AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #1 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg leier og betaler ca 15 500kr inkl strøm. Får ca 4000kr mnd i renteinnteinntekt på 1,5 EK(hvis jeg ikke har blingset helt). Bussen går rett ved siden av, og jeg trenger ikke bil. Selv om husleia er høy, så ser jeg at det likevel ikke er så ille når jeg hensyntar bilutgifter(jeg pleide å ligge på ca 5k mnd da jeg hadde bil), og renteinntekt. Er det alltid best å investere i egen eiendom? de boligene jeg er intr i ligger stort sett i områder uten godt kollektivtilbud, og da blir det dyre bilutgifter. Det frister heller ikke kjøpe 30m2 supersentralt. I dag har jeg 55 m2 og trives med den typen bolig. Men jeg er 43 år og tenker på fremtiden😧Er jeg kjempeidiot som får angst av å skulle legge hele økonomien i bolig? Det vil hindre meg i å kunne unne meg «ekstra» gleder🫣🤔🤗Jaja godt nyttår🎉🎈 Anonymkode: 2d5fa...117 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #2 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg kjøpte i fjor og savner tiden da jeg leide. Leide, som deg, sentralt, hadde ikke det store ansvaret for leiligheten (bortsett fra lovfestet vedlikehold, rengjøring etc. normale greier) og brukte bilen lite. Har kjøpt noe som er litt større, men må bruke bilen hver dag. Hadde ikke råd til å kjøpe sentralt og det er greit nok det. Det som tynger meg er ansvaret som kommer med egen bolig. Jeg sliter veldig med deg og når barna flytter hjemmefra kommer jeg til å selge for å gå tilbake til å leie igjen. Anonymkode: 522be...625 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #3 Del Skrevet 31. desember 2024 Det er flere skatteregler som gagner boligeiere. Renteinntektene dine må du betalte skatt på og du får ingen fradrag for husleie. Hadde du hatt boliglån ville renteutgiftene gitt deg skattefradrag. Fremtiden for boligmarkedet er noe uviss, men dersom du ønsker å bo et sted i mer enn 5 år og har råd til boliglånet og vedlikehold vil det å eie stort sett lønne seg økonomisk. Så er det jo andre ting, som forhold til huseier, risiko for å måtte flytte, kollektivtilbud, standard, lokasjon osv som kan være avgjørende i forhold til hva du velger. Anonymkode: 9f8a2...3d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #4 Del Skrevet 31. desember 2024 Høres ikke ut som du er i tidspress, så jeg anbefaler deg å ta deg god tid. Finn ut hva som er viktigst for deg. Kort vei til jobb, eller hage, eller kort vei til skogen, eller badekar, eller naboer eller ikke naboer, osv. Skriv ting ned, lag lister, rangér ønskene dine. Diskuter de gjerne med andre. Følg med på markedet, både i områder du allerede kunne tenke deg å bo i, men også andre. Dra dit og bare heng i nabolag og sjekk hvilken følelse du får. Eventuelt tren på takknemmelighet og finn roen der du er. Hjelper ikke å stresse med avgjørelser som aldri vil være perfekte. Anonymkode: 1988a...afc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #5 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er flere skatteregler som gagner boligeiere. Renteinntektene dine må du betalte skatt på og du får ingen fradrag for husleie. Hadde du hatt boliglån ville renteutgiftene gitt deg skattefradrag. Fremtiden for boligmarkedet er noe uviss, men dersom du ønsker å bo et sted i mer enn 5 år og har råd til boliglånet og vedlikehold vil det å eie stort sett lønne seg økonomisk. Så er det jo andre ting, som forhold til huseier, risiko for å måtte flytte, kollektivtilbud, standard, lokasjon osv som kan være avgjørende i forhold til hva du velger. Anonymkode: 9f8a2...3d0 Jeg regnet 3900kr etter skatt, på renteinntekten. Et lån på 1,8 til 5-6% blir grovt regnet 7000kr i rente etter fradrag. Selve avdraget 5000kr. Så kommer det fort 4000kr i div(fellesutg, osv). Strøm. Bilutgifter+evt dyrere bolig hvis jeg må ha garasje, med mindre det er i en utkant med garasje/parkering inkl. For meg som er alene så blir det heftig å betale over 20k mnd-til tross for sikkerhet i egen bolig🥹 Anonymkode: 2d5fa...117 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #6 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg regnet 3900kr etter skatt, på renteinntekten. Et lån på 1,8 til 5-6% blir grovt regnet 7000kr i rente etter fradrag. Selve avdraget 5000kr. Så kommer det fort 4000kr i div(fellesutg, osv). Strøm. Bilutgifter+evt dyrere bolig hvis jeg må ha garasje, med mindre det er i en utkant med garasje/parkering inkl. For meg som er alene så blir det heftig å betale over 20k mnd-til tross for sikkerhet i egen bolig🥹 Anonymkode: 2d5fa...117 Jeg forstår at det er høye utgifter. Men hva vil husleien din være om 10 år? Eller 25 år, når du skal pensjoneres? Anonymkode: 9f8a2...3d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #7 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Høres ikke ut som du er i tidspress, så jeg anbefaler deg å ta deg god tid. Finn ut hva som er viktigst for deg. Kort vei til jobb, eller hage, eller kort vei til skogen, eller badekar, eller naboer eller ikke naboer, osv. Skriv ting ned, lag lister, rangér ønskene dine. Diskuter de gjerne med andre. Følg med på markedet, både i områder du allerede kunne tenke deg å bo i, men også andre. Dra dit og bare heng i nabolag og sjekk hvilken følelse du får. Eventuelt tren på takknemmelighet og finn roen der du er. Hjelper ikke å stresse med avgjørelser som aldri vil være perfekte. Anonymkode: 1988a...afc Jeg trives her jeg leier, og har god tid. Men blir litt stresset ved tanke på fremtiden; jeg kan jo bli husløs når som helst hvis eier trenger bolig selv, evt selger. Og det faktum at boligprisene øker hvert år🤔 Anonymkode: 2d5fa...117 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #8 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg forstår at det er høye utgifter. Men hva vil husleien din være om 10 år? Eller 25 år, når du skal pensjoneres? Anonymkode: 9f8a2...3d0 Dette er vel det jeg bekymrer meg mest over! er lavtlønnet, og det blir krise med høy husleie som singel minstepensjonist(om jeg ikke dauer før i champagne i leid bolig). Anonymkode: 2d5fa...117 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #9 Del Skrevet 31. desember 2024 En av fordelene ved å eie er sikkerhet. Hvis du ikke får leie videre der du bor nå, får du da leid en tilsvarende leilighet til samme pris? Jeg tenker også på fremtiden. Jeg kunne nok fint leid en leilighet til 15 000,- i dag, men det ville blitt trangt som pensjonist. Så jeg satser på å ha i alle fall ganske godt nedbetalt bolig innen pensjonsalderen, slik at jeg ikke må ut med 15-20 000,- i boutgifter da. I dag eier jeg 50 kvm sentralt i en av byene rett utenfor Oslo, og lån/felleskostnader/strøm koster meg ca 15 000,- pr måned. Kjører til og fra jobb hver dag, igjennom bom, og har bilutgifter på rundt 2500,- pr måned (lading, bom, forsikring og service). Anonymkode: 7a121...e3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 31. desember 2024 #10 Del Skrevet 31. desember 2024 Renteinntekter, som i bank? Hvorfor setter du ikke pengene i fond isteden, da dobler du avkastningen. Har du pengene på ASK betaler du ikke skatt på gevinsten før du realiserer den. Regnestykket ditt vil jo avhenge litt av hvor i landet det er, men generelt sett har fond høyere avkastning enn bolig, koster 0 i vedlikehold og forsikringer, og det er penger du kan ta ut fortløpende hvis du vil. Verdistigning på en bolig får du aldri realisert før du selger og flytter til et mindre populært sted (eller mindre bolig). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 31. desember 2024 #11 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg regnet 3900kr etter skatt, på renteinntekten. Et lån på 1,8 til 5-6% blir grovt regnet 7000kr i rente etter fradrag. Selve avdraget 5000kr. Så kommer det fort 4000kr i div(fellesutg, osv). Strøm. Bilutgifter+evt dyrere bolig hvis jeg må ha garasje, med mindre det er i en utkant med garasje/parkering inkl. For meg som er alene så blir det heftig å betale over 20k mnd-til tross for sikkerhet i egen bolig🥹 Anonymkode: 2d5fa...117 Jeg vil si at det du bør legge aller mest vekt på (i tillegg til økonomi) er hva du har av behov for forutsigbarhet. For meg var det livsomveltende å gå over til å eie. Den forutsigbarheten er verdt enormt mye for meg. At ingen kan si meg opp (så lenge jeg ikke misligholder fellesutgifter og lån selvsagt), at jeg kan gjøre «hva jeg vil» mtp oppussing osv, det å kunne falle til ro et sted og føle at jeg har kontroll på livet mitt. For andre er sånne ting mindre viktig. Mtp utgifter er det jo viktig å huske at husleie også kan øke regelmessig. Jeg er enig med den over som anbefaler deg å bruke tid. Lage liste over hva som er viktigst for deg med en leilighet, need to have og nice to have, hva som er absolutt «no go», minimumsstørrelse osv. Og så sette opp søk på Finn med varsling f.eks x1 per uke eller mnd, og bare se. Viktig å huske på å sjekke hva som er inkludert i felleskostnadene, spesielt TV/internett, fortsatt ikke alle som har det, og da er det 1000-1500kr ekstra per mnd. Ang å såkalt investere i bolig kommer det jo også litt an på hvor i landet du bor. En del steder investerer du i egen livskvalitet, ikke at du kommer til å tjene penger på å eie boligen noen år før du selger igjen. Andre steder vil det jo kunne generere relevant gevinst over noen år. Håper du finner ut av det! 😊 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PhilosopherSe7en Skrevet 31. desember 2024 #12 Del Skrevet 31. desember 2024 Regnestykker ditt mangler jo noen vesentlige ting, som verdiøkning av bolig, inflasjon på EK og ikke minst inflasjon på eventuelt lån. I tillegg kommer jo utgifter til vedlikehold, men som igjen bidrar til økning av boligens verdi. Det er skatt på rentene du får, og det er heller ingen avdrag på skatten når du ikke har lån. 15 000 i måneden gir deg minst 2 500 000 i lån med dagens rente, og med 1.5 i egenkapital så kan du jo se på bolig til rundt 4 000 000, forutsatt at du har inntekt til å betjene et slikt lån. Går renten ned i 2025 slik de spår så kan du jo etterhvert låse renten i 5-10 år å ha en forutsigbar utgift på bolig de neste 10 årene, mens husleien vil vel stige jevnt hvert år. I tillegg vet du aldri når du må på boligjakt igjen når du leier. Om du får bolig som er innenfor dine krav til størrelse, plassering og økonomi så ville jeg om ikke annet undersøkt mulighetene med banken. Skjønner det er skummelt å bruke hele EK, men du flytter den jo bare fra konto og inn i boligen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 31. desember 2024 #13 Del Skrevet 31. desember 2024 Å leie lønner seg svært ofte dersom man tenker utelukkende likviditet. Store utleiere selger seg vesentlig ned fordi leieinntektene ikke dekker kostnadene. Men når man trekker inn verdiøkning på boligen, blir regnestykket annerledes. Den store fordelen ved å leie er at man kan flytte når boligen må vedlikeholdes. Og selvsagt at man slipper vedlikeholdskostnadene. Den store fordelen ved å eie er forutsigbarhet for bosituasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PhilosopherSe7en Skrevet 31. desember 2024 #14 Del Skrevet 31. desember 2024 Knirke skrev (8 minutter siden): Renteinntekter, som i bank? Hvorfor setter du ikke pengene i fond isteden, da dobler du avkastningen. Har du pengene på ASK betaler du ikke skatt på gevinsten før du realiserer den. Slik som markedet har tatt av de siste årene så er det ingen garanti for at fond gjør det bedre enn å ha pengene på konto de neste 5-10 årene Globale indeksfond har gått over 30% i år, og mange av aksjene som er i slike fond er overpriset så til de grader. Sjeldent jeg hører så mye snakk om å velge høyrente fremfor fond som jeg har gjort nå de siste ukene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #15 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg synes det er dumt å leie hvis man kan eie, nå idag sitter du i praksis og fyller på sparekontoen til huseieren hver eneste måned, enten i form av nedbetaling på gjeld på bolig, eller ren inntekt hvis boligen er nedbetalt, da er det heller bedre å spare for seg selv. Anonymkode: 85bed...f92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 31. desember 2024 #16 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg synes det er dumt å leie hvis man kan eie, nå idag sitter du i praksis og fyller på sparekontoen til huseieren hver eneste måned, enten i form av nedbetaling på gjeld på bolig, eller ren inntekt hvis boligen er nedbetalt, da er det heller bedre å spare for seg selv. Anonymkode: 85bed...f92 Fordi huseieren har ingen utgifter på boligen...? 15.000 dekker nok knapt utgiftene til vedlikehold, renter, skatt og avgifter. Han tjener nok penger på det, ja, men huseieren har bundet opp mye kapital i ett objekt. Å leie er i praksis å betale for å slippe å sitte på den risikoen. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #17 Del Skrevet 31. desember 2024 Min utleier har lån å betjene, og blir ikke rik på dette. Husleien er hverken for høy eller lav ift området. Jeg er lavtlønnet og får ikke låne til å kjøpe bolig til 4 mill, som en foreslo. Jeg har ingen back up ved kriser, noe som er grunn til at jeg ofte tenker annerledes, og iflg andre skkert krisemaksimerer🤭Men når man har opplevd å måtte ta taxi pga omfattende kirurgi og det er ikke fysisk mulig å kjøre på laang tid, måtte betalt her og der for praktisk hjelp(fikk avslag på søknader om off.støtte), så blir man litt avvers mot å være blakk. Å måtte refinansiere gikk ikke i lengden, som er grunnen til at jeg solgte forrige bolig, i fjor. I dag jobber jeg 50%, og er 50% ufør. Har ikke foreldre i live, og kun et halvsøsken i et annet land. Anonymkode: 2d5fa...117 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #18 Del Skrevet 31. desember 2024 Om du er fornøyd med å leie er det jo ikke noe i veien for å fortsette med det. For meg var det et lett valg å kjøpe isteden. Jeg tenkte ikke på det som en investering, men som trygghet. Å leie innebærer at andre har kontroll over boligen din, og du kan bli sagt opp og må finne et annet sted å bo. For meg er det så mye bedre å eie så ingen andre kan endre min bosituasjon. Anonymkode: b9dc8...3c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #19 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Om du er fornøyd med å leie er det jo ikke noe i veien for å fortsette med det. For meg var det et lett valg å kjøpe isteden. Jeg tenkte ikke på det som en investering, men som trygghet. Å leie innebærer at andre har kontroll over boligen din, og du kan bli sagt opp og må finne et annet sted å bo. For meg er det så mye bedre å eie så ingen andre kan endre min bosituasjon. Anonymkode: b9dc8...3c1 Trygghet er hovedmotivasjonen. Og å ikke måtte leie når jeg er pensjonist. Men er redd for å tape penger. Hvis jeg enda en gang kommer i en situasjon der jeg må selge, men bolig har kanskje tapt seg i verdi. Eller det er masse skjulte feil og mangler. Jeg har ikke byggtekniske kunnskaper. Trodde i mange år at nybygg er tryggest, men hører om mange som brenner seg der og. Hadde jeg ikke vært alene i livet, hadde jeg ikke tenkt såpass kritisk på boligkjøp🫣 Anonymkode: 2d5fa...117 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #20 Del Skrevet 31. desember 2024 Knirke skrev (1 time siden): Fordi huseieren har ingen utgifter på boligen...? 15.000 dekker nok knapt utgiftene til vedlikehold, renter, skatt og avgifter. Han tjener nok penger på det, ja, men huseieren har bundet opp mye kapital i ett objekt. Å leie er i praksis å betale for å slippe å sitte på den risikoen. Joda, men huseier vil tjene på det uansett enten i form av nedbetaling av gjeld eller verdistigning når leiligheten selges. Anonymkode: 85bed...f92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå