Gå til innhold

Måle størrelse på strikkepinner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nybegynner på strikking og lurer på hvordan man måler størrelse på strikkepinner. Har en slik måledings/plate med hull i ulike størrelser, og tenkte at det må være slik at størrelsen = det minste hullet man får hele strikkepinnen gjennom.  Men: På noen av rundpinnene jeg har har står størrelsen påtrykt, f.eks 5, men de er for tykke til å passe i hullet for 5!

Da blir jeg usikker. Kan noen forklare det for meg, hvordan måler man størrelse på strikkepinner?

Anonymkode: bf51c...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du måler det slik du beskriver. Men tykkelsen på pinnene kan avvike noe.

Antar at pinnen du har på 5 mm, tydelig er for liten til å passe inn i 5,5 mm?

Har opplevd at spesielt pinnene fra Europris avviker i størrelse.

Anonymkode: 11048...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at det er det minste hullet som passer som gir størrelsen. Men det er forskjell på amerikanske og norske størrelser. Prøv å snu pinnemåleren, det er ofte annen størrelse på motsatt side.

Anonymkode: cef72...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at den ikke skal gli lett igjennom, du skal måtte presse litt hardt. Du kan i alle fall stole på det som står på. 0,1mm til eller fra spiller liten trille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være bittelitt avvik, så hvis den er åpenbart for liten for feks 5,5 hullet men bare så vidt for stor for 5 så går jeg for 5. 

Anonymkode: 05402...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke strikkepinner og pinnemåler spiller en viss rolle ja. Men det aller viktigste er at du måler strikkefasthet før du begynner å strikke så du vet om du strikker passende ifølge oppskriften. 

Anonymkode: 3e5ff...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker
KaraThrace skrev (På 31.12.2024 den 10.33):

Husk også at den ikke skal gli lett igjennom, du skal måtte presse litt hardt. Du kan i alle fall stole på det som står på. 0,1mm til eller fra spiller liten trille.

Jeg har aldri presset for å få dem til å passe. Har også ulike pinner. Gir jo ikke mening.

Anonymkode: dc0fc...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har aldri presset for å få dem til å passe. Har også ulike pinner. Gir jo ikke mening.

Anonymkode: dc0fc...39f

Så fint for deg..? Jeg kunne sikkert moderert meg til å si at det ikke er sikkert at den alltid skal gli lett igjennom. For jeg har mange ulike pinner jeg også altså, fra søstrene grene til Knitpro. Fra eBay og lokalbutikken. Men jeg har bare i tre. Trepinner må man av og til presse litt hardt igjennom selv på størrelsen som står trykket på dem. Jeg kjøper også sikkert 4 pinnemålere i året fordi jeg er notorisk dårlig til å ta vare på dem og det er stor forskjell. Ikke slått deg at det kan være pinnemåleren din, ikke pinnene? Det kan for såvidt også være årstid, luftfuktighet i huset, bruksmengde og selvoppfatning av hva hardt er. 😅

Endret av KaraThrace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan også være forskjeller mellom ulike pinnemålere. Ikke alle jeg har hatt som jeg har vært like fornøyd med. 

Anonymkode: 20101...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...