Gå til innhold

Jeg synes det er harry å pakke ned julen nå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begriper ikke hvorfor så mange godt voksne damer er så vanvittig sinte for at juletradisjonen har endret seg fra de selv var unge/barn (slik juletradisjonen også endret seg enormt fra tidligere generasjoner før der). Det er ikke noe nytt at tradisjoner tilpasses samfunnet, det har det alltid gjort og vil det alltid gjøre. For folk flest er det desember som er "julemåneden" - med julaften, 1. og 2. dag som høydepunkter. Etter det er det jo slutt. Pynten min forblir, men det er ikke mer "jul" igjen, bare deilig avslapning og fri. I morgen forsvinner treet og pynten, og jeg kan gå inn i det nye året med et rent hjem. Jeg bryr meg ikke om at det i følge kirken fremdeles er jul. 

Anonymkode: ffb72...bf4

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg ser mange pakker ned alt av julepynt og nærmest rensker huset sitt før nyttårsaften. Jeg synes det er harry. Tradisjon er trettende dag jul, eller mer moderne tyvende dag jul. Men allerede nå? Nei, det er harry. Når pakker du ned jul?

Anonymkode: 95a77...269

Pakker opp julen 1.des og pakker vekk julen 1.jan.  

Mer enn nok jul da!

Anonymkode: 1038b...a4c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg ser mange pakker ned alt av julepynt og nærmest rensker huset sitt før nyttårsaften. Jeg synes det er harry. Tradisjon er trettende dag jul, eller mer moderne tyvende dag jul. Men allerede nå? Nei, det er harry. Når pakker du ned jul?

Anonymkode: 95a77...269

Hadde jeg bestemt hadde juletreet gått ut døra den 25. Hater jula.

Anonymkode: 88234...8bf

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg handler det ikke om Harry eller hat. Det handler om at jeg er bekymret for folk sin evne til å "være i ting",her i jula, uten at de må haste videre til neste ting. 

Desember brukes til å pynte,bake og forberede. Forberede hva da? Forberede julaften og et par dager til? Mange nyter ikke "målet", ferdig forberedt jul før de haster videre. Leve i nuet og kjenne på nuet. 

Og så skjønner jeg ikke problemet med å komme hjem til julepynten hus selv om jobb og skole begynner. For meg gir det ro med røde duker og julelys når jeg kommer fra jobb. Da landet jeg ❤️

Så det handler om å forstå,ikke så mye akseptere. Å undre seg må være lov uten å få hele bondehæren etter seg vel? 

Anonymkode: 59004...53a

Men vi er jo i jula - i desember.

Januar er vi i nytt år - med rene ark, lettere mat. 

Om det betyr mye for deg å fortsette med julemat og kaker, og avslutte med en høytidsmiddag 20.januar, slik den gamle tradisjonen er, så kan du jo gjøre det. Men for de fleste blir det bare litt mye i disse dager. 

Anonymkode: 29077...efc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (4 minutter siden):

Harry forstod jeg ikke helt men er enig i at jeg syns det er for tidlig å pakke bort jula allerede. Men tenker de som gjør det er de som begynte å pynte alt i november eller i starten av desember

Jeg gjorde det også den gangen jeg pyntet 23.desember, basert på tradisjonen jeg hadde vokst opp med.

Korteste jeg har hatt oppe julepynten og juletre er 5 dager. Derfor mye bedre å nyte den hele desember. For i Januar følger vi ingen av de gamle juletradisjonene frem til 20.dag jul, og da er det jo merkelig å bare sitte der med pynten, uten tradisjonene. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler det ikke om Harry eller hat. Det handler om at jeg er bekymret for folk sin evne til å "være i ting",her i jula, uten at de må haste videre til neste ting. 

Desember brukes til å pynte,bake og forberede. Forberede hva da? Forberede julaften og et par dager til? Mange nyter ikke "målet", ferdig forberedt jul før de haster videre. Leve i nuet og kjenne på nuet. 

Og så skjønner jeg ikke problemet med å komme hjem til julepynten hus selv om jobb og skole begynner. For meg gir det ro med røde duker og julelys når jeg kommer fra jobb. Da landet jeg ❤️

Så det handler om å forstå,ikke så mye akseptere. Å undre seg må være lov uten å få hele bondehæren etter seg vel? 

Ikke sant. Du er bekymret. Gud bedre, folk klarer ikke «å leve i nuet» fordi de tar ned julepynten for tidlig. Ser du hva du selv skriver? Det er latterlig. Kanskje det er helt motsatt, det er dere som tviholder på julepynten til langt ut i januar som ikke klarer å leve i øyeblikket. 

Anonymkode: 7f311...0f9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor følger du disse på SoMe? Slik var det også i en annen tråd. En av disse pynte-før-jul-haterne som sa at feeden var full av influensere som pyntet... Vel, det er jo basert på hva man klikker seg inn på, og hva man følger. 

Hvorfor er det så mange som har et hat mot tidlig pynting, og tidlig utrensing av jula, som er så intenst at de tyr til forum, sosiale medier, og alt mulig, for å spre sin misnøye med dette? Det er noe sykelig over det. 

Tid og ork til å rydde ned jula har jeg i romjulen, da er det lystbetont. 1.januar er man gjerne litt trøtt, og jeg vil prioritere en lang skitur. Så starter hverdagen igjen 2.januar. Og jeg vet at det vil være hat å komme hjem etter en travel dag å se et julepyntet hjem, fordi jeg vet det er en jobb som ligger foran meg. 

Jeg følger de ikke, de dukker opp på reels lell. Jeg har ikke sagt jeg hater de som pynter tidlig, litt trist når det tas med 2.juledag skrev jeg, og at bastante meninger liker jeg ikke, har et avslappet forhold til jul, ikke nevnt hat med et ord, ta deg en chill-stikkpill a. Det er heller noe sykelig over ditt innlegg, hvor du må inn å forsvare ditt valg ved å rakke ned på andre. Du bruker ordet hat litt for mye, det er sykelig.

Anonymkode: f5297...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke sant. Du er bekymret. Gud bedre, folk klarer ikke «å leve i nuet» fordi de tar ned julepynten for tidlig. Ser du hva du selv skriver? Det er latterlig. Kanskje det er helt motsatt, det er dere som tviholder på julepynten til langt ut i januar som ikke klarer å leve i øyeblikket. 

Tror egentlig mange ikke følger juletradisjonene overhodet. De lar bare pynten være. Latskap, mulig, dytte en oppgave foran seg. 

Men om man reelt sett synes det er koselig å komme hjem til julepyntet hus så er det selvfølgelig ok. Men utrolig merkelig å slenge rundt seg med tradisjonsbegrepet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg følger de ikke, de dukker opp på reels lell. Jeg har ikke sagt jeg hater de som pynter tidlig, litt trist når det tas med 2.juledag skrev jeg, og at bastante meninger liker jeg ikke, har et avslappet forhold til jul, ikke nevnt hat med et ord, ta deg en chill-stikkpill a. Det er heller noe sykelig over ditt innlegg, hvor du må inn å forsvare ditt valg ved å rakke ned på andre. Du bruker ordet hat litt for mye, det er sykelig.

Men den er jo styrt av hva du tidligere har klikket på, dine preferanser, algoritmen på nett. Altså har du en heng på dette. 

For min del dominerer det med litt for mange kattevideoer akkurat nå... 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

For folk flest er det desember som er "julemåneden" - med julaften, 1. og 2. dag som høydepunkter. Etter det er det jo slutt.

Det sier mye om "folk flest", men ikke overrasket. Forståelse av tradisjon og kultur synes å være "mangelvare". 

Anonymkode: 1d946...602

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men den er jo styrt av hva du tidligere har klikket på, dine preferanser, algoritmen på nett. Altså har du en heng på dette. 

For min del dominerer det med litt for mange kattevideoer akkurat nå... 😂

Min feed domineres av andre ting, men svært varierende så det dukker opp allikevel, så man får det med seg uansett,og da er det ikke bare influensere. Sånn er det bare når man ikke klikker på noe spesielt bare scroller. Uansett, dette er ikke en tråd om hvordan SoMe hverken brukes eller virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det sier mye om "folk flest", men ikke overrasket. Forståelse av tradisjon og kultur synes å være "mangelvare". 

Anonymkode: 1d946...602

Hvilke mattradisjoner, andre tradisjoner, og feiringer, har du ivaretatt? Hvem inviterer du til den sentrale knut-ut-med-jula, høytidsdagen som markerer selve avslutningen på høytiden? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min feed domineres av andre ting, men svært varierende så det dukker opp allikevel, så man får det med seg uansett,og da er det ikke bare influensere. Sånn er det bare når man ikke klikker på noe spesielt bare scroller. Uansett, dette er ikke en tråd om hvordan SoMe hverken brukes eller virker.

Er bare så rart at alle som ikke er opptatt av jul tidlig, er de som har instagrammere som pynter i feeden sin 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At julen er blitt «forskøvet» er det én enkel grunn til; Sosiale medier og influencere. I den bransjen er innhold og kampanjer det viktigste og da gjelder det å få presset mest mulig innhold inn i hver sesong, flest mulig klikk, likes, nye følgere og salg. Dermed følger handelstanden etter og «vi» begynner å stresse allerede i oktober siden vi da eksponeres for jul både digitalt og så fort vi går ut døren. 

1. juledag må julen vike for nyttårsinspo og salg. 1. januar starter nye kampanjer med temaer som kostholdsinspo og kampanjer på treningstøy. 
Vipps så er det vår og sommer….🌴👙

Vi blir påvirket enten vi vil eller ikke.

Anonymkode: b93f4...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg begriper ikke hvorfor så mange godt voksne damer er så vanvittig sinte for at juletradisjonen har endret seg fra de selv var unge/barn (slik juletradisjonen også endret seg enormt fra tidligere generasjoner før der). Det er ikke noe nytt at tradisjoner tilpasses samfunnet, det har det alltid gjort og vil det alltid gjøre. For folk flest er det desember som er "julemåneden" - med julaften, 1. og 2. dag som høydepunkter. Etter det er det jo slutt. Pynten min forblir, men det er ikke mer "jul" igjen, bare deilig avslapning og fri. I morgen forsvinner treet og pynten, og jeg kan gå inn i det nye året med et rent hjem. Jeg bryr meg ikke om at det i følge kirken fremdeles er jul. 

Anonymkode: ffb72...bf4

Du forstår ikke at noen bryr seg om tradisjoner? Hvis ingen fører dem videre så vil tradisjoner dø,og det vil jeg ikke. Derfor bryr jeg meg.

Jeg kan ikke bestemme men jeg kan være en stemme som kan få folk til å tenke. 

Når det gjelder tradisjoner og forandringer så må jeg si at jeg har de samme tradisjoner som foreldre og besteforeldre sin generasjon,så at det forandres hele tiden gjelder ikke som en regel overalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

For meg gir det jeg skriver mening,at folk haster videre til neste event hele tida. Kall det hva du vil,min mening står jeg helt stødig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakker opp julen 1.des og pakker vekk julen 1.jan.  

Mer enn nok jul da!

Anonymkode: 1038b...a4c

Samme her, faktisk.

Pleier å ta det når jeg har overskudd til det. Noen år har vi vært så mye på farten, eller formen har vært dårlig, og da har det gjerne blitt stående fremme noe lengre. Jeg foretrekker å ta det bort så fort som jeg kan: nytt år starter med blanke ark.

Jeg har aldri vært vant til det skal være 13. Dag jul og alt julepynten skal blir værende fremme langt ute i januar. 

Anonymkode: c4f85...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du forstår ikke at noen bryr seg om tradisjoner? Hvis ingen fører dem videre så vil tradisjoner dø,og det vil jeg ikke. Derfor bryr jeg meg.

Når det gjelder tradisjoner og forandringer så må jeg si at jeg har de samme tradisjoner som foreldre og besteforeldre sin generasjon,så at det forandres hele tiden gjelder ikke som en regel overalt. 

Men hvorfor er det så viktig at alle har de samme tradisjonene? Du har dine tradisjoner, andre har sine. 

Anonymkode: a6a92...89e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi er ikke de samme menneskene som de var, samfunnet har forandret seg massivt, ikke alle tradisjoner har livets rett?

Tanken som ofte slår meg når jeg tenker på slike tradisjoner er hvor mange av dem ble skapt av tiden de levde i, på grunn av nødvendighet eller enkelhet som i dag fremstår som bare tungvint og "noe vi gjør fordi det er tradisjon" men uten noen reell egenverdi...?

Anonymkode: c4f85...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...