Gå til innhold

Jeg synes det er harry å pakke ned julen nå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du om det.  Jeg gjør akkurat som jeg vil og driter i hva andre må mene.  

Hos oss går vi inn i det nye året uten rød julefarge.  Den er vi lei av nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det dukket opp noe nytt nå; «Juletre New year makover». Dvs. bytte ut juletrepynten med nyttårspynt, juletre med glitter og glam🙄

Anonymkode: b93f4...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det dukket opp noe nytt nå; «Juletre New year makover». Dvs. bytte ut juletrepynten med nyttårspynt, juletre med glitter og glam🙄

Så artig! Ikke noe jeg hadde giddet, men fint at noen andre gidder hvis det gir dem glede.

Anonymkode: a6a92...89e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du gjør neppe alt på akkurat samme måten som generasjonene før deg.

Det var ikke det jeg skrev heller,jeg skrev at jeg setter opp og tar ned julen på samme tid som generasjoner før meg har gjort. Ellers følger jeg de groveste trekkene som de har gjort. Middag kl 17 osv. 

Det hender oftere at jeg tar fram igjen gamle tradisjoner enn at jeg lager nye. 

Anonymkode: 59004...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det å pynte i november fordi man "ikke klarer vente" og så pakke ned julen 2. juledag fordi "nå er jeg lei", må være en av de tingene som sier veldig mye om dagens generasjon. 

Anonymkode: f7b6d...5b1

Jeg er en av de som begynner å pynte i november..fordi jeg har en kronisk sykdom og 2 barn og i år tok der meg 3 uker å få ferdig huset. ( Har ikke så mye pynt men jeg må bære esker opp og ned fra loftet i 2 etasje)

Oh nei jeg blir ikke lei...har pyntet fra november siden jeg var 19 år

Og alltid tatt vekk pynten 2 januar... ikke for at jeg er lei. Men nå er det ikke mer jul og følelsen er ikke mer der

Hadde jeg pyntet 23 hadde pyntet forsatt blitt tatt vekk 2 januar 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du forstår ikke at noen bryr seg om tradisjoner? Hvis ingen fører dem videre så vil tradisjoner dø,og det vil jeg ikke. Derfor bryr jeg meg.

Jeg kan ikke bestemme men jeg kan være en stemme som kan få folk til å tenke. 

Når det gjelder tradisjoner og forandringer så må jeg si at jeg har de samme tradisjoner som foreldre og besteforeldre sin generasjon,så at det forandres hele tiden gjelder ikke som en regel overalt. 

Hvilke januar-tradisjoner er det du viderefører? 

Før var det jo mange juletradisjoner i januar. Nå virker det som om enkelte tror at jul og 20.dag kun handler om pynt. 

Anonymkode: 29077...efc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke januar-tradisjoner er det du viderefører? 

Før var det jo mange juletradisjoner i januar. Nå virker det som om enkelte tror at jul og 20.dag kun handler om pynt. 

Tradisjonen å holde jula,ikke begynne med noe prosjekter hjemme. Holde nyttårs selskaper,gå på besøk til folk. Kort sagt, fortsette med den rolige fine jula. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tradisjonen å holde jula,ikke begynne med noe prosjekter hjemme. Holde nyttårs selskaper,gå på besøk til folk. Kort sagt, fortsette med den rolige fine jula. 

Det er jo på ingen måte tradisjonene knyttet til 20.dagers jul, mat man spiste, markeringer, tre kongers dag, knut-jul, julebukk, og alt generasjonene før deg opprettholdt. 

Du har designet din egen januar-jul. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig opprinnelig 1jan, men barnet syntes det var trist det allerede var over. Så vi lar det henge litt lengre. For barnets del, ikke din og dine meningers.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo på ingen måte tradisjonene knyttet til 20.dagers jul, mat man spiste, markeringer, tre kongers dag, knut-jul, julebukk, og alt generasjonene før deg opprettholdt. 

Du har designet din egen januar-jul. 

Herregud,du MÅ ha noe å ta meg på for å bevise at det du gjør er bedre du. What ever floats your boat!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud,du MÅ ha noe å ta meg på for å bevise at det du gjør er bedre du. What ever floats your boat!

Nja, nå gikk det heller på at du gjemmer deg bak tradisjoner. Når du også egentlig bare gjør akkurat som du vil 😂

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett noe rydde bort julen enda, kan være fordi jeg ikke har sett etter heller. 😅

Her blir det tatt bort en av de første dagene i januar. 

Anonymkode: d9199...763

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, nå gikk det heller på at du gjemmer deg bak tradisjoner. Når du også egentlig bare gjør akkurat som du vil 😂

Jeg følger tradisjonen jeg,har aldri hatt noen andre tradisjoner i min familie for januar unntatt å fortsette med selskaper og familie -og vennelag. Så jeg skjønner ikke hvor du vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg ser mange pakker ned alt av julepynt og nærmest rensker huset sitt før nyttårsaften. Jeg synes det er harry. Tradisjon er trettende dag jul, eller mer moderne tyvende dag jul. Men allerede nå? Nei, det er harry. Når pakker du ned jul?

Anonymkode: 95a77...269

Lær deg hva harry betyr. 

Anonymkode: 9e92a...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo ikke om harry, men at tradisjonene endrer seg (slik de alltid har gjort og alltid vil gjøre). Yngre generasjoner vil ha julepynt i desember og ikke i januar, mens mange fra den eldre garde ikke pynter før 23. des og har pynten stående langt ut i det nye året.

Hver sin smak. Selv er jeg glad i jul i desember, men i januar er det tilbake til hverdagen. Nedtellingen er over, ingen spiller julemusikk, ingen baking, ingen juleprogrammer på tv... stemningen er borte, selv om det i følge kirken fremdeles er jul. Det er godt å starte et nytt år med et rent og julefritt hjem. 

Anonymkode: ffb72...bf4

Det er ingen jul i desember før den 24.12. 

Anonymkode: 1d946...602

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det nå. Alt skal skje raskt, og bare videre til neste post. Stress-samfunnet. Ser at de fleste rundt meg bare stresser, nyter ikke livet og tiden. Derfor pakkes det ned fortest mulig. Er bare å komme seg videre i det tette programmet og få annonsert det på sosiale medier. Selv om der inne bryr egentlig alle seg bare om seg selv, så hvorfor gidder de? 

Anonymkode: b4c7f...4bf

Folk har ulike grunner til å gjøre som de gjør, så ingen grunn til å generalisere. Jeg starter å pynte rundt første søndag i advent (rett på med julepynt, ingen lilla advent) av to grunner: fordi jeg liker å ha julestemning mens jeg forbereder meg til jul, og fordi jeg ofte tar pyntingen litt sånn litt etter litt. Dette er valg jeg tar nettopp for å nyte livet og tiden, og for å unngå stress. Jeg koser meg i hele desember. Grunnen til at jeg rydder bort jula rett etter nyttår er ikke fordi jeg er lei av jul eller julepynt, men fordi det ikke er mer jul å feire. Nytt år betyr at jula er over og arbeidshverdagen starter. Å komme hjem til julepyntet hus er for meg bare trist og minner meg om at jula og juleferien er over.
Jeg har gjort det på samme måten i nesten 30 år, og følger ingen influensere heller. Jeg koser meg med mine tradisjoner og så håper jeg at andre koser seg med sine tradisjoner.

Lychees skrev (12 timer siden):

TS fremstår som å ha oppdaget ordet «harry» ord 20 år for seint, og bruker det til å opphøye seg selv i en problemstillinge folk flest bryr seg null om. Alt i alt ganske sørgelig, både mtp holdning og trivielt tema. 

20 år for seint? Tenker vi sier 100 år for seint :) 
https://no.wikipedia.org/wiki/Harry_(slang)

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg ville ikke heller brukt ordet harry, akkurat, men jeg skjønner hva ts mener. Jeg er sikkert forutinntatt, men jeg tenker at de som rydder vekk jula før nyttår sannsynligvis gjør det fordi de startet julen ekstra tidlig, typ juletre fra første desember, og gikk rett på jul uten advent først. Og det er i min bok et tegn på lav kulturell kunnskap. 

Anonymkode: ee238...940

Ja da er du forutinntatt. Folk velger å hive ut jula tidlig av ulike årsaker. Noen fordi de er lei etter å ha hatt jul siden oktober/november, mens andre foretrekker å feire jul i noen få dager i jula og orker ikke julepynt når romjula går mot slutten.
Ingenting av dette har med lav kulturell kunnskap å gjøre. Det er mer tegn på lav kulturell kunnskap å ikke skjønne at både tradisjoner og trender endrer seg tiden. Ingen tradisjoner er helt som de var for noen generasjoner tilbake.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig med flere! Det er harry å pynte i november! Og jeg synes det er trist når folk kaster ut jul med en gang julaften er ferdig, fordi de er lei av jul, nettop fordi de pynter så tidlig…. 😕 Vi pyntet juletreet 21. desember, og jeg fikk faktisk kommentar i går av besøkende; «Har du treet opp enda?? Her ryddet vi bort jula på torsdag (2. juledag) siden vi skulle jobbe fredag». Her sitter vi og koser oss med julen enda, og folk kommer og ødelegger litt av gleden ved slike kommenterer. Får også snapp av folk som sier «nå skal jula endelig ryddes ut..) Kunne ønske folk ikke kavet slik med å pynte så tidlig, slik at tradisjoner vannes ut. 

Anonymkode: 49f63...6ea

Det skal sannelig lite til før julegleden din ødelegges. De rakker jo ikke ned på din julefeiring, de er bare overrasket over at du klarer å holde så lenge på jula.
Det du kaller å kave med å pynte tidlig og hvor trist det er å kaste ut jula tidlig, er i samme gata som at besøkende synes det er overraskende at du har jula opp lengre enn dem. Vi er alle ulike og blir stadig overrasket over at andre velger annerledes.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For meg handler det ikke om Harry eller hat. Det handler om at jeg er bekymret for folk sin evne til å "være i ting",her i jula, uten at de må haste videre til neste ting. 

Desember brukes til å pynte,bake og forberede. Forberede hva da? Forberede julaften og et par dager til? Mange nyter ikke "målet", ferdig forberedt jul før de haster videre. Leve i nuet og kjenne på nuet. 

Og så skjønner jeg ikke problemet med å komme hjem til julepynten hus selv om jobb og skole begynner. For meg gir det ro med røde duker og julelys når jeg kommer fra jobb. Da landet jeg ❤️

Så det handler om å forstå,ikke så mye akseptere. Å undre seg må være lov uten å få hele bondehæren etter seg vel? 

Hvorfor bekymre seg for andre og deres valg? Det er som å føle seg krenket på andres vegne, og har svært lite for seg da du bare gjetter hva folk tenker.
Hvem er forøvrig "bondehæren"? Hvis noe er typisk bondeliv så er det å følge gamle tradisjoner ;)

Er bare så rart at alle som ikke er opptatt av jul tidlig, er de som har instagrammere som pynter i feeden sin 😅

Ja sant. Jeg som elsker jul og starter å pynte første søndag i advent, får aldri noe sånt i feeden min. Nesten litt urettferdig! :ler:

At julen er blitt «forskøvet» er det én enkel grunn til; Sosiale medier og influencere. I den bransjen er innhold og kampanjer det viktigste og da gjelder det å få presset mest mulig innhold inn i hver sesong, flest mulig klikk, likes, nye følgere og salg. Dermed følger handelstanden etter og «vi» begynner å stresse allerede i oktober siden vi da eksponeres for jul både digitalt og så fort vi går ut døren. 

1. juledag må julen vike for nyttårsinspo og salg. 1. januar starter nye kampanjer med temaer som kostholdsinspo og kampanjer på treningstøy. 
Vipps så er det vår og sommer….🌴👙

Vi blir påvirket enten vi vil eller ikke.

Rart da at mange av disse endringene i tradisjoner begynte mens flesteparten av dagens influensere fremdeles gikk med bleier og ordet influenser ikke var oppfunnet enda.

Det jeg sier er at hvis ingen fører tradisjoner videre,vil de dø. Jeg sier ikke at alle må ha de samme tradisjoner men jeg mener at man trenger ikke skifte tradisjoner hvert annet år. Da er det heller ingen tradisjon men en trend. Et produkt av en rastløs tilværelse. I motsetning til tradisjoner som varer og er noe stabilt. 

Tradisjonen med å pynte tidlig (i hvertfall fra månedsskiftet nov/des) og kaste ut jula rett etter nyttår er ikke noe nytt som har kommet de siste årene. Jeg har gjort det siden slutten av 90-tallet. Det har gradvis blitt mer og mer julepynt med årene, men det handler om at jeg ikke hadde egen bolig på 90-tallet og tidlig 2000-tall, og feiret mesteparten av jula i barndomshjemmet.
Tradisjoner er ikke stabile, de endrer seg helt naturlig over tid. Noen raskere enn andre. Du må holde på de tradisjonene du ønsker, og så må du la andre få endre på dem som de vil.
Det er jo nettopp denne irritasjonen over endring av tradisjoner som skaper krig og uro i verden. Det er total mangel på forståelse for at folk er forskjellige, og en slags redsel for at andres tradisjoner skal smitte over på en selv og påvirke eget liv.

Det ser jeg ikke på som en tradisjon men et valg jeg tar fordi jeg liker det. 

Og andre tar egne valg fordi de liker det, og endrer gradvis på gamle tradisjoner og skaper nye tradisjoner.
Alle valgene du tar fordi du liker det, er en endring av tradisjoner.

Anonymkode: 50852...15e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hadde du virkelig ment dette, hadde det jo ikke vært noe å klage på og diskutere ;)

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingen jul i desember før den 24.12. 

Anonymkode: 1d946...602

I følge kristen tro i Norge ja. Hvorfor skal alle følge kristne tradisjoner og regler? Det er ulike religioner og kulturer i Norge, så folk må da få lov til å feire sin jul på sin måte. Jul er til og med opprinnelig jól og handlet ikke om 24. desember en gang.
Tradisjoner endres hele tiden, og det må da være mulig å ha ulike tradisjoner uten at folk skal få helt snurr på trusa og bli liggende i fosterstilling fordi naboen feirer jula feil.

Anonymkode: 50852...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars den som måtte finne seg en partner som er rigid opptatt av tradisjoner og «slik har vi gjort det i vår familie siden 1793, og sånn må det være», vedkommende får sikkert ikke beholde noen av sin egen families tradisjoner, med unntak av dem som tilfeldigvis skulle være akkurat like.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å se at folk bryr seg ikke om det store bildet,bare det som gagner seg selv. Tradisjoner er noe som definerer oss som folk og nasjon og,det er vår identitet vårt fellesskap. Det som knytter oss sammen. 

I mine øyne er det en felles interesse å beholde det gamle og opprinnelige. Ikke bare meg,meg og atter meg. Føre ting videre til neste generasjon bør være alles interesse,hva har de tidligere generasjoner levd for hvis vi kaster alt de sto for og gjorde på båten?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry og harry. Men det er vel de folka som har hatt  juletre siden november som pakker ned julepynten før nyttår. Skjønner jo at de blir lei når de vanner jula ut på den måten. 

Anonymkode: 390e0...544

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...