Gå til innhold

Ørebetennelse voksen - må jeg virkelig til lege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært forkjøla i flere dager, og nå har jeg fått smerter i det ene øret. Ikke så ille så lenge jeg er oppreist, men veldig trykk og ganske vondt når jeg ligger. Når jeg googler står det flere plasser at voksne bør kontakte lege ved akutt ørebetennelse, men kan det være nødvendig da? Jeg har ikke feber, føler meg i grei form og det frister IKKE med legevakt i morgen 😆

Anonymkode: 96c8d...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk til lege med ørebetennelse en gang som voksen, og han skrev ut antibiotika som jeg ikke hentet ut. Jeg hadde nemlig fått SÅ mye antibiotika for det da jeg var barn, og det bare kom igjen og igjen og igjen og igjen... Det forsvant av seg selv uten antibiotika og kom aldri igjen. Dette er 20 år siden.

Anonymkode: 52f41...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært forkjøla i flere dager, og nå har jeg fått smerter i det ene øret. Ikke så ille så lenge jeg er oppreist, men veldig trykk og ganske vondt når jeg ligger. Når jeg googler står det flere plasser at voksne bør kontakte lege ved akutt ørebetennelse, men kan det være nødvendig da? Jeg har ikke feber, føler meg i grei form og det frister IKKE med legevakt i morgen 😆

Anonymkode: 96c8d...c44

Høres ikke helt ut som ørebetennelse, da er det like vondt hele tiden. Har du prøvd med nesespray? Vær og obs på å pusse nesen ofte slik at du får ut alt som sitter i nesen. Veien mellom nesen og ørene er «kort» Tett nese kan gi ørevondt og er ikke ørebetennelse. 
Voksne med øregangsbetennelse altså betennelse i huden i kanalen inn i øret skal behandles av lege raskt fordi betennelsen kan bli alvorlig. Men da har du så vondt at du knapt klarer sitte stille, og skjønner at du må ha legehjelp. 

Se det an til i morgen, og hold ørene unna de store smellene i morgen, ellers kan det lett kjennes som om hodet skal eksplodere. 

Mvh laaang erfaring med ørevondt.

Anonymkode: c771e...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei virkelig ikke. 
Men hvitløk hjelper mot smertene, jeg har hatt det og fikk hvitløksolje jeg dryppet i ørene og det hjalp! En jeg kjenner puttet bare et hvitløksfedd i øret og det hjalp det og. 

Anonymkode: b80d8...f7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til legen med øre betennelser i begge ørene. Jeg fikk antibiotika som hjalp meg nesten med en gang angående smertene. Så jeg ville anbefalt det.

Anonymkode: 76fbf...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt mellomørebetennelse et par ganger som voksen. Begge gangene ventet jeg litt for lenge med å gå til lege, ene gangen sprakk den ene trommehinnen, andre gangen sprakk begge med en dags mellomrom. Ganske kjipt å gå rundt og høre dårlig i ukeavis etterpå.

Det er anbefalt at voksne får antibiotika med en gang ved mellomørebetennelse nettopp pga risiko for slike komplikasjoner.

Anonymkode: e8fd5...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...