Gå til innhold

Narcissister i julen..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har levd med narcissister eller sosiopater. Blir de ekstra grusomme i julehøytiden? 

Anonymkode: 49874...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min samboer ex oppfører seg verst rundt høytider. Blir ekstra frekk og prøver å ødelegge og sabotere.

Hun skal også prøve å konkurrere om å ha de fineste gavene, hun bryr seg ikke om konsekvensene av det. At hun da sliter økonomisk neste måned. 
Vi lærer ungene her at materialistiske ting ikke er viktig og de får aldri dyre gaver til jul. Hvis det er noe dyrt de ønsker seg så får de det heller på bursdagen sin eller må spare halvparten og så gir vi halvparten. 
Så sånn sett konkurrerer hun med seg selv😅

Så det er egentlig bare å ignorere og kose seg i julen.

Anonymkode: 6aa7b...36f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høytider var ekstra ille. Ingenting var godt nok, pent nok, bra nok. Alle andre har det bedre og finere. Jeg var alltid dum, stygg, feil. Var vi i ett selskap så brukte vi dagen etterpå på å gå igjennom alt det dumme jeg sa. Alt jeg sa for å rakke ned på han (jeg gjorde ikke det, men kunne si noe ala idag sov vi ut og hadde en rolig morgen, han tok det som at jeg snakket dritt om han og prøvde å få han i ett dårlig lys). Ingen av våre venner var gode nok, så han kunne sitte hele dagen å snakke om hvor dårlig dette selskapet var. Maten var dårlig, vertskapet helt idiotiske og ingen brydde seg nok om han. Om vi så på snap feks at en kompis var ute i løypa med ungene sine ble han sur fordi at jeg ikke gjorde det samme med våre barn, og at kompisen ikke hadde spurt han.. Han ble.såret over at hans venner/bekjente gjorde ting uten han, og i høytider ble det ekstra sårt. 

Jeg kommer fra en liten familie fra østkanten som ikke var gode nok, og vi hadde ikke kontakt med hans store (flotte) vestkantfamilie, så det ble nok ekstra sårt at vi ikke hadde noen, mens alle andre var med masse familie. Jeg ville helst bare være oss, for det ble så mye enklere å ikke gjøre noe feil, og jeg slapp nok unna mye sinne som ble rettet mot meg om vi hadde vært mer med familiene våre. 

Dette er ikke sunt og vra, og når jeg ser tilbake, så er det jo helt grusomt at jeg levde med dette.. 

Anonymkode: a10de...4ca

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo typisk narsisister da og skal gå alt til å habdle om dem i høytider og bursdager.

Anonymkode: 1d46a...fa9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår familie lagde julestemning, men det var et ekstremt stress, mye kjefting og så ble smilet satt på når gjestene kom osv. Og over årene ble det å komme hjem til jul brukt som et middel for manipulering. 

Anonymkode: c6fec...fe3

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dere som har levd med narcissister eller sosiopater. Blir de ekstra grusomme i julehøytiden? 

Anonymkode: 49874...e8a

De får jo konkurranse av Gud i juletiden ... Og lammekjøtt i påsketiden ...såhhh... ikke vinterens folk ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og de dere snakker om, de har fått disse diagnosene? Eller er det bare dere som gir dem disse?

Anonymkode: d21c9...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og de dere snakker om, de har fått disse diagnosene? Eller er det bare dere som gir dem disse?

Anonymkode: d21c9...ee5

Er så enig! Litt motgang så er jo folk sosiopater, psykopater osv. Eller har så mange virkelig denne diagnosen og man vet det og man går til behandling? Er f.eks.  lett å kalle en eks både det ene og det andre pga såre følelser, men man skjønner ikke hvilket lys man stiller seg selv i. 

Anonymkode: 407bc...124

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig få som får narsissisme diagnosen da de har ikke selvinnsikt til å se at det feiler dem noe. Det er alltid noen andres feil og derfor går de ikke til terapi/psykolog.

Da jeg gikk til psykolog pga exen til min samboer plagde livet mitt så sa psykologen til meg at sånne mennesker kan noen ganger bli enda farligere hvis dem går til psykolog. Da lærer de bare nye metoder å manipulere andre. 

Anonymkode: 6aa7b...36f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, de gnåler om korrekte tradisjoner og tror deres tradisjoner er de mest korrekte. Er man uenig, får man så ørene flagrer og blir tiltalt i meget nedlatende ordelag. Gaslighting er også mye brukt. Ufattelig slitsomt.

Anonymkode: 0fdb6...20f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er ikke narsisisme brukt som diagnose i Norge, men har noen i svigerfamilien med sterke narsisistiske trekk. Ja, de blir ekstra ille i julen, kanskje fordi man er ekstra tett på. Merker det mer nå som jeg er blitt mor og selvfølgelig setter barna og deres ønsker først. Merkelig hvor sure noen voksne mennesker kan bli fordi deres følelser ikke er det viktigste i alles verden. Alt dramaet de prøver å lage går ikke inn på meg mer. Jeg vet hva som betyr noe. Og det gjør de mer desperat og sur. Stakkars dem...

Anonymkode: f2f51...764

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er så enig! Litt motgang så er jo folk sosiopater, psykopater osv. Eller har så mange virkelig denne diagnosen og man vet det og man går til behandling? Er f.eks.  lett å kalle en eks både det ene og det andre pga såre følelser, men man skjønner ikke hvilket lys man stiller seg selv i. 

Narsisisme er ikke en diagnose. Det er en personlighetsforstyrrelse. Sjelden en narsissist søker behandling, da de mener det er alle andre som er problemet. 

Anonymkode: feaa2...c03

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Narsisisme er ikke en diagnose. Det er en personlighetsforstyrrelse. Sjelden en narsissist søker behandling, da de mener det er alle andre som er problemet. 

Så da er det bare en påstand om at folk er det ene og det andre. Man kan gjerne omtale problematferd, uten at man er "hobbypsykologer" og gir folk diagnoser uten hold i. Hver historie har to sider og på slike forum får vi kun høre den ene siden, og man har det nok iboende i seg å fremstille seg selv bra, i denne historien. Jeg betviler ikke opplevelsene, men reagerer på bruken av "diagnoser" i øst og vest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så da er det bare en påstand om at folk er det ene og det andre. Man kan gjerne omtale problematferd, uten at man er "hobbypsykologer" og gir folk diagnoser uten hold i. Hver historie har to sider og på slike forum får vi kun høre den ene siden, og man har det nok iboende i seg å fremstille seg selv bra, i denne historien. Jeg betviler ikke opplevelsene, men reagerer på bruken av "diagnoser" i øst og vest. 

Igjen, det er ingen diagnose. Det er en personlighetstype. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...