Gå til innhold

Alkohol/rus på nyttårsaften- dere som har 16-17 åringer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er greit for dere med tanke på om arvingen drikker på nyttårsfest med venner?

Min 17-åring får ikke med alkohol hjemmefra, men jeg har jo skjønt at når de samles på fest så vil det være alkohol tilgjengelig. Jeg ønsker ikke at han skal drikke, men samtidig forstår jeg at det kan være vanskelig å være den eneste som sier nei. Så jeg har spurt om han kommer til å smake hvis det er alkohol der, og han sier at han vet ikke.

Vi har hatt en lang prat og jeg har gitt uttrykk for at jeg ikke synes det er greit å drikke før han er 18, men samtidig sagt at jeg syns det er verre med andre rusmidler/narkotika. Alkoholrusen er til en viss grad mer forutsigbart, men at det selvsagt ikke må overdrives. Han sier seg enig i dette, og jeg ønsker å stole på at han er ærlig når han sier at han ikke ville prøvd noen sterkere rusmidler.

Hvordan håndterer dere andre det med ungdommer under 18 som skal på nyttårsfest?

Anonymkode: 674ad...afe

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sagt at de må være ærlige med meg. At hvis det skulle oppstå noe, hva som helst, så er det bare å ringe. 

alkohol kommer de til å drive med uansett hvis det er i miljøet. Så det å blånekte og være streng gjør at de ikke tørr ta kontakt med meg om det er noe. Tenker jeg. 

så det å ha en forelder (eller voksen) de kan stole på og kan prate med og være til hjelp er gull verdt tror jeg. Men det å si sannheten om hva en selv føler om alkohol og mindreårige og andre rusmidler er også viktig. En skal ikke si at det er greit å drikke. Men ha forståelse for situasjonen ungdommene er i. 

Anonymkode: 5e80b...d4c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da man må stole på at man har oppdratt de godt, at de har gode verdier og tar gode valg. 

Anonymkode: 52e87...017

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg legger til: jeg har sagt at jeg kan kjøre og hente. Jeg er tilgjengelig. 

Anonymkode: 5e80b...d4c

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har tatt en god innfallsvinkel til dette. Gi beskjed om at sprit kan være veldig farlig, spesielt nå som det er så kaldt ute.

Og pass på å få det banket inn at de kan ringe og bli hentet, uansett når, og uansett hva som har skjedd.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er da man må stole på at man har oppdratt de godt, at de har gode verdier og tar gode valg. 

Javel, hva mener du med det? Er det et «dårlig» valg hvis de smaker på alkohol før de er 18? Har man da mislyktes totalt med oppdragelsen, tenker du?

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

alkohol kommer de til å drive med uansett hvis det er i miljøet. Så det å blånekte og være streng gjør at de ikke tørr ta kontakt med meg om det er noe. Tenker jeg. 

Med denne kommentaren kan tråden egentlig lukkes. Det er den eneste riktige holdningen, og ikke så mye mer å si.

Vil også legge til at om de er redde for å komme hjem full, så kan de forsøke å overnatte et annet sted. Sikkert hos en venn eller der festen holdt til, gutter vil nok dra hjem og ta støyten om de ikke finner et annet sted. Men jenter kan risikere å overnatte hos fremmede (Voksne) menn, bare for å unngå å komme hjem full.

Så igjen, det er så absolutt viktig at de kan være trygge på foreldrene sine og vite (føle) at det alltid er trygt å komme hjem.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Javel, hva mener du med det? Er det et «dårlig» valg hvis de smaker på alkohol før de er 18? Har man da mislyktes totalt med oppdragelsen, tenker du?

Hvor leste du det egentlig? Jobbe litt med leseforståelsen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanskelig alder. Holder meg ederu og parat for å eventuelt hente. Godtar ikke alkohol, men er ikke naiv og selv om jeg ikke har sett ungdommen påvirket betyr ikke det at det ikke skjer. 

Anonymkode: 9e5a8...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt vitsen med å være så ekstremt opptatt av over/under 18. Det er ingen supermodning som skjer over natten. Vil heller ha full ungdom hjem enn en som ikke tør å komme hjem på grunn av kjeft eller konsekvenser, uansett om han er 16, 17 eller 18.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier at de kan ringe meg om det er noe, og at jeg henter de når festen er slutt. 

Anonymkode: 47f81...b81

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke en 16/17-åring, men er ikke mange år siden jeg var en selv. Fikk ikke med drikke hjemmefra, men mamma og pappa visste jo at det kom til å være alkohol der. Det var noen enkle regler; 1) de henter og leverer meg, 2) de har kontaktinfo til foreldrene som bor i huset, 3) de får adresse og kontaktinfo til andre steder hvis vi beveger oss videre i løpet av kvelden, og 4) ingen reiser hjem alene. De var ikke ute etter å ta noen, men ville ha mulighet til å komme med hjelp dersom noe skulle skje. 

Det endte jo med at vennene mine og andre ungdommer rundt oss ringte til mine foreldre når noe skar seg, framfor sine egne. 

Anonymkode: 62487...45b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke vår 16 (snart 17-åring) del av noen festegjeng, men med eldre søsken avtalte vi henting. Det i seg selv gjorde at ting gikk rimelig rolig for seg, har faktisk ikke sett barna beruset (ikke fulle, men happy og i overkant pratsomme) før de var langt over 20.

Det ble noen år med mye venting oppe for å hente og sånn sett litt ødelagte helger for oss foreldre (trøttere på mandag enn på fredag haha), men det var det verdt.

For øvrig har vi også holdt på at det er 18 som er grensa, ikke 17 eller 16. Jeg er selvfølgelig klar over at vi ikke har noen reell kontroll på dette når vi ikke er til stede, men tenker at det likevel er et viktig signal å gi. De er store nok til å velge selv, og jeg er ikke streng på den måten at det ville blitt utskjelling og styr (sikreste måten å sørge for at barna ikke har tillit til deg) men de får ikke min velsignelse.

Anonymkode: 7bd08...10f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre ungdommer, en av de er helt i starten, og en blir snart 18. 

Denne samtalen har vi hatt mange ganger, og begynte tidlig! Det handler ikke om å nekte de å drikke, men hvorfor vi ikke ønsker at de drikker. Det handler om umodenhet, drite seg ut, bli filmet, mobbet og hengt ut. Vi fonuserer på konekvensene, og at det går helt fint å vente til de blir litt voksnere. 

De kan selvsagt ringe oss, alltid, men det har ikke vært behov for det. 

Inntil videre opplever jeg det som at de både forstår og aksepterer, at drikke alkohol kan de gjøre etter at de har blitt 18. Eldste barnet klarte det helt fint, og ble et forbilde for de andre (litt eldre enn de andre, og har som voksen bekreftet at hun ikke smakte alkohol på fest før hun ble 18).

Anonymkode: 24f26...00a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fatter ikke foreldre som er så bastant på at man skal være fylt 18 år!! Det må jo være bedre å sende med 17åringen noen rusbrus i posen, gi klar melding på henting og diske opp med en skikkelig frokost 1 nyttårsdag!! Snakker jo selvfølgelig ikke om 15 åringer her!!

Anonymkode: 9b9a3...9f6

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fatter ikke foreldre som er så bastant på at man skal være fylt 18 år!! Det må jo være bedre å sende med 17åringen noen rusbrus i posen

Nei, dette viser det seg at bare fører til mer drikking. Da drikker de både det de har med seg og det de blir tilbudt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi har hatt en lang prat og jeg har gitt uttrykk for at jeg ikke synes det er greit å drikke før han er 18, men samtidig sagt at jeg syns det er verre med andre rusmidler/narkotika. Alkoholrusen er til en viss grad mer forutsigbart

Men alkohol er jo ikke forutsigbart. Det skal ikke nødvendigvis mye til før man mister kontrollen. Alkohol er ekstremt skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er greit for dere med tanke på om arvingen drikker på nyttårsfest med venner?

Min 17-åring får ikke med alkohol hjemmefra, men jeg har jo skjønt at når de samles på fest så vil det være alkohol tilgjengelig. Jeg ønsker ikke at han skal drikke, men samtidig forstår jeg at det kan være vanskelig å være den eneste som sier nei. Så jeg har spurt om han kommer til å smake hvis det er alkohol der, og han sier at han vet ikke.

Vi har hatt en lang prat og jeg har gitt uttrykk for at jeg ikke synes det er greit å drikke før han er 18, men samtidig sagt at jeg syns det er verre med andre rusmidler/narkotika. Alkoholrusen er til en viss grad mer forutsigbart, men at det selvsagt ikke må overdrives. Han sier seg enig i dette, og jeg ønsker å stole på at han er ærlig når han sier at han ikke ville prøvd noen sterkere rusmidler.

Hvordan håndterer dere andre det med ungdommer under 18 som skal på nyttårsfest?

Jeg sa at det ikke er ok å drikke,  men hvis det skjer noe og ikke ringer  hjem for hjelp, er det værre enn å bli avslørt ruset på alkohol.  Så det gjorde de heldigvis. Og vi snakket ikke  så mye om alkoholen. Men litt om hvorfor det gikk så galt. 

Man får ikke stoppet de om de vil drikke. Størte faren når de drkker unge. Er at de bøtter nedpå som om det er brus. Pg da øker sjsnsen for tur på sykehus og pumping.  Samt skader. 

Så når beg skulle hente,  og luktet alkohol i bilen, sa jeg ingenting hvis de ikke var overstadig beruset.  For da hadde de iallefall intatt på ansvarlig måte. 

Så har vært mer optatt av å hente.  Og sagt nei til overnatting istedenfor.  

Det har gått ganske bra. Mine fikk litt på nyttårs aften hjemme  det året de ble 18. Greit å lære  at man kan drikke uten å bli sørpe dritings. 

Så syntes det er  bedre å lære de iht gode valg enn å være alt for streng. 

Den ene har aldri drukket og er nå 20. 

Anonymkode: 04928...705

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...