Molly85 Skrevet 22. mars #241 Del Skrevet 22. mars Det foregår inget folkemord i Gaza. Det er feil. At Albanese brukte ordet dagen etter 7. oktober sier mye om hvor seriøst vi skal ta henne. Men det viktigste: https://www.bbc.com/news/articles/c3g9g63jl17o.amp This interpretation spread quickly, appearing in UN press releases, statements from campaign groups and many media outlets, including the BBC. In April, however, Joan Donoghue, the president of the ICJ at the time of that ruling, said in a BBC interview that this was not what the court had ruled. Rather, she said, the purpose of the ruling was to declare that South Africa had a right to bring its case against Israel and that Palestinians had “plausible rights to protection from genocide” - rights which were at a real risk of irreparable damage Ergo er det bare en feilslutning at et folkemord finner sted. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 22. mars #242 Del Skrevet 22. mars Molly85 skrev (2 minutter siden): Det foregår inget folkemord i Gaza. Det er feil. At Albanese brukte ordet dagen etter 7. oktober sier mye om hvor seriøst vi skal ta henne. Men det viktigste: https://www.bbc.com/news/articles/c3g9g63jl17o.amp This interpretation spread quickly, appearing in UN press releases, statements from campaign groups and many media outlets, including the BBC. In April, however, Joan Donoghue, the president of the ICJ at the time of that ruling, said in a BBC interview that this was not what the court had ruled. Rather, she said, the purpose of the ruling was to declare that South Africa had a right to bring its case against Israel and that Palestinians had “plausible rights to protection from genocide” - rights which were at a real risk of irreparable damage Ergo er det bare en feilslutning at et folkemord finner sted. Den feilrapporteringen hvor det ble meldt at ICJ mente det var plausibelt at det foregikk folkemord har jeg fremdeles ikke sett bli settet i de større norske mediene. Jeg har derimot sett faktafeilen bli gjentatt ved et par anledninger som her for eksempel: https://www.nrk.no/urix/eksklusivt-intervju-med-israels-nye-talsperson_-_-vi-er-den-mest-humane-haeren-nokosinne-1.16860935 Sitat Israel må svare for seg i Den internasjonale straffedomstolen, som seier at det er plausibel grunn til å tru at folkemord blir utført i Gaza. Husker jeg sendte e-post til en journalist som serverte den faktafeilen og bad om at det ble rettet i henhold til uttalelsen til ICJ. Artikkelen ble ikke rettet. Det er sånn som det som får meg til å tro at det er et snev av pro-palestinsk aktivisme blant journalistene når de ikke er interessert i å rette opp åpenbare faktafeil. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 22. mars #243 Del Skrevet 22. mars Bacteria skrev (44 minutter siden): @Motstrømmenventer fortsatt på svar på spørsmålet mitt i #262.…. Og så har jeg et spørsmål til alle debattanter. Det hevdes at dette ikke har noe med religion å gjøre. Det er land, sant? Hva hadde skjedd om alle jøder i Israel kollektivt hadde konvertert til Islam. Alle, også LHGBT-gjengen i TelAviv hadde samfengt sagt frem den arabiske trosbekjennelsen shahada og erklært at nå, nå gir vi opp denne judaismen og blir muslimer… hva hadde skjedd? Hadde det da blitt fred? Tror ikke du trenger å konvertere for at det skal bli fred. Bare slutte å okkuperer og behandle palestinerne som fienden. Hør på hva folket sier. Jeg snakker med palestinerne daglig og har venner som er Palestinere samt mange andre muslimske venner fra ulike land. Aldri har de behandle meg med noe annet enn åpenhet og respekt. Og jeg er atheist og nest etter djevelen i alle religioner. Men som kristne er palestinere først mennesker, de er ikke en religion. Grunnen er at palastina har vært smeltet sammen av alle abrahamiske religioner og de har levd side om side I krig og fred . Så det handler om land og politikken til Israel, deres okkupasjon av Palestina 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 22. mars #244 Del Skrevet 22. mars Motstrømmen skrev (1 minutt siden): Tror ikke du trenger å konvertere for at det skal bli fred. Bare slutte å okkuperer og behandle palestinerne som fienden. Hør på hva folket sier. Jeg snakker med palestinerne daglig og har venner som er Palestinere samt mange andre muslimske venner fra ulike land. Aldri har de behandle meg med noe annet enn åpenhet og respekt. Og jeg er atheist og nest etter djevelen i alle religioner. Men som kristne er palestinere først mennesker, de er ikke en religion. Grunnen er at palastina har vært smeltet sammen av alle abrahamiske religioner og de har levd side om side I krig og fred . Så det handler om land og politikken til Israel, deres okkupasjon av Palestina Åpenhet og respekt er ikke Hamas sine karaktertrekk. De vil slakte ned så mange jøder som mulig. Hvorfor skal ikke Israel få forsvare seg? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadasikkert29 Skrevet 22. mars #245 Del Skrevet 22. mars Ja men herreguuud. Spiller da ingen rolle hvem sin feil det her er. Det rettferdiggjør uansett aldri det som skjer nå. Kan vi ikke alle bare bli enige om at det å drepe barn er feil og må stoppes?! Ikke bare blir de drept men de blir sultet... De har ikke noe hjem, nesten ingen helsehjelp og heller ingen plass å rømme. Dette kunne ha vært deg og meg, ikke glem at dette er sivile mennesker som absolutt ikke har skylden for noe av det som har skjedd. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 22. mars #246 Del Skrevet 22. mars Molly85 skrev (5 minutter siden): Åpenhet og respekt er ikke Hamas sine karaktertrekk. De vil slakte ned så mange jøder som mulig. Hvorfor skal ikke Israel få forsvare seg? Nei, de vil ha ende på okkupasjon. De er mennesker og tilregnelig. Og har avtalt om du ikke følger med. I fase 3 av avslutning på okkupasjon og apartheid. Tre ned og la folket velge. De har ikke horn i pannen. Men de har rett til å motsette seg okkupasjon med våpen. Selfølgelig ikke mot sivile, og det er de dømt for. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 22. mars #247 Del Skrevet 22. mars Jadasikkert29 skrev (2 minutter siden): Ja men herreguuud. Spiller da ingen rolle hvem sin feil det her er. Det rettferdiggjør uansett aldri det som skjer nå. Kan vi ikke alle bare bli enige om at det å drepe barn er feil og må stoppes?! Ikke bare blir de drept men de blir sultet... De har ikke noe hjem, nesten ingen helsehjelp og heller ingen plass å rømme. Dette kunne ha vært deg og meg, ikke glem at dette er sivile mennesker som absolutt ikke har skylden for noe av det som har skjedd. Kan godt gi deg Nobels fredspris for dette utsagnet her. Men jeg tror ikke det hjelper på den pågående voldtekten fra en supermakt dessverre. Offeret er uskyldige mennesker i hopetall, og grushauger man har som mål å bli til sand. Badestrand. Uten palestinere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 22. mars #248 Del Skrevet 22. mars Motstrømmen skrev (7 minutter siden): Tror ikke du trenger å konvertere for at det skal bli fred. Bare slutte å okkuperer og behandle palestinerne som fienden. Hør på hva folket sier. Jeg snakker med palestinerne daglig og har venner som er Palestinere samt mange andre muslimske venner fra ulike land. Aldri har de behandle meg med noe annet enn åpenhet og respekt. Og jeg er atheist og nest etter djevelen i alle religioner. Men som kristne er palestinere først mennesker, de er ikke en religion. Grunnen er at palastina har vært smeltet sammen av alle abrahamiske religioner og de har levd side om side I krig og fred . Så det handler om land og politikken til Israel, deres okkupasjon av Palestina Det er ikke tvil om at arabere generelt er nydelige mennesker på alle vis. Bortsett fra at de hater jøder. Det vet jeg, jeg har muslimer i slekta tom. Var i selskap til ei av de nylig og fikk fantastisk god mat. Arabisk kultur er flott, de tar vare på hverandre og gjester. Det er ikke det det står på i det hele tatt, men det er dette innbitte jødehatet som er så innmari slitsomt å forholde seg til. Og som virker som å være integrert i kulturen. Nå skal jeg ikke legge ord i munnen på deg, du svarte ikke helt på det jeg spurte om men jeg leser deg sånn at du mener at en enstatsløsning med jøder og arabere i felles sekulær styring er den beste løsningen. Det kan jeg være enig i, men er stygt redd for at det som skjedde for to uker siden i Syria bare blir kos ift det som da vil skje. Spør du meg, mener jeg at det jødiske folkets historie viser at de trenger en egen stat de greier å forsvare. Hvis det gjør meg til en forkjemper for apartheid og kolonialisme, så får det bare være slik. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sandpapirhode Skrevet 22. mars #249 Del Skrevet 22. mars Bacteria skrev (2 minutter siden): Det er ikke tvil om at arabere generelt er nydelige mennesker på alle vis. Bortsett fra at de hater jøder. Det vet jeg, jeg har muslimer i slekta tom. Var i selskap til ei av de nylig og fikk fantastisk god mat. Arabisk kultur er flott, de tar vare på hverandre og gjester. Det er ikke det det står på i det hele tatt, men det er dette innbitte jødehatet som er så innmari slitsomt å forholde seg til. Og som virker som å være integrert i kulturen. Nå skal jeg ikke legge ord i munnen på deg, du svarte ikke helt på det jeg spurte om men jeg leser deg sånn at du mener at en enstatsløsning med jøder og arabere i felles sekulær styring er den beste løsningen. Det kan jeg være enig i, men er stygt redd for at det som skjedde for to uker siden i Syria bare blir kos ift det som da vil skje. Spør du meg, mener jeg at det jødiske folkets historie viser at de trenger en egen stat de greier å forsvare. Hvis det gjør meg til en forkjemper for apartheid og kolonialisme, så får det bare være slik. Hvorfor ikke gi forlate Norge og gi det til Palestinere så Jødene kan få egen stat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 22. mars #250 Del Skrevet 22. mars sandpapirhode skrev (2 minutter siden): Hvorfor ikke gi forlate Norge og gi det til Palestinere så Jødene kan få egen stat? Slik kan det kanskje bli også. De vil møte stengte dører på sin vei og traske videre mot nord. Reneste pilgrimsferd.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 22. mars #251 Del Skrevet 22. mars Jadasikkert29 skrev (8 minutter siden): Ja men herreguuud. Spiller da ingen rolle hvem sin feil det her er. Det rettferdiggjør uansett aldri det som skjer nå. Kan vi ikke alle bare bli enige om at det å drepe barn er feil og må stoppes?! Ikke bare blir de drept men de blir sultet... De har ikke noe hjem, nesten ingen helsehjelp og heller ingen plass å rømme. Dette kunne ha vært deg og meg, ikke glem at dette er sivile mennesker som absolutt ikke har skylden for noe av det som har skjedd. Er du da imot all krig? For sivile og barn dør i alle kriger. Det ville heller ikke vært mulig å stoppe IS eller Hitler uten at barn også ble drept i angrepene. Flertallet av palestinerne støtter for øvrig 7. oktober og væpnet kamp, så de vet hva de går til. I alle fall merkverdig få tynne og døde av sult etter at det i over ett år har blitt hevdet det er ingen mat og hungersnød. Hamas ved makten vil bare forårsake nye angrep på israelere i fremtiden og gislene holder de fremdeles. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 22. mars #252 Del Skrevet 22. mars Bacteria skrev (3 minutter siden): Det er ikke tvil om at arabere generelt er nydelige mennesker på alle vis. Bortsett fra at de hater jøder. Det vet jeg, jeg har muslimer i slekta tom. Var i selskap til ei av de nylig og fikk fantastisk god mat. Arabisk kultur er flott, de tar vare på hverandre og gjester. Det er ikke det det står på i det hele tatt, men det er dette innbitte jødehatet som er så innmari slitsomt å forholde seg til. Og som virker som å være integrert i kulturen. Nå skal jeg ikke legge ord i munnen på deg, du svarte ikke helt på det jeg spurte om men jeg leser deg sånn at du mener at en enstatsløsning med jøder og arabere i felles sekulær styring er den beste løsningen. Det kan jeg være enig i, men er stygt redd for at det som skjedde for to uker siden i Syria bare blir kos ift det som da vil skje. Spør du meg, mener jeg at det jødiske folkets historie viser at de trenger en egen stat de greier å forsvare. Hvis det gjør meg til en forkjemper for apartheid og kolonialisme, så får det bare være slik. Tror ikke det er jødehatet,mer enn hvem som har drept de og fordervet og okkupert de i 80 år. De vet som alle at det er gode jøder som står ved deres side I mot okkupasjon . I Vestbredden er det godt samarbeid med jødiske organisasjoner som kommer å dokumentere overgrep fra IDF og bosetter terrorisme. Begge mine venner i Vestbredden har Israelske venner. Men jeg kan sette meg i situasjonen til en som har vokst opp uten overlende av Israels bomber, at jeg vil bære hat i hjertet mot de som tok alt fra meg.Et liv,familie,venner,skole,sykehus, nekte mat,strøm og sa et barn var skyldig i dens families død fordi var født i Gaza. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 22. mars #253 Del Skrevet 22. mars Motstrømmen skrev (Akkurat nå): Tror ikke det er jødehatet,mer enn hvem som har drept de og fordervet og okkupert de i 80 år. De vet som alle at det er gode jøder som står ved deres side I mot okkupasjon . I Vestbredden er det godt samarbeid med jødiske organisasjoner som kommer å dokumentere overgrep fra IDF og bosetter terrorisme. Begge mine venner i Vestbredden har Israelske venner. Men jeg kan sette meg i situasjonen til en som har vokst opp uten overlende av Israels bomber, at jeg vil bære hat i hjertet mot de som tok alt fra meg.Et liv,familie,venner,skole,sykehus, nekte mat,strøm og sa et barn var skyldig i dens families død fordi var født i Gaza. Israel fikk landområde gjennom folkeretten, på grunn av Holocaust (6 mill drept). De var ikke trygge i Europa lenger. Området de fikk var mye større enn det er i dag, men de har gitt fra seg områder til araberne i håp om fred. Det har det ikke blitt. Tostatsløsning har Israel sagt ja til, araberne nei. Hver gang. Men 7. oktober skjedde det som for alltid vil endre saken; noen tostatsløsning er ikke lenger aktuell, fordi Hamas har sagt de vil gjøre 7. oktober igjen og igjen. Israel trakk seg ut i 2006. At Gaza er i ruiner nå har Hamas skylden for, for de har ikke gjort annet enn å angripe Israel ved minste mulighet. De bruker til og med barn, for et barn der er ikke mer verdt enn det de kan som martyr. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadasikkert29 Skrevet 22. mars #254 Del Skrevet 22. mars Svava skrev (30 minutter siden): Er du da imot all krig? For sivile og barn dør i alle kriger. Det ville heller ikke vært mulig å stoppe IS eller Hitler uten at barn også ble drept i angrepene. Flertallet av palestinerne støtter for øvrig 7. oktober og væpnet kamp, så de vet hva de går til. I alle fall merkverdig få tynne og døde av sult etter at det i over ett år har blitt hevdet det er ingen mat og hungersnød. Hamas ved makten vil bare forårsake nye angrep på israelere i fremtiden og gislene holder de fremdeles. Ja er helt klart imot all krig. De fikk jo uansett ikke stoppet Hitler før det var for sent for veldig, veldig mange. Har du snakket med alle palestinere du da siden du vet hva de støtter og ikke støtter? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 22. mars #255 Del Skrevet 22. mars https://www.nrk.no/nyheter/kraftige-israelske-angrep-i-sor-libanon-1.17351749 Sitat Det israelske militæret (IDF) hevder angrepene har vært rettet mot Hizbollah-mål, og sier det er gjengjeldelse for tre raketter som ble skutt fra Libanon mot Israel. Som vanlig når norsk media rapporterer om Midtøstenkonflikten: Israel eller IDF "hevder" mens andre parten sine uttalelser blir ikke trukket i tvil. Det var for øvrig 6 raketter som ble skutt fra Libanon mot Israel, men 3 av de falt ned i Libanon. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 22. mars #256 Del Skrevet 22. mars Svava skrev (5 minutter siden): https://www.nrk.no/nyheter/kraftige-israelske-angrep-i-sor-libanon-1.17351749 Som vanlig når norsk media rapporterer om Midtøstenkonflikten: Israel eller IDF "hevder" mens andre parten sine uttalelser blir ikke trukket i tvil. Det var for øvrig 6 raketter som ble skutt fra Libanon mot Israel, men 3 av de falt ned i Libanon. Ja, de viser tydelig at de ikke tar IDFs ord for god fisk, Hamas derimot…. Spyr ut dødstall 2 minutter etter en bombe. Og dødstallene som ble avslørt som fikset sa de aldei noe om, men FN endret tallene i det stille. I verden i dag er det ikke noe rett og galt, tydeligvis. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 22. mars #257 Del Skrevet 22. mars Hørte podcast i dag der en modig palestiner lot seg intervjue mens han søkte tilflukt i en skole. Han ble spurt om det at sivile brukes som skjold, om det stemmer, eller ikke. Han fortalte at de var veldig overrasket der, men at Hamas faktisk bruker sivile som skjold. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 23. mars #258 Del Skrevet 23. mars Førvrig en gjentagende greie at nå man nevner 7. oktober for pro-pal så får man tilbake «Tragisk. Men……» Som at NOE i Gaza kan sammenlignes med den tortur israelerne ble utsatt for 7. oktober. Det kan det ikke. Ja, at et barn i Gaza dør er like tragisk, men måte å dø på teller også. Å bli hatet og pint til døde er verre enn et skudd i hodet eller å dø i et bombeangrep. Så den der «trist, MEN…» fungerer ikke, rett og slett, og den viser en mangel på empati for israelerne. 1. barn som dør er tragisk og grusomt uansett side. 2. torturen har noe å si. Og når Hamas er villige til å gjøre så bestialske og barbariske handlinger, hvordan er det mulig å gi dem så mye tillit og benefit of the doubt som pro-pal gjør? 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 23. mars #259 Del Skrevet 23. mars Det er bare å google. Det har vært migrasjon og utskiftning av demografi i Levanten i tusener av år. Folk som etter lokalt har skiftet både religion og språk både på 1800 tallet, før og siden. De fleste grupper har endret seg, og flyttet på seg. Det er ikke slik at største parten av verken arabere eller jøder har vært i regionen i tusenvis av år. Det er helt sikkert slik at det finnes noen jøder i regionen som har aner tilbake tusener av år. Særlig i Jerusalem har jødene stått sterkt. Det er helt sikkert sånn at det finnes muslimer og kristne, druzer, og andre som har tilsvarende lange røtter. Det er helt klart at flesteparten av de som kaller seg palestinere i dag ikke har årtusener bak seg i regionen. Det er også på det rene at noen jøder har slike aner. Jeg er av den oppfatning at disse historiske folkevandringer etc ikke spiller all verdens rolle. Det er mange mennesker, rundt hele verden, som har alle mulige former av historiske aner, som er helt irrelevante for hvem som eier jordflekker i dag. Kanskje jeg har aner fra vikingtiden som tilsa at jeg burde eie store gårder, jeg eier allikevel bare mitt hus, og min hageflekk. Vi må leve i nuet. Jeg kjenner en familie som hadde en gård i et område som ble regulert både til vei, og utbygging, mye ble ekspropriert på 50 tallet. Familie overhode har kjempet mot det offentlige hele sitt voksne liv, for ting som skjedde i etterkrigstiden. Han var ingen lykkelig mann. Disse historiske forholdene er ikke relevant i dag. Et av de mest kjente bildene fra 7. oktober er av en svart Hamas terrorist i Gaza som sto ved en pickup med et gissel. Historisk sett var ikke folk i Levanten svarte. Hva er det relevant for? Det er også en kjent influenser som som hadde flyttet fra Dubai til Gaza med sin familie, da foreldrene mente at skolegangen i Gaza var bedre for sine barn. Demografien i regionen er ikke statisk, den var ikke statisk, og jeg har svært vanskelig for å se at den er så fryktelig relevant på den ene eller andre måten, for verken jøder eller arabere. Jødene har arkeologiske røtter med mynter, steintavler og vaser tilbake tusenvis av år. Det er allikevel ikke dette som gir dem rett til landområdene. Finner sikkert mange vikinge mynter både i England, Russland og Tyskland. Jeg kan ikke kreve noe fra disse landene av den grunn. Det er ikke relevant. Jeg vet det er jøder som hevder det er relevant, men har vanskelig for å se det selv. Samme når det gjelder araberne. Det har vært en demografi som endret seg i regionen i tusenvis av år. Det kommer fremdeles til å fortsette å være slik. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 23. mars #260 Del Skrevet 23. mars Madame Butterfly skrev (7 minutter siden): Det er bare å google. Det har vært migrasjon og utskiftning av demografi i Levanten i tusener av år. Folk som etter lokalt har skiftet både religion og språk både på 1800 tallet, før og siden. De fleste grupper har endret seg, og flyttet på seg. Det er ikke slik at største parten av verken arabere eller jøder har vært i regionen i tusenvis av år. Det er helt sikkert slik at det finnes noen jøder i regionen som har aner tilbake tusener av år. Særlig i Jerusalem har jødene stått sterkt. Det er helt sikkert sånn at det finnes muslimer og kristne, druzer, og andre som har tilsvarende lange røtter. Det er helt klart at flesteparten av de som kaller seg palestinere i dag ikke har årtusener bak seg i regionen. Det er også på det rene at noen jøder har slike aner. Jeg er av den oppfatning at disse historiske folkevandringer etc ikke spiller all verdens rolle. Det er mange mennesker, rundt hele verden, som har alle mulige former av historiske aner, som er helt irrelevante for hvem som eier jordflekker i dag. Kanskje jeg har aner fra vikingtiden som tilsa at jeg burde eie store gårder, jeg eier allikevel bare mitt hus, og min hageflekk. Vi må leve i nuet. Jeg kjenner en familie som hadde en gård i et område som ble regulert både til vei, og utbygging, mye ble ekspropriert på 50 tallet. Familie overhode har kjempet mot det offentlige hele sitt voksne liv, for ting som skjedde i etterkrigstiden. Han var ingen lykkelig mann. Disse historiske forholdene er ikke relevant i dag. Et av de mest kjente bildene fra 7. oktober er av en svart Hamas terrorist i Gaza som sto ved en pickup med et gissel. Historisk sett var ikke folk i Levanten svarte. Hva er det relevant for? Det er også en kjent influenser som som hadde flyttet fra Dubai til Gaza med sin familie, da foreldrene mente at skolegangen i Gaza var bedre for sine barn. Demografien i regionen er ikke statisk, den var ikke statisk, og jeg har svært vanskelig for å se at den er så fryktelig relevant på den ene eller andre måten, for verken jøder eller arabere. Jødene har arkeologiske røtter med mynter, steintavler og vaser tilbake tusenvis av år. Det er allikevel ikke dette som gir dem rett til landområdene. Finner sikkert mange vikinge mynter både i England, Russland og Tyskland. Jeg kan ikke kreve noe fra disse landene av den grunn. Det er ikke relevant. Jeg vet det er jøder som hevder det er relevant, men har vanskelig for å se det selv. Samme når det gjelder araberne. Det har vært en demografi som endret seg i regionen i tusenvis av år. Det kommer fremdeles til å fortsette å være slik. Jeg er enig her. Området har vært en vandringsrute og en smeltedigel i årtusener. En stor del av de som befant seg der for 100 år siden var beduiner, altså gjeternomader. En annen stor gruppe arabere innvandret da den sionistiske innvandring startet på 1800-tallet. Dette fordi de europeiske jødene startet med virksomheter som genererte arbeidsplasser. Navnene til noen av palestinerne er avslørende. Hun som deltok på debatten torsdag het Iraki. Hvor kommer familien hennes fra? Holder fast ved at dette handler om ideologi mer enn land. Provokasjonen er tap av land for islam. Hadde jødene kollektivt konvertert til islam, byttet navn på landet og erklært staten som islamsk, hadde det blitt fred. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå