misbrukt for å stilne all kritikk av staten Israel. For å svare på spørsmålet ditt: Det innlegget av K Foss (styremedlem i palestinakomiteen) som jeg har lenka til for et par dager siden i tråden, det var over grensa. For å ta et konkret eksempel (Vet at KF har personlige grunner for å hate israelere men likevel). Jeg likte ikke retorikken hennes selv, og jeg er ikke overbegeistret over Palestinakomiteen... Fremdeles er jeg litt sjokkert over at du reagerer på dette da denne retorikken blir brukt av av folk her inne som støtter Israel.. HELE TIDEN.. På hvilken måte er det å hele tiden trekke opp de mest grafiske eksemplene i fra 7.oktober for å spre hat og svartmale en hel folkegruppe noe annerledes enn det henne gjør? Det har vært en håpløst antall av tilfeller brukere poster de-humaniserende kommentarer om Palestinere her uten noen reaksjon i fra deg.. Jeg kunne dratt opp mange eksempler som jeg mener personlig er mer støtene enn denne facebook-posten.. Kommentaren om at det eksisterer dobbeltmoral her inne var helt på sin plass. Endret i går, 10:25 av Bigote 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet i går, 10:33 #425 Del Skrevet i går, 10:33 (endret) Bigote skrev (1 time siden): Jeg likte ikke retorikken hennes selv, og jeg er ikke overbegeistret over Palestinakomiteen... Fremdeles er jeg litt sjokkert over at du reagerer på dette da denne retorikken blir brukt av av folk her inne som støtter Israel.. HELE TIDEN.. På hvilken måte er det å hele tiden trekke opp de mest grafiske eksemplene i fra 7.oktober for å spre hat og svartmale en hel folkegruppe noe annerledes enn det henne gjør? Det har vært en håpløst antall av tilfeller dere poster de-humaniserende kommentarer om Palestinere her.. Jeg kunne dratt opp mange eksempler som jeg mener personlig er mer støtene enn denne facebook-posten.. Kommentaren om at det eksisterer dobbeltmoral her inne var helt på sin plass. Ikke det samme i det hele tatt. Innlegget hennes var dypt rasistisk. Grunnen til at folk drar opp det mest grafiske som skjedde 7/10 er jo ikke å demonisere palestinere. Det er nødvendig fordi grusomhetene benektes. Kanskje ikke her inne, men ellers benektes de veldig og folk mener størstedelen av de som døde ble drept av IDF. Det Hamas gjorde, var å gjenskape de mest brutale europeiske jødeforfølgelsene på israelsk jord, og det er viktig å få det fram. Ikke minst for å forstå hvilket pågående traume dette er for israelerne, og for å forstå (men ikke nødvendigvis forsvare). Her må vi klare å tenke logisk. Vi kan ikke bare legge lokk på grusomheter fordi det er de vi ser på som ofre og som «de svake» i konflikten som utfører de. Tenk deg et innlegg skrevet av en person på motsatt side, slik jeg skisserer i innlegg #377 i tråden her. Det er det som er den ente ekvivalenten, ikke at jeg eller andre snakker om voldtekter og torturdrap på sivile israelere på 7/10. Om man hadde skrevet et slikt innlegg, ville rasismeanklagene haglet, det hadde blitt tatt opp i debatten og det ville blitt et helvetes styr. Med rette. edit: Du er sjokkert over at jeg reagerte på FB-innlegget?? Da er du sikkert også sjokkert over at folk som Espen Goffeng og Lars Gule(!) også reagerte. Endret i går, 10:36 av Bacteria 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 23 timer siden #426 Del Skrevet 23 timer siden (endret) Bacteria skrev (3 timer siden): Ikke det samme i det hele tatt. Innlegget hennes var dypt rasistisk. Grunnen til at folk drar opp det mest grafiske som skjedde 7/10 er jo ikke å demonisere palestinere. Det er nødvendig fordi grusomhetene benektes. Kanskje ikke her inne, men ellers benektes de veldig og folk mener størstedelen av de som døde ble drept av IDF. Det Hamas gjorde, var å gjenskape de mest brutale europeiske jødeforfølgelsene på israelsk jord, og det er viktig å få det fram. Ikke minst for å forstå hvilket pågående traume dette er for israelerne, og for å forstå (men ikke nødvendigvis forsvare). Her må vi klare å tenke logisk. Vi kan ikke bare legge lokk på grusomheter fordi det er de vi ser på som ofre og som «de svake» i konflikten som utfører de. Tenk deg et innlegg skrevet av en person på motsatt side, slik jeg skisserer i innlegg #377 i tråden her. Det er det som er den ente ekvivalenten, ikke at jeg eller andre snakker om voldtekter og torturdrap på sivile israelere på 7/10. Om man hadde skrevet et slikt innlegg, ville rasismeanklagene haglet, det hadde blitt tatt opp i debatten og det ville blitt et helvetes styr. Med rette. edit: Du er sjokkert over at jeg reagerte på FB-innlegget?? Da er du sikkert også sjokkert over at folk som Espen Goffeng og Lars Gule(!) også reagerte. Innlegget var per definisjon ikke rasistisk da hun gikk på Israelere som nasjonalitet og ikke rase. Hun generaliserte alle Israelere ved å trekke opp stygge eksempler på hva enkelte Israelere har gjort gjennom konflikten. Dette er HELT likt som pro-Israelere gjør når de går løs på palestinere på en de-humaniserende måte for forsvare massakrene og bombingen av Gaza der de sivile betaler prisen. Absolutt ingen har benektet det som skjedde den 7. oktober, og jeg utfordrer deg på å finne et eneste innlegg på dette forumet der dette har skjedd. Om du faktisk følger med i disse trådene blir det grafiske i terrorangrepet brukt i større grad som våpen i mot meningsmotstandere for å degradere dem i sammen med palestinere.. Hver eneste gang folk her stiller seg kritisk til noe Israel gjør blir alltid dette feid under tappet og fokuset vridd over på 7 oktober... Hvorfor tror du Israelkritikere rømmer disse trådene? Israelerne som måtte lide den dagen og de pårørende fortjener vår aller største sympati, men ved å kalle dette en gjenskapelse av Holocaust toner du ned grusommhetene jødene opplevde på denne tiden. Holocaust er virkelig i en egen kategori når det kommer til eksempler på grusomhet mennesker har blitt utsatt for i historien. Hva tror du Holocaust overlevende ville sagt om de hørte at du sammenliknet 7.oktober med en jødeforfølgelse og undertrykkelse der milioner ble drept, sendt til konsentrasjonsleire og ble gasset i hjel gjennom flere år? Her syntes jeg du burde vise mer respekt for historien og de som var ofre for den... Jeg sier ikke at 7.oktober ikke var grusomt og forferdelig, men at det er lurt å være litt forsiktig med historiesammenlikningene dine. Ellers er jeg lite interessert i en holocaust diskusjon. Jeg står 100% for at disse hendelsene ikke er sammenliknbare. Endret 21 timer siden av Bigote 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå