AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #1 Del Skrevet 30. desember 2024 Hei! Gutten min på 9 år har akkurat fått påvist dysleksi. Han har altså et halvt år igjen av 4. klasse. Dette skjedde rett før jul og skolen var da svært sparsommelig med informasjon. Det eneste av hjelpemidler som de nevnte var lingdys, men de nevnte ikke noe om at dette er et system som de kan eller at på nyåret starter vi med slik og sånn. Er det noen her som har erfaring med barn og dysleksi, som kan gi meg tips om hvilke hjelpemidler som er bra, hva kan vi som foreldre hjelpe til med og hva bør vi forvente/kreve av skolen. Må innrømme at jeg ikke har vært så flink til høytlesning hjemme, dvs leste for ham i bhg-tiden men etter hvert ble det lydbok på kvelden istedenfor. Har tenkt å begynne med høytlesning igjen nå da. Anonymkode: 157c7...534 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #2 Del Skrevet 30. desember 2024 De med dysleksi må lese sinnsykt mye mer enn de uten dysleksi. Det er oppskriften. Leseleksene må leses! Anonymkode: ab2b1...7d6 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #3 Del Skrevet 30. desember 2024 Lingdys ordner de nesten på dagen. Han som er såpass liten har vel ikke skolepc, så da kan dere søke nav om bidrag til pc. (Du får en viss sum, men trenger ikke levere kvittering) Mine to har fått diagnosen senere, ene fikk i 5. Klasse, siste på ungdomsskolen. På barneskolen utgjorde det ikke veldig forskjell, men han fikk sitte med lydbok i timen. (Måtte ha med øreklokker hjemmefra) Den største forskjellen føler jeg nesten kommer fra ungdomsskolen. Da har han krav på utvidet tid på prøver, fritak i nynorsk, evt fritak I annenspråk dersom han har større språkproblemer. (Men det siste fritaket er vanskeligere å få, men nynorsk er det nesten automatikk i om dere ber om det. De følger undervisning likevel, men får ikke karakter) Han har vel egentlig krav på utvidet tid på barneskolen også, men siden de ikke får karakter der uansett, har det sjelden blitt brukt her. Han vil ha krav på å kunne ta prøver muntlig også, det kan være greit å vite. Det har reddet min fra stryk flere ganger. I det daglige har det vært tilpasset lekser, gloser har vært enklere og færre enn resten av klassen. Vi las høyt for de, og de las etter. Nå leser de greit begge to, men leser mye saktere enn snittet, så de må jobbe lenger og tyngre enn de uten dysleksi. Anonymkode: 685ce...f24 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #4 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lingdys ordner de nesten på dagen. Han som er såpass liten har vel ikke skolepc, så da kan dere søke nav om bidrag til pc. (Du får en viss sum, men trenger ikke levere kvittering) Mine to har fått diagnosen senere, ene fikk i 5. Klasse, siste på ungdomsskolen. På barneskolen utgjorde det ikke veldig forskjell, men han fikk sitte med lydbok i timen. (Måtte ha med øreklokker hjemmefra) Den største forskjellen føler jeg nesten kommer fra ungdomsskolen. Da har han krav på utvidet tid på prøver, fritak i nynorsk, evt fritak I annenspråk dersom han har større språkproblemer. (Men det siste fritaket er vanskeligere å få, men nynorsk er det nesten automatikk i om dere ber om det. De følger undervisning likevel, men får ikke karakter) Han har vel egentlig krav på utvidet tid på barneskolen også, men siden de ikke får karakter der uansett, har det sjelden blitt brukt her. Han vil ha krav på å kunne ta prøver muntlig også, det kan være greit å vite. Det har reddet min fra stryk flere ganger. I det daglige har det vært tilpasset lekser, gloser har vært enklere og færre enn resten av klassen. Vi las høyt for de, og de las etter. Nå leser de greit begge to, men leser mye saktere enn snittet, så de må jobbe lenger og tyngre enn de uten dysleksi. Anonymkode: 685ce...f24 Tusen takk for godt og utfyllende svar. Har dere erfaring med lesepenn? Jeg har tittet litt på OrcamRead. Er svinedyr, men tenker å kjøpe en sånn hvis det kan hjelpe ham. Har imidlertid tenkt å vente ut 4. trinn i påvente av hvordan det går med intensivtrening i lesing og skriving da (som jeg regner med at skolen setter i gang med på nyåret). Anonymkode: 157c7...534 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #5 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Tusen takk for godt og utfyllende svar. Har dere erfaring med lesepenn? Jeg har tittet litt på OrcamRead. Er svinedyr, men tenker å kjøpe en sånn hvis det kan hjelpe ham. Har imidlertid tenkt å vente ut 4. trinn i påvente av hvordan det går med intensivtrening i lesing og skriving da (som jeg regner med at skolen setter i gang med på nyåret). Anonymkode: 157c7...534 Nei, det har jeg ikke erfaring med. Han som fikk diagnose i 5. Klasse hadde intensivkurs i lesing og skriving men det var dessverre dårlige greier. Han fikk med seg bøttevis med løse ark hjem med veldig enkle ord og stavelser, og han følte seg singlet ut og stemplet som dum. Håper deres kurs er bedre. (Men det er flere år siden nå da) Anonymkode: 685ce...f24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #6 Del Skrevet 30. desember 2024 Huff, stakkars gutt. Jeg håper det går bra med ham idag. For min gutt så håper jeg at skolen har et opplegg klart, men må si jeg ikke ble særlig beroliget av dette første møtet. Anonymkode: 157c7...534 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #7 Del Skrevet 30. desember 2024 Som noen skrev over er Lingdys et godt hjelpemiddel. Sønnen din skal få pc via hjelpemiddelsentralen. Fra "tale til skrift" er også et godt hjelpemiddel. Når det gjelder Lingdys er det veldig "data-tale" og kan være irriterende å høre på. Det er sikkert mange andre apper som også kan hjelpe. Dyseleksiforbundet har sikke også mange gode tips. Ellers er det jo like individuelt hva man synes hjelper best. Det viktigste er at det er et trygt klasserom der ulikheter ikke er noe skummelt. PPT har vel også skrevet hvilke tiltak som kan hjelpe deres sønn i rapporten. Anonymkode: fa454...f98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #8 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Gutten min på 9 år har akkurat fått påvist dysleksi. Han har altså et halvt år igjen av 4. klasse. Dette skjedde rett før jul og skolen var da svært sparsommelig med informasjon. Det eneste av hjelpemidler som de nevnte var lingdys, men de nevnte ikke noe om at dette er et system som de kan eller at på nyåret starter vi med slik og sånn. Er det noen her som har erfaring med barn og dysleksi, som kan gi meg tips om hvilke hjelpemidler som er bra, hva kan vi som foreldre hjelpe til med og hva bør vi forvente/kreve av skolen. Må innrømme at jeg ikke har vært så flink til høytlesning hjemme, dvs leste for ham i bhg-tiden men etter hvert ble det lydbok på kvelden istedenfor. Har tenkt å begynne med høytlesning igjen nå da. Anonymkode: 157c7...534 Tibi er tilrettelagte bøker for mennesker som har utfordringer med å lese vanlige bøker. De hadde før skolebøker, hva de har nå er jeg ikke oppdatert på. Bli lå der der for han. Anonymkode: f3212...4c0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #9 Del Skrevet 30. desember 2024 https://tibi.no Les der. Anonymkode: f3212...4c0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #10 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Som noen skrev over er Lingdys et godt hjelpemiddel. Sønnen din skal få pc via hjelpemiddelsentralen. Fra "tale til skrift" er også et godt hjelpemiddel. Når det gjelder Lingdys er det veldig "data-tale" og kan være irriterende å høre på. Det er sikkert mange andre apper som også kan hjelpe. Dyseleksiforbundet har sikke også mange gode tips. Ellers er det jo like individuelt hva man synes hjelper best. Det viktigste er at det er et trygt klasserom der ulikheter ikke er noe skummelt. PPT har vel også skrevet hvilke tiltak som kan hjelpe deres sønn i rapporten. Anonymkode: fa454...f98 Tusen takk! Har allerede meldt meg inn i Dysleksiforbundet og bestilt en bok om dysleksi for foreldre. Han går heldigvis i en klasse hvor barna er snille mot hverandre, så den biten tror jeg kommer til å gå fint. PPT har ikke kommet så langt enda, og nå i julen har jeg prøvd å lese meg opp så mye som mulig. Synes det er vanskelig å finne informasjon om brukererfaringer, så derfor håper jeg på mange svar her:-) Tusen takk til alle som har svart så langt.🥰 Anonymkode: 157c7...534 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #11 Del Skrevet 31. desember 2024 Fordelen med Lingdys er at det er programvare som alle barna i klassen har. Så får de med dysleksi Lingdys Pluss, som har ekstra funksjoner som ordforslag og retskrivningskontroll. Da blir det ikke så stor synlig forskjell på ungene. Det vanskeligste er at skolene er dårlige på systematikk. Så det blir veldig opp til enkeltlærer og foreldre. Du kan bare begynne å forberede deg mentalt på å bli en masekråke, det må til. Lite som skjer av seg selv. Anonymkode: 715f1...dc3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #12 Del Skrevet 31. desember 2024 Dere kan også melde dere på foreldrekurs i Lingdys. Det bør dere virkelig gjøre. Jobb med programmet hjemme også. Har dere fått tilgang til Brettboka eller lignende? Spør. Jeg jobber som lærer (ikke kontaktlærer), og kan minne elever med dysleksi på å bruke Lingdys og tekst-til-tale, men jeg forventer at dette er noe de kan ordne selv. Så veldig lurt å øve hjemme etter at barnet har blitt kurset. Husker jeg fikk ny klasse i et fag, og en elev med dysleksi hadde ikke med seg pc-en sin på skolen en gang. Da ble det litt vanskelig å tilpasse. Anonymkode: cece3...4f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #13 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dere kan også melde dere på foreldrekurs i Lingdys. Det bør dere virkelig gjøre. Jobb med programmet hjemme også. Har dere fått tilgang til Brettboka eller lignende? Spør. Jeg jobber som lærer (ikke kontaktlærer), og kan minne elever med dysleksi på å bruke Lingdys og tekst-til-tale, men jeg forventer at dette er noe de kan ordne selv. Så veldig lurt å øve hjemme etter at barnet har blitt kurset. Husker jeg fikk ny klasse i et fag, og en elev med dysleksi hadde ikke med seg pc-en sin på skolen en gang. Da ble det litt vanskelig å tilpasse. Anonymkode: cece3...4f9 Tusen takk for tips! Det skal vi gjøre. Skolen har ipad og på oppstartsmøtet snakket de om at han kunne få eget tastatur. Jeg tenker at en laptop hadde vært bedre siden skjermen er større og med et bedre tastatur. Vi har ikke fått tilgang til «Brettboka», men skal spørre om det. Anonymkode: 157c7...534 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #14 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei! Gutten min på 9 år har akkurat fått påvist dysleksi. Han har altså et halvt år igjen av 4. klasse. Dette skjedde rett før jul og skolen var da svært sparsommelig med informasjon. Det eneste av hjelpemidler som de nevnte var lingdys, men de nevnte ikke noe om at dette er et system som de kan eller at på nyåret starter vi med slik og sånn. Er det noen her som har erfaring med barn og dysleksi, som kan gi meg tips om hvilke hjelpemidler som er bra, hva kan vi som foreldre hjelpe til med og hva bør vi forvente/kreve av skolen. Må innrømme at jeg ikke har vært så flink til høytlesning hjemme, dvs leste for ham i bhg-tiden men etter hvert ble det lydbok på kvelden istedenfor. Har tenkt å begynne med høytlesning igjen nå da. Anonymkode: 157c7...534 Har det selv. Fikk ikke noe hjelp. Eneste måten er å lese og skrive mye. Hvis jeg ikke har skrevet noe på en stund, så er jeg dårligere igjen. Så tenker at dere ikke trenger å legge så alt for mye fokus på det. Men heller lage litt lek og moro ut av det. Vi hadde feks bokstav leker i bilen, når vi kjørte. Lotto spill, med bokstaver og dyr, kan være fint. Nå vet jeg ikke hvordan din fungerer i hodet. Men for meg så er det lettere når jeg kobler bilder til ord. Så jeg slet med feks staving, men leste ordet ut fra hvordan ordet så ut. Derfor ser jeg ikke skrivefeil så lett. Mange store har slitt med dysleksi, feks jens Stoltenberg bla. Men gjør du lesing til plikt og alvor, så vil ungen også miste interessen. Så gjør det heller til lek og moro. Og putt det inn der du får det inn. Håndskrift er viktigere enn mye lesing, etter min mening. Da blir man kjent med ordene best. Anonymkode: 19670...9da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #15 Del Skrevet 31. desember 2024 Søk om lingdys det kan dere gjøre selv med skriv om diagnosen Kan søke om pc, men da kan ikke skolen skrive at dere går bruke skole pc hjemme Lydhør kan dere selv også ordne der ligger en del av bøkene som lydbok. Så det som er viktig : Hvordan lærer ditt barn best: lytte, se lese, skrive? Våres barn lærte best av å lytte og å se teksten mens de lyttet, at teksten ble markert mens programmet leste opp. Ser noen sier at de ska skrivebog atter skrive, lese og atter lese. Jo greit. Men så kommer den som vi fikk beskjed fra senter for epilepsi som har de beste pedagogen i hele Norge sier: hvor mye energi bruker barnet for å lese og å forstå teksten til avkoding. Noen bruker da så mye krefter pluss at de tolker ting feil. Og dermed er å lytte en bedre måtte å få med seg ting. Samme gjelder skriving hvor mye energi og tid. Her så brukte de en blanding av diktering og å skrive selv. Eks på når de skulle skrive små historier så brukte de så lang tid at de ikke klarte å få ned historien og kansje bare en halv side. Når de fikk lærer eller bruke diktering så klarte de 1.5 side. Her så forkortet også lærer ned en del ting slik at det kun var det de måtte kunne og ikke alt unødvendig rundt. Bare det å skrive fra tavle kan bli problem for de ska først tolke det som står for så å skrive ned, for mange da er lærer langt framme før de med dysleksi har klart å få ned på arket. Så her fikk våres barn det læreren skrev på tavla på ark fra lærer. Og kunne føre inn i boka i sitt tempo eller lime inn og strykke med penn hva som var det viktigste Anonymkode: 92dd3...186 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #16 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Lingdys ordner de nesten på dagen. Han som er såpass liten har vel ikke skolepc, så da kan dere søke nav om bidrag til pc. (Du får en viss sum, men trenger ikke levere kvittering) Mine to har fått diagnosen senere, ene fikk i 5. Klasse, siste på ungdomsskolen. På barneskolen utgjorde det ikke veldig forskjell, men han fikk sitte med lydbok i timen. (Måtte ha med øreklokker hjemmefra) Den største forskjellen føler jeg nesten kommer fra ungdomsskolen. Da har han krav på utvidet tid på prøver, fritak i nynorsk, evt fritak I annenspråk dersom han har større språkproblemer. (Men det siste fritaket er vanskeligere å få, men nynorsk er det nesten automatikk i om dere ber om det. De følger undervisning likevel, men får ikke karakter) Han har vel egentlig krav på utvidet tid på barneskolen også, men siden de ikke får karakter der uansett, har det sjelden blitt brukt her. Han vil ha krav på å kunne ta prøver muntlig også, det kan være greit å vite. Det har reddet min fra stryk flere ganger. I det daglige har det vært tilpasset lekser, gloser har vært enklere og færre enn resten av klassen. Vi las høyt for de, og de las etter. Nå leser de greit begge to, men leser mye saktere enn snittet, så de må jobbe lenger og tyngre enn de uten dysleksi. Anonymkode: 685ce...f24 Husk også at hvis ungen skal ta høyere utdanning har han krav på eget stipend slik at han skal slippe å jobbe utenom studiene. Dette fordi de bruker mer tid på lesingen enn andre. Anonymkode: b4fdd...570 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #17 Del Skrevet 31. desember 2024 Hei. Datter i 7.kl fikk påvist dysleksi i mai dette året,altså på slutten av 6.kl. vi har fått Lingdys gjennem Nav, kjøpte pc uten nav støtte, men det kunne vi søkt om. Så langt har datter innføring i touch med en egen gruppe for dyslektikere på skolen. Hun kan lese inne skriftlige lekser om de er lange eller hun kun skal vise at hun kan innholdet. Skriftlig lekser får hun gjøre i Lingdys med rettemuligjet, ta bilde og levere på Showbie (plattformen skolen bruker til lekse innlæring). Vi hjelper henne også mere med leselekse enn tidligere. Har fått god støtte og tips fra Dysleksiforeningen, bl.a tilgang rkl Lingdys før nav godkjente søknad.. så da kunne hun bruke programmet med en gang. Anonymkode: f73ed...f58 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #18 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tusen takk for godt og utfyllende svar. Har dere erfaring med lesepenn? Jeg har tittet litt på OrcamRead. Er svinedyr, men tenker å kjøpe en sånn hvis det kan hjelpe ham. Har imidlertid tenkt å vente ut 4. trinn i påvente av hvordan det går med intensivtrening i lesing og skriving da (som jeg regner med at skolen setter i gang med på nyåret). Anonymkode: 157c7...534 Hvorfor tenker dere lesepen når han har Lingdys? Lingdys kan lese opp tekst også. Anonymkode: 07665...788 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #19 Del Skrevet 31. desember 2024 Lær deg hjelpemidlene selv. Ikke tro at lærere kan dette, for det er det svært få som kan. Skolene bruker ikke penger på videreutdanning av lærere. Du må være beredt på å kjempe ditt barns sak - samtidig som at ditt barn må forstå at dette er en forklaring på problemet og at det fra nå av må jobbe hardere enn andre for å nå de samme målene. Dysleksiforbundet er et must. Leseløveapp, lingdys - har blitt ganske bra de siste årene. Anonymkode: af119...efb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:41 #20 Del Skrevet i går, 00:41 Datteren min som går i 4. klasse har også fått dysleksi diagnose nå for noen få måneder siden. Jeg skjønte det var noe for lenge siden så jeg har kjempet i over 2 år på å få henne utredet. Har har Ppt skrevet en tilråding til hva hun må få hjelp til og skolen har laget et enkeltvedtak. Hun skal få veldig mye hjelp i de fleste fagene som er skriftlige. Ppt har også anbefalt at hun får lingdys, at vi får hjelp til å søke om pc + noen hjelpemidler i matte. Hun strever litt med matten også siden hun ikke klarer å lese alle oppgavene. Jeg er veldig spent på hvordan det går fremover, men har inntrykk av at skolen gjør det de kan for å hjelpe henne. Hun er også satt i lesegruppe med andre elever som strever litt, så da er hun ikke alene om å få ekstra hjelp til lesetreningen. Jeg leser mye med henne selv, og hjelper henne mye med leksene. Anonymkode: 7703d...d95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå