AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #21 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Er jo også det voksne kvinner som blir avvist av DPS gjør. Kjøper seg en diagnose. Trodde det var mye strengere med barn, så skremmende at det lar seg gjøre. Anonymkode: abea6...840 DPS har sprengt kapasitet så man må være ekstremt hardt rammet for å komme til som voksen. Og da kvinner maskerer bedre så kommer de ikke til. Det betyr ikke at de ikke ville fått et bedre liv med feks medisiner Anonymkode: 1f9e6...b89 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #22 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Beklager langt innlegg. Kort versjon: Har noen erfaring med og tips til seriøs, privat utredning for adhd hos barn i området Oslo/Øvre Romerike? Lang versjon: Vi har ei jente på 11 år som sliter med en del ting. Angst, veldig dårlig selvbilde/selvtillit, ikke-eksisterende impulskontroll, ekstremt sterke følelser, kommer i en del konflikter, ser bare sin egen side av saken, melt downs over det vi voksne opplever som små fillesaker ++. Har vært på en del samtaler i kommunens helsetjeneste, og de skrev henvisning videre til BUP mtp ADHD. Opplevelsen med BUP var ikke positiv. Virket som behandleren hadde bestemt seg for at hun ikke hadde adhd (eller andre problemer) før vi kom inn døra. Hun klarer seg greit faglig på skolen og får med seg beskjeder (typ: svømming begynner onsdag neste uke). Han mente derfor at det bare var sterk personlighet. Forstå meg rett, jeg ønsker absolutt ikke en diagnose bare for å ha en diagnose, eller for å kunne bortforklare problemene. Vi foreldrene ser at jenta vår sliter, og vi ønsker å gi henne de beste verktøyene og hjelpen hun kan få. Siden det ikke virker som det er hjelp å få offentlig, så vurderer vi sterkt å gå privat. Har googlet og sett at det kommer opp masse, men vet ikke om alle er like seriøse. Vil ikke ha en diagnose hvis det ikke stemmer heller, vi vil bare hjelpe barnet til å håndtere følelsene og få verktøy for å få en bedre hverdag. Er det noen som har erfaring med gode steder for utredning i området Oslo eller Øvre Romerike? (Ps: Vi har et barn til, og ser ikke de samme utfordringene der i det hele tatt.) På forhånd tusen takk for svar ❤️ Anonymkode: a55a7...39c Ikke sikkert hun har adhd!! Kanskje hun er"tweenie"? Hormoner buldrer i kroppen..... Anonymkode: 04e66...14c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #23 Del Skrevet 31. desember 2024 Hei ikke ofte jeg svarer her men innlegget ditt satte meg en del år tilbake i tid med et barn med temmelig like utfordringer som ditt hvor skole og BUP overhodet ikke hjalp men skapte enda flere søvnløse netter for meg. Det har gått veldig bra her til slutt, barnet mitt er nå voksen og i fast jobb noe jeg i en periode aldri trodde kom til å skje. Det er dessverre ikke fordi skolen og andre instanser gjorde det som jeg forventet den gang. Dersom du bor i Oslo vil jeg tipse deg om reiselærerne på Haukåsen skole. Det er et byomfattende tilbud hvor de kan komme på skolen og observerer barnet og skriver en rapport til foreldre, skole og ev PPT hvor de angir både utfordringer og behov. Dette er ansatte med særdeles høy kompetanse også på området ADHD. Jeg brukte rapporten for utredning på Nevropsykologi senter i Oslo som gjorde er grundig rapport som igjen førte til år med terapi hos Sundgodt Schneider spesialistpraksis. Jeg kan aldri takke disse menneskene nok. Den økonomiske prisen er liten å betale for et velfungerende barn. Dette er som sagt noen år siden men ikke gi opp om dette ikke fungerer for deg. Mitt beste råd er å ta tak i situasjonen selv og ikke vent på det offentlige. Anonymkode: f0a44...d32 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #24 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke sikkert hun har adhd!! Kanskje hun er"tweenie"? Hormoner buldrer i kroppen..... Anonymkode: 04e66...14c Jeg burde skrevet om dette i hovedinnlegget. Hun er født sånn. Først tilskrev vi det som ekstrem 2-3-4-års trass, men det ligger noe mer bak. Har alltid sett forskjell på henne og de jevnaldrende vennene. Så det er ikke begynnende tenårinshormoner. Anonymkode: a55a7...39c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #25 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hei ikke ofte jeg svarer her men innlegget ditt satte meg en del år tilbake i tid med et barn med temmelig like utfordringer som ditt hvor skole og BUP overhodet ikke hjalp men skapte enda flere søvnløse netter for meg. Det har gått veldig bra her til slutt, barnet mitt er nå voksen og i fast jobb noe jeg i en periode aldri trodde kom til å skje. Det er dessverre ikke fordi skolen og andre instanser gjorde det som jeg forventet den gang. Dersom du bor i Oslo vil jeg tipse deg om reiselærerne på Haukåsen skole. Det er et byomfattende tilbud hvor de kan komme på skolen og observerer barnet og skriver en rapport til foreldre, skole og ev PPT hvor de angir både utfordringer og behov. Dette er ansatte med særdeles høy kompetanse også på området ADHD. Jeg brukte rapporten for utredning på Nevropsykologi senter i Oslo som gjorde er grundig rapport som igjen førte til år med terapi hos Sundgodt Schneider spesialistpraksis. Jeg kan aldri takke disse menneskene nok. Den økonomiske prisen er liten å betale for et velfungerende barn. Dette er som sagt noen år siden men ikke gi opp om dette ikke fungerer for deg. Mitt beste råd er å ta tak i situasjonen selv og ikke vent på det offentlige. Anonymkode: f0a44...d32 Tusen takk for innlegget ditt. Bor dessverre ikke i Oslo, men i Akershus. Men det er overkommelig å komme seg inn til Oslo. Skal absolutt sende en mail til Nevropsykologisk senter. Tusen takk for tipset ❤️ Anonymkode: a55a7...39c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #26 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det ble tatt en konsentrasjonstest. Hun skulle sitte og se på en skjerm, og trykke på knapp hver gang hun så en bokstav. Han som jobbet der sa at hun scoret veldig bra på den, og da kunne det umulig være adhd, for hun var for konsentrert. Men greia er at hun har et veldig sterkt konkurranseinstinkt. Hun så selvfølgelig på den testen som en konkurranse hun skulle gjøre det skikkelig bra på, så det er ikke rart at hun gjorde det bra på den. Hadde de testet konsentrasjon på noe hun synes er kjedelig, som f.eks å følge med på læreren istedetfor å skravle med sidemannen, rydde rommet sitt, lese en bok eller lignende, så hadde de sett at hun hadde blitt distrahert og sonet ut/begynt med noe annet med en gang. Anonymkode: a55a7...39c Jeg har også sterk konkurranseinstinkt og jeg hadde ikke sjans på denne testen. Det går kun på impulskontroll. Men jeg sier ikke at hun ikke har adhd. Hvis årsaken er lav dopamin så vil medisinering hjelpe på mange av disse atferdsvanskene. Du nevner mange av utfordringene men disse kan også komme av andre årsaker. Jeg tror den store forskjellen er om hun er på jakt etter dopamin. Når jeg tenkte over min egen barndom var dette noe jeg gjorde ubevist, måtte ha den kortvarige gleden da jeg ikke fikk den naturlig. Anonymkode: 06c7c...a4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #27 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har også sterk konkurranseinstinkt og jeg hadde ikke sjans på denne testen. Det går kun på impulskontroll. Anonymkode: 06c7c...a4e Det er ikke slik at alle med ADHD mangler impulskontroll på de samme områdene. Så hva som kan være umulig for deg kan være mulig for andre med den samme diagnosen. På samme måte som det er mulig du klarer ting som andre med ADHD ikke har sjans på. Anonymkode: 38598...1ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 31. desember 2024 #28 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det ble tatt en konsentrasjonstest. Hun skulle sitte og se på en skjerm, og trykke på knapp hver gang hun så en bokstav. Han som jobbet der sa at hun scoret veldig bra på den, og da kunne det umulig være adhd, for hun var for konsentrert. Men greia er at hun har et veldig sterkt konkurranseinstinkt. Hun så selvfølgelig på den testen som en konkurranse hun skulle gjøre det skikkelig bra på, så det er ikke rart at hun gjorde det bra på den. Hadde de testet konsentrasjon på noe hun synes er kjedelig, som f.eks å følge med på læreren istedetfor å skravle med sidemannen, rydde rommet sitt, lese en bok eller lignende, så hadde de sett at hun hadde blitt distrahert og sonet ut/begynt med noe annet med en gang. Anonymkode: a55a7...39c Kanskje ho har vondt i viljen og trenger litt mer oppdragelse bare. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #29 Del Skrevet 31. desember 2024 Pilleville skrev (2 minutter siden): Kanskje ho har vondt i viljen og trenger litt mer oppdragelse bare. Takk, det var veldig hjelpsomt 🙄 Anonymkode: a55a7...39c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 31. desember 2024 #30 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk, det var veldig hjelpsomt 🙄 Anonymkode: a55a7...39c Sette litt tøffere krav. Svært mangen unge i dag vert sett for lite krav til. Det blit diskusjoner i det uendelige. Eg trur at unge ønsker faste rammer om trenger å ikkje få sydd puter under armene. Seier ikkje at det er slik her. Men kan vere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #31 Del Skrevet 31. desember 2024 Pilleville skrev (27 minutter siden): Sette litt tøffere krav. Svært mangen unge i dag vert sett for lite krav til. Det blit diskusjoner i det uendelige. Eg trur at unge ønsker faste rammer om trenger å ikkje få sydd puter under armene. Seier ikkje at det er slik her. Men kan vere. Det har du helt rett i. Barn blir tryggere med faste rammer å forholde seg til. Og vi kunne sikkert vært strengere noen ganger. Men vi har to barn (begge jenter) som vi prøver å gi lik oppdragelse, men det andre barnet har ikke disse utfordringene i det hele tatt. Anonymkode: a55a7...39c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #32 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har ikke noen råd. Men jeg vil si jeg kjenner meg igjen. Nå er ikke jeg psykolog eller har noe faglig kompetanse på disse diagnosene. Men ADHD har veldig vage diagnose-kriterier og det har mange andre lignende diagnoser også. Så om psykologen på forhånd har bestemt seg på hvilken diagnose det er eller ikke er så er det veldig lett å få tunellsyn og presse alle symptomer inn i diagnosen man ønsker. Jeg skal ikke si at datteren din har ADHD. Det har jeg ikke kompetanse eller kunnskaper nok om for å si. Men min påstand er at psykologene ofte later som om de har bedre grunnlag for å stille diagnosene enn de faktisk har. Det er ikke slik at om en psykolog stiller diagnose A så burde man tørre å satse penger på at neste psykolog stiller samme diagnose. Jeg skal selvsagt ikke si at datteren din har ADHD. Det har jeg ikke kompetanse til. Men igjen så er min påstand at psykologene later som de tar en mer faglig vurdering enn de faktisk gjør. Disse konsentrasjonstest er dårlige av to grunner. For det første så kan man ha ADHD og gjøre det svært godt på disse testene. Det som teller er jo hvordan man presterer i det virkelige liv, ikke hvordan man presterer på noen tester på psykolog-kontoret. Når kartet ikke stemmer med terrenget så er det kartet og ikke terrenget det er noe galt med. Det andre problemet er at man kan gjøre det elendig på disse konsentrasjonstestene og likevel ikke ha ADHD. Så disse testene kan verken si at man har eller ikke har ADHD. Det man må gjøre når man vurderer om et barn har ADHD er å se på hvordan barnet har det i det virkelige liv, man må intervjue barnet, man må snakke med foreldre, se skoleresultater(ikke bare faglig, men oppførsel), osv. Fordelen med å ADHD-utrede barn er jo at det ofte er lett å få mye dokumentasjon på hvordan ungen fungerer i det virkelig liv. Man har foreldre, man har lærere, osv. Anonymkode: 38598...1ee Er det som er fordelen med utredninger vi fikk det var jo at de så barnet hver dag i 4 uker hvordan det fungerte i mange situasjoner skole, ved aktiviteter de hadde på senter for epilepsi. Og at så mange faggrupper inn. Ikke bare en psykolog. Som de sa til oss vi seter ikke en diagnose bare for å sette det. Er vi usikre settes ikke diagnose. De var veldig opptatt av å finne ut om det var epilepsi som var årsak eller om det var adhd. På lokalt bup så ville de ikke sett barne slik i det hele tatt. Der var det bare masse skjemaer og samtale. Så eldste som og var inne på tverfaglig var vi egentlig sikre på adhd ,men der var det epilepsi som var årsak til konsentrasjons vansker Anonymkode: ac25e...f0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #33 Del Skrevet 31. desember 2024 Ble datteren din sjekket for autisme/asperger? Anonymkode: 38598...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #34 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ser vel for meg at hun får en bekreftelse på at det ikke er henne det er noe feil med, i dag føler hun veldig på å være utilstrekkelig og mislykket. Samtaler med terapaut/psykolog/en eller annen som kan hjelpe henne med teknikker for å roe ned det evige tankekjøret, hjelpe henne til å kjenne igjen når hun begynner å bli sint, og lære hva hun kan gjøre for å takle det på en bedre måte. Osv. Sånne ting. Anonymkode: a55a7...39c Mens dere venter på utredning så kan dere ta kontakt med kommunen, lavterskel der. Vet ikke om det finnes i alle kommuner, men her i Drammen har de Familieteam. Tenåringen min har en psykiatrisk sykepleier en gang i uka og de samtalene er så bra. Dama i Familieteam er ikke psykolog, men hun er så utrolig bra for tenåringen min. Ikke alltid man trenger dyre spykologer, noen ganger funker det helt fint med psykiatriske sykepleiere eller sosionomer. Har hørt flere som sier det samme. Lykke til videre for datteren din og resten av familien. ❤️ Anonymkode: 60c7a...454 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 31. desember 2024 #35 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det har du helt rett i. Barn blir tryggere med faste rammer å forholde seg til. Og vi kunne sikkert vært strengere noen ganger. Men vi har to barn (begge jenter) som vi prøver å gi lik oppdragelse, men det andre barnet har ikke disse utfordringene i det hele tatt. Anonymkode: a55a7...39c Barn kjem med ulikt utgangspunkt, noen krever nesten ingenting,andre krever mykje av dei vaksne. Ofte er det ikkje diagnosen som er det viktigaste.Nokon barn er berre krevande. Eg har 4 barn. Den eine var utfordrande. Han er den som er mest hardtarbeidande i dag. To jobbar og går på deltidsskule. Trenar mykje , legg seg kl 21 kvar dag for å vere opplagt til neste dag. Kunne nok fått han utreda med stod godt i det. Det er negative ting med medisiner f eks matlyst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Ariel* Skrevet 31. desember 2024 #36 Del Skrevet 31. desember 2024 (endret) Henvisninger avvist tre ganger hos bup grunnet barnet er så smart. Trenger ikke hjelp. Barnet var da mellom 6 og 9 år. Ble så henvist til avtalespesialist. Endte med adhd og Asberger-diagnoser. Går nå på ADHD-medisin og har fått et nytt liv. (Inkluderer også mye og god tilrettelegging på skolen og hjemme) Endret 31. desember 2024 av *Ariel* 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #37 Del Skrevet 31. desember 2024 Min datter går konstant på tå. Er nå 10 år. Har vært på begynnende utredning for adhd for ca to år siden. Bup ville ikke fortsette utredning, siden hun er så smart, får med seg mye med utrolig dårlig konsentrasjon. Dessuten har hun venner og hun lager ikke problem for andre elever. Lærer sier nå at konsentrasjon er veldig dårlig og hun må hele tiden settes i gang. Tror lærer ønsker en utredning Bup sa at døren ikke var stengt da de avsluttet sist og at hun enkelt vil komme inn igjen. Tror egentlig de tror hun har adhd, men siden hun har klart seg så bra så ville de ikke utrede da. Hun går som sagt på tå, hele tiden, og ingen øvelser får henne ned på hæl. Er visst typisk for adhd og autisme. Anonymkode: abea6...840 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 00:24 #38 Del Skrevet onsdag kl 00:24 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Min datter går konstant på tå. Er nå 10 år. Har vært på begynnende utredning for adhd for ca to år siden. Bup ville ikke fortsette utredning, siden hun er så smart, får med seg mye med utrolig dårlig konsentrasjon. Dessuten har hun venner og hun lager ikke problem for andre elever. Lærer sier nå at konsentrasjon er veldig dårlig og hun må hele tiden settes i gang. Tror lærer ønsker en utredning Bup sa at døren ikke var stengt da de avsluttet sist og at hun enkelt vil komme inn igjen. Tror egentlig de tror hun har adhd, men siden hun har klart seg så bra så ville de ikke utrede da. Hun går som sagt på tå, hele tiden, og ingen øvelser får henne ned på hæl. Er visst typisk for adhd og autisme. Anonymkode: abea6...840 Siden ungen har vært hos BUP har dere sikkert gjort det. Men hvis dere ikke har gjort det, har dere sjekket hvorfor hun sliter med konsentrasjonen? Selv om det er vanlig å ha ADHD når man har autisme så kan de med autisme slite med konsentrasjonen av andre grunner enn de med ADHD. Det er ikke nødvendigvis ADHDen som er gjør at datteren sliter med konsentrasjonen, det kan være autismen. Nå skriver du ikke at hun fikk diagnosen autisme. Men siden du nevnte autisme i innlegget. Er selvsagt også mulig at konsentrasjonsproblemene ikke handler om autisme eller ADHD. Når det kommer til det å gå på tå så kan også det ha mange ulike årsaker så skjønner at det ikke er så lett å få henne ned på hæl. Om du googler kan autism toe walking vil du finne mange mulige årsaker og øvelser. Du kan se om det kommer none øvelse/årsaker Bup ikke har prøvd. Anonymkode: 38598...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 00:27 #39 Del Skrevet onsdag kl 00:27 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Siden ungen har vært hos BUP har dere sikkert gjort det. Men hvis dere ikke har gjort det, har dere sjekket hvorfor hun sliter med konsentrasjonen? Selv om det er vanlig å ha ADHD når man har autisme så kan de med autisme slite med konsentrasjonen av andre grunner enn de med ADHD. Det er ikke nødvendigvis ADHDen som er gjør at datteren sliter med konsentrasjonen, det kan være autismen. Nå skriver du ikke at hun fikk diagnosen autisme. Men siden du nevnte autisme i innlegget. Er selvsagt også mulig at konsentrasjonsproblemene ikke handler om autisme eller ADHD. Når det kommer til det å gå på tå så kan også det ha mange ulike årsaker så skjønner at det ikke er så lett å få henne ned på hæl. Om du googler kan autism toe walking vil du finne mange mulige årsaker og øvelser. Du kan se om det kommer none øvelse/årsaker Bup ikke har prøvd. Anonymkode: 38598...1ee Edit: Ikke engang alltid det er ønskelig å korrigere tågåing. Anonymkode: 38598...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 00:43 #40 Del Skrevet onsdag kl 00:43 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke slik at alle med ADHD mangler impulskontroll på de samme områdene. Så hva som kan være umulig for deg kan være mulig for andre med den samme diagnosen. På samme måte som det er mulig du klarer ting som andre med ADHD ikke har sjans på. Anonymkode: 38598...1ee Det er vel en grunn for at psykiatere bruker nettopp denne testen… Anonymkode: 06c7c...a4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå