AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #1 Del Skrevet 31. desember 2024 Det er bare noe jeg lurer på. Er det av økonomiske grunner ? Mange er veldig opptatt av økonomien, ikke bli utnyttet, deler alt 50/50. Hva med raushet, kjærlighet, samhold... Hvordan er mulig å være så fokusert på rettferdighet når det gjelder det økonomiske samtidig som å være livspartneren som skal stå sammen i tykt og tynt. Hva er poenget, føler dere tilhørighet og kjærlighet eller bare liker å ha noen og det lønner seg å dele på utgifter ? Anonymkode: ec16c...8fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #2 Del Skrevet 31. desember 2024 Tenker du at man ikke kan ha raushet, kjærlighet og samhold ved delt økonomi? 🤔 Anonymkode: 1c8ac...8aa 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #3 Del Skrevet 31. desember 2024 Det er jo bare fornuftig. De fleste forhold tar slutt, selv om ingen selvsagt ønsker det på vei inn i forholdet. Det handler om å være realistisk, verne om sin egen økonomi dersom forholdet haverer, samt verne om egne barn. Anonymkode: 963cc...a20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 31. desember 2024 #4 Del Skrevet 31. desember 2024 Fordi vi elsker hverandre og vil dele et liv sammen? For meg handler delt økonomi om trygghet, både for meg og mine barn hvis noe skulle skje (samlivsbrudd eller dødsfall). Det ødelegger ikke romantikken, hvorfor skulle det det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #5 Del Skrevet 31. desember 2024 Tenker at det er en selvfølge å ha delt økonomi, og eie minst mulig sammen, når man har mine og dine barn. Anonymkode: 2507c...519 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 31. desember 2024 #6 Del Skrevet 31. desember 2024 Vi flyttet sammen nettopp pga kjærlighet, raushet osv. Vi har dog ikke delt økonomi, vi har helt felles økonomi, selv om han har et barn fra før. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #7 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg klarer meg fint økonomisk alene. Langt ifra rik, men har nok til å spare. Fått Husbank lån og kan eie alene. Kjæresten eier nedbetalt bolig og tjener godt over millionen. Vi ønsker å flytte sammen fordi vi elsker hverandre og vil dele livet sammen. Vi er begge alene med barn. Så vi har skrevet testamenter som sikrer alle parter om en av oss skulle falle bort. I tillegg vil vi skrive en grundig samboer kontrakt som viser eierbrøk del og verdier om det skulle bli brudd. Mht utgifter vil vi dele det prosentvis etter inntekt. Jeg er kvinne med én gutt, han mann med 2 gutter. Vi må derfor ha en større bolig enn jeg har råd til, høyere strømutgifter, mat etc vil bli dyrere enn om jeg hadde bodd alene med mitt barn. Han anser alt vi opparbeider sammen fra nå er vårt. Det han hadde skal sikres mht barnas arv fra avdød mor og hans egen pliktdelsarv. Vi er helt lik mht økonomi, syn på barneoppdragelse og grunnleggende verdier. Vi flytter sammen fordi vi ikke vil se for oss et liv uten hverandre. Barna har blitt utrolig glad i oss og hverandre og ønsker at vi skal bli en familie. Og klart det er fordeler økonomisk å være to, men fokuset vårt er livskvaliteten vi får når vi er sammen som kjærester, partner, foreldre og et team. Anonymkode: 77539...660 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #8 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg klarer meg fint økonomisk alene. Langt ifra rik, men har nok til å spare. Fått Husbank lån og kan eie alene. Kjæresten eier nedbetalt bolig og tjener godt over millionen. Vi ønsker å flytte sammen fordi vi elsker hverandre og vil dele livet sammen. Vi er begge alene med barn. Så vi har skrevet testamenter som sikrer alle parter om en av oss skulle falle bort. I tillegg vil vi skrive en grundig samboer kontrakt som viser eierbrøk del og verdier om det skulle bli brudd. Mht utgifter vil vi dele det prosentvis etter inntekt. Jeg er kvinne med én gutt, han mann med 2 gutter. Vi må derfor ha en større bolig enn jeg har råd til, høyere strømutgifter, mat etc vil bli dyrere enn om jeg hadde bodd alene med mitt barn. Han anser alt vi opparbeider sammen fra nå er vårt. Det han hadde skal sikres mht barnas arv fra avdød mor og hans egen pliktdelsarv. Vi er helt lik mht økonomi, syn på barneoppdragelse og grunnleggende verdier. Vi flytter sammen fordi vi ikke vil se for oss et liv uten hverandre. Barna har blitt utrolig glad i oss og hverandre og ønsker at vi skal bli en familie. Og klart det er fordeler økonomisk å være to, men fokuset vårt er livskvaliteten vi får når vi er sammen som kjærester, partner, foreldre og et team. Anonymkode: 77539...660 Så du er gold digger? Anonymkode: c5660...ec9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #9 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så du er gold digger? Anonymkode: c5660...ec9 Hvordan klarte du å tolke det ut ifra innlegget mitt? Anonymkode: 77539...660 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #10 Del Skrevet 31. desember 2024 Fordi jeg ble indirekte presset til det med ordene "vi får jo ikke prøvd ut forholdet før vi bor i sammen". Lot meg presse og flyttet til ham. Hadde heldigvis vett til å bare leie ut egen bolig for 2 år etter var jeg tilbake der. Ingen problemer med mine og dine barn og vi hadde mange. Dårlig økonomisk deal for meg å flytte til ham, men var rimelig syk på det tidspunktet så skjønte det ikke før etterpå. Fordi jeg flyttet inn så klarte han å beholde huset sitt. Var innom samme skolekrets for unger så ingen endring der. Anonymkode: 81691...747 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #11 Del Skrevet 31. desember 2024 Når man har barn så tror jeg det er iboende i foreldre at man ønsker å kunne ta vare på dem, også økonomisk, og ikke måtte være avhengig av andre for å forsørge. Så har vi det som kommer i fremtiden som heter arv. Man ønsker nok at sine "egne" skal arve så rettferdig som mulig. Jeg hadde ikke ønsket at en mann skulle brukt mye på meg og mine barn, som hadde gått på bekostning av egne barn, og motsatt. Dette går jo ikke på bekostning av kjærligheten mellom to voksne. Det handler heller ikke om å ikke spandere en middag eller en kveld på byen nå og da. Det med økonomi er faktisk veldig viktig for å få et forhold til å fungere. Anonymkode: a338f...a04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #12 Del Skrevet 31. desember 2024 Det virker som økonomien er det viktigste hos de fleste. Jeg spør pga jeg ser at mange flytter sammen pga utgiftene blir lavere. Kjærlighet og notatbok på delte utgifter går ikke sammen. Man blir ikke fattigere eller ruinert ved å ha felles økonomi. Spesielt der en sv partene har dårligere økonomi og barn fra før av. Må føles kjempe kjipt å bo sammen med noen som har mye bedre råd og lever romsligere. Hva med ferien ? Er det også 50/50 ? Anonymkode: ec16c...8fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #13 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det virker som økonomien er det viktigste hos de fleste. Jeg spør pga jeg ser at mange flytter sammen pga utgiftene blir lavere. Kjærlighet og notatbok på delte utgifter går ikke sammen. Man blir ikke fattigere eller ruinert ved å ha felles økonomi. Spesielt der en sv partene har dårligere økonomi og barn fra før av. Må føles kjempe kjipt å bo sammen med noen som har mye bedre råd og lever romsligere. Hva med ferien ? Er det også 50/50 ? Anonymkode: ec16c...8fa Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du tenker at kjærlighet og delt økonomi ikke «går sammen». Kan du utdype dette? Anonymkode: 1c8ac...8aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #14 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du tenker at kjærlighet og delt økonomi ikke «går sammen». Kan du utdype dette? Anonymkode: 1c8ac...8aa Fordi en familie og et hjem er felles prosjekt. Hva hvis den ene tjener en del mer ? Hva består kjærligheten deres av ? Det å flytte sammen er start på et familieliv. Noe som skal være for alltid. Fokus på sine og sitt eget er en av de største grunner hvorfor mange familier går i oppløsning . Raushet, godhet, kjærlighet og omsorg ❤️ Anonymkode: ec16c...8fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 02:14 #15 Del Skrevet onsdag kl 02:14 Fordi de tenker mest på seg selv og tenker at de kommer først! «Barna mine er jo her bare halve tiden, så jeg må jo få leve livet mitt selv om de ikke bor her hver uke»…. «Barna mine liker jo kjæresten min og må bare finne seg i å like stebarn, stebesteforeldre osv!»…. Anonymkode: 5d48a...bb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 02:28 #16 Del Skrevet onsdag kl 02:28 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det virker som økonomien er det viktigste hos de fleste. Jeg spør pga jeg ser at mange flytter sammen pga utgiftene blir lavere. Kjærlighet og notatbok på delte utgifter går ikke sammen. Man blir ikke fattigere eller ruinert ved å ha felles økonomi. Spesielt der en sv partene har dårligere økonomi og barn fra før av. Må føles kjempe kjipt å bo sammen med noen som har mye bedre råd og lever romsligere. Hva med ferien ? Er det også 50/50 ? Anonymkode: ec16c...8fa Jeg tenker økonomi er en skikkelig kjip grunn for å flytte sammen med noen, og særlig for den svakeste parten. Hadde ikke likt så godt å være den rikeste heller, og å lure på om samboeren min er samboeren min fordi han eller hun ikke har råd til å velge annerledes. Anonymkode: 7a58c...499 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 02:38 #17 Del Skrevet onsdag kl 02:38 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er bare noe jeg lurer på. Er det av økonomiske grunner ? Mange er veldig opptatt av økonomien, ikke bli utnyttet, deler alt 50/50. Hva med raushet, kjærlighet, samhold... Hvordan er mulig å være så fokusert på rettferdighet når det gjelder det økonomiske samtidig som å være livspartneren som skal stå sammen i tykt og tynt. Hva er poenget, føler dere tilhørighet og kjærlighet eller bare liker å ha noen og det lønner seg å dele på utgifter ? Anonymkode: ec16c...8fa Noen her inne har et veldig rart syn på delt økonomi og hvorfor mange velger dette. Hvis folk flytter sammen er det jo gjerne nettopp pga kjærlighet og samhold, og at man ønsker å være sammen mest mulig. Delt økonomi eller felles har vel lite med saken å gjøre. Og delt økonomi betyr ikke at man har stort fokus på rettferdighet, bare at man foretrekker den ordningen. Og de med felles økonomi deler jo også på utgifter, så her er det vanskelig å forstå hva du mener. Anonymkode: 3ec70...cdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 02:48 #18 Del Skrevet onsdag kl 02:48 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tenker at det er en selvfølge å ha delt økonomi, og eie minst mulig sammen, når man har mine og dine barn. Anonymkode: 2507c...519 Heeelt motsatt av hva jeg mener er smart i en slik situasjon. Det beste er vel å eie alt 50/50 og ha livsforsikring til partneren. Da kan partner kjøpe ut ektefellens/samboers barn av eiendom slik at hen slipper å miste bolig samtidig med at barna også får sin rettmessige arv? I tillegg er det vel lurt å dele inntekt 50/50 slik at alle barna i hjemmet får så like og rettferdig oppvekstvilkår som mulig. Anonymkode: 71718...5f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet onsdag kl 03:23 #19 Del Skrevet onsdag kl 03:23 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du tenker at kjærlighet og delt økonomi ikke «går sammen». Kan du utdype dette? Anonymkode: 1c8ac...8aa Når de lever under samme tak som en familie, og den ene parten, og dennes barn har god råd, mens den andre parten, og dennes barn, lever som fattig. Når den ene parten drar på ferie eller ut og spise og den andre ikke har råd til å bli med. Når den ene partens barn har konfirmasjons selskap på budsjett, mens den andre partens barn får bunad og dyr fest... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 03:43 #20 Del Skrevet onsdag kl 03:43 Vi flyttet sammen og hadde delt økonomi. Så giftet vi oss. Hadde enda delt økonomi. Men med tiden ble den jo mer og mer blandet, og vi skiftet på å ta hovedansvar. Det var en utvikling. Jeg hadde tre barn, han hadde ett. Han tjente mer først, så tjente jeg mest. Men også fordi han støttet karriere slik at jeg kunne reise, ta prosjekter og bygge karriere. Så startet han firma, og jeg som er økonom hjalp...og nå jobber jeg i det firmaet. Så det var en utvikling, der JEG ville sørge for mine. Svigersøster kom med et stikk om en trebarnsmor som snylter på mannen, og det var så godt å høre mannen si: kona mi tjener mer enn meg, og mer enn alle her i rommet. Det var stolthet. Min verdighet. Kanskje var det litt redsel fra hans side av å bli utnyttet. Men etterhvert så var det ikke så viktig. For vår økonomi ble så blandet, og vi dro hverandre opp. Anonymkode: 743a6...8e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå