Gå til innhold

Jeg synes det er harry å pakke ned julen nå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hvordan er det å følge opp gamle tradisjoner, når ingen eller få andre rundt deg gjør det? 

Eller mener du egentlig at du bare liker å la julepynten henge oppe litt lengre? 

Anonymkode: 29077...efc

Mange rundt meg feirer jul på samme måte. Jeg feirer jul med venner og familie helt til 20. Dag jul. Hvorfor er det vanskelig å forstå? Litt treg og ikke villig til å tro at folk er anderledes enn deg? 

Anonymkode: 59004...53a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Denne brukeren har hevdet i tidligere innlegg at alle vennene også har samme tradisjoner og at de går på julebesøk i januar og koser seg.

Anonymkode: a6a92...89e

Fascinerende egentlig. I en verden der alle andre har flyttet julebukk til Halloween, julebord og sammenkomster til Desember. Det ikke arrangeres lysfester 13.januar. Og butikkene heller ikke lenger har julemat langt ut i januar. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange rundt meg feirer jul på samme måte. Jeg feirer jul med venner og familie helt til 20. Dag jul. Hvorfor er det vanskelig å forstå? Litt treg og ikke villig til å tro at folk er anderledes enn deg? 

Men står du da over alt hva samfunnet ellers byr på i november og desember? 

Det krever jo en del viljestyrke og forsakelser å praktisere faste og nøysomhet i hele Desember. Når både arbeidsplass, hjemby, og det meste sosialt, har stort fokus på førjulstid og kos. 

Eller praktiserer du jul i to fulle måneder? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fascinerende egentlig. I en verden der alle andre har flyttet julebukk til Halloween, julebord og sammenkomster til Desember. Det ikke arrangeres lysfester 13.januar. Og butikkene heller ikke lenger har julemat langt ut i januar. 

Jeg er bare helt oppgitt over at folk ikke tror på at min feiring er fin og riktig for meg og mine. Det er veldig pussig at dere har kun en fasit på livet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kålrota skrev (28 minutter siden):

Jeg viderefører tradisjoner, mamma pakket alltid ned jula første nyttårsdag. Hvorfor bestemmer du hva som er riktige tradisjoner?

Jeg lurer også på denne bastante påstanden om at det er den eneste riktige tradisjonen å ha huset julepyntet til langt ut i januar. Jeg kan ikke huske at noen av vennene mine hadde det slik da jeg var barn og ungdom på 80-tallet. Og jeg vokste opp i et område med folk med «gamle penger», høy utdannelse og hvor 80% stemte Høyre - så man skulle tro at mange ville ha fulgt denne tradisjonen dersom det har vært så uhyre vanlig som enkelte hevder.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men står du da over alt hva samfunnet ellers byr på i november og desember? 

Det krever jo en del viljestyrke og forsakelser å praktisere faste og nøysomhet i hele Desember. Når både arbeidsplass, hjemby, og det meste sosialt, har stort fokus på førjulstid og kos. 

Eller praktiserer du jul i to fulle måneder? 

Jeg praktiserer forberedelsene i desember og feiring i jul. 

Skjønner ikke hva som er rart. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg lurer også på denne bastante påstanden om at det er den eneste riktige tradisjonen å ha huset julepyntet til langt ut i januar. Jeg kan ikke huske at noen av vennene mine hadde det slik da jeg var barn og ungdom på 80-tallet. Og jeg vokste opp i et område med folk med «gamle penger», høy utdannelse og hvor 80% stemte Høyre - så man skulle tro at mange ville ha fulgt denne tradisjonen dersom det har vært så uhyre vanlig som enkelte hevder.

Da spiller alder,hvor man bor og sånn en rolle og da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er bare helt oppgitt over at folk ikke tror på at min feiring er fin og riktig for meg og mine. Det er veldig pussig at dere har kun en fasit på livet.

Nei, vi hevder ikke at vi sitter på en fasit. Det er det sannelig du og dine meningsfeller i denne tråden som gjør?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da spiller alder,hvor man bor og sånn en rolle og da. 

Hvor gammel må man være og hvor må man bo for at dette er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, vi hevder ikke at vi sitter på en fasit. Det er det sannelig du og dine meningsfeller i denne tråden som gjør?

Absolutt ikke. Jeg bare forteller hvordan min feiring er og forsvarer når folk ikke tror på det. Vis meg hvor jeg har hevdet at noe annet er feil!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor gammel må man være og hvor må man bo for at dette er vanlig?

Det har jeg ingen oversikt over, men å feire jul til 20.dag er helt vanlig her jeg bor. Derfor jeg kastet ut en teori om at det er forskjellige avhengig av hvor man bor. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har jeg ingen oversikt over, men å feire jul til 20.dag er helt vanlig her jeg bor. Derfor jeg kastet ut en teori om at det er forskjellige avhengig av hvor man bor. 

Og det kan sikkert stemme, men da blir det jo litt rart å uffe seg over at andre mennesker som bor andre steder i landet ikke bevarer en tradisjon de aldri har hatt i familien eller i lokalmiljøet flere tiår bakover i tid?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo vi som pynter tidlig som bare ER, som du kaller det. Vi nyter jo pynten, kosen og roen hele desember, mye lengre enn dere som stresser de siste dagene før jul. Høytidsdagene er 24., 25. og 26. ja, og etter det er det hverdag igjen for mange av oss, før nyttårsaften og feiringen av den dagen kommer (som ikke har noe med jul å gjøre). I dag fjernes nissene, englene, lysene og treet. I morgen starter hverdagen igjen, og julepynten ville bare blitt en påminner om en stor rydde- og vaskejobb som ligger fremfor meg. Det er ingen julestemning i januar. Jeg skjønner at religiøse folk kanskje feirer 6. januar, men jeg, som de fleste nordmenn, feirer ikke kristen jul, men heller en raus og hyggelig tid med fokus på å samle familie og venner rundt mat og kos. 

Anonymkode: ffb72...bf4

Jeg stresser ikke de siste dagene før jul. Du vet at man har en lang adventstid? Det er den jeg bruker på forberedelse med innkjøp, baking og etc. Selve innspurten til jul med vask og pynting tar jeg ett par dager før jul, null stress. Og så slapper jeg av fra lillejulaften og ut gjennom julen. 

Skal jeg fortelle deg hvorfor du ikke har julestemning nå? Fordi dere er så mange som har latt dere blitt overkjørt av handelsstanden til å starte julen i november. Derfor.

Anonymkode: 70b80...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syns det er harry at folk klager og sutrer over hva andre har lyst å gjøre. Det er tradisjonelt og gammeldags å ha jul til 13 januar. Nytt år - ny start. Hvorfor starte det nye året med masse julepynt? Vi «feirer» jul fra 1. desember til 24. desember. Etterpå er det middagsrester og julen er ferdig før nyttårsaften starter. 

Anonymkode: b5c21...58f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det er harry at folk klager og sutrer over hva andre har lyst å gjøre. Det er tradisjonelt og gammeldags å ha jul til 13 januar. Nytt år - ny start. Hvorfor starte det nye året med masse julepynt? Vi «feirer» jul fra 1. desember til 24. desember. Etterpå er det middagsrester og julen er ferdig før nyttårsaften starter. 

Anonymkode: b5c21...58f

Jeg liker å være tradisjonell og gammeldags jeg,så det er ikke noe problem om folk kaller meg det. Jeg søker heller etter transplantasjoner og verdier bakover i tida enn framover eller i nutiden. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg stresser ikke de siste dagene før jul. Du vet at man har en lang adventstid? Det er den jeg bruker på forberedelse med innkjøp, baking og etc. Selve innspurten til jul med vask og pynting tar jeg ett par dager før jul, null stress. Og så slapper jeg av fra lillejulaften og ut gjennom julen. 

Skal jeg fortelle deg hvorfor du ikke har julestemning nå? Fordi dere er så mange som har latt dere blitt overkjørt av handelsstanden til å starte julen i november. Derfor.

Anonymkode: 70b80...ad8

Nei, jeg har ikke julestemning nå fordi det er januar. 

Jeg har julestemning hele desember. I løpet av desember er jeg på flere julebord og spiser julemat, jeg hører daglig på julemusikk, går på julekonserter og er på haugevis av avslutninger med barna. Vi baker, ser på adventsserier og julefilmer. Desember er en måned preget av mye sosialt og  mye kos. Dette toppes med julaften, 1. og 2. dag. Så er det slutt, selv om pynten min får stå til over nyttår.  

Anonymkode: ffb72...bf4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her blir julepynten til noen dager/en uke ca etter nyttår. Folk får gjøre som de vil men synes det er tidlig hvis noen kaster ut hele jula før nyttår. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg liker å være tradisjonell og gammeldags jeg,så det er ikke noe problem om folk kaller meg det. Jeg søker heller etter transplantasjoner og verdier bakover i tida enn framover eller i nutiden. 

…transplantasjoner? Har det blitt for mye gløgg nå? 

Anonymkode: 7f311...0f9

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke om jeg vil bruke ordet harry, men de som pakker ned jula såpass tidlig bryter ihvertfall med tradisjonene.

Nå er ikke akkurat jeg så religiøs, men 13. dag jul (6. januar) kalles også Helligtrekongersdag, og blir feiret til minne om Jesu dåp. Da skulle jula ut, evt. 20. dagen (13. januar). Det har vært slik fra gammelt av, og jeg synes det er fint å holde på det.

Anonymkode: 11592...daa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg praktiserer forberedelsene i desember og feiring i jul. 

Skjønner ikke hva som er rart. 

Har jeg kalt noe rart?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...