Gå til innhold

Genialt med ny bil


AnonymBruker

Nye biler  

46 stemmer

  1. 1. Ønsker du med bil med overvåkning, månedsleie av ekstrautstyr og masse unødvendig elektronikk og mekanikk som kan gå istykker?

    • JA!
      8
    • NEI!
      37
    • VET IKKE
      1


Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

For det tredje, hva slags idiotisk spørsmålstilling og svaralternativer er det i undersøkelsen her? Skrevet i fylla?

Siden du er så oppegående, hva ville du hatt som spørsmål og svaralternativer?

 

ms. Perfect skrev (5 timer siden):

Men da er det vel valgfritt om de ønsker å abonnere på disse tjenestene?

Men ønsker vi en slik utvikling? For det er jo åpenbart at også de som ikke ønsker å abonnere er med på å betale kostnadene ved at  fysisk utstyr monteres i alle biler.
Og hva med miljøvern. Vi blir nødt til kjøpe utstyr som ubrukt havner på søpla.
At det i det hele tatt finnes noen (utenom bilbransjen) som synes dette er ok er en gåte for meg.

Anonymkode: 9bf03...b0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Siden du er så oppegående, hva ville du hatt som spørsmål og svaralternativer?

 

Men ønsker vi en slik utvikling? For det er jo åpenbart at også de som ikke ønsker å abonnere er med på å betale kostnadene ved at  fysisk utstyr monteres i alle biler.
Og hva med miljøvern. Vi blir nødt til kjøpe utstyr som ubrukt havner på søpla.
At det i det hele tatt finnes noen (utenom bilbransjen) som synes dette er ok er en gåte for meg.

Anonymkode: 9bf03...b0d

Samtidig kan det være neste eier ønsker utstyret? Da blir jo bilen mer attraktiv på bruktmarkedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/lover-og-regler/avgjorelser-fra-datatilsynet/2024/vedtak-om-gebyr-og-palegg-til-nav/
 

Skal vi legge ned NAV også da? De har jo flere skandaler bak seg… Det er vel omtrent ingen selskaper eller organisasjoner som ikke har opplevd sikkerhetsbrudd opp gjennom historien.

Datasikkerhet er viktig, men man skal være forsiktig med å fordømme noe kun fordi noen velger å bryte seg inn og stjele dataene. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 time siden):

Datasikkerhet er viktig, men man skal være forsiktig med å fordømme noe kun fordi noen velger å bryte seg inn og stjele dataene

Det er ikke derfor Volkswagen fordømmes. De fordømmes fordi de brøt regler, skikk og kotyme ved å ikke varsle innbruddet og følge rutinene man har for slikt. Deres generell inkompetanse er jo viden kjent.

Anonymkode: eec5b...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gøy at folk blir opprørt av dette, mens alle har telefon i lomma, og veldig mange har Google assistant el i stua. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (12 timer siden):

Litt gøy at folk blir opprørt av dette, mens alle har telefon i lomma, og veldig mange har Google assistant el i stua. 

De som blir opprørte har neppe Google assistent. De har et bevist forhold til personvern og uønsket innsamling av persondata.

Resten av folket bryr seg ikke. Tenker at siden mobilen samler data er det ok at bilen også gjør det. Eller de tenker sannsynligvis ikke over problemstillinger rundt personvern i det hele tatt.

Anonymkode: 9bf03...b0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ms. Perfect skrev (På 31.12.2024 den 21.43):

Selvfølgelig betaler kjøperne for utstyret de ønsker. Men om det er utstyr som må betales leie for så vil de selvsagt ikke det. Hvilke bilmerker har påbyr kundene dette?

obligatorisk utstyr som du kaller det, det ligger i prisen på bilen. Om du ikke ønsker rattvarne, så kan du kjøpe deg en bil uten det.

Tesla gjør det i dag, BMW har begynt å teste det ut, og mange bilmerker er på vei til dette, og det handler om kost.

Å bygge biler med forskjellig teknisk installasjon, er fordyrene på alle nivåer, fra produksjon til service : Hvis du kan bygge alle bilene med samme tekniske oppsett og styre tilgangen til funksjoner pr abonement eller enkeltbetaling, er det billigere for alle.

Definisjonen av hva man mener er nødvendig utstyr, er avhengig av lokasjon. Jeg vil ikke kjøpe en bil uten rattvarme: jeg bor i Norge. Derfor vil BMW selge bilen med rattvarme inkludert ; abonnement vil ikke treffe kundebasen. 

Men kjøper jeg en bil i Athen er det en funksjon jeg ikke vil se poenget i før jeg plutselig våknet opp med 5 cm snø, og ville sett det som luksus om bilen ved oppstart fortalte meg at jeg kunne skru på rattvarmen for 20 kr dagen.  

Kjøper jeg bil i dag, vil den typisk ha en toppfart på 160-180 km/t Og det er helt adekvat i Norge. Reiser jeg til Tyskland, vil jeg ofte ønske å øke dette, ikke så mye fordi jeg har lyst å kjøre så mye fortere, men fordi når marsjfarten ligger rundt 160, ønsker jeg et større handlingsrom på topphastighet. Det hadde vært helt greit for meg å betale 1500 kr for å ha dette i en måned. 

Vi er under et 10 år fra at det ikke er interesant å eie bil lenger.  Fokus på bilhold bør ligge på det som er viktig total levetidspris pr km, ikke noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (6 minutter siden):

Tesla gjør det i dag, BMW har begynt å teste det ut, og mange bilmerker er på vei til dette, og det handler om kost.

Å bygge biler med forskjellig teknisk installasjon, er fordyrene på alle nivåer, fra produksjon til service : Hvis du kan bygge alle bilene med samme tekniske oppsett og styre tilgangen til funksjoner pr abonement eller enkeltbetaling, er det billigere for alle.

Definisjonen av hva man mener er nødvendig utstyr, er avhengig av lokasjon. Jeg vil ikke kjøpe en bil uten rattvarme: jeg bor i Norge. Derfor vil BMW selge bilen med rattvarme inkludert ; abonnement vil ikke treffe kundebasen. 

Men kjøper jeg en bil i Athen er det en funksjon jeg ikke vil se poenget i før jeg plutselig våknet opp med 5 cm snø, og ville sett det som luksus om bilen ved oppstart fortalte meg at jeg kunne skru på rattvarmen for 20 kr dagen.  

Kjøper jeg bil i dag, vil den typisk ha en toppfart på 160-180 km/t Og det er helt adekvat i Norge. Reiser jeg til Tyskland, vil jeg ofte ønske å øke dette, ikke så mye fordi jeg har lyst å kjøre så mye fortere, men fordi når marsjfarten ligger rundt 160, ønsker jeg et større handlingsrom på topphastighet. Det hadde vært helt greit for meg å betale 1500 kr for å ha dette i en måned. 

Vi er under et 10 år fra at det ikke er interesant å eie bil lenger.  Fokus på bilhold bør ligge på det som er viktig total levetidspris pr km, ikke noe annet. 

Første gang jeg ser noen som genuint støtter denne galskapen. Man kobler jo produkt og pris fra hverandre enda mer enn det emosjonelle bilmarkedet allerede har gjort. BMW har gått skikkelig på trynet med dette. Jeg tror neppe kundene aksepterer dette i lengden. Skikkelige bilmerker som Kia/Hyundai/Genesis går jo heller motsatt vei og tilbyr fullt utstyrte biler til en oversiktlig og tydelig pris.

Anonymkode: eec5b...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 15.56):

Men ønsker vi en slik utvikling? For det er jo åpenbart at også de som ikke ønsker å abonnere er med på å betale kostnadene ved at  fysisk utstyr monteres i alle biler.

Alternativet er å betale for logistikk og produksjonskosten av BTO. Så du betaler ekstra for å velge bort funksjoner : istedet for at BMW kjøper 8 ulike ratt fordelt på modellutvalget, kan de kjøpe 2 og på den måten få de billigere. 

AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 15.56):

Og hva med miljøvern. Vi blir nødt til kjøpe utstyr som ubrukt havner på søpla.

Gitt med dagens JIT (Just In Time : Deler kommer akkurat i tide til produksjon) og BTO (Buildt To Order: bilen bestilles produsert ved kjøpstid), er det lite svinn i selve produksjonen. Men den finnes fortsatt i leverandørkjeden. Så det er fortsatt mange ratt som går rett på fyllingen etter at de er produsert uansett. Sånn sett blir det mindre svinn med færre variasjoner.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (3 timer siden):

Tesla gjør det i dag, BMW har begynt å teste det ut, og mange bilmerker er på vei til dette, og det handler om kost.

Å bygge biler med forskjellig teknisk installasjon, er fordyrene på alle nivåer, fra produksjon til service : Hvis du kan bygge alle bilene med samme tekniske oppsett og styre tilgangen til funksjoner pr abonement eller enkeltbetaling, er det billigere for alle.

Definisjonen av hva man mener er nødvendig utstyr, er avhengig av lokasjon. Jeg vil ikke kjøpe en bil uten rattvarme: jeg bor i Norge. Derfor vil BMW selge bilen med rattvarme inkludert ; abonnement vil ikke treffe kundebasen. 

Men kjøper jeg en bil i Athen er det en funksjon jeg ikke vil se poenget i før jeg plutselig våknet opp med 5 cm snø, og ville sett det som luksus om bilen ved oppstart fortalte meg at jeg kunne skru på rattvarmen for 20 kr dagen.  

Kjøper jeg bil i dag, vil den typisk ha en toppfart på 160-180 km/t Og det er helt adekvat i Norge. Reiser jeg til Tyskland, vil jeg ofte ønske å øke dette, ikke så mye fordi jeg har lyst å kjøre så mye fortere, men fordi når marsjfarten ligger rundt 160, ønsker jeg et større handlingsrom på topphastighet. Det hadde vært helt greit for meg å betale 1500 kr for å ha dette i en måned. 

Vi er under et 10 år fra at det ikke er interesant å eie bil lenger.  Fokus på bilhold bør ligge på det som er viktig total levetidspris pr km, ikke noe annet. 

Hvilket utstyr påbyr Tesla å betale abonnement for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ms. Perfect skrev (Akkurat nå):

Hvilket utstyr påbyr Tesla å betale abonnement for?

Du betaler ikke abonement så vidt jeg vet, men de har en liste et sted :  (jeg har ikke Tesla, så jeg kan ikke vise spesifikke opsjoner)
https://www.tesla.com/support/upgrades#tesla-accordion-123-which-cold-weather-upgrade-am-i-eligible-for

Men forskjellen mellom å kjøpe og ha et abonnement , handler strengt tatt kun om verdisettingen av funksjonen. Det er ingen grunn til at Tesla ikke sener kan tilby deler av dette som abonnement. Både Service på mange biler og GPS oppdateringern har endt opp i "abonnement" uten at det kalles det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (2 timer siden):

Du betaler ikke abonement så vidt jeg vet, men de har en liste et sted :  (jeg har ikke Tesla, så jeg kan ikke vise spesifikke opsjoner)
https://www.tesla.com/support/upgrades#tesla-accordion-123-which-cold-weather-upgrade-am-i-eligible-for

Men forskjellen mellom å kjøpe og ha et abonnement , handler strengt tatt kun om verdisettingen av funksjonen. Det er ingen grunn til at Tesla ikke sener kan tilby deler av dette som abonnement. Både Service på mange biler og GPS oppdateringern har endt opp i "abonnement" uten at det kalles det.  

Jeg har Tesla, og betaler ikke for noe abonnement. Jeg kan velge å betale for datatrafikk til 129 i mnd, og vet mange velger det, men jeg trenger det ikke. Det finnes også pakker man kan kjøpe og betale en engangssum på, som er frivillig. Neste kjøper kan velge å kjøpe denne pakken også, siden det er sw som skal til. Hva som er mulig i fremtiden er et særdeles dårlig argument, siden dette ikke er et tema pr nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...