AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #1 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg har hatt utfordringer med alkohol, men har vært fullstendig avholds i 8 måneder. Kanskje dette høres rart ut, men jeg savner faktisk litt den tiden da situasjonen var kritisk og jeg mistet kontroll. Det handlet nok delvis om at jeg fikk mye støtte og hjelp fra folk rundt meg da, selv om det i bunn og grunn var jeg som måtte gjøre jobben selv. Det var likevel en trygghet i å ha så mange mennesker som stilte opp for meg. Jeg ønsker ikke å gå tilbake til den perioden, men jeg ser tilbake på hvor mye støtte jeg fikk, og det gir meg en slags nostalgi. Samtidig savner jeg litt av spenningen fra den tiden. For eksempel den følelsen jeg fikk før jeg drakk før forelesninger eller da jeg smugdrakk på bandøvelser, selv om det egentlig var forbudt. Jeg vet det høres merkelig ut å savne noe som egentlig var destruktivt, men jeg prøver bare å forstå hva det kan skyldes. Hva kan det komme av? Anonymkode: 75782...341 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #2 Del Skrevet 30. desember 2024 «Forbudte» ting gir også en form for rus. Samme med oppmerksomhet og omsorg Anonymkode: 1ccb7...589 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #3 Del Skrevet 31. desember 2024 You're an addict. Stopp mens leken er god Anonymkode: 5f16f...d07 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #4 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): You're an addict. Stopp mens leken er god Anonymkode: 5f16f...d07 Hvis du har lest, så fikk du med deg at jeg ikke har drukket på 8 måneder. Ts Anonymkode: 75782...341 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #5 Del Skrevet 31. desember 2024 Hvis du ønsker å forstå så bør du snakke med noen profesjonelle. Anonymkode: fc3ef...f37 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 31. desember 2024 #6 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du har lest, så fikk du med deg at jeg ikke har drukket på 8 måneder. Ts Anonymkode: 75782...341 Du må finne andre måter å ruse deg på enn spenning , alkohol og omsorg . Begynne å trene eller skaffe deg en sunn hobby av noe slag . 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #7 Del Skrevet 31. desember 2024 NiceOrNothing skrev (5 minutter siden): Du må finne andre måter å ruse deg på enn spenning , alkohol og omsorg . Begynne å trene eller skaffe deg en sunn hobby av noe slag . Tror det er noen misforståelser som er ute å går nå. Det er ikke slik at jeg drikker nå, er ute etter spenning eller omsorg. Jeg har kommet meg ut av det med profesjonell hjelp. Jeg klarer meg bra i hverdagen uten å søke spenning, uten å drikke, og uten hjelp. Jeg synes det er mer et interessant fenomen og samtidig galskap at jeg "savner" dette. Selvom det er slik, så er det tanker. Tanker er ikke farlige, jeg handler ikke på disse tankene. Det er mer at jeg lurer på hva dette kan komme av. Ts Anonymkode: 75782...341 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #8 Del Skrevet 31. desember 2024 Spør en psykolog. Evt fastlegen. Eller les en bok om avhengighetsproblematikk og årsaker. Anonymkode: 5f16f...d07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #9 Del Skrevet 31. desember 2024 Du savner omsorgen du fikk....den får du nok ikke hvis du ramler utpå igjen. Du kjenner kanskje på tomhet, avhengighet er noe å fylle livet med det også. Anonymkode: 80a72...80c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #10 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tror det er noen misforståelser som er ute å går nå. Det er ikke slik at jeg drikker nå, er ute etter spenning eller omsorg. Jeg har kommet meg ut av det med profesjonell hjelp. Jeg klarer meg bra i hverdagen uten å søke spenning, uten å drikke, og uten hjelp. Jeg synes det er mer et interessant fenomen og samtidig galskap at jeg "savner" dette. Selvom det er slik, så er det tanker. Tanker er ikke farlige, jeg handler ikke på disse tankene. Det er mer at jeg lurer på hva dette kan komme av. Ts Anonymkode: 75782...341 Det er det man har profesjonelle til. Anonymkode: fc3ef...f37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #11 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tror det er noen misforståelser som er ute å går nå. Det er ikke slik at jeg drikker nå, er ute etter spenning eller omsorg. Jeg har kommet meg ut av det med profesjonell hjelp. Jeg klarer meg bra i hverdagen uten å søke spenning, uten å drikke, og uten hjelp. Jeg synes det er mer et interessant fenomen og samtidig galskap at jeg "savner" dette. Selvom det er slik, så er det tanker. Tanker er ikke farlige, jeg handler ikke på disse tankene. Det er mer at jeg lurer på hva dette kan komme av. Ts Anonymkode: 75782...341 Spenningen du kjente på skilte ut adrenalin som spiller sammen med dopamin (belønningssenteret). Det meste som trigger dopamin kan være vanedannende. Anonymkode: ab168...0f5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 31. desember 2024 #12 Del Skrevet 31. desember 2024 Det er ikke bare det at en edru hverdag blir noe kjedelig så du lengter tilbake til at det skjer mer? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #13 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tror det er noen misforståelser som er ute å går nå. Det er ikke slik at jeg drikker nå, er ute etter spenning eller omsorg. Jeg har kommet meg ut av det med profesjonell hjelp. Jeg klarer meg bra i hverdagen uten å søke spenning, uten å drikke, og uten hjelp. Jeg synes det er mer et interessant fenomen og samtidig galskap at jeg "savner" dette. Selvom det er slik, så er det tanker. Tanker er ikke farlige, jeg handler ikke på disse tankene. Det er mer at jeg lurer på hva dette kan komme av. Ts Anonymkode: 75782...341 Det kommer jo av at du mentalt fremdeles kan ha spor igjen av den psykologiske avhengigheten rundt det selv om du fysisk er 8 mnd edru. Klarer du å leve med moderasjon i alle andre deler av livet? Skjermbruk? Godis? Pengebruk? Og vedkommende som beskriver om adrenalin og dopamin er jo også helt korrekt. Det er klart at en del av ditt belønningssenter ser tilbake til det, fordi det mangler belønning av like ekstrem art nå for tiden. Det er der man må ha en plan for sunne belønningsmønstre, som man kan belønne med ofte nok, samtidig som man må bygge disiplin som beskytter en i svake øyeblikk. Anonymkode: fdad4...050 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #14 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har hatt utfordringer med alkohol, men har vært fullstendig avholds i 8 måneder. Kanskje dette høres rart ut, men jeg savner faktisk litt den tiden da situasjonen var kritisk og jeg mistet kontroll. Det handlet nok delvis om at jeg fikk mye støtte og hjelp fra folk rundt meg da, selv om det i bunn og grunn var jeg som måtte gjøre jobben selv. Det var likevel en trygghet i å ha så mange mennesker som stilte opp for meg. Jeg ønsker ikke å gå tilbake til den perioden, men jeg ser tilbake på hvor mye støtte jeg fikk, og det gir meg en slags nostalgi. Samtidig savner jeg litt av spenningen fra den tiden. For eksempel den følelsen jeg fikk før jeg drakk før forelesninger eller da jeg smugdrakk på bandøvelser, selv om det egentlig var forbudt. Jeg vet det høres merkelig ut å savne noe som egentlig var destruktivt, men jeg prøver bare å forstå hva det kan skyldes. Hva kan det komme av? Anonymkode: 75782...341 Kanskje du skal finne noe å fylle dagee med som dekker disse følsene eller styrer de i en annen retning. Om du går tilbake , er det ikke gitt st du får samme omsorg igjen. Og kanskje har du litt å gi tilbake. Det å være pårørende til rusavhengig er veldig krevende. Og ikke noe man støtter pm det ikke finnes noe håp. Som pårørende hadde jeg stått i det løpet ut tildet gikk bra. Men ved tilbakefall, er jeg ikke sikker på om jeg hadde gjort det igjen. Anonymkode: 15019...4c4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:26 #15 Del Skrevet i går, 12:26 AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 9.07): Kanskje du skal finne noe å fylle dagee med som dekker disse følsene eller styrer de i en annen retning. Om du går tilbake , er det ikke gitt st du får samme omsorg igjen. Og kanskje har du litt å gi tilbake. Det å være pårørende til rusavhengig er veldig krevende. Og ikke noe man støtter pm det ikke finnes noe håp. Som pårørende hadde jeg stått i det løpet ut tildet gikk bra. Men ved tilbakefall, er jeg ikke sikker på om jeg hadde gjort det igjen. Anonymkode: 15019...4c4 Jeg tilbringer masse tid i naturen og det gir meg en form for rus da jeg føler på enormt mestring i å være ute hele dagen og få være kreativ når jeg lager mat osv. ved hjelp av bålet. Jeg vil absolutt ikke ned i gjørma mer, selvom det er noe rester igjen ved det psykiske, men jeg har kontroll. Så det er kanskje rart å mestre støyet ved å gjøre andre ting enn det som er usunt. AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 8.55): Det kommer jo av at du mentalt fremdeles kan ha spor igjen av den psykologiske avhengigheten rundt det selv om du fysisk er 8 mnd edru. Klarer du å leve med moderasjon i alle andre deler av livet? Skjermbruk? Godis? Pengebruk? Og vedkommende som beskriver om adrenalin og dopamin er jo også helt korrekt. Det er klart at en del av ditt belønningssenter ser tilbake til det, fordi det mangler belønning av like ekstrem art nå for tiden. Det er der man må ha en plan for sunne belønningsmønstre, som man kan belønne med ofte nok, samtidig som man må bygge disiplin som beskytter en i svake øyeblikk. Anonymkode: fdad4...050 Godt poeng! føler jeg klarer å leve med moderasjon i andre deler av livet. Selvom jeg bruker mye penger, er mye på skjerm i fritiden, men ikke så mye på sosiale medier egentlig. Anonymkode: 75782...341 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:37 #16 Del Skrevet i går, 12:37 Jeg føler det likt, men ang. selvskading. På tross av at jeg ikke fikk noen omsorg, så savner jeg det destruktive med det. Det bør si sitt om at alkoholen du savner ikke er bra for deg. Søk hjelp om du føler du trenger. Anonymkode: 1121c...98f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:50 #17 Del Skrevet i går, 12:50 Form for selvskading med usunn belønning og kortvarig glede som drikking , spilling, shopping på kreditt, overspising og usunne forhold Bør man hige etter gode relasjoner og opplevelser i familie,vennskap, kjærlighetsliv, arbeidsliv, ryddig hjem og mat på bordet men det er ikke lett eller noe fasit det heller. Vi er forskjellig Anonymkode: 965b7...9e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:48 #18 Del Skrevet i går, 13:48 AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 0.14): Jeg har hatt utfordringer med alkohol, men har vært fullstendig avholds i 8 måneder. Kanskje dette høres rart ut, men jeg savner faktisk litt den tiden da situasjonen var kritisk og jeg mistet kontroll. Det handlet nok delvis om at jeg fikk mye støtte og hjelp fra folk rundt meg da, selv om det i bunn og grunn var jeg som måtte gjøre jobben selv. Det var likevel en trygghet i å ha så mange mennesker som stilte opp for meg. Jeg ønsker ikke å gå tilbake til den perioden, men jeg ser tilbake på hvor mye støtte jeg fikk, og det gir meg en slags nostalgi. Samtidig savner jeg litt av spenningen fra den tiden. For eksempel den følelsen jeg fikk før jeg drakk før forelesninger eller da jeg smugdrakk på bandøvelser, selv om det egentlig var forbudt. Jeg vet det høres merkelig ut å savne noe som egentlig var destruktivt, men jeg prøver bare å forstå hva det kan skyldes. Hva kan det komme av? Anonymkode: 75782...341 Du setter deg selv i en rolle der andre må ta ansvar for deg, slik at du selv slipper å handle, tenke og å være ansvarsfull og voksen. Rusen gir deg virkelighetsflukt. Minner om personer som har vært for lenge på institusjon. De blir institusjons preget. Anonymkode: 5f86b...d00 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:52 #19 Del Skrevet i går, 13:52 AnonymBruker skrev (1 time siden): Form for selvskading med usunn belønning og kortvarig glede som drikking , spilling, shopping på kreditt, overspising og usunne forhold Bør man hige etter gode relasjoner og opplevelser i familie,vennskap, kjærlighetsliv, arbeidsliv, ryddig hjem og mat på bordet men det er ikke lett eller noe fasit det heller. Vi er forskjellig Anonymkode: 965b7...9e0 Dette var jo dagens klisje, om det er lov til å si. Skriver du selvshjelpsbøker eller har du bare lest for mange av dem? Anonymkode: 9fbb9...67e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:06 #20 Del Skrevet i går, 16:06 Du er «bare» 8 måneder edru. Det er lenge, samtidig er det veldig kort tid for hjernen din. Dette er bare avhengigheten som prøver å dra deg inn igjen. Som du sier er ikke tanker farlige, men når du fortsetter å tenke og fundere på dette kan veien tilbake bli kort. Du gir avhengigheten masse oppmerksomhet nå, akkurat som den trenger for å vokse. Husk, tilbakefall begynner ofte lenge før man tar den første slurken igjen. Vær forsiktig. Anonymkode: c189a...e51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå