Gå til innhold

ung kvinne med mulige alkoholproblemer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå akkurat passert 30 år, tobarnsmor, gift, grei jobb osv. har de siste 10 årene vært veldig glad i vin, men har alltid kunnet gå 2 uker eller 2 svangerskap uten, uten problem. 

de siste årene har jeg laget meg en regel om at jeg ikke skal ta disse glassene om jeg skal på dagvakt dagen etter, drikker aldri før barna sover og maks 2 kvelder i uka. 

Det klarer jeg, utenom at det gjerne blir 3 dager i uken om jeg har fri/ kveldsvakt, og da blir det gjerne opp mot 3-5 enheter rødvin. 

Jeg drikker aldri for jeg er trist, lei, vil feire osv. jeg syntes det er veldig kos når kvelden har senket seg. men, nå merker jeg at jeg teller dager til jeg kan drikke igjen, får alltid dårlig samvittighet for jeg overstiger de 2 glassene, og jeg tenker ofte på dagtid at i kveld vil jeg ta meg ett glass. 

Derfor må dette ta slutt! har ikke fysiske abstinenser. Hvordan går jeg frem? partneren min som nesten ikke drikker selv, mener ikke jeg drikker for mye. men så forteller jeg ikke han om hvor mye tid det opptar meg.

Vil helst ikke til verken fastlege eller noe annet, prøve på egenhånd. 

kan man komme til det punktet at 2 glass på lørdagskvelden er nok, eller vil en alltid ha et sterkt sug om man ikke kutter helt? 

Anonymkode: e0784...c28

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du alkoholiker er nok det beste å kutte ut helt. Men klarer du å holde deg tl to glass bare om lørdagen, så er jo dette flott.

Klarer du ikke vente til lørdag og bare ta to glass da, så er det å anbefale at du kutter ut helt og holdent hele tiden

Endret av exictence
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har nå akkurat passert 30 år, tobarnsmor, gift, grei jobb osv. har de siste 10 årene vært veldig glad i vin, men har alltid kunnet gå 2 uker eller 2 svangerskap uten, uten problem. 

de siste årene har jeg laget meg en regel om at jeg ikke skal ta disse glassene om jeg skal på dagvakt dagen etter, drikker aldri før barna sover og maks 2 kvelder i uka. 

Det klarer jeg, utenom at det gjerne blir 3 dager i uken om jeg har fri/ kveldsvakt, og da blir det gjerne opp mot 3-5 enheter rødvin. 

Jeg drikker aldri for jeg er trist, lei, vil feire osv. jeg syntes det er veldig kos når kvelden har senket seg. men, nå merker jeg at jeg teller dager til jeg kan drikke igjen, får alltid dårlig samvittighet for jeg overstiger de 2 glassene, og jeg tenker ofte på dagtid at i kveld vil jeg ta meg ett glass. 

Derfor må dette ta slutt! har ikke fysiske abstinenser. Hvordan går jeg frem? partneren min som nesten ikke drikker selv, mener ikke jeg drikker for mye. men så forteller jeg ikke han om hvor mye tid det opptar meg.

Vil helst ikke til verken fastlege eller noe annet, prøve på egenhånd. 

kan man komme til det punktet at 2 glass på lørdagskvelden er nok, eller vil en alltid ha et sterkt sug om man ikke kutter helt? 

Er i samme situasjon som deg. Tenker mye på alkohol, og har vi vin i hus så drikker jeg gjerne ett glass bare fordi. Jeg prøver å ikke ha alkohol i hus. Kan kjøpe en flaske på fredag som jeg må posjonere ut, og da blir det jo bare to glass fredag og to glass på lørdag. Syns det er vanskelig å tenke på at jeg bør bli avholds. Har tenkt på om jeg heller skal gå over til å bare kjøpe en sånn liten flaske på 3 dl til lørdagskvelden i stedet. Da begrenser det seg selv. 

Anonymkode: 2c06a...b3d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, etter 10 år med alkoholavhengighet husker jeg fortsatt dette. Prøve å lage seg regler, tråkke over grenser, telle dager/timer/minutter, sitte på hendene for å ikke sluke i seg hele glasset, ombestemme seg og drikke mer enn planlagt.. Sorry for at dette måtte skje dere og. Rusen kan komme og ta en når som helst i livet :( 

Anonymkode: 14ad5...96a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er slik det begynner dessverre. Du må bare finne det ut selv rett og slett. Flott at du innser at dette ikke er særlig bra. Ab …96a oppsummerer det hele svært godt. Slik er det for oss som er avhengige, men det finnes håp. En og en dag uten har hjulpet meg og tusenvis av andre mennesker. Jeg anbefaler Julie Winge. Hun har hjulpet meg og drøssevis av andre. Søk henne opp da vel!

Anonymkode: b47c4...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv og se om du klarer å holde deg til to glass på en lørdag, om det ikke går og du må ha vin så kjøp en slik liten pose som en foreslo. Jeg ville egentlig foreslå at du bare kutter tvert, ettersom du høres avhengig ut uten abstinensene. Eller..er det en inngrodd vane eller er man avhengig... ikke godt å si. Prøv en periode uten alkolhol og se om du klarer å kose deg uten?

Anonymkode: bbd7c...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var litt som deg. Har som regel drukket vin hver helg. Ikke slik at jeg føler at jeg "må ha det", men liker smaken og nyter de glassene. Har hatt et ekstremt tungt år, så de vinglassene har liksom vert en avslappende kos. Det har aldri gått utover jobb eller familie slik at det er sagt. 

Før jul så tok jeg grep, og har ikke smakt vin siden. Nyter å våkne opp uthvilt. Ser jo at dette har vert en slags "trøst". Fikk mye vin til jul, men har ikke vert fristet til å ta et glass. Kommer nok til å gjøre det, men ikke de neste mnd. Og ikke slik som tidligere.

Anonymkode: d258d...2a5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kjæreste som ikke er så glad i vin. Har vært hos han noen dager og merker jeg må ta meg sammen for å «akseptere» at det kanskje ikke blir ett glass i kveld. Liker ikke å drikke alene når jeg er med noen. Føler meg litt alkis. Verste er at jeg gleder meg til jeg er hjemme og kan ta meg ett glass eller to i fred i sofaen. Jeg drikker meg aldri full, men er mer avhengig av 1-2 glass vin flere kvelder i uken og merker ingenting på formen dagen etter. Likevel bekymrer det meg litt at jeg tenker såpass mye på vin.

ikke ts

Anonymkode: 59424...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er i samme båt. Drikker meg aldri full alene og max 1/2 flaske, men drikker for ofte. Det er jo ikke sunt og merker at huden blir pløsete og får mindre energi. Nå er det hvit januar! Har planlagt å utforske alkoholfrie alternativer og drikke mye isvann😀 Heier på meg selv og på alle dere❤️

Anonymkode: 5b275...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ts her! 

Litt skummelt å lese svarene deres, jeg fikk liksom bekreftet min uro.. men hva kan jeg forvente meg om jeg kutter ned til 1/2-1 flaske i uken feks? vil det være selvpining for den mulige avhengigheten vil hele tiden bli trigget, eller kan man «venne» seg til å drikke mindre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler boken Bare ett glass til av Fanny Duckert. Hun er psykologspesialist med lang erfaren i å holde måteholdskurs mht alkoholkonsum. Nyttig bok. 

Anonymkode: 1cae2...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Anbefaler boken Bare ett glass til av Fanny Duckert. Hun er psykologspesialist med lang erfaren i å holde måteholdskurs mht alkoholkonsum. Nyttig bok. 

Anonymkode: 1cae2...c52

takk for tips, bestilt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...