Gå til innhold

Jeg synes det er harry å pakke ned julen nå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selv om jeg har pyntet til jul på lillejulaften, så er jeg lei av julepynt og juletre før nyttårsaften. Hverdagen har de fleste år for meg begynt 27.desember igjen med jobb.

Anonymkode: a6a92...89e

Ja, noen liker jo ikke julepyntede hjem, det er en ting, men når folk pynter i oktober og november, så har de hatt sinnsykt mange hverdager med julepynt uten at det har vært jul engang. Når de da hiver pynten ut tidlig fordi de er lei etter halvannen måned, så burde de innsett at de har vært med å ødelegge julefeiring bitte lite grann! De kunne ha pyntet godt ut i desember og ikke sitte å trippe og tele timer til de kan avslutte julen - i julen! 😕 

Anonymkode: 49f63...6ea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er litt trist å se alle som legger ut på some at de rensker ut alt 2 juledag feks, men etter nyttår forstår jeg folk tar det ned. Jeg liker ikke bastante meninger, som når Halvor Bakke sa at de som ikke tar ned jula 1.januar er late. Det er man ikke om man vil følge de gamle tradisjoner. Selv tar jeg ned en dag jeg har tid, fri og ork etter nyttår.

Anonymkode: f5297...55d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du får et mye rikere liv om du slutter å bry deg så mye om naboens tradisjoner. Det vitner om en grunnleggende usikkerhet. Du blir litt aggressiv av at ikke alle følger de samme tradisjonene, fordi det minner deg om at verden er stor og variert, at den konstant er i endring, og at samfunnet du føler deg så trygg i ikke er så stabilt som du tror. Tenker jeg da. Litt lett psykoanalyse på morgenkvisten. Gledelig jul, og god kaffe. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, noen liker jo ikke julepyntede hjem, det er en ting, men når folk pynter i oktober og november, så har de hatt sinnsykt mange hverdager med julepynt uten at det har vært jul engang. Når de da hiver pynten ut tidlig fordi de er lei etter halvannen måned, så burde de innsett at de har vært med å ødelegge julefeiring bitte lite grann! De kunne ha pyntet godt ut i desember og ikke sitte å trippe og tele timer til de kan avslutte julen - i julen! 😕 

Ødelagt hvems julefeiring? Din? 

Anonymkode: 7f311...0f9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det er litt trist å se alle som legger ut på some at de rensker ut alt 2 juledag feks, men etter nyttår forstår jeg folk tar det ned. Jeg liker ikke bastante meninger, som når Halvor Bakke sa at de som ikke tar ned jula 1.januar er late. Det er man ikke om man vil følge de gamle tradisjoner. Selv tar jeg ned en dag jeg har tid, fri og ork etter nyttår.

Anonymkode: f5297...55d

Hvorfor følger du disse på SoMe? Slik var det også i en annen tråd. En av disse pynte-før-jul-haterne som sa at feeden var full av influensere som pyntet... Vel, det er jo basert på hva man klikker seg inn på, og hva man følger. 

Hvorfor er det så mange som har et hat mot tidlig pynting, og tidlig utrensing av jula, som er så intenst at de tyr til forum, sosiale medier, og alt mulig, for å spre sin misnøye med dette? Det er noe sykelig over det. 

Tid og ork til å rydde ned jula har jeg i romjulen, da er det lystbetont. 1.januar er man gjerne litt trøtt, og jeg vil prioritere en lang skitur. Så starter hverdagen igjen 2.januar. Og jeg vet at det vil være hat å komme hjem etter en travel dag å se et julepyntet hjem, fordi jeg vet det er en jobb som ligger foran meg. 

Anonymkode: 29077...efc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. januar tidlig når det bare er jeg som er oppe, da koser jeg meg med å pakke ned julen😄 Er jeg litt lat, så får treet stå til første helgen i januar😎 

Anonymkode: 75bb7...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Går ut på det samme for meg. Pyntet etter tradisjonen mine foreldre valgte de første årene i eget hus, 23.desember. Da det nærmet seg nyttår var jeg klar for å hive ut alt igjen, jula var over. 

For oss er jul hele desember, frem til 26/12. Da er det tenning av julegran i byen, julesanger, arrangement i skole og på jobb, mange julebord, forberedelser, faste tradisjoner i form av matretter vi lager og filmer vi ser. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ser mange pakker ned alt av julepynt og nærmest rensker huset sitt før nyttårsaften. Jeg synes det er harry. Tradisjon er trettende dag jul, eller mer moderne tyvende dag jul. Men allerede nå? Nei, det er harry. Når pakker du ned jul?

Anonymkode: 95a77...269

Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt.

Det mange ikke tenker på er at mengden og typen pynt har endret seg mye de siste årene, og når jeg ser mange julepyntede hus synes jeg de er veldig fine, men syns også at de er overstimulerene.

I "gamle dager" (på 60/70-tallet) var julepynten minimal, og mer nedtonet.  Den føltes ikke like stimulerende som dagens julepynt er, med masse farger, lys og "ting".

Og angående når jeg tar ned jula.  I år forsvinner nok min julepynt rundt 10.januar.

Anonymkode: b6a0b...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ryker nok treet i morgen. Hunden vil ha igjen liggeplassen sin og har demonstrativt dratt med seg sengen sin bort til treet i dagesvis nå 😅 Resten får nok stå litt til. Jeg har dog ikke tradisjonell julepynt med masse nisser, så mye av det kunne nok stått oppe hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg gir det ikke mening å ha julepynt oppe etter nyttår, uavhengige av hva den gamle kalenderen sier. I desember er det forberedelse og oppvarming frem mot den store feiringer. Handling av pakker, baking, julemusikk, julekalender, julefilmer, julebord, førjulsbesøk, julemarked, julekonsert etc etc. I januar er alt dette over, og feiringen og romjulen tilbakelagt. Det er tilbake til jobb og hverdag. Julen er på alle måter over for min del, og pynten oppleves malplassert hjemme. Om det er harry å ikke tviholde på gamle tradisjoner som ikke lengre passer med folk vaner og rytme, ok.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (7 minutter siden):

For meg gir det ikke mening å ha julepynt oppe etter nyttår, uavhengige av hva den gamle kalenderen sier. I desember er det forberedelse og oppvarming frem mot den store feiringer. Handling av pakker, baking, julemusikk, julekalender, julefilmer, julebord, førjulsbesøk, julemarked, julekonsert etc etc. I januar er alt dette over, og feiringen og romjulen tilbakelagt. Det er tilbake til jobb og hverdag. Julen er på alle måter over for min del, og pynten oppleves malplassert hjemme. Om det er harry å ikke tviholde på gamle tradisjoner som ikke lengre passer med folk vaner og rytme, ok.

Nettopp. 

Mattradisjonene fortsatte - det var julemat frem til 13. eller 20. dag jul. Man spiste mye grøt. Det var fortsatt småkaker og søtsaker. 

6.januar er helligtrekongersdag. Med lysseremonier for å markere de tre vise menn. 

20.januar knut-jula-ut, var en festdag, man samlet seg for et godt måltid. 

Julebukk gikk i januar. Samme med juletrefester.

Tviler på at så veldig mange av disse som beholder jula i januar egentlig følger tradisjonene, i en travel hverdag, der både mor og far jobber fullt, det er fritidsaktiviteter hver kveld, og man absolutt ikke har det samme kaloribehovet etter en arbeidsdag som før. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ser mange pakker ned alt av julepynt og nærmest rensker huset sitt før nyttårsaften. Jeg synes det er harry. Tradisjon er trettende dag jul, eller mer moderne tyvende dag jul. Men allerede nå? Nei, det er harry. Når pakker du ned jul?

Jeg synes det er harry å ha julepynt fremme i ukesvis før jul. Her ryddes det bort ved første anledning. Og settes heller ikke frem før 20 desember. Ti dager med julepynt holder for meg. 

Anonymkode: 0423c...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De aller fleste i dag pynter til jul i månedsskiftet november/desember og fjerner julepynten i månedsskiftet desember/januar. Jeg kjenner ingen som feirer advent eller har lilla pynt. Jeg er oppvokst på 90-tallet og synes folk knapt nok hadde lilla adventspynt da.. Når jeg hører noen snakke om "20.dag jul" eller "13.dag jul" så vet jeg nesten umiddelbart at dette er noen fra de eldre generasjoner 🫣 

Er det så vanskelig å akseptere at dette er den nye normalen? Det er slik folk flest ønsker å ha det, ergo DU som gnåler om at julepynten SKAL opp lillejulaften og IKKE skal ned før ut i januar er i mindretall og skiller deg fra normalen. 

Du følger den gamle tradisjonen, veldig mange andre følger den nye tradisjonen. Begge deler er fint nok 🎄

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler det ikke om Harry eller hat. Det handler om at jeg er bekymret for folk sin evne til å "være i ting",her i jula, uten at de må haste videre til neste ting. 

Desember brukes til å pynte,bake og forberede. Forberede hva da? Forberede julaften og et par dager til? Mange nyter ikke "målet", ferdig forberedt jul før de haster videre. Leve i nuet og kjenne på nuet. 

Og så skjønner jeg ikke problemet med å komme hjem til julepynten hus selv om jobb og skole begynner. For meg gir det ro med røde duker og julelys når jeg kommer fra jobb. Da landet jeg ❤️

Så det handler om å forstå,ikke så mye akseptere. Å undre seg må være lov uten å få hele bondehæren etter seg vel? 

Anonymkode: 59004...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Joda, jeg liker julepyntede hjem, men når hverdagen er tilbake og et nytt år begynner, er det nok. Jeg hører ikke på julemusikk på nyttårsaften heller. Sånn sett kunne jeg fint pyntet litt tidligere i desember for å kunne ha glede av julepynten lengre.

Anonymkode: a6a92...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17.11 skrev (1 time siden):

Jeg tror du får et mye rikere liv om du slutter å bry deg så mye om naboens tradisjoner. Det vitner om en grunnleggende usikkerhet. Du blir litt aggressiv av at ikke alle følger de samme tradisjonene, fordi det minner deg om at verden er stor og variert, at den konstant er i endring, og at samfunnet du føler deg så trygg i ikke er så stabilt som du tror. Tenker jeg da. Litt lett psykoanalyse på morgenkvisten. Gledelig jul, og god kaffe. 

Mye tryggere å sitte som en liten tastaturkriger i sin julepyntede stue og proklamere at alle som avviker fra det man selv ser på som normalen, er harry. 

Anonymkode: ca4ea...ce1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pakker ned og vasker ut i dag. vi er på hytta og skal reise hjem i morgen. Vi vil jo ikke ha julen fremme når vi kommer tilbake i vinterferien.

Hjemme, ville vi ha pakket ned i morgen. 2. januar er det bursdagsfeiring hos oss og da er det greit at julen er ute. Da følger den ene barnebursdagen etter den andre på rekke og rad igjennom januar måned. 

Vi har alle ulike tradisjoner, uten at det trenger å være Harry av den grunn. 

Anonymkode: 8cc63...35c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde nok juletreet kommet opp før hvis studenten hadde kommet hjem før på juleferie. En får rydde vekk julen akkurat når det passer en selv og sin familie.

I år var jeg lei av julepynten før den kom opp.

Anonymkode: aad84...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Harry forstod jeg ikke helt men er enig i at jeg syns det er for tidlig å pakke bort jula allerede. Men tenker de som gjør det er de som begynte å pynte alt i november eller i starten av desember

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...