Gå til innhold

Til alle som mener at det er Israels skyld at Gaza lider......

Sportydame

Anbefalte innlegg

NatNat skrev (På 15.1.2025 den 13.32):

og du hadde følt deg trygg i Gaza ?? ok.. enough said.

Man kan muligens føle seg relativt trygg dersom man er tildekket, lydig og ikke ytrer andre meninger enn det som er tillatt å mene. Men dette er jo ikke reell trygghet, og slett ikke frihet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Pippi Lotta skrev (På 2.1.2025 den 10.31):

Hvorfor mener du at Egypt skal ta dem? Om du er opptatt av at Palestinerne skal flyte, er det vel mer naturlig at du tilbyr de å flytte til dit land? Ingen som stopper deg fra å starte en kampanje for å hente alle palestinere til Norge.... 

Det er mer naturlig at de flytter til land i området - Egypt, Jordan, Saudi-Arabia. Jordan utgjør 80% ca. av det såkalte Palestinamandatet. Helt absurd at verden skal tillate dem å skulle få halvparten av de usle 20% som jødene fikk. Få dem over til Egypt (de som bor på Gaza), og til Jordan og Saudi-Arabia (de som bor i Judea og Samaria/"Vestbredden").

Endret av Lothlorien-
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 15.1.2025 den 15.27):

religion er biprodukt av kolonisering ??!! forklar meg hvordan de 2 største abrahamiske religioner i verden er biprodukt av kolonisering ? 'var Mohamed kolonisert ? eller Jesus ??

Ja? Både Jesus og Mohammed er reaksjoner på kolonisering. Jødedommen også.

Er dette faktisk ukjent?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (3 minutter siden):

Er dette faktisk ukjent?

du mener Roma med Jesus, antar jeg ? Hva med Mohammed ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 14.1.2025 den 22.12):

også tidligere, skrev du noe om demokrati .... tror du virkelig at Hamas står for demokrati, menneskerettigheter (spesielt kvinnerettigheter) frihet ??? skal vi snakke om LGTB rettigheter også ? Det er en utopi du beskriver her

Hvorfor blande inn sånne "oppkonstruerte" rettigheter? Det finnes kun 2 kjønn, mann og kvinne. P U N K T U M.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StanTheMan skrev (Akkurat nå):

Hvorfor blande inn sånne "oppkonstruerte" rettigheter? Det finnes kun 2 kjønn, mann og kvinne. P U N K T U M.

Her snakket jeg først og fremst om gay og lesbiske. Vet du hvordan de blir behandlet i Palestina ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NatNat skrev (32 minutter siden):

du mener Roma med Jesus, antar jeg ? Hva med Mohammed ?

Mohammed er mer interessant fordi vi vet veldig lite om maktforholdene som trigget etableringen av Islam. Vi kan se noen klan sammensetninger, og vi vet jøder og kristne var på begge sider av konfliktlinjene. Men det var antagelig en annen form for kolonialisme enn det vi normalt tenker på, selv om triggerne er de samme.

Basert på hva jeg har lest, mistenker jeg at «kolonisten» var «globalisme»: området var preget av handelsruter mellom øst og vest, og det førte til at lokalbefolkningen ble sittende i en smeltegryte av kultur og samfunn. Mohammed kom fra samfunnslag som ikke fikk del av verdiskapingen og følte deres kultur identitet var truet. Men dette er bare en overfladisk tanke.

Vi ser bare resultatet gjennom kjente militære kamper, og at disse var motivert og drevet av et ideologisk og identitetsskapende målsetning. 

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (3 minutter siden):

Mohammed er mer interessant I tfordi vi vet veldig lite om maktforholdene som trigget etableringen av Islam. Vi kan se noen klan sammensetninger, og vi vet jøder og kristne var på begge sider av konfliktlinjene. Men det var antagelig en annen form for kolonialisme enn det vi normalt tenker på, selv om triggerne er de samme.

Vi ser bare resultatet gjennom kjente militære kamper, og at disse var motivert og drevet av et ideologisk og identitetsskapende målsetning. 

Mohammed kriget mot eget folket. Folk fra Mecca. "When the Islamic prophet Muhammad initially spread Islam in his hometown, Mecca, he did not meet with any significant opposition from his tribesmen, the Quraysh. Rather, they were indifferent to his activities, as they did not appear to be particularly interested in devotional meetings. This was the case until Muhammad started attacking their beliefs, which caused tensions to arise.[1]["

https://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad

I tillegg og interessant nok, det er så få referenser tilMohammed fra den tida at noen lurer om han virlelig levde..
kildesituasjonen er så dårlig at noen få forskere har hevdet at Muhammed ikke kan ha levd

https://no.wikipedia.org/wiki/Muhammed

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (44 minutter siden):

Er dette faktisk ukjent?

Ja, ukjent for meg. Så dette må du forklare litt nærmere. 
Mener du jødedommen også?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (12 minutter siden):

Ja, ukjent for meg. Så dette må du forklare litt nærmere. 
Mener du jødedommen også?

Store deler av gamle testamentet handler om jøders frigjøringskamp over flere århundrer og i relasjon til flere ulike kolonister, og selv deres idee om messias er knyttet til dette.

Religoner oppstår som identitetsøvelser og kulturelle markører, og behovet for at de sedimenteres ut i det vi forstår som religioner, kommer som resultat av en underliggende konflikt.  "Jesus" var ikke den eneste jødiske skismen på den tiden, men det var den som tiltrekte seg flest tilhengere og fikk størst omfang. Mye fordi den var bedre egnet til å omgå den kulturelle påvirkningen Romerriket uten tvil hadde på jødenes samfunn.  

Endret av Druid
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke EN krig vi er vitne til i Gaza nå, det er en krig i en rekke av overgrep og en pågående konflikt som palestinerne har vært utsatt for i over 70 år. Ulovlige israelske bosettinger på okkuperte områder med mål om å presse palestinerne ut fra de samme områdene gjennom bruk av vold, ødelegge palestinske hjem, drepe husdyrene ++ Stadige blokkader og forsøk på å kontrollere vannressursene i de ulike områdene samt tilgang til mat og medisiner. Massive bombeangrep mot sykehus, skoler som forklares med at Hamas gjemmer seg der. Israel har ikke startet en krig, det har terrorisert palestinerne i over 70 år. 

Hamas kalles en terrororganisasjon, ikke en motstandsbevegelse slik Milorg var i Norge under krigen. Likheten er at hvis man ønsker å gjøre en aktiv innsats og forsvare sitt land, få tilgang til våpen, ammunisjon og informasjon så er det mest effektivt å melde seg inn i en motstandsbevegelse. Ingen sivile har økonomi eller mulighet til å gjøre dette på egenhånd. Så kan vi diskutere i det vide og brede rundt hva som er forskjellen på en terrororganisasjon og en motstandsbevegelse. 

Det palestinske folket er trøtt av konflikter og vi ser ofte at folk bare ønsker fred. Men hvis fred skal bety at man skal gi fra seg landområder og la seg underordne en annen statsmakt, så har jeg all forståelse for at det finnes de som fortsatt ønsker å kjempe. For seg selv, familien og landet sitt. Jeg har ingen tro på at Israel klarer å utslette Hamas for Hamas består ikke kun av voldelige militante. De består også av vanlige familiemedlemmer som tenker at nok er nok og at nå må terrorstaten Israel stoppes. 

Akkurat det er jeg ikke uenig i. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Selv når det er våpenhvile pågår det folkemord på Gaza ifølge en pro-palestinsk aktivist. 
https://www.nettavisen.no/nyheter/sylvi-listhaug-ble-fotfulgt-av-tre-palestina-aktivister-na-starter-saken-i-oslo-tingrett/s/5-95-2298508

Sitat

Det eneste jeg kan gjøre er å bruke min stemme, og mitt grunnlag er folkemordet som har skjedd og pågår i Gaza. Nå som rettssaken starter, har det fortsatt ikke gått opp for meg at jeg må i retten. Det blir kjempeubehagelig, sier 42-åringen til Nettavisen.

Heller ikke lenge siden Palestinakomiteen påstod det var folkemord mot palestinerne 7. oktober under terrorangrepet på Israel.

Man kan i alle fall fastslå at de ikke forholder seg til den juridiske definisjonen på folkemord. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nooni skrev (På 10.2.2025 den 14.06):

Det er ikke EN krig vi er vitne til i Gaza nå, det er en krig i en rekke av overgrep og en pågående konflikt som palestinerne har vært utsatt for i over 70 år. Ulovlige israelske bosettinger på okkuperte områder med mål om å presse palestinerne ut fra de samme områdene gjennom bruk av vold, ødelegge palestinske hjem, drepe husdyrene ++ Stadige blokkader og forsøk på å kontrollere vannressursene i de ulike områdene samt tilgang til mat og medisiner. Massive bombeangrep mot sykehus, skoler som forklares med at Hamas gjemmer seg der. Israel har ikke startet en krig, det har terrorisert palestinerne i over 70 år. 

Hamas kalles en terrororganisasjon, ikke en motstandsbevegelse slik Milorg var i Norge under krigen. Likheten er at hvis man ønsker å gjøre en aktiv innsats og forsvare sitt land, få tilgang til våpen, ammunisjon og informasjon så er det mest effektivt å melde seg inn i en motstandsbevegelse. Ingen sivile har økonomi eller mulighet til å gjøre dette på egenhånd. Så kan vi diskutere i det vide og brede rundt hva som er forskjellen på en terrororganisasjon og en motstandsbevegelse. 

Det palestinske folket er trøtt av konflikter og vi ser ofte at folk bare ønsker fred. Men hvis fred skal bety at man skal gi fra seg landområder og la seg underordne en annen statsmakt, så har jeg all forståelse for at det finnes de som fortsatt ønsker å kjempe. For seg selv, familien og landet sitt. Jeg har ingen tro på at Israel klarer å utslette Hamas for Hamas består ikke kun av voldelige militante. De består også av vanlige familiemedlemmer som tenker at nok er nok og at nå må terrorstaten Israel stoppes. 

Akkurat det er jeg ikke uenig i. 

Terrorstat du liksom. Israel er en legitim demokratisk stat, slutt å spre terror-propaganda. 
Sier ikke at alt israelerne har gjort i årenes løp, men sakens kjerne er at muslimene i «Palestina» ikke godtar en jødisk stat. 
De godtar ikke jøder, bare hvis de er «dhimmier» er det aktuelt å bo ved siden sv dem. 

Du kan jo se litt på hva som har skjedd det siste døgnet, der ser du Hamas, hva de står for. De er barbarer, dødskult og jødehat. 
Det er bortimot noe av det ondeste jeg har bivånet i hele mitt liv. 
Men dropp NRK, bare du kommer deg på BBC får du se sannheten. 
Og jo, Hamas må elimineres.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (På 2.1.2025 den 10.31):

Hvorfor mener du at Egypt skal ta dem? Om du er opptatt av at Palestinerne skal flyte, er det vel mer naturlig at du tilbyr de å flytte til dit land? Ingen som stopper deg fra å starte en kampanje for å hente alle palestinere til Norge.... 

Mer naturlig at de flytter tilbake til Jordan og Egypt f.eks. Jordan utgjør tross alt 80% av det såkalte Palestinamandatet. Ganske frekt og grådig at araberne krever halvparten av de usle resterende 20%. Israel må få være i fred nå, de har fått nok faenskap fra palestinerne. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (9 timer siden):

Mer naturlig at de flytter tilbake til Jordan og Egypt f.eks. Jordan utgjør tross alt 80% av det såkalte Palestinamandatet. Ganske frekt og grådig at araberne krever halvparten av de usle resterende 20%. Israel må få være i fred nå, de har fått nok faenskap fra palestinerne. 

Merkelig å si de skal flytte "tilbake", det finnes vel ikke noe indikasjoner på at de har bod der før? Likke merkelig som å følle det er natirlig å tilby andre sitt land, om du ønsker å tilby palestinerne land synes jeg du skal tilby dit eget! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (4 timer siden):

Merkelig å si de skal flytte "tilbake", det finnes vel ikke noe indikasjoner på at de har bod der før? Likke merkelig som å følle det er natirlig å tilby andre sitt land, om du ønsker å tilby palestinerne land synes jeg du skal tilby dit eget! 

Nei takk, å ha rasistiske islamofascister fra Gaza i nabolaget er totalt uønsket. De kan selvsagt flytte tilbake til Jordan, Egypt, Saudi-Arabia. Var mange arabere som i årene før Israels opprettelse flyttet til området fra omkringliggende land. For øvrig er det helt naturlig at når man starter og taper en krig, kan man ikke regne med å få fortsette å bo der man bodde før krigen startet. Du ser ikke tyskere som forlanger å flytte tilbake dit besteforeldrene og oldeforeldrene deres bodde i dagens vestlige Polen f.eks. Tyskland tapte, og millioner måtte flytte. Hvorfor skal ikke palestinerne måtte ta noen konsekvenser av de mange krigene de har startet og tapt?

At araberne fikk 80% av hele Palestinamandatet og jødene ikke får ha de resterende 20% i fred engang er jo også helt ellevilt. Det burde resultert i at ethvert ytterligere krav arabiske imperialister gjør henimot Israel burde latterligjøres som totalt urealistisk, rasistisk og grådig.  

Endret av Lothlorien-
  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lothlorien- skrev (31 minutter siden):

Nei takk, å ha rasistiske islamofascister fra Gaza i nabolaget er totalt uønsket. De kan selvsagt flytte tilbake til Jordan, Egypt, Saudi-Arabia. Var mange arabere som i årene før Israels opprettelse flyttet til området fra omkringliggende land. For øvrig er det helt naturlig at når man starter og taper en krig, kan man ikke regne med å få fortsette å bo der man bodde før krigen startet. Du ser ikke tyskere som forlanger å flytte tilbake dit besteforeldrene og oldeforeldrene deres bodde i dagens vestlige Polen f.eks. Tyskland tapte, og millioner måtte flytte. Hvorfor skal ikke palestinerne måtte ta noen konsekvenser av de mange krigene de har startet og tapt?

At araberne fikk 80% av hele Palestinamandatet og jødene ikke får ha de resterende 20% i fred engang er jo også helt ellevilt. Det burde resultert i at ethvert ytterligere krav arabiske imperialister gjør henimot Israel burde latterligjøres som totalt urealistisk, rasistisk og grådig.  

Men med mindre du faktisk er Egypter, så synes jeg det er kjempe rart av deg å tilbyr Egypt. Det blir jo som om noen trenger å lånne en bil og så tilbyr jeg dem å lånne din bill.... Jeg har en naturlig rett til å lånne eller gi vek min bill, ikke din.

Og om tyskere ikke har tilatelse til å bo i polske hus bare fordi noen av forfedrene deres bode der, så synes jeg det er enda mer rart at du mener Palestinerne skal til Egypt bare fordi noen av de har forfedre som har bod der. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Men med mindre du faktisk er Egypter, så synes jeg det er kjempe rart av deg å tilbyr Egypt. Det blir jo som om noen trenger å lånne en bil og så tilbyr jeg dem å lånne din bill.... Jeg har en naturlig rett til å lånne eller gi vek min bill, ikke din.

Og om tyskere ikke har tilatelse til å bo i polske hus bare fordi noen av forfedrene deres bode der, så synes jeg det er enda mer rart at du mener Palestinerne skal til Egypt bare fordi noen av de har forfedre som har bod der. 

Når man starter og taper ikke bare en krig men flere, må det få noen konsekvenser. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (1 time siden):

Når man starter og taper ikke bare en krig men flere, må det få noen konsekvenser. 

Hvilken krig er det Egypt har startet, som skal retferdigjøre konsekvensene du ønsker å gi Egypt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (21 minutter siden):

Hvilken krig er det Egypt har startet, som skal retferdigjøre konsekvensene du ønsker å gi Egypt? 

Tuller du nå??? Eller vet du rett og slett ikke? Egypt angrep Israel helt fra starten, i 1948 da Israel ble dannet. Egypt stod også bl.a. bak seksdagerskrigen i 1967 og Yom Kippur-krigen i 1973. Israel var generøse nok til å returnere Sinaihalvøya til Egypt i bytte mot en fredsavtale. Sikkert gunstig den gangen, men ville jo vært mye mer praktisk om de hadde beholdt denne, flyttet palestinerne dit og så gitt Sinaihalvøya tilbake etterpå. Lett å være etterpåklok, var nok vanskelig for Israel å forestille seg at Gaza skulle bli et nazireir noen tiår senere.

Endret av Lothlorien-
  • Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...