Pippi Lotta Skrevet 23. februar #161 Del Skrevet 23. februar Lothlorien- skrev (31 minutter siden): Tuller du nå??? Eller vet du rett og slett ikke? Egypt angrep Israel helt fra starten, i 1948 da Israel ble dannet. Egypt stod også bl.a. bak seksdagerskrigen i 1967 og Yom Kippur-krigen i 1973. Israel var generøse nok til å returnere Sinaihalvøya til Egypt i bytte mot en fredsavtale. Sikkert gunstig den gangen, men ville jo vært mye mer praktisk om de hadde beholdt denne, flyttet palestinerne dit og så gitt Sinaihalvøya tilbake etterpå. Lett å være etterpåklok, var nok vanskelig for Israel å forestille seg at Gaza skulle bli et nazireir noen tiår senere. Tuller du med meg nå? Du mener at fordi Egypt var med i en krig i 1967, så skal dette føre til at de mister retten til å besteme over eget teretorie 58 år senere? Hvor mange av menneskene som bestemte i 1967 tror du fremdeles er yrkesaktive? Hvor mange av de med stemeret er i det helle tatt i live 58 år senere tror du? Hvor lenge kan man vente med å i lege et land konsekvenser synes du? Er 60 år en rimelig grense for deg? Eller kan man vente i 100 år med å kreve bot og fremdeles være fornuftig i din verden? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 23. februar #162 Del Skrevet 23. februar Pippi Lotta skrev (9 minutter siden): Tuller du med meg nå? Du mener at fordi Egypt var med i en krig i 1967, så skal dette føre til at de mister retten til å besteme over eget teretorie 58 år senere? Hvor mange av menneskene som bestemte i 1967 tror du fremdeles er yrkesaktive? Hvor mange av de med stemeret er i det helle tatt i live 58 år senere tror du? Hvor lenge kan man vente med å i lege et land konsekvenser synes du? Er 60 år en rimelig grense for deg? Eller kan man vente i 100 år med å kreve bot og fremdeles være fornuftig i din verden? Er visst ingen begrensning for palestinerne. De opprinnelige 700K er nå blitt millioner, de er tilkjent evig flyktningstatus og alle disse millionene vil ta med seg nøkkelen de har fått av oldemor og flytte inn i huset sitt i «Palestina» etter å ha hivd ut jødene som opprettet Israel i 48. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lothlorien- Skrevet 23. februar #163 Del Skrevet 23. februar Bacteria skrev (9 minutter siden): Er visst ingen begrensning for palestinerne. De opprinnelige 700K er nå blitt millioner, de er tilkjent evig flyktningstatus og alle disse millionene vil ta med seg nøkkelen de har fått av oldemor og flytte inn i huset sitt i «Palestina» etter å ha hivd ut jødene som opprettet Israel i 48. Vanvidd, og også grov forskjellsbehandling: Ingen andre folkegrupper arver flyktningstatus. Men palestinerne skal som du sier ha det til evig tid, og bruker FN(UNWRA) som sitt personlige NAV. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 23. februar #164 Del Skrevet 23. februar Bacteria skrev (49 minutter siden): Er visst ingen begrensning for palestinerne. De opprinnelige 700K er nå blitt millioner, de er tilkjent evig flyktningstatus og alle disse millionene vil ta med seg nøkkelen de har fått av oldemor og flytte inn i huset sitt i «Palestina» etter å ha hivd ut jødene som opprettet Israel i 48. Kan du vurdere å svare på noe av det du siterer? Som hvor mange genrasjoner skal man vente, før man strafer en nasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 23. februar #165 Del Skrevet 23. februar Pippi Lotta skrev (7 minutter siden): Kan du vurdere å svare på noe av det du siterer? Som hvor mange genrasjoner skal man vente, før man strafer en nasjon? Skjønte du ikke? Du mener egypterne ikke skal straffes for det som skjedde på 60-tallet, men palestinerne kan på påberope seg evig flyktningestatus fordi oldeforeldrene flyktet fra Israel i 48. De har tom full returrett, for evig tid og hvis den blir oppfylt blir Israel ødelagt. Har du ikke hørt propalestinere snakke om Nakba og at det er noe israelerne må betale for? Hvorfor skal ikke Egypt betale for det de stelte i stand på 60-tallet når Israel holdes ansvarlig for 48? Jeg påpeker bare dobbeltmoralen i argumentasjonen din. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 23. februar #166 Del Skrevet 23. februar Bacteria skrev (2 timer siden): Skjønte du ikke? Du mener egypterne ikke skal straffes for det som skjedde på 60-tallet, men palestinerne kan på påberope seg evig flyktningestatus fordi oldeforeldrene flyktet fra Israel i 48. De har tom full returrett, for evig tid og hvis den blir oppfylt blir Israel ødelagt. Har du ikke hørt propalestinere snakke om Nakba og at det er noe israelerne må betale for? Hvorfor skal ikke Egypt betale for det de stelte i stand på 60-tallet når Israel holdes ansvarlig for 48? Jeg påpeker bare dobbeltmoralen i argumentasjonen din. Dobbeltmoral er propals kjæledegge. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 23. februar #167 Del Skrevet 23. februar Bacteria skrev (4 timer siden): Skjønte du ikke? Du mener egypterne ikke skal straffes for det som skjedde på 60-tallet, men palestinerne kan på påberope seg evig flyktningestatus fordi oldeforeldrene flyktet fra Israel i 48. De har tom full returrett, for evig tid og hvis den blir oppfylt blir Israel ødelagt. Har du ikke hørt propalestinere snakke om Nakba og at det er noe israelerne må betale for? Hvorfor skal ikke Egypt betale for det de stelte i stand på 60-tallet når Israel holdes ansvarlig for 48? Jeg påpeker bare dobbeltmoralen i argumentasjonen din. Påberoppe seg flyktningstatus? Tror du virkelig at de har tilbud om statsborgerskap og et verdig liv, men heller "påberoper seg retten" til å være statsløse flykninger i flykningleirer? Altså nei, jeg var ikke i nærheten av å forstå at du tenker det er et gode å kunne "påberobpe" seg å være flyktning... Jeg ser heller ikke hvordan det kan være dobelmoral av MEG at ingen nasjoner har gitt disse flyktningene statsborgerskap? Jeg har ikke nektet noen å ville tilby dem varig opphold i landet sitt, jeg har skrevet at det er kjempe rart og tilby andre sitt land! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 23. februar #168 Del Skrevet 23. februar Pippi Lotta skrev (44 minutter siden): Påberoppe seg flyktningstatus? Tror du virkelig at de har tilbud om statsborgerskap og et verdig liv, men heller "påberoper seg retten" til å være statsløse flykninger i flykningleirer? Altså nei, jeg var ikke i nærheten av å forstå at du tenker det er et gode å kunne "påberobpe" seg å være flyktning... Jeg ser heller ikke hvordan det kan være dobelmoral av MEG at ingen nasjoner har gitt disse flyktningene statsborgerskap? Jeg har ikke nektet noen å ville tilby dem varig opphold i landet sitt, jeg har skrevet at det er kjempe rart og tilby andre sitt land! Dobbeltmoralen din var jo at Egypt ikke skulle straffes for noe som skjedde i 1967, mens du og andre propalestinske mener at Israel skal straffes for noe som skjedde i 48. Du får nesten lese over det du har skrevet en gang til. På en måte har du rett i det første avsnittet ditt. Det er landene rundt som har insistert på at de skal ha nedarvet flyktningestatus. Det er det ingen andre flyktninger som har, kun palestinere. De har tom sitt eget flyktningeorgan, UNRWA. Grunnen til at den arabiske liga har insistert på dette kan man bare spekulere i, men mye tyder på at palestinerne har vært brukt og brukes i den panarabiske kampen mot Israel. Hvis fex Jordan bestemmer seg for at nå skal palestinerne få statsborgerskap, vil Egypt, Syria, Libanon og Saudi se på Jordan som en forræder. 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 23. februar #169 Del Skrevet 23. februar Bacteria skrev (8 minutter siden): Dobbeltmoralen din var jo at Egypt ikke skulle straffes for noe som skjedde i 1967, mens du og andre propalestinske mener at Israel skal straffes for noe som skjedde i 48. Du får nesten lese over det du har skrevet en gang til. På en måte har du rett i det første avsnittet ditt. Det er landene rundt som har insistert på at de skal ha nedarvet flyktningestatus. Det er det ingen andre flyktninger som har, kun palestinere. De har tom sitt eget flyktningeorgan, UNRWA. Grunnen til at den arabiske liga har insistert på dette kan man bare spekulere i, men mye tyder på at palestinerne har vært brukt og brukes i den panarabiske kampen mot Israel. Hvis fex Jordan bestemmer seg for at nå skal palestinerne få statsborgerskap, vil Egypt, Syria, Libanon og Saudi se på Jordan som en forræder. Hvor har jeg skrevet at Israel skal strafes for noe som skjede i 48? Det blir veldig vanskelig å ha en fornuftig samtale, om du skal besteme hva jeg liksom mener.... Er det ikke litt rart at du ikke forstår Egypt og andre naboer sin motvilje til å ta til seg milioner av flyktninger, men du ønsker selv ikke at landet ditt skal gjøre det heller? Samtidig som du anklager andre for dobelmral til og med! 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 23. februar #170 Del Skrevet 23. februar Pippi Lotta skrev (44 minutter siden): Hvor har jeg skrevet at Israel skal strafes for noe som skjede i 48? Det blir veldig vanskelig å ha en fornuftig samtale, om du skal besteme hva jeg liksom mener.... Er det ikke litt rart at du ikke forstår Egypt og andre naboer sin motvilje til å ta til seg milioner av flyktninger, men du ønsker selv ikke at landet ditt skal gjøre det heller? Samtidig som du anklager andre for dobelmral til og med! Da får du virkelig ha meg unnskyldt, trodde dette var de store propalestinske talepunktene. »Det startet ikke 7/10» »Har du hørt om Nakba» 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 23. februar #171 Del Skrevet 23. februar Bacteria skrev (Akkurat nå): Da får du virkelig ha meg unnskyldt, trodde dette var de store propalestinske talepunktene. »Det startet ikke 7/10» »Har du hørt om Nakba» Jeg kan nesten ikke svare for hva du "tror", er du derimot intresert i hva jeg mener så skal jeg svare på det! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 23. februar #172 Del Skrevet 23. februar Pippi Lotta skrev (24 minutter siden): Jeg kan nesten ikke svare for hva du "tror", er du derimot intresert i hva jeg mener så skal jeg svare på det! Ok. Du mener at et land som Egypt ikke kan «straffes» pga noe som skjedde i 67 da de gikk til krig mot Israel med å motta palestinere. Mener du at Israel kan straffes pga at staten ble opprettet i 48 på bekostning av 700K palestinere? 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 24. februar #173 Del Skrevet 24. februar Bacteria skrev (9 timer siden): Ok. Du mener at et land som Egypt ikke kan «straffes» pga noe som skjedde i 67 da de gikk til krig mot Israel med å motta palestinere. Mener du at Israel kan straffes pga at staten ble opprettet i 48 på bekostning av 700K palestinere? Jeg er for det første nyskjerig på hva du mener med "strafes pga noe som skjede i 48"? Men nei jeg tror ikke man kan starte en retsproses mot et land på grun av noe som skjede for mer en 60 år siden! Det er likke absurd som å plutselig nå skulle diktere Egypt på grund av noe som skjede for mange ti år siden. Er vi realistiske så er jo situasjonen at man ikke greier å strafe Israel for kriminaliteten de begår i dag, så det fremstår virkelighetsfjernt for meg at noen skule bruke energi på å forfølge handlinger som er mer en et haldt århundre gamle... Flyktningene som du påpekte at har en rett til å retunere, har i praksis blitt nektet denne retten i genrasjoner. Så det virker helt urealistisk at Israel nå skal bli strafet for det som skjede for så mange år siden, etter at de velyket har ignorert internasjonal retten i så mange år (helt frem til i dag). Skule man forsøke å strafe forfølge Israel for mer en det de eterforskes for i dag, så tenker jeg det er naturlig å fokusere på handlinger de gjør i dag. Som at de nekter flytningene sin rett til å retunere, en handlinger de begikk for genrasjoner siden. Dagens situasjon er uanset at Israel kan bryte loven og slippe una med det. Så nei jeg tror ikke vi kan strafe Israel for noe i dagens politiske klima, men dagens politiske klima er jo ikke veldig stabilt... Jeg er veldig red for hvordan konsekvenser Israels handlinger vil få om (eller når?) Trump behandler dem som han har behandlet Ukraina, nato eller kurderne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 24. februar #174 Del Skrevet 24. februar Pippi Lotta skrev (19 timer siden): Påberoppe seg flyktningstatus? Tror du virkelig at de har tilbud om statsborgerskap og et verdig liv, men heller "påberoper seg retten" til å være statsløse flykninger i flykningleirer? Altså nei, jeg var ikke i nærheten av å forstå at du tenker det er et gode å kunne "påberobpe" seg å være flyktning... Jeg ser heller ikke hvordan det kan være dobelmoral av MEG at ingen nasjoner har gitt disse flyktningene statsborgerskap? Jeg har ikke nektet noen å ville tilby dem varig opphold i landet sitt, jeg har skrevet at det er kjempe rart og tilby andre sitt land! Palestinerne blir definert som flyktninger selv om de har fått statsborgerskap i et annet land. Flesteparten i Jordan for eksempel har statsborgerskap. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet søndag kl 12:52 #175 Del Skrevet søndag kl 12:52 Svava skrev (På 24.2.2025 den 17.09): Palestinerne blir definert som flyktninger selv om de har fått statsborgerskap i et annet land. Flesteparten i Jordan for eksempel har statsborgerskap. Ja, dette er det særegne med palestinere. Ingen andre har det sånn. Hvorfor er det sånn? Er det rett og slett slik at de er mer til nytte med flyktningestatus? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet søndag kl 12:54 #176 Del Skrevet søndag kl 12:54 (endret) Pippi Lotta skrev (På 24.2.2025 den 9.26): Jeg er for det første nyskjerig på hva du mener med "strafes pga noe som skjede i 48"? Men nei jeg tror ikke man kan starte en retsproses mot et land på grun av noe som skjede for mer en 60 år siden! Det er likke absurd som å plutselig nå skulle diktere Egypt på grund av noe som skjede for mange ti år siden. Er vi realistiske så er jo situasjonen at man ikke greier å strafe Israel for kriminaliteten de begår i dag, så det fremstår virkelighetsfjernt for meg at noen skule bruke energi på å forfølge handlinger som er mer en et haldt århundre gamle... Flyktningene som du påpekte at har en rett til å retunere, har i praksis blitt nektet denne retten i genrasjoner. Så det virker helt urealistisk at Israel nå skal bli strafet for det som skjede for så mange år siden, etter at de velyket har ignorert internasjonal retten i så mange år (helt frem til i dag). Skule man forsøke å strafe forfølge Israel for mer en det de eterforskes for i dag, så tenker jeg det er naturlig å fokusere på handlinger de gjør i dag. Som at de nekter flytningene sin rett til å retunere, en handlinger de begikk for genrasjoner siden. Dagens situasjon er uanset at Israel kan bryte loven og slippe una med det. Så nei jeg tror ikke vi kan strafe Israel for noe i dagens politiske klima, men dagens politiske klima er jo ikke veldig stabilt... Jeg er veldig red for hvordan konsekvenser Israels handlinger vil få om (eller når?) Trump behandler dem som han har behandlet Ukraina, nato eller kurderne. Takk og pris så skjer det allerede. Trump bryr seg om Israel, ikke bare om å holde seg inne med islamistene i Iran og deres proxyer👏 Endret søndag kl 13:01 av Molly85 . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet søndag kl 12:56 #177 Del Skrevet søndag kl 12:56 Molly85 skrev (1 minutt siden): Takk og pris for det👏 Takk og pris for hva da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet søndag kl 12:59 #178 Del Skrevet søndag kl 12:59 (endret) Pippi Lotta skrev (6 minutter siden): Takk og pris for hva da? Endret innlegget mitt. Endret søndag kl 13:02 av Molly85 . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå