Bacteria Skrevet 15. januar #121 Del Skrevet 15. januar Motstrømmen skrev (27 minutter siden): Jeg har venn i Jenin (norsk statsborger) og amerikansk ,palestinsk gift statsborger i Hebron, samt jeg har utviklet gode vennskap med Gazere i løp av det året som har gått. I Jenin er det rettmessig skeptisk til Israel og til PLO, i Hebron vil de ikke heller ha bosettere inn, de fører med seg vold og sjikanse. Hvem vil ha en nabo som kaster søppel, spytter og driver daglig hets og stjeler hjemmet til familien din ? Siden de har effekten av vestelig syn så er 1 stat løsning, ingen sionisme og bosettere må straffes på lik linje som palestinske kriminelle. Rettigheter og frihet! De er alle mennesker, men er absolutt noe av de mest fantastiske mennesker jeg noen gang har møtt. Det samme er folk jeg kjenner fra flere steder i midt Østen, Iran, Irak, Tyrkia, Syria- mennesker er individ, ikke det politiske styre. De i Gaza kjemper for sin frihet og sin eksistens. De vil ha stabilitet og frihet til å evnt. bo i vestbredden eller i det som er Israel , men ikke under støvelen til Israel som kontrollere land, sjø luft. At alt må søkes om i år om de skal få mulighet å reise ut og inn å se Jerusalem eller reise å studere- korrupsjon på grenser som de må betale ut av blåøyet å passere. Igjen, skille mellom flykting i Gaza og fastboende. Og enda har 48 flyktninger nøkkelen til sitt hjem. Så i Gaza og i vestbredden er det en deling mellom de som er flyktninger i sitt eget land og de som er generasjoner i området. De som er flyktninger får mer oppfølging, men ikke rettigheter. De i vestbredden kan se på Gazere som tiggere, de som er interne flyktninger som mindre verdt, de i despora som svikere som har glemt dem. Splittelse Israel og vesten har forsterket har splittet et folk. Så det vil ta mange år å bygge broer og tillit dem i mellom også. Demokrati er ikke bygget på en dag, men frihet er første bud sammen med rettigheter. Israel må tøyles inn, det må settes lande grenser, de må forholde seg til lover og rettigheter til mennesker. Det har de brutt siden Nakba. Så vesten og USA må følge det og, det er ikke slik at frihet er for hvite og regler gjelder kun for alle andre enn oss. Tusen takk for fint svar. Interessant å lese. Ja, er fullstendig klar over at Israel har et problem med de ekstrem-sionistiske, eller høyreekstreme settlerne eller hva vi skal kalle dem. De er søplefolk. Men de er vel ikke majoriteten akkurat? Er bare det at jeg fortsatt mener at jødene trenger en stat der de er i flertall, gitt det de har opplevd av forfølgelse. Hvordan dette skal gå til nå etter 7/10 sliter jeg med å se, gitt det økte hatet på begge sider. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 15. januar #122 Del Skrevet 15. januar Motstrømmen skrev (5 minutter siden): Jeg sier de er som alle andre mennesker ja. Menneskelig. Igjen, palestinere er ikke Hamas, på lik linje som ikke Israelere er like messiansk radikal som regjeringen i I Knesset. Om noe gang FRP kommer til makten så representere de som KRF alt jeg er i mot av livsyn. Tar ikke vekk basen av Palestinere skal ha menneskerettigheter og frihet, og ikke bli daglig fra tatt det av Israel, Vet du hva ? Jeg faktisk ønsker at Palestinere skal få egen stat. Da skal det ikke være mer unnskyldinger om at alt som går galt er Israel sin skyld. Og jeg er 100% overbevist at det skal ikke være fred der. De kommer bare til å krige seg i mellom. Sånn er det bare i Midtøsten. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 15. januar #123 Del Skrevet 15. januar NatNat skrev (10 minutter siden): Jeg tror du vet likegodt som meg at dette er tull... Du bor i Norge.. hvis du måtte velge mellom å emmigrere til USA, hvor som helst i Europa eller i Gaza, vi begge vet hva vi ville velge, som kvinner. Jeg hadde ikke hatt et problem med å reise til Palestina. Har lovet de å komme når de har fått sin frihet. USA hadde jeg ikke satt mine bein i ei heller Israel. Mange land i Europa jeg hadde slitt å reise til å følt meg trygg som kvinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 15. januar #124 Del Skrevet 15. januar Motstrømmen skrev (2 minutter siden): Jeg hadde ikke hatt et problem med å reise til Palestina. Har lovet de å komme når de har fått sin frihet. USA hadde jeg ikke satt mine bein i ei heller Israel. Mange land i Europa jeg hadde slitt å reise til å følt meg trygg som kvinne. og du hadde følt deg trygg i Gaza ?? ok.. enough said. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 15. januar #125 Del Skrevet 15. januar NatNat skrev (2 minutter siden): Vet du hva ? Jeg faktisk ønsker at Palestinere skal få egen stat. Da skal det ikke være mer unnskyldinger om at alt som går galt er Israel sin skyld. Og jeg er 100% overbevist at det skal ikke være fred der. De kommer bare til å krige seg i mellom. Sånn er det bare i Midtøsten. Høres nesten ut som du glemmer at grunnlaget for ustabilitet er oss rundt. Som Russland , USA , Asia og Europa,maktspillet vi har med splitt og hersk for å ha ressurser og tilgangen til handelsruter. Er ikke sånn at folk i midtøsten er mer voldelig, men de er absolutt utnyttet for ressurser slik som mange andre land maktspill om ressurs eierskap ligger i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 15. januar #126 Del Skrevet 15. januar NatNat skrev (10 minutter siden): Vet du hva ? Jeg faktisk ønsker at Palestinere skal få egen stat. Da skal det ikke være mer unnskyldinger om at alt som går galt er Israel sin skyld. Og jeg er 100% overbevist at det skal ikke være fred der. De kommer bare til å krige seg i mellom. Sånn er det bare i Midtøsten. Jeg anser det som sannsynlig at du har rett her, at det vil ta tid før freden finner fram. Jeg ville heller ikke vært overrasket om det ikke skjer i vår levetid. Det kan være verdt å ha i bakhodet at stort sett hele Midtøsten har hatt mindre enn 100 år uten å være under et imperium eller koloni, og i maktvakuumet som oppstod har det ikke akkurat vært gode mennesker som kom til makten. USAs innblanding etc, gjorde det ikke akkurat bedre, og den pågående ideologiske krigen mellom Iran og Saudi-Arabia skaper mye konflikt i området. Det er lett for oss, spesielt i Skandinavia, som har hatt generasjoner med politikere og lovgivning rettet mot å styrke samholdet, å kritisere Midtøsten, men vi har (heldigvis) ikke måtte leve i deres tilnærmede naturtilstand. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 15. januar #127 Del Skrevet 15. januar Katten.2.0 skrev (2 minutter siden): Jeg anser det som sannsynlig at du har rett her, at det vil ta tid før freden finner fram. Jeg ville heller ikke vært overrasket om det ikke skjer i vår levetid. Det kan være verdt å ha i bakhodet at stort sett hele Midtøsten har hatt mindre enn 100 år uten å være under et imperium eller koloni, og i maktvakuumet som oppstod har det ikke akkurat vært gode mennesker som kom til makten. USAs innblanding etc, gjorde det ikke akkurat bedre, og den pågående ideologiske krigen mellom Iran og Saudi-Arabia skaper mye konflikt i området. Det er lett for oss, spesielt i Skandinavia, som har hatt generasjoner med politikere og lovgivning rettet mot å styrke samholdet, å kritisere Midtøsten, men vi har (heldigvis) ikke måtte leve i deres tilnærmede naturtilstand. ja, sant at de har vært under imperium men... hvis du sammenligner med mange land i Øst Asia som har også vært koloni.. det går ganske bra der.. ingen krangling å snakke om. Til og med India er fredelig sammenlignet med Midtøsten. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 15. januar #128 Del Skrevet 15. januar Motstrømmen skrev (8 minutter siden): Høres nesten ut som du glemmer at grunnlaget for ustabilitet er oss rundt. Som Russland , USA , Asia og Europa,maktspillet vi har med splitt og hersk for å ha ressurser og tilgangen til handelsruter. Er ikke sånn at folk i midtøsten er mer voldelig, men de er absolutt utnyttet for ressurser slik som mange andre land maktspill om ressurs eierskap ligger i. En god del av verden (Asia, Afrika) har vært utnyttet og de lever ikke i samme kaos som Midtøsten. Forklar med hvorfor ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 15. januar #129 Del Skrevet 15. januar NatNat skrev (1 minutt siden): ja, sant at de har vært under imperium men... hvis du sammenligner med mange land i Øst Asia som har også vært koloni.. det går ganske bra der.. ingen krangling å snakke om. Til og med India er fredelig sammenlignet med Midtøsten. Det skulle dog ~6 kriger til før India falt til ro, på ~60 år, så de har hatt sin del krangling foråsidetsånn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 15. januar #130 Del Skrevet 15. januar NatNat skrev (15 minutter siden): En god del av verden (Asia, Afrika) har vært utnyttet og de lever ikke i samme kaos som Midtøsten. Forklar med hvorfor ? Du vet det foregår folkemord i Congo, Sudan, den arabiske vårens utspring i Tunisia, frigjøring fra kolonisering har skapt ustabilitet i sentral Afrika, Etiopia, Libya,Mali, Nigeria, Somalia,Vest Sahara.... men du hører ikke om de. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 15. januar #131 Del Skrevet 15. januar Motstrømmen skrev (1 minutt siden): Du vet det foregår folkemord i Congo, Sudan, den arabiske vårens utspring i Tunisia, frigjøring fra kolonisering har skapt ustabilitet i sentral Afrika, Etiopia, Libya,Mali, Nigeria, Somalia,Vest Sahara.... men du hører ikke om de. og hva er felles for alle disse land du snakker om ? 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 15. januar #132 Del Skrevet 15. januar NatNat skrev (5 minutter siden): og hva er felles for alle disse land du snakker om ? Ressurser, kolonisering, makt spill og at en gang erobret, fått grenser som ikke brydde seg om stamme tilhørighet. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 15. januar #133 Del Skrevet 15. januar Motstrømmen skrev (26 minutter siden): Ressurser, kolonisering, makt spill og at en gang erobret, fått grenser som ikke brydde seg om stamme tilhørighet. religion 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 15. januar #134 Del Skrevet 15. januar (endret) NatNat skrev (4 minutter siden): religion Religion er biprodukt av kolonisering , det er den første av alle splitt og hersk teknikker. Helt til bake til Inka riket, empirier som har falt og oppstått. Frykt og religion for å tøyle folket slik at de ikke gjorde opprør. Endret 15. januar av Motstrømmen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 15. januar #135 Del Skrevet 15. januar Motstrømmen skrev (8 minutter siden): Religion er biprodukt av kolonisering , det er den første av alle splitt og hersk teknikker. Helt til bake til Inka riket, empirier som har falt og oppstått. Frykt og religion for å tøyle folket slik at de ikke gjorde opprør. Mye lengre enn Inkariket. Religion har vært et kontrollsystem i flere årtusener, og blitt brukt som våpen mot andre kulturer eller skape intern strid i andre land. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 15. januar #136 Del Skrevet 15. januar Motstrømmen skrev (29 minutter siden): Religion er biprodukt av kolonisering , det er den første av alle splitt og hersk teknikker. Helt til bake til Inka riket, empirier som har falt og oppstått. Frykt og religion for å tøyle folket slik at de ikke gjorde opprør. religion er biprodukt av kolonisering ??!! forklar meg hvordan de 2 største abrahamiske religioner i verden er biprodukt av kolonisering ? 'var Mohamed kolonisert ? eller Jesus ?? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 15. januar #137 Del Skrevet 15. januar NatNat skrev (Akkurat nå): religion er biprodukt av kolonisering ??!! forklar meg hvordan de 2 største abrahamiske religioner i verden er biprodukt av kolonisering ? 'var Mohamed kolonisert ? eller Jesus ?? Du kan si det sånn ja. https://snl.no/Fønikia før tiden av konger av datidens kolonisering av Israel. All religion er oppsamling av gamle myter og overtro. Da man plutselig fikk profeter som kallet til seg og samlet under første av Abrahams fortellinger. Så kom bibelen som man kan kalle bind 2 av sagaen som forsete og så samleverket som blir Koranen som inneholder både ting fra første og andre religiøse eventyrfortellinger. Sist nå har vi Bahai som siste utskudd av triologien av Abraham. Felles for alle er tolkning av mennesker basert på tro om det gudommelige , min tro er bedre din tro, min gud er eneste gud... Bare tenk på alle mytologiske figurer du vil kjenne igjen i alle disse skriftene. Men det rare er at disse gudene oppstod i skiftet og kontroll av konger som slo seg ned for å regjere i området. Så kolonisering og regime skift. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 15. januar #138 Del Skrevet 15. januar Motstrømmen skrev (2 timer siden): Du kan si det sånn ja. https://snl.no/Fønikia før tiden av konger av datidens kolonisering av Israel. All religion er oppsamling av gamle myter og overtro. Da man plutselig fikk profeter som kallet til seg og samlet under første av Abrahams fortellinger. Så kom bibelen som man kan kalle bind 2 av sagaen som forsete og så samleverket som blir Koranen som inneholder både ting fra første og andre religiøse eventyrfortellinger. Sist nå har vi Bahai som siste utskudd av triologien av Abraham. Felles for alle er tolkning av mennesker basert på tro om det gudommelige , min tro er bedre din tro, min gud er eneste gud... Bare tenk på alle mytologiske figurer du vil kjenne igjen i alle disse skriftene. Men det rare er at disse gudene oppstod i skiftet og kontroll av konger som slo seg ned for å regjere i området. Så kolonisering og regime skift. Vi her i hvertfall enig om en ting ! Det er gamle myter og overtro. Men det som er utrolig er at de verste (abrahamiske) religioner har opphav i Midtøsten. tenk : antroposentriske, (menneske laget i bildet av Gud) autoritære, patriarkale, etc, etc... og sammenlign med religioner i Øst-Asia : rolige og ydmyke. Det som er veldig bekymrende er at de verste religioner er de som har hatt mest suksess i verden. Jeg holder dem faktisk ansvarlige for tilstander på jorda nå (økologi/overbefolkning/mange dyrearter utryddet, etc..) Vet å plassere mennesker i sentrum og fortelle dem at dyr og alt i natur er her for å ta/pinne/drepe/ødelegge, de har en stor ansvar for hvor vi er nå. ok, jeg går litt off topic nå.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 15. januar #139 Del Skrevet 15. januar NatNat skrev (2 timer siden): Vi her i hvertfall enig om en ting ! Det er gamle myter og overtro. Men det som er utrolig er at de verste (abrahamiske) religioner har opphav i Midtøsten. tenk : antroposentriske, (menneske laget i bildet av Gud) autoritære, patriarkale, etc, etc... og sammenlign med religioner i Øst-Asia : rolige og ydmyke. Det som er veldig bekymrende er at de verste religioner er de som har hatt mest suksess i verden. Jeg holder dem faktisk ansvarlige for tilstander på jorda nå (økologi/overbefolkning/mange dyrearter utryddet, etc..) Vet å plassere mennesker i sentrum og fortelle dem at dyr og alt i natur er her for å ta/pinne/drepe/ødelegge, de har en stor ansvar for hvor vi er nå. ok, jeg går litt off topic nå.. Kremt,kan ikke si budisme eller hinduismen er rolig. I Maynemar dreper Budistisk nasjonalisme Rhoingyane. Hinduistiske nasjonalisme er like voldelig...men kanskje hinte ligger i ordet nasjonalisme = overmakt, overmakt betyr voldelig oppslutning mot minoriteter. Sionismen er overmakt. Tips er å ikke bli nasjonalist og rasist. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 20. januar #140 Del Skrevet 20. januar Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på Krig og konflikt, og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå