AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #1 Del Skrevet 30. desember 2024 Babyen min er 2 mnd og jeg har egentlig gitt opp ammingen. Det vil si at jeg hadde ambisjoner om å fullamme, og gikk all inn for det etter 1 uke med lite melkeproduksjon og en baby som gråt hele tiden fordi hen var sulten begynte vi med morsmelkerstatning i tillegg til ammingen. Etter hvert ble det mer og mer morsmelkerstatning, og ammingen ble faset ut. Hovedgrunnen til at det ble mindre amming var at jeg aldri produserte nok til å mette baby, og måtte som regel gi tåteflaske rett etter amming. Og da blir det håpløst å amme, da man må styre med tåteflasker og nan melk likevel. Nå har jeg egentlig gitt opp ammingen, men får så dårlig samvittighet og føler meg som en elendig mor. Er det håp for meg? Jeg ammer baby 1 gang i døgnet nå… Anonymkode: 248f8...9eb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #2 Del Skrevet 30. desember 2024 Søk heller hjelp hos Ammehjelpen pp facebook enn her inne❤️ (her kan du bli halssugd...) Anonymkode: 65ba2...098 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #3 Del Skrevet 30. desember 2024 Det er nok ikke realistisk å skulle fullamme, men du delammer jo nå. Det er jo bra nok i massevis. Du kan øke delammingen, så øker produksjon din også. Prøv å amme 2 ganger i døgnet de neste dagene, og se om det går å øke til tre. Kos deg med baby og dropp den dårlige samvittigheten. Anonymkode: f8f0f...c56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #4 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg hadde det som deg med begge mine! Stresset noe sinnsykt, hadde dårlig samvittighet, mye fortvilet. Holdt på med pupp/flaske i 5 mnd med 1.mann, og 1,5 mnd med nr 2. pumpet med 1.mann, kom minimalt med melk uansett hvor mye jeg pumpet. Det blir sunne, sterke barn med MME også. Og husk at babyen har ditt immunforsvar i lang tid fremover uansett. Ikke ha dårlig samvittighet! Jeg hadde gitt opp, men det er fordi jeg vet hvor slitsomt og tøft det var å stå i det greiene der. Var bedre når jeg kutta det ut. Anonymkode: 57cca...6c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gramma Skrevet 30. desember 2024 #5 Del Skrevet 30. desember 2024 Vil du fortsette å amme, da? Det er helt greit å si at det blir for mye når babyen uansett må ha erstatning etterpå. Du kan også tørramme, altså legge babyen til brystet for nærhet først og fremst, og basere matinntaket på MME. Du har allerede gjort en kjempejobb med ammingen, det er ikke bare bare å styre med når man har lite melk. Men hvis du ønsker å få opp produksjonen, så anbefaler jeg Ammehjelpsgruppen på Facebook, eller ammehjelpen.no. Lykke til! ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #6 Del Skrevet 30. desember 2024 Du er en god mamma❤️ Dette med amming kan være forskjellig fra gang til gang. Sånn var det iallfall for meg, og har hørt det samme fra flere andre. At ammingen ikke gikk supert for deg og babyen, betyr altså ikke at du har gjort noe galt. Det betyr bare at sånn ble det denne gangen. Det viktigste er at baby får mat nok og at dere koser dere❤️ Med mitt første barn gikk ammingen knirkefritt, mens med det andre barnet så måtte jeg supplere med nan fordi babyen ble ikke mett og jeg produserte ikke nok. Var mye greier og til slutt ble det kun nan. Begge barna har vært like lite syke. Friske og sterke begge to. Anonymkode: 72342...3de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #7 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde det som deg med begge mine! Stresset noe sinnsykt, hadde dårlig samvittighet, mye fortvilet. Holdt på med pupp/flaske i 5 mnd med 1.mann, og 1,5 mnd med nr 2. pumpet med 1.mann, kom minimalt med melk uansett hvor mye jeg pumpet. Det blir sunne, sterke barn med MME også. Og husk at babyen har ditt immunforsvar i lang tid fremover uansett. Ikke ha dårlig samvittighet! Jeg hadde gitt opp, men det er fordi jeg vet hvor slitsomt og tøft det var å stå i det greiene der. Var bedre når jeg kutta det ut. Anonymkode: 57cca...6c8 Jeg fikk ikke til ammingen med førstemann heller, men da var det snakk om gulsott, prematur og null sugegrep. Han er nå snart 5 år og har vært mye syk. Har familemedlemmer som til stadighet forteller meg at han er mye syk fordi han ikke ble ammet. Synes det er veldig sårende. Jeg pumpet også, men deg var håpløst 😭Fikk pumpet 40 ml på det meste, ikke nok til å mette babyen som lett drikker 90 ml X 8 i løpet av døgnet. Stor baby med mye matlyst.. Anonymkode: 248f8...9eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #8 Del Skrevet 31. desember 2024 Gramma skrev (1 time siden): Vil du fortsette å amme, da? Det er helt greit å si at det blir for mye når babyen uansett må ha erstatning etterpå. Du kan også tørramme, altså legge babyen til brystet for nærhet først og fremst, og basere matinntaket på MME. Du har allerede gjort en kjempejobb med ammingen, det er ikke bare bare å styre med når man har lite melk. Men hvis du ønsker å få opp produksjonen, så anbefaler jeg Ammehjelpsgruppen på Facebook, eller ammehjelpen.no. Lykke til! ❤️ Jeg har i utgangspunktet lyst til å amme. Men frustrende å ikke få det til samme hvor hardt jeg prøver. Har som sagt pumpet og holdt på, gjort veldig mye og gitt opp. Slik var det med eldstemann også Anonymkode: 248f8...9eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #9 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har i utgangspunktet lyst til å amme. Men frustrende å ikke få det til samme hvor hardt jeg prøver. Har som sagt pumpet og holdt på, gjort veldig mye og gitt opp. Slik var det med eldstemann også Anonymkode: 248f8...9eb Melkeproduksjonen min avtok etter 2-3 mnd begge ganger hos meg. Første gang hadde jeg tvillinger og jeg gikk over til MME. Etter andre svangerskap mistet jeg gradvis melken etter ca 2 mnd. Skal sies at jeg sto i en vanskelig livssituasjon med mye psykisk stress. Jeg fikk god hjelp av helsesøster faktisk, jeg hadde ikke problemer med selve ammingen og det var viktig for meg å opprettholde melkeproduksjon. Jeg ble foreskrevet et noen tabletter som skulle øke melkeproduksjon. Afipran tror jeg dehet. Det hjalp meg godt og jeg oppretthodlt ammingen frem til minsten var rundt 9 mnd. Anonymkode: fc117...bf0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ms. Perfect Skrevet 31. desember 2024 #10 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg synes det er så trasig å lese om alle de som ønsker å amme, men som ikke har fått informasjon om hvordan babyen oppfører seg den første tiden, det fører til mange triste ammehistorier. Nyfødte vil ligge ved puppen mer eller mindre konstant. Det er ikke fordi du ikke har nok melk, men fordi de trenger tryggheten og alt annet amming gir. De har bodd inni deg i hele sitt liv, og har kommet ut i en skremmende kald verden med skarpt lys og mye støy, samt at de ikke lenger har konstant tilførsel av næring. Det er helt naturlig at de søker den tryggheten. Det finnes ikke flasker som ligner nok på brystet til at det er et reelt alternativ for babyen. Flaske er flaske uansett. Til ren ernæring er absolutt ikke flaske og/eller morsmelkerstatning dumt eller dårlig, men om man ønsker å amme bør man være obs på konsekvensene. Ved å gi flaske klarer ikke babyen stoppe når den er mett, for melken renner helt passivt inn i munnen på den. Babyen vil bli ordentlig mett, og da ikke være motivert for å die på brystet. Mme er også mye tyngre å fordøye, så babyen vil være mett lenger, som igjen fører til et enda større tidintervall for man får stimulert kroppen til å produsere melk, som vil kunne føre til lavere produksjon. Hver dråpe teller positivt, så om du fortsatt ønsker å amme så er det bare å fortsette. Du kan kontakte ammehjelpen på Facebook eller hjemmesiden deres, så vil du få kyndig hjelp og veiledning. Jeg vet at noen har fått til å «begynne på nytt», men det krever ganske stor innsats. Og livet med baby er tross alt mer enn å fore også. Jeg er sikker på at du er en fantastisk mor, helt uavhengig av hvordan babyen din blir mett. Det er bare leit å lese at du ikke har fått veiledning av sykehus og helsestasjon om dette, slik at du kunne tatt et informert valg vedrørende mme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #11 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Babyen min er 2 mnd og jeg har egentlig gitt opp ammingen. Det vil si at jeg hadde ambisjoner om å fullamme, og gikk all inn for det etter 1 uke med lite melkeproduksjon og en baby som gråt hele tiden fordi hen var sulten begynte vi med morsmelkerstatning i tillegg til ammingen. Etter hvert ble det mer og mer morsmelkerstatning, og ammingen ble faset ut. Hovedgrunnen til at det ble mindre amming var at jeg aldri produserte nok til å mette baby, og måtte som regel gi tåteflaske rett etter amming. Og da blir det håpløst å amme, da man må styre med tåteflasker og nan melk likevel. Nå har jeg egentlig gitt opp ammingen, men får så dårlig samvittighet og føler meg som en elendig mor. Er det håp for meg? Jeg ammer baby 1 gang i døgnet nå… Anonymkode: 248f8...9eb Gi opp ammingen med god samvittighet! Fungerer ikke for alle. I gamle dager døde de barna. Nå lever de fine liv. Ingen forskjell på helsen til barna som får morsmelk og MME i land som har rent vann. MME er gull! Anonymkode: 8ac47...673 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gramma Skrevet 31. desember 2024 #12 Del Skrevet 31. desember 2024 ms. Perfect skrev (1 time siden): Det finnes ikke flasker som ligner nok på brystet til at det er et reelt alternativ for babyen. Flaske er flaske uansett. Til ren ernæring er absolutt ikke flaske og/eller morsmelkerstatning dumt eller dårlig, men om man ønsker å amme bør man være obs på konsekvensene. Ved å gi flaske klarer ikke babyen stoppe når den er mett, for melken renner helt passivt inn i munnen på den. Babyen vil bli ordentlig mett, og da ikke være motivert for å die på brystet. Mme er også mye tyngre å fordøye, så babyen vil være mett lenger, som igjen fører til et enda større tidintervall for man får stimulert kroppen til å produsere melk, som vil kunne føre til lavere produksjon. Må bare påpeke at her har du nok erfaring med veldig spesielle flasker. Jeg flaskemater min baby nå, og han har ingen problemer med å lukke munnen/snu seg vekk/spytte ut flasketut og melk når han er ferdig. Han må også suge aktivt, melka renner ikke bare ut. Husk at barn ikke skal flaskemates liggende, de skal holdes sittende - med flaska vannrett, ikke loddrett. Og man gir dem pauser i matinga. Og da jeg delammet, ga jeg brystet først, slik at ikke babyen spiste seg mett på MME først, men heller fikk den morsmelka som fantes, og fikk spise seg mett etterpå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #13 Del Skrevet 31. desember 2024 Bare et spørsmål ang melkeproduksjon. Er det ikke slik at vi produserer melk hele tiden, at det aldri går tomt, og at hyppig amming øker melkeproduksjon? Litt for seint for deg nå kanskje og det er sikkert forskjellig fra kvinne til kvinne, men hvis baby ammer omtrent hele tiden i starten vil det ikke gå seg til for de fleste? Anonymkode: 3df85...cbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gramma Skrevet 31. desember 2024 #14 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har i utgangspunktet lyst til å amme. Men frustrende å ikke få det til samme hvor hardt jeg prøver. Har som sagt pumpet og holdt på, gjort veldig mye og gitt opp. Slik var det med eldstemann også Anonymkode: 248f8...9eb Jeg har ca lik historie som din med nummer to., bare at vi måtte slutte med amming på grunn av brystvegring. Jeg tenker at du har prøvd og prøvd her, pumperegime er jo en helt vanvittig jobb. Så du må kjenne etter om det er verdt det. Husk at totalbelastningen med å prøve å få kroppen til å gjøre snu om er større nå når du tydeligvis har et storesøsken å ivareta, i tillegg til baby og alt som det medfører, og atpåtil flaskebarn: flasker skal vaskes og steriliseres, og det blir jo fler av dem når man pumper i tillegg til å gi mme. Babyen har allerede fått gode antistoffer og masse tilknytning gjennom den ammingen som er gjort. Gjør det som gjør deg til den mest fornøyde mammaen ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gramma Skrevet 31. desember 2024 #15 Del Skrevet 31. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har familemedlemmer som til stadighet forteller meg at han er mye syk fordi han ikke ble ammet. De aner jo ikke hva de snakker om. Det er et hav av faktorer som spiller inn på om man blir smittet, mange av dem er jo tilfeldigheter. Tror ikke antistoffer han gikk glipp av for fem år siden er avgjørende. Min første var flaskebaby, og er nå 3,5 år. Hun er syk omtrent to ganger i året, og har en venninne på samme alder som faktisk fortsatt ammes innimellom. Hun er syk en gang i måneden. Jeg og moren spøker med at de er beviset på at det ikke er hold i sammenhengen mellom amming og sykdom;) (Ja, dette er anekdotisk, men like anekdotisk som fortellingen til dine slektninger om din eldste.) Endret 31. desember 2024 av Gramma Glemte hovedpoenget;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ms. Perfect Skrevet 31. desember 2024 #16 Del Skrevet 31. desember 2024 Gramma skrev (4 timer siden): Må bare påpeke at her har du nok erfaring med veldig spesielle flasker. Jeg flaskemater min baby nå, og han har ingen problemer med å lukke munnen/snu seg vekk/spytte ut flasketut og melk når han er ferdig. Han må også suge aktivt, melka renner ikke bare ut. Husk at barn ikke skal flaskemates liggende, de skal holdes sittende - med flaska vannrett, ikke loddrett. Og man gir dem pauser i matinga. Og da jeg delammet, ga jeg brystet først, slik at ikke babyen spiste seg mett på MME først, men heller fikk den morsmelka som fantes, og fikk spise seg mett etterpå. Neida, det er på generelt grunnlag. Noen markedsfører flaskene med at de er bedre valg fordi de etterligner brystet, men det er feil. Langsom flaskemating, som du praktiserer, er det beste, og spesielt viktig om man også vil amme. Det finnes selvsagt mange gode grunner til både å delamme og å bare gi mme, men en brysternært nyfødt vil vanligvis ha behov for å ligge til brystet nesten døgnet rundt i starten, uten at det betyr at mor ikke produserer nok. Noen ønsker å dele på matingen med far, og lar far ta den ene matingen på natt. Intensjonen er egentlig både logisk og god, men ikke så smart siden det er da produksjonen og reguleringen er på sitt mest aktive. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå