Gå til innhold

Genialt med ny bil

AnonymBruker

Nye biler  

45 stemmer

1. 1. Ønsker du med bil med overvåkning, månedsleie av ekstrautstyr og masse unødvendig elektronikk og mekanikk som kan gå istykker?

• JA!
      8
    • NEI!
      36
    • VET IKKE
      1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det som bekymrer meg mest er folks manglende forståelse av personvern og VAG gruppens holdning til bruddet og skadepotensialet for kundene deres.

VAG og Møller bare « meh dette har kundene godtatt i de ti tusen siders lange ordsalaten de fikk 5 minutter til å lese».

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan man tenke på hva andre produsenter fra mer totalitære lokasjoner har bygd inn i sin "smart løsning".... 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (5 minutter siden):

Det som bekymrer meg mest er folks manglende forståelse av personvern

Ja, og det er godt illustrert i her:

mommyaka skrev (31 minutter siden):

De finnes på mobilen din å...

Fordi mobilen lekker er det ok at bilen også lekker.

Anonymkode: 9bf03...b0d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er veldig naive. De lukker alle gardiner hjemme, men åpner alt for alle andre fremmede.

Anonymkode: f9bbd...322

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nordmenn er veldig naive. De lukker alle gardiner hjemme, men åpner alt for alle andre fremmede.

Den norske stat synes å være noe mer naiv en jeg setter pris på, men den jevne nordmann er vel omtrent like idiot som alle andre...? Litt sånn "den appen/bilen ser fancy ut så jeg godtar at den samler all informasjon om meg"

Eller skiller nordmenn seg ut i negativ retning?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som en lokalpolitiker her i byen så fint sa det; det nytter ikke å låse døra når det er hull i veggen.

Anonymkode: 45b9b...488

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er mange gode grunner til å gå tilbake til det analoge, eller i det minste begrense seg på det digitale.

Anonymkode: 702c5...fa9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo et litt spesielt premiss på spørsmålet da, ingen vil si ja til det. Det er heller ikke disse premissene som ligger til grunn for valget folk tar når de kjøper bilene. Ingen betaler månedsleie for utstyr de ikke ønsker, og de kjøper heller ikke elektronikk de ikke mener de har lyst på. 

Man kan alltids diskutere om det er lurt med så mye dataovervåking. Men bilene er ikke i nærheten av verstingene på datainnsamling. De fleste godkjenner datainnsamling (cookies) flere ganger daglig, de betaler med kort og de kjører gjennom bommer. De har autopay på bilen og mange er svært ukritiske til hvem de deler informasjon med på mail og nettbutikker. Og «nettbutikker». 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ms. Perfect skrev (1 time siden):

Ingen betaler månedsleie for utstyr de ikke ønsker,

Det koster å installere utstyret i bilene. Hvem tror du betaler for dette om det ikke er alle kjøpere?

Og hvor mange synes det er greit å betale leie for oppvarmet ratt?

ms. Perfect skrev (1 time siden):

Ingen betaler månedsleie for utstyr de ikke ønsker

Finnes obligatorisk utstyr som mange sikkert ville unnvært hvis det hadde gitt lavere innkjøpspris og vedlikeholdkostnad. Dører som åpnes og lukkes automatisk f.eks. Dette er snart standardutstyr på alle biler.
På et bilforum jeg følger er defekte dører det som fører til mest hodebry for eierne. Etterfulgt av luftfjæring.

Utvikling av biler har, bokstavelig talt, vært på ville veier i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det koster å installere utstyret i bilene. Hvem tror du betaler for dette om det ikke er alle kjøpere?

Finnes obligatorisk utstyr som mange sikkert ville unnvært hvis det hadde gitt lavere innkjøpspris og vedlikeholdkostnad. Dører som åpnes og lukkes automatisk f.eks. Dette er snart standardutstyr på alle biler.
På et bilforum jeg følger er defekte dører det som fører til mest hodebry for eierne. Etterfulgt av luftfjæring.

Selvfølgelig betaler kjøperne for utstyret de ønsker. Men om det er utstyr som må betales leie for så vil de selvsagt ikke det. Hvilke bilmerker har påbyr kundene dette?

obligatorisk utstyr som du kaller det, det ligger i prisen på bilen. Om du ikke ønsker rattvarne, så kan du kjøpe deg en bil uten det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Abonnement for alt mulig blir mer og mer vanlig! Adobe og hp printere er noen eksempler utenom bil som en trenger abonnement på for at produktet skal fungere. Før var det nok at man kjøpte det en gang, også var det ditt til odel og eie. Men nå skal man melkes! Derfor mener jeg man må over på analoge løsninger. 

Se hva Telenor gjorde med e-posten sin. Først er de gratis, så må man betale. Det samme med sky-løsninger. Mange tilbyr litt gratis, så må man betale dyrt og da blir man avhengig av de. Man låser seg fast om man begynner å bruke de. 

Jeg nekter abonnement. Bilen min har også abonnement på kart. Det betaler jeg ikke for. Så kartløsningen der er ubrukelig. 

Bare vent og se, det blir mer og mer av denne typen ‘løsninger’.

Anonymkode: 702c5...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er mulig betyr ikke at det er pålagt. Jeg kan også betale for premium (som i praksis vil si datatilgang), men jeg klarer meg helt fint uten. Navigasjonen fungerer helt utmerket uten. Gratis e-post har jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ms. Perfect skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig betaler kjøperne for utstyret de ønsker. Men om det er utstyr som må betales leie for så vil de selvsagt ikke det. Hvilke bilmerker har påbyr kundene dette?

Poenget er at det nå begynner å komme biler med fysisk montert utstyr som ikke kan brukes uten at det betales abonnement.
Les linken jeg postet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, først: Den som fortsatt kjøper Volkswagen har da ikke fulgt med i timen. Dette merket har ikke vært konkurransedyktig på 30 år. Seriøst!

For det andre, alle bilmerker driver med overvåkning. Denne fra 2023 bør være en øyenåpner:

https://foundation.mozilla.org/en/privacynotincluded/articles/its-official-cars-are-the-worst-product-category-we-have-ever-reviewed-for-privacy/

For det tredje, hva slags idiotisk spørsmålstilling og svaralternativer er det i undersøkelsen her? Skrevet i fylla?

Anonymkode: eec5b...ea4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligningen mellom nye biler og smarttelefoner er ikke lenger like god, etter min mening.

Jeg har flere smarttelefoner og felles for dem er at de ikke kjører Google Android (eller Apple sitt OS for den saks skyld). Den ene telefonen kjører et operativsystem utviklet av et finsk selskap og er, så vidt jeg husker, basert på Linux. Den andre telefonen kjører Android uten Google-funksjoner og er spesiet utviklet mtp. personvern. EU stiller en rekke generelle krav til elektronikk, blant annet USB-C port for lading av batteriet i enheten.

Nybiler som selges i Norge og EU i dag, er en ganske annen sak. Her er SOS-system med GPS og SIM-kort/eSIM pålagt, i tillegg til en lang rekke assistansefunksjoner. Akkurat hvilke som er pålagt har jeg ikke oversikt over men jeg vet at listen er ganske lang. Dette kan du ikke lenger velge bort når du kjøper ny bil.

Skal du kjøpe en ny smarttelefon så kan du velge og vrake. I faghandelen (Elkjøp, Power osv) kan utvalget være noe begrenset hvis man ikke ønsker å forholde seg til Google eller Apple. Men selv her finnes det noen omveier. Visse rimeligere Sony-modeller er åpne for installasjon av alternative OS, slik som Sailfish OS. Google Pixel-telefoner kan rootes og et "de-googlifisert" Android OS kan legges inn. Graphene OS er et slikt eksempel. Skulle du ønske noe annet, finnes det flere små utviklere og produsenter av mobiltelefoner som tilbyr fysisk bryter for WiFi, Bluetooth og kamera. Kort sagt et mylder av løsninger.

Jeg eide tidligere en ny Jeep Renegade. Den krevde samtykke på infotainment-skjermen før hver tur, og selv om alt av overvåking og sporing ble slått av i innstillingene fikk jeg alltid en notis om at bilen fortsatt spores, logges på hver kjøretur i tilfelle forsikringsselskapet trenger data. Jeg tenkte selvfølgelig: "WTF! Hvem er kunden?. Jeg har ikke lest terms and conditions før jeg kjøpte bilen men jeg godtar ikke dette!". Hver biltur var cringe og jeg ble sur og irritert fordi personvernet er et såpass viktig prinsipp for meg. En dag nektet bilen å slå seg av etter en kjøretur. Viking måtte hente bilen og det lokale verkstedet måtte bare la bilen stå på tomgang til det gikk fri for drivstoff. Det var jo smart, økonomisk og miljøvennlig teknologi...

Jeg har hatt flere nye biler de siste 8 årene. Orker ikke mer. Jeg kjøpte en amerikansk SUV som akkurat er blitt veteran. Selv om jeg ofte koser meg med å se på nybiler på nett, lese om nybiler i media og sjekker Finn, så føles det som om jeg er 100% ferdig med nye, moderne biler. Det er helt no-go å kjøpe en ny bil som koster så mye som de gjør i dag, og som har så alt for mye skjør og kostbar teknologi.

Anonymkode: 4c383...cd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Poenget er at det nå begynner å komme biler med fysisk montert utstyr som ikke kan brukes uten at det betales abonnement.
Les linken jeg postet.

Men da er det vel valgfritt om de ønsker å abonnere på disse tjenestene? De kan jo la det være, og så har de faktisk muligheten til å ombestemme seg senere. Akkurat det klarer jeg ikke å anse som et minus.

For de som absolutt ikke ønsker alt dette så finnes det i dag 7889 biler som ikke er nyere enn 2010 på Finn.no.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Les linken jeg postet.

Men er dette nødvendig utstyr?

Min bil kommer med mulighet for klimastyring, mulighet for å sjekke ladestatus via app, og diverse ting. Dette betaler jeg abonnement for. Men det er ikke nødvendig utstyr. Man MÅ ikke ha forvarming av bilen, men jeg VELGER benytte det og betale for det.

Anonymkode: 009f6...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...