AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #181 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er fire dager som skiller seg spesielt ut med tanke på tradisjoner og at man gjør noe annet enn hverdag - lille julaften, julaften, 1.juledag og 2.juledag. For mange er også romjulen en tid med litt ekstra ro, hvor man koser seg enten hjemme eller besøke venner/familie, spise opp julematen, kose seg med julegavene man har fått osv. Så er det jo nyttårsaften, som er avslutningen på romjulen. 1.nyttårsdag som er en rolig dag, starten på det nye året - og så etter det kommer den vanlige hverdagen igjen. Så for meg er juletiden en god uke. Anonymkode: f7b6d...5b1 Jeg er annethvert år på jobb lillejulaften, halve julaften, i romjulen og halve nyttårsaften. Så for meg er jul stort sett to og en halv dager. 😊 Anonymkode: a6a92...89e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 31. desember 2024 #182 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skjønner at det er vanskelig å holde styr på AB-kodene, men hvis du sitter igjen med dette inntrykket av meg og mine innlegg, så har du virkelig lest veldig fort med sinnabrillene på. Hvis du hadde giddet å lese noen av de andre innleggene mine, så hadde det kanskje gitt mer mening. Gjør jeg? Hvor har jeg skrevet at jeg irriterer meg? Anonymkode: 50852...15e Ååå det lyser lang vei i innleggene dine at du irriterer deg over andre sine juletradisjoner, så dum du er! Og nå beskylder du meg for å bruke briller,bare fordi jeg satt deg på plass, og for å surre med ab koder. Har kun reagert på dine innlegg 15e jeg. Spar meg for de barnslige hersketeknikkerne dine. Slutt å diskuter som en 5 åring, bli tørr bak øra å bli voksen med deg !! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #183 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): For meg koker det ned til at vi har forskjellige syn på tradisjoner. Anonymkode: 59004...53a Ja, og det er helt greit. Problemet oppstår når du mener at alle skal holde seg til de samme tradisjonene som du setter pris på, uten at det tilsynelatende er så viktig om de liker dem eller ei. Synes du nevnte noe om «meg, meg, meg» i «dagens samfunn» i et tidligere innlegg? Toppen av egosentrisme er jo nettopp at du synes alle skal ha de samme tradisjonene som du har, fordi du liker dem. Anonymkode: a6a92...89e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannabanna Skrevet 31. desember 2024 #184 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg ser mange pakker ned alt av julepynt og nærmest rensker huset sitt før nyttårsaften. Jeg synes det er harry. Tradisjon er trettende dag jul, eller mer moderne tyvende dag jul. Men allerede nå? Nei, det er harry. Når pakker du ned jul? Anonymkode: 95a77...269 At du orker å bry deg.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #185 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, og det er helt greit. Problemet oppstår når du mener at alle skal holde seg til de samme tradisjonene som du setter pris på, uten at det tilsynelatende er så viktig om de liker dem eller ei. Synes du nevnte noe om «meg, meg, meg» i «dagens samfunn» i et tidligere innlegg? Toppen av egosentrisme er jo nettopp at du synes alle skal ha de samme tradisjonene som du har, fordi du liker dem. Anonymkode: a6a92...89e Det er tydelig at du ikke forstår meg,at vi har helt forskjellige syn på dette. Det handler da ikke om meg, men om tradisjoner som er viktige for mange. Det er jo noe av kulturen vår!Så akkurat som at vi må ta vare på Osebergskipet,Skrik og Ibsens verker så mener jeg at vi blir fattige om vi ikke tar vare på tradisjoner. Det handler ikke om meg, men om oss som nasjon. Dette er mye større enn meg og mitt må du vite. Anonymkode: 59004...53a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #186 Del Skrevet 31. desember 2024 fugl fønix skrev (14 minutter siden): Ååå det lyser lang vei i innleggene dine at du irriterer deg over andre sine juletradisjoner, så dum du er! Og nå beskylder du meg for å bruke briller,bare fordi jeg satt deg på plass, og for å surre med ab koder. Har kun reagert på dine innlegg 15e jeg. Spar meg for de barnslige hersketeknikkerne dine. Slutt å diskuter som en 5 åring, bli tørr bak øra å bli voksen med deg !! Jeg er voksen og diskuterer ganske så saklig. Prøver i hvertfall. Jeg har helt ærlig ikke prøvd meg på noen hersketeknikker heller. Kan du vise til hva det er i innleggene mine som tilsier at jeg irriterer meg over andres juletradisjoner? Anonymkode: 50852...15e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #187 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg pakket ned min med god samvittighet i går 🤩 Jeg starter det nye året med nyvasket hus 😍 Anonymkode: 24156...fb3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #188 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er voksen og diskuterer ganske så saklig. Prøver i hvertfall. Jeg har helt ærlig ikke prøvd meg på noen hersketeknikker heller. Kan du vise til hva det er i innleggene mine som tilsier at jeg irriterer meg over andres juletradisjoner? Anonymkode: 50852...15e I overskriften, med mindre du mener at det er positivt å være harry. Anonymkode: 9fd54...556 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #189 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er tydelig at du ikke forstår meg,at vi har helt forskjellige syn på dette. Det handler da ikke om meg, men om tradisjoner som er viktige for mange. Det er jo noe av kulturen vår!Så akkurat som at vi må ta vare på Osebergskipet,Skrik og Ibsens verker så mener jeg at vi blir fattige om vi ikke tar vare på tradisjoner. Det handler ikke om meg, men om oss som nasjon. Dette er mye større enn meg og mitt må du vite. Anonymkode: 59004...53a Og hvis disse tradisjonene er viktige for mange, slik du hevder, vil de holde på dem, og tradisjonene vil ikke forsvinne. Helt uavhengig av om andre ikke velger å følge dem. Så jeg forstår ikke hva du er så bekymret for? Anonymkode: a6a92...89e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #190 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I overskriften, med mindre du mener at det er positivt å være harry. Anonymkode: 9fd54...556 Overskriften? Jeg er ikke TS. Anonymkode: 50852...15e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 31. desember 2024 #191 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er voksen og diskuterer ganske så saklig. Prøver i hvertfall. Jeg har helt ærlig ikke prøvd meg på noen hersketeknikker heller. Kan du vise til hva det er i innleggene mine som tilsier at jeg irriterer meg over andres juletradisjoner? Anonymkode: 50852...15e Diskuterer sakelig, det gjør du faen meg ikke, du går på person og ikke sak, slutt å jug. Du diskuterer jo som en 5-åring. Beskylder oss andre for ting, kommer med barnslige hersketeknikker, personangrep. Ikke greit, har rapportert deg for brukerdebatt. Du har 0 respekt for andre mennesker, og da må du tåle å bli satt på plass! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #192 Del Skrevet 31. desember 2024 fugl fønix skrev (3 minutter siden): Diskuterer sakelig, det gjør du faen meg ikke, du går på person og ikke sak, slutt å jug. Du diskuterer jo som en 5-åring. Beskylder oss andre for ting, kommer med barnslige hersketeknikker, personangrep. Ikke greit, har rapportert deg for brukerdebatt. Du har 0 respekt for andre mennesker, og da må du tåle å bli satt på plass! Du tuller? Anonymkode: 7f311...0f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #193 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg ser mange pakker ned alt av julepynt og nærmest rensker huset sitt før nyttårsaften. Jeg synes det er harry. Tradisjon er trettende dag jul, eller mer moderne tyvende dag jul. Men allerede nå? Nei, det er harry. Når pakker du ned jul? Anonymkode: 95a77...269 Enig. Å pakke ned jula i jula er rett og slett dumt! Her blir jula borte ca 20. dag jul 🎄🎅 Anonymkode: d29a3...2d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #194 Del Skrevet 31. desember 2024 Disse folka som pynter til jul tidlig i desember, og har strigla og totalt upersonlig julepynt, plastikktre med matchende julekuler.. Jeg er enig i at det er harry (ja, jeg vet det er nedlatende å si) og at de mangler tradisjoner. Anonymkode: b4075...4d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 31. desember 2024 #195 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Overskriften? Jeg er ikke TS. Anonymkode: 50852...15e Nei, selvfølgelig forsto du ikke overskriften 🤣, kom ikke som en bombe akkurat. Du snakker om alt annet tull enn det overskriften handler om, du skriver om stråmenn, fantasifoster, busemenn, sinnabriller og tull og tøys. Hva har alt dette tullet ditt med overskriften/ tema for tråden å gjøre?? Jo ingenting, hahaha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 31. desember 2024 #196 Del Skrevet 31. desember 2024 Har ikke brukt en kalori på å tenke når noen pynter eller tar ned pynten. Her pynta vi 1 søndag i Advent og vi tar det nå ned i morgen eller overmorgen vil jeg tro. Stresser minimalt med å tenke på hva andre gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #197 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er tydelig at du ikke forstår meg,at vi har helt forskjellige syn på dette. Det handler da ikke om meg, men om tradisjoner som er viktige for mange. Det er jo noe av kulturen vår!Så akkurat som at vi må ta vare på Osebergskipet,Skrik og Ibsens verker så mener jeg at vi blir fattige om vi ikke tar vare på tradisjoner. Det handler ikke om meg, men om oss som nasjon. Dette er mye større enn meg og mitt må du vite. Anonymkode: 59004...53a Men Ibsen hadde ikke vært Ibsen om han levde i dag. Han kom fra rik familie, men faren gikk konk når Ibsen var liten og gjorde at han fikk lite utdannelse. Det som har vært nasjonsbyggende har jo vært knyttet til samtidens behov. Ta etter 1905. Da var det unionsfrihet og språk (nynorsk /norsk språkidentitet) som var fokus. Fokus på selvforsyning Så ble idretten og organisasjoner samlende. Etter krigen var gjenreising og modernisering, velferdsstat skulle bygges opp. Mer og mer inspirasjon ble hentet fra USA. Kunst og litteratur fra denne perioden er jo preget av dette. Så lan jeg si oljetid, jappetid og nå og hvor mye blant annet det hadde å si for tradisjoner. Vi kan ikke komme fra matradisjoner, tydeligvis akseptabelt at det er ulikt, men det ER en grunn at vi ikke spiser som i Italia. Ribbe og pinnekjøtt er laget av noe gårdene hadde. Salt mat for man hadde ikke kjøleskap. Først på 60-tallet var kjøleskap vanlig hos alle folk. De som har vært i Nord- Norge vet at selv hvor få år man har hatt fersk frukt og grønnsaker hele vinteren. Sånt preger tradisjoner. Nå har man flere alternativ som ikke er salt og fet. Dette er igjen litt historikk for å forklare endringer og hvorfor tradisjoner ikke er statiske. Det som før var en nødvendighet er ikke det nå. Skulle man ha nok lagret mat til jul måtte den syltes, saltes, lages pølser osv og legges i kjeller. Sauehold var mer vanlig i visse deler av landet og dermed pinnekjøtt. Anonymkode: 6d600...efb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainstorm2.0 Skrevet 31. desember 2024 #198 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg pleier å ha det fra 23. til 13. eller 20. dag jul. Men i år er jeg så sur og lei, at jeg orker faktisk ikke ting som skal minne om hygge og ser koselig ut. Har vurdert å bare ta det bort før nyttårsaften, men det står nå der enda. Blir sikkert at jeg tar det bort 2. eller 3. januar. Men har absolutt ikke noen tanker om at tidspunktet folk pynter til jul gjør dem harry eller ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille39 Skrevet 31. desember 2024 #199 Del Skrevet 31. desember 2024 Harry nei. Den pakkes bort i mårra. Orker ikke mer latter i treet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 31. desember 2024 #200 Del Skrevet 31. desember 2024 Å pynte veldig tidlig kan jeg også tenke at er litt harry. Å pakke ned før nyttår er litt trist. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå