AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #1 Del Skrevet 30. desember 2024 Har en sønn på 17 år, fikk ADHD diagnose for halvannet år siden. Han har flere tics, disse har han hatt i hvertfall tre år. Han skjuler de godt, har lært seg triks for å hemme ticsene. Kun motoriske tics som rulle med øynene, muskelrykning i den ene armen. Under utredningen for adhd så nevnte jeg på flere ganger disse ticsene, skrev de på skjemaene. Gutten selv nektet for at han hadde tics når han ble spurt om det av de på BUP. Når han fikk diagnosen så var det utprøving av medisiner i en kort periode, samt noen samtaler, så ble vi «kastet ut» av BUP. Jeg spurte de om disse ticsene, om det kunne være tourettes og om de også utredet for det. Fikk til svar at svært mange barn hadde tics og at slikt var forbigående. De hadde ikke observert disse og gutten hadde ment han ikke hadde det. Nå er det som nevnt over ett år siden han fikk diagnosen, han har fortsatt disse ticsene som han fortsatt prøver å skjule. Først nå siste året har han vært mer åpen til oss om at det er slitsomt, folk tror han himler med øynene og blir oppfattet som frekk osv. Han har ikke vokale tics, som er ett kriterie for Tourettes. Så til spørsmålet mitt; noen som har vært borti kronisk motoriske tics? Og som har fått behandling/hjelp for ticsene? Anonymkode: 1be3b...f13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #2 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har en sønn på 17 år, fikk ADHD diagnose for halvannet år siden. Han har flere tics, disse har han hatt i hvertfall tre år. Han skjuler de godt, har lært seg triks for å hemme ticsene. Kun motoriske tics som rulle med øynene, muskelrykning i den ene armen. Under utredningen for adhd så nevnte jeg på flere ganger disse ticsene, skrev de på skjemaene. Gutten selv nektet for at han hadde tics når han ble spurt om det av de på BUP. Når han fikk diagnosen så var det utprøving av medisiner i en kort periode, samt noen samtaler, så ble vi «kastet ut» av BUP. Jeg spurte de om disse ticsene, om det kunne være tourettes og om de også utredet for det. Fikk til svar at svært mange barn hadde tics og at slikt var forbigående. De hadde ikke observert disse og gutten hadde ment han ikke hadde det. Nå er det som nevnt over ett år siden han fikk diagnosen, han har fortsatt disse ticsene som han fortsatt prøver å skjule. Først nå siste året har han vært mer åpen til oss om at det er slitsomt, folk tror han himler med øynene og blir oppfattet som frekk osv. Han har ikke vokale tics, som er ett kriterie for Tourettes. Så til spørsmålet mitt; noen som har vært borti kronisk motoriske tics? Og som har fått behandling/hjelp for ticsene? Anonymkode: 1be3b...f13 En voksen kollega av meg har det. Hun måtte alltid gjøre x ting når hun ble stresset eller engasjert. Hun var åpen ommdet selv, og hadde typ alltid vært sånn. Anonymkode: 07efc...883 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #3 Del Skrevet 30. desember 2024 Min eks har ADHD og tics. Motoriske er hovedsaklig det han har, han har alltid hatt det. Kommer nok ikke til å bli borte for hans del. Blir verre når han er stresset/nervøs. Han er utredet for bla tourettes, men de landet på tics. Han har forresten også kremting som tic. Anonymkode: 181e3...109 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #4 Del Skrevet 30. desember 2024 Dere har fått ordentlig innføring i vokale tics og hva det kan være for noe? Det trenger nemlig ikke være noe dere legger spesielt godt merke til. Snufsing, hosting, kremting, nynning, roping, spytting, generelle lyder man kan lage. Anonymkode: 246e5...b2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå