Gå til innhold

Kan man sjekke åpning av livmorhalsen med ultralyd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ref. innlegget om at det er smertefullt å sjekke åpning. De bruker jo innvendig ultralyd når de setter inn ballong i forbindelse med igangsetting, så det bør vel være mulig å sjekke åpning med det også? Kan man be om det hvis de absolutt skal sjekke? Hvorfor skal vi kvinner bare tåle en svært smertefull sjekk om man kan gjøre det på en bedre måte?

Anonymkode: 064d0...4fa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjente ingenting når de sjekket det, så det er ikke alltid smertefullt

Anonymkode: bd185...bed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kjente ingenting når de sjekket det, så det er ikke alltid smertefullt

Anonymkode: bd185...bed

Vi er mange som synes det er forferdelig smertefullt, så...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns heller ikke det var noe vondt. Syns ikke det var vondt å bli strippet heller. Har du prøvd det før? De MÅ ikke sjekke åpning hvis du ikke vil.

Anonymkode: ae5ff...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns heller ikke det var noe vondt. Syns ikke det var vondt å bli strippet heller. Har du prøvd det før? De MÅ ikke sjekke åpning hvis du ikke vil.

Hallo? Det er jo bare å lese det andre emnet der mange sier det er vondt. Derfor synes jeg ultralyd bør være et tilbud til de av oss som synes det, HVIS det går an å bruke det til formålet. Jeg har fått åpningen sjekket mange ganger og blitt strippet, ja. Kjempevondt. At dere som har svart her ikke synes det er vondt gjør det jo ikke noe mindre vondt for de av oss som synes det er så vondt at vi vil spy?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo? Det er jo bare å lese det andre emnet der mange sier det er vondt. Derfor synes jeg ultralyd bør være et tilbud til de av oss som synes det, HVIS det går an å bruke det til formålet. Jeg har fått åpningen sjekket mange ganger og blitt strippet, ja. Kjempevondt. At dere som har svart her ikke synes det er vondt gjør det jo ikke noe mindre vondt for de av oss som synes det er så vondt at vi vil spy?

Jo, det gjør mindre vondt for dere hvis vi forteller dere hvor lite vondt vi syntes det gjorde. Sånn er det jo bare♡

Anonymkode: 4eea8...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt innlegg kan tolkes slik at du ikke har opplevd det før, du har bare lest at det er vondt. Om man ikke har fått sjekket åpning før, så er det jo greit å teste en gang først. Derfor skrev folk at de opplevde det som smertefritt, for du skrev ingenting om at du har opplevd det selv. 

Jeg tror ikke de kan sjekke åpning med ul, den må jo fysisk måles. Men man MÅ ikke sjekke åpning hvis man ikke vil. Mange som slipper fordi de syns det er vondt. Det er bare å gi beskjed om at du ikke ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ditt innlegg kan tolkes slik at du ikke har opplevd det før, du har bare lest at det er vondt. Om man ikke har fått sjekket åpning før, så er det jo greit å teste en gang først. Derfor skrev folk at de opplevde det som smertefritt, for du skrev ingenting om at du har opplevd det selv. 

Jeg tror ikke de kan sjekke åpning med ul, den må jo fysisk måles. Men man MÅ ikke sjekke åpning hvis man ikke vil. Mange som slipper fordi de syns det er vondt. Det er bare å gi beskjed om at du ikke ønsker. 

Jeg er gravid for tredje gang, ser jeg kunne nevnt det :)  De kan jo måle mye forskjellig med UL, tenk bare på alt de måler på babyen når den er inni magen. Er det mindre nøyaktig enn fingermål i skjeden? Tenker det i enkelte tilfeller kan være veldig greit å vite hvor stor åpningen er, f. eks. når de vurderer om man er klar for epidural? Da skal man jo ha 4 cm og være i aktiv fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det handler om ressursbruk. Og tid. Og prioriteringer. UL-apparat brukes til mye annet, står i egne rom, må vedlikeholdes, kreves en viss kompetanse osv. å måle med fingre er raskt og tilgjengelig. Og gratis. 

men enig. Fryktelig vondt. Føler de river meg opp fra innsiden. 

Anonymkode: 398bb...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er gravid for tredje gang, ser jeg kunne nevnt det :)  De kan jo måle mye forskjellig med UL, tenk bare på alt de måler på babyen når den er inni magen. Er det mindre nøyaktig enn fingermål i skjeden? Tenker det i enkelte tilfeller kan være veldig greit å vite hvor stor åpningen er, f. eks. når de vurderer om man er klar for epidural? Da skal man jo ha 4 cm og være i aktiv fødsel.

Å sjekke åpning er ikke veldig viktig, men det kan være praktisk i ulike situasjoner. Det er derfor det er valgfritt. Ungen kommer ut uansett. Epidural kan settes "når som helst". Det kommer an på mye. Får man epidural er det jo heller ikke så vondt å sjekke åpning. 

Tror det er som noen andre skrev, ressurskrevende med ul. Jeg fikk ul under fødsel, men det var for å sjekke babyens stilling siden hun lå feil. Jeg fikk ikke beholde ul-apparatet på fødestua.

Og spesielt når det å sjekke åpning ikke er kjempeviktig, hvorfor skal de bruke ekstra ressurser for kun litt "ekstra service"?

Så er det nok veldig greit å sjekke åpning i enkelte fødsler, f.eks de som tar veldig lang tid og har komplikasjoner. Men da har man gjerne fått epidural fra før, og da kjenner man ikke at åpningen sjekkes. Med mindre epiduralen ikke funker da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor sjekker nok ikke åpning med innvendig ultralyd, men jeg vet at lege kan gjøre det ved spørsmål om prematur vannavgang, da jeg har fått gjort det selv. Da kan de måle lengde på livmorhalsen og se om den er lukket. 

Anonymkode: 8c5be...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ref. innlegget om at det er smertefullt å sjekke åpning. De bruker jo innvendig ultralyd når de setter inn ballong i forbindelse med igangsetting, så det bør vel være mulig å sjekke åpning med det også? Kan man be om det hvis de absolutt skal sjekke? Hvorfor skal vi kvinner bare tåle en svært smertefull sjekk om man kan gjøre det på en bedre måte?

Er jeg som er TS til innlegget om det å sjekke åpning er vondt. Jeg har sjekket lengden på livmorhalsen med innvendig ultralyd, men dette var tidligere i svangerskapet. Så dette skal jeg faktisk spørre om på kontrollen neste uke.

Anonymkode: 35d7f...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

1. Det er ikke smertefullt for alle

2. Det er ikke nødvendig å sjekke åpning så ofte som noen gjør - hvis det er vondt, bør det gjøres så lite som mulig.

3. Jeg vil tro at å sjekke med ultralyd ville være unøyaktig, og tid- og kostnadskrevende.

Anonymkode: 5e018...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å sjekke åpning er ikke veldig viktig, men det kan være praktisk i ulike situasjoner. Det er derfor det er valgfritt. Ungen kommer ut uansett. Epidural kan settes "når som helst". Det kommer an på mye. Får man epidural er det jo heller ikke så vondt å sjekke åpning. 

Tror det er som noen andre skrev, ressurskrevende med ul. Jeg fikk ul under fødsel, men det var for å sjekke babyens stilling siden hun lå feil. Jeg fikk ikke beholde ul-apparatet på fødestua.

Og spesielt når det å sjekke åpning ikke er kjempeviktig, hvorfor skal de bruke ekstra ressurser for kun litt "ekstra service"?

Så er det nok veldig greit å sjekke åpning i enkelte fødsler, f.eks de som tar veldig lang tid og har komplikasjoner. Men da har man gjerne fått epidural fra før, og da kjenner man ikke at åpningen sjekkes. Med mindre epiduralen ikke funker da...

"Litt ekstra service" for å slippe sterk smerte er jo veldig vanlig i helsevesenet ellers. Men når det kommer til kvinnehelse og fødsel er det ikke så farlig med. Det er jo ikke veldig mange år siden "ingen" fikk epidural ved normal vaginal fødsel heller. Det samme ser man når det gjelder innsetting av spiral, da får man gjerne ikke bedøvelse fordi "man kjenner ingenting", men mange sier at det gjør veldig, veldig vondt. Og det tror jeg så gjerne på, da det også innebærer en viss strekk av livmorhalsen. Det er egentlig prinsippet jeg bryr meg mest om her, for det er så typisk for kvinnehelse. Men for å være ærlig var jeg ikke klar over at det var helt frivillig med vaginal undersøkelse. Greit nok at de spør om de kan gjøre det, men jeg har ikke sett på det som et reelt alternativ å si nei. Kommer til å gjøre det neste gang med mindre det er veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

1. Det er ikke smertefullt for alle

2. Det er ikke nødvendig å sjekke åpning så ofte som noen gjør - hvis det er vondt, bør det gjøres så lite som mulig.

3. Jeg vil tro at å sjekke med ultralyd ville være unøyaktig, og tid- og kostnadskrevende.

Anonymkode: 5e018...db1

Jeg mener jo selvsagt at det bare bør være et alternativ for de som synes det er veldig smertefullt, ikke at det skal være standard i hvert tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker fullstendig bak mål å skulle bruke masse penger på å ha ultralydapparat tilgjengelig på alle fødestuer for noe som lar seg sjekke på 20 sekunder med fingrene.  Som noen skrev over, det er mye ekstra ressurser bare for litt ekstra service.

Anonymkode: d9049...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det virker fullstendig bak mål å skulle bruke masse penger på å ha ultralydapparat tilgjengelig på alle fødestuer for noe som lar seg sjekke på 20 sekunder med fingrene.  Som noen skrev over, det er mye ekstra ressurser bare for litt ekstra service.

Anonymkode: d9049...a95

Hadde det vært menn som fødte hadde det ikke blitt bagatellisert sånn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått sjekket lengden på livmorshalsen med ultralyd mange ganger. De kommenterte også at den var lukket. Dette fordi jeg fødte ekstremt prematurt første gangen og de trodde det var på grunn av livmorhalsen. 

Anonymkode: c776f...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

"Litt ekstra service" for å slippe sterk smerte er jo veldig vanlig i helsevesenet ellers. Men når det kommer til kvinnehelse og fødsel er det ikke så farlig med. Det er jo ikke veldig mange år siden "ingen" fikk epidural ved normal vaginal fødsel heller. Det samme ser man når det gjelder innsetting av spiral, da får man gjerne ikke bedøvelse fordi "man kjenner ingenting", men mange sier at det gjør veldig, veldig vondt. Og det tror jeg så gjerne på, da det også innebærer en viss strekk av livmorhalsen. Det er egentlig prinsippet jeg bryr meg mest om her, for det er så typisk for kvinnehelse. Men for å være ærlig var jeg ikke klar over at det var helt frivillig med vaginal undersøkelse. Greit nok at de spør om de kan gjøre det, men jeg har ikke sett på det som et reelt alternativ å si nei. Kommer til å gjøre det neste gang med mindre det er veldig viktig.

Men du må jo forstå at de ikke kan drive å gi folk masse ekstra service på sykehusene. Om du ønsker å sjekke åpning med ul så blir du ikke prioritert, andre har mer bruk for apparatet. Du kan ikke be om spesialbehandling for en undersøkelse som til syvende og sist ikke er nødvendig. 

Det er helt frivillig å bli sjekket, ja. Man må ikke. Derfor blir ikke alternative metoder vurdert med mindre det er veldig god grunn til det, som ved diverse komplikasjoner. Det finnes folk som ikke rekker epidural f.eks fordi andre blir prioritert i køen. 

Jeg var mye på sykehuset før fødsel pga komplikasjoner. Det var ofte jeg måtte vente lenge fordi andre ble prioritert før meg. En gang måtte jeg vente i 3 timer. Mine komplikasjoner var (heldigvis) ikke så alvorlige, så det gikk fint. Sånn er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...