Gå til innhold

Jeg synes det er harry å pakke ned julen nå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor er det så viktig at alle har de samme tradisjonene? Du har dine tradisjoner, andre har sine. 

Anonymkode: a6a92...89e

Det jeg sier er at hvis ingen fører tradisjoner videre,vil de dø. Jeg sier ikke at alle må ha de samme tradisjoner men jeg mener at man trenger ikke skifte tradisjoner hvert annet år. Da er det heller ingen tradisjon men en trend. Et produkt av en rastløs tilværelse. I motsetning til tradisjoner som varer og er noe stabilt. 

Anonymkode: 59004...53a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du forstår ikke at noen bryr seg om tradisjoner? Hvis ingen fører dem videre så vil tradisjoner dø,og det vil jeg ikke. Derfor bryr jeg meg.

Jeg kan ikke bestemme men jeg kan være en stemme som kan få folk til å tenke. 

Når det gjelder tradisjoner og forandringer så må jeg si at jeg har de samme tradisjoner som foreldre og besteforeldre sin generasjon,så at det forandres hele tiden gjelder ikke som en regel overalt. 

Det var sikkert tradisjon tidligere også i din familie at det var mor/kvinnene som sto for julemiddagen alene. Er dette også en tradisjon du tviholder på?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var sikkert tradisjon tidligere også i din familie at det var mor/kvinnene som sto for julemiddagen alene. Er dette også en tradisjon du tviholder på?

Det ser jeg ikke på som en tradisjon men et valg jeg tar fordi jeg liker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I motsetning til tradisjoner som varer og er noe stabilt. 

Tradisjoner har alltid utviklet seg.

Anonymkode: f0fb0...19b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg ser mange pakker ned alt av julepynt og nærmest rensker huset sitt før nyttårsaften. Jeg synes det er harry. Tradisjon er trettende dag jul, eller mer moderne tyvende dag jul. Men allerede nå? Nei, det er harry. Når pakker du ned jul?

Anonymkode: 95a77...269

Pakket ned alt i går.

Syntes helt ærlig det er mer «harry» å i det hele tatt mene noe som helst om når andre pakker ned julen. Av alle ting å bruke energi på liksom😂

Anonymkode: 40b72...85f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry? Nei, det blir feil ordvalg. Ellers kan jeg jo godt forstå behovet for å pakke bort jula før nyttårsaften når man har hatt ferdigpyntet juletre i stua siden 1. desember, eller kanskje til og med enda lenger...

Vi finner frem julestaker og stjerner inne, samt setter opp julebelysning ute, til første søndag i advent. Resten av julepynten kommer fram sånn omtrent uka før jul,, og juletreet pyntes på kvelden lille julaften. Da er vi ikke lei jula før den har begynt, og føler heller for å strekke den til 13. dag jul enn å pakke den ned allerede i romjula.

Fatter ikke hvorfor mange synes det er så stas å pynte så tidlig. Det blir jo ikke noe spesielt med julehøytiden. Er jo som å spise opp popcornet før filmen har begynt. For barna forsvinner magien når jula nærmest blir noe dagligdags. 

Det jeg husker best fra min barndoms jul er å stå opp tidlig på julaften og se det nydelige pyntede treet i stua 🥰 Den magiske følelsen ville jeg gi videre til egne barn, og nå når de er voksne er de opptatt av å holde på den tradisjonen.

Anonymkode: 6c21d...2a0

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tradisjoner har alltid utviklet seg.

Anonymkode: f0fb0...19b

Men nå snakker jeg om trend og tradisjon som to motpoler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du forstår ikke at noen bryr seg om tradisjoner? Hvis ingen fører dem videre så vil tradisjoner dø,og det vil jeg ikke. Derfor bryr jeg meg.

Jeg kan ikke bestemme men jeg kan være en stemme som kan få folk til å tenke. 

Når det gjelder tradisjoner og forandringer så må jeg si at jeg har de samme tradisjoner som foreldre og besteforeldre sin generasjon,så at det forandres hele tiden gjelder ikke som en regel overalt. 

Det er som regel slik at de som er opptatt av tradisjoner tror at tradisjonene fra egen barndom er "korrekt". Det er svært mye ved din barndoms julefeiring som ville fått (og kanskje fikk) dine beste- eller oldeforeldre til å steile. Tradisjoner og kultur endrer seg konstant i siviliserte samfunn - og det er en god ting. 

Dagens foreldre, eller den "unge generasjonen", har tilpasset julefeiringen til hvordan samfunnet er lagt opp. Jeg hadde en mor som stresset veldig med å "gjøre som i gamledager", som alltid resulterte i at de siste dagene før jul var enormt stress for henne, plutselig skulle alt bakes, pyntes og vaskes på en og samme gang. Hun var fullstendig utslitt når jula var over, og så måtte hun rett på jobb igjen - i motsetning til hennes mors generasjon som var husmødre. Dagens foreldre holder ikke på slik, for hva er poenget med å gå inn i juletiden fullstendig utslitt? Begge foreldre er uansett i full jobb, i motsetning til "husmorgenerasjonen" på 50-tallet, som nok har vært med på å sette mye av standarden for hvordan huset skulle se ut til jul. 

Jeg tror det heller er du som må tenke. Hvorfor er det så viktig for deg å feire på en måte som ikke er tilpasset dagens samfunn? Hva feirier du i januar? Kanskje du er religiøs og feirer 6. januar, men de færreste i dagens samfunn feirer jul som en kristen høytid, men heller for å samles med venner og familie rundt god mat og kos. 

Anonymkode: ffb72...bf4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pynter til første advent, og rydder ned 1 januar. Orker ikke ha jul på starten av nytt år.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange pakker ned alt av julepynt og nærmest rensker huset sitt før nyttårsaften. Jeg synes det er harry. Tradisjon er trettende dag jul, eller mer moderne tyvende dag jul. Men allerede nå? Nei, det er harry. Når pakker du ned jul?

Folk gjør som de vil. De som satte opp alle juletingene i oktober røsker vel alt ned nå fordi jula deres har vart lenge nok. 
De har vel heller ikke hatt advent de som flytter jula inn i oktober?

Adventskalender og adventsstaker i vinduet går ut sammen med den brukte vaskebøtta i dag. Resten skal få stå, inntil videre. 

Anonymkode: ab8f5...f7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le av dette innlegget😂Det er da ingenting å henge seg opp i. Folk må få bestemme når de tar ned jula. Spiler det noen rolle? 

Anonymkode: 303c9...efc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholder meg ikke til begrepet harry eller andres meninge rom hva jeg gjør mtp dekorasjon i eget hjem. Jeg har ingen pynt/innredning som er støtende/krenkende mtp rasistisk, naziztisk, kulturell apropriasjon, voldelig eller seksuell. Så at jula bæres ut i morgen her hjemme bør være til lite problem for andre.

Anonymkode: 4f6af...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år pakket jeg aldri opp. Men bryr meg absolutt null om hva andre gjør i sitt eget hjem. Særlig når det kommer til pynt og dilldall. 

Anonymkode: 4d840...a5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er som regel slik at de som er opptatt av tradisjoner tror at tradisjonene fra egen barndom er "korrekt". Det er svært mye ved din barndoms julefeiring som ville fått (og kanskje fikk) dine beste- eller oldeforeldre til å steile. Tradisjoner og kultur endrer seg konstant i siviliserte samfunn - og det er en god ting. 

Dagens foreldre, eller den "unge generasjonen", har tilpasset julefeiringen til hvordan samfunnet er lagt opp. Jeg hadde en mor som stresset veldig med å "gjøre som i gamledager", som alltid resulterte i at de siste dagene før jul var enormt stress for henne, plutselig skulle alt bakes, pyntes og vaskes på en og samme gang. Hun var fullstendig utslitt når jula var over, og så måtte hun rett på jobb igjen - i motsetning til hennes mors generasjon som var husmødre. Dagens foreldre holder ikke på slik, for hva er poenget med å gå inn i juletiden fullstendig utslitt? Begge foreldre er uansett i full jobb, i motsetning til "husmorgenerasjonen" på 50-tallet, som nok har vært med på å sette mye av standarden for hvordan huset skulle se ut til jul. 

Jeg tror det heller er du som må tenke. Hvorfor er det så viktig for deg å feire på en måte som ikke er tilpasset dagens samfunn? Hva feirier du i januar? Kanskje du er religiøs og feirer 6. januar, men de færreste i dagens samfunn feirer jul som en kristen høytid, men heller for å samles med venner og familie rundt god mat og kos. 

Anonymkode: ffb72...bf4

Jeg feirer julen som en kristen høytid ja. Og jeg ser ikke behovet for å forandre noe "etter dagens samfunn". Jeg gjør omvendt,legger opp livet mitt etter gamle tradisjoner. Jeg setter opp og tar ned jula på samme tid som generasjoner før meg i min familie har gjort. Og det gjør jeg med respekt,det er en måte å ære og minnest mine forfedre på og. Å følge deres tradisjoner. Det gir meg og glede,så hvorfor skal jeg forandre på det. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her pakkes jula ned as we speak , og julemiddagen lager mannen, nyttårmiddagen også når vi først nevner det!;) 

Anonymkode: 586a5...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting med "Harry" og gjøre. Jeg på min side synes det er idioti å pynte til jul i oktober og november, det vitner om lav intelligens. Skjønner at folk er lei. Jul er over i morgen. Ferdig. 

Anonymkode: 9a834...f4b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pynter lillejulaften og så hiver jeg ut alt første januar, jeg synes det er en fin måte å pakke bort det gamle året på og starte det nye med blanke ark. Aldri skjønt hvorfor folk vil sitte i julepynta hus uti februar eller enda lengre men alle har vel sine egne tradisjoner 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Samme her, faktisk.

Pleier å ta det når jeg har overskudd til det. Noen år har vi vært så mye på farten, eller formen har vært dårlig, og da har det gjerne blitt stående fremme noe lengre. Jeg foretrekker å ta det bort så fort som jeg kan: nytt år starter med blanke ark.

Jeg har aldri vært vant til det skal være 13. Dag jul og alt julepynten skal blir værende fremme langt ute i januar. 

Anonymkode: c4f85...d13

Nei syns det er lenge å ha det stående langt utpå nyåret. Blir feil. Aldri vant til det heller. Besteforeldre hadde vel det men ingen andre!

Anonymkode: 1038b...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg feirer julen som en kristen høytid ja. Og jeg ser ikke behovet for å forandre noe "etter dagens samfunn". Jeg gjør omvendt,legger opp livet mitt etter gamle tradisjoner. Jeg setter opp og tar ned jula på samme tid som generasjoner før meg i min familie har gjort. Og det gjør jeg med respekt,det er en måte å ære og minnest mine forfedre på og. Å følge deres tradisjoner. Det gir meg og glede,så hvorfor skal jeg forandre på det. 

Du gjør neppe alt på akkurat samme måten som generasjonene før deg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å pynte i november fordi man "ikke klarer vente" og så pakke ned julen 2. juledag fordi "nå er jeg lei", må være en av de tingene som sier veldig mye om dagens generasjon. 

Anonymkode: f7b6d...5b1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...