Gå til innhold

Du som har anmeldt overgrep/voldtekt. Hvordan var perioden under prosessen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gruer meg litt, men det blir godt å få gjort det! Det er det eneste riktige. Hvordan var det for deg under den perioden? Var du i jobb den perioden, mye følelser? Gjerne fortell, er spent på den perioden

Anonymkode: 012d2...8c8

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jævlig, politiet gjorde ikke en dritt. Skyldte på at overgriper var for syk til å avhøres. Ja stakkars , stakkars mann som voldtok et barn under skolealder i flere hull 🤦‍♀️ Null tiltro til rettssystemet

• Liker 2
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble min sak anmeldt av politiet selv mot min vilje. Hele prosessen var mildt sagt jævlig. Det er ekstremt triggende å skulle fortelle alt i avhør og få lest opp alt etterpå. 

Hele prosessen er ekstremt langdryg og de aller fleste vil få saken sin henlagt. Feks gikk det ett år fra mitt avhør, til overgriper ble avhørt. Hele saken tok to år før den tilslutt ble endelig henlagt på bevisetsstilling. Det ble søkt om voldsoffererstatning og der venter jeg etter 2 år fortsatt på svar.

Jeg var ikke jobb under den perioden og var flere ganger innlagt i psykiatrien. Anbefaler deg å ha tett kontakt med en behandler, evt fastlege under hele prosessen.

Anonymkode: 29f7d...97c

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nå ble min sak anmeldt av politiet selv mot min vilje. Hele prosessen var mildt sagt jævlig. Det er ekstremt triggende å skulle fortelle alt i avhør og få lest opp alt etterpå. 

Hele prosessen er ekstremt langdryg og de aller fleste vil få saken sin henlagt. Feks gikk det ett år fra mitt avhør, til overgriper ble avhørt. Hele saken tok to år før den tilslutt ble endelig henlagt på bevisetsstilling. Det ble søkt om voldsoffererstatning og der venter jeg etter 2 år fortsatt på svar.

Jeg var ikke jobb under den perioden og var flere ganger innlagt i psykiatrien. Anbefaler deg å ha tett kontakt med en behandler, evt fastlege under hele prosessen.

Hvorfor så lang tid? 

Tusen takk for slikt råd! Det skal jeg benytte meg av. Jeg er redd for å bli gæren eller miste meg selv faktisk! Jeg har en gang ikke fortalt mine nærmeste dette. Da det sitter ekstremt langt inne. ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusomt. Og gjenopptakelsen… jeg har ikke ord. Måtte politiet brenne en viss plass!

Anonymkode: 8a483...d71

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Grusomt. Og gjenopptakelsen… jeg har ikke ord. Måtte politiet brenne en viss plass!

Men hvordan var advokaten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvordan var advokaten? 

Hun var veldig bra. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var veldig bra. 

Så fint å høre! Er så trist å høre mange har dårlige erfaringer med politiet. For meg tenker jeg det er helt riktig selvom jeg vet det blir henlagt. Jeg føler han er en sånn type som kan ha flere anmeldelser liggende. Basert på måten han var på. ts

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med en advokat i forkant av anmeldelsen for å bli forklart hendelsesforløpet. Dermed valgte jeg og ikke anmelde, vet det er dumt og at det dermed blir mye svartetall. Det var uaktuelt for meg og stadig bli påminnet hva som skjedde i opptil 2,5 år etter hendelsen, da ville jeg heller begynne og jobbe meg gjennom alt med en psykolog. 

Ser saker med voldtekt og overgrep som til og med har bevis bli henlagt, og i min sak var det dessverre lite bevis.

Anonymkode: 100fe...00a

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor så lang tid? 

Tusen takk for slikt råd! Det skal jeg benytte meg av. Jeg er redd for å bli gæren eller miste meg selv faktisk! Jeg har en gang ikke fortalt mine nærmeste dette. Da det sitter ekstremt langt inne. ts

Fordi politiet har lite ressurser, de jobber ikke i ferier osv. Ingen i min familie viste om overgrepene, hadde en nær venninne som gjorde det og det er jeg glad for. Var min bistandsadvokat som fortalte det til familien min, siden dem ville bli kalt inn til avhør. 
Ta å kontakt med en bistandsadvokat før du anmelder. De er de beste til å rådgive deg ang anmeldelse. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med en advokat i forkant av anmeldelsen for å bli forklart hendelsesforløpet. Dermed valgte jeg og ikke anmelde, vet det er dumt og at det dermed blir mye svartetall. Det var uaktuelt for meg og stadig bli påminnet hva som skjedde i opptil 2,5 år etter hendelsen, da ville jeg heller begynne og jobbe meg gjennom alt med en psykolog. 

Ser saker med voldtekt og overgrep som til og med har bevis bli henlagt, og i min sak var det dessverre lite bevis.

Anonymkode: 100fe...00a

Skulle ønske jeg også klarte det. For min del føler jeg det er viktig å bare gjøre det for å føle at jeg står opp for meg selv. Tror det er nødvendig for meg for å kunne legge det bak meg. Har også snakket masse med psykolog om dette, selvom det ikke er så alt for lenge siden. ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fryktelig lenge siden,og du ikke har bearbeidet det på noen som helst måte,kan det bli veldig tøft. Du må igjenom alt opp til flere ganger,i detalj!

Vær forberedt på en tøff periode. Du føler deg gjerne sterk akkurat nå,men når du er opp i det,så går det svært mye på psyken. Forvent heller ikke at det vil skje stort. Med mindre du har svært gode beviser.

Anonymkode: 1ac4a...0d0

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Paneera skrev (44 minutter siden):

Jævlig, politiet gjorde ikke en dritt. Skyldte på at overgriper var for syk til å avhøres. Ja stakkars , stakkars mann som voldtok et barn under skolealder i flere hull 🤦‍♀️ Null tiltro til rettssystemet

Saken min ble henlagt på bevisets stilling, uten at de hadde gjort nok for å forsøke å fremskaffe bevisene. Jeg utviklet anoreksi i prosessen, og har etter henleggelsen kollapset fullstendig. Hatt nærmere 20 innleggelser i år, flere selvmordsforsøk. 

Største anbefaling er: Vær forberedt på henleggelse. Ikke anmeld om du vet at du ikke takler det. Jeg hadde aldri ant at jeg skulle bli så alvorlig syk oppi det. Prosessen har nesten kostet meg livet.

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det fryktelig lenge siden,og du ikke har bearbeidet det på noen som helst måte,kan det bli veldig tøft. Du må igjenom alt opp til flere ganger,i detalj!

Vær forberedt på en tøff periode. Du føler deg gjerne sterk akkurat nå,men når du er opp i det,så går det svært mye på psyken. Forvent heller ikke at det vil skje stort. Med mindre du har svært gode beviser.

Anonymkode: 1ac4a...0d0

Har snakket en del om det med psykolog og sjelesørger faktisk. Men ikke på behandlingsnivå enda. Jeg begynte å snakke om det med psykologen i april, så møtte hun en gang etter det så sluttet hun. Måtte vente ett halvt år før jeg fikk ny psykolog hos DPS. Nå har jeg en ny psykolog som jeg har møtt en gang, men har ikke fortalt henne det enda. Men jeg er tilbake i behandling på DPS poiklinikk. Jeg har snakket MYE om det med en sjelesørger da, det er bedre enn ingenting. Det er ikke fokus på behandling, men jeg har fått sette mye ord på det. ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (3 minutter siden):

Saken min ble henlagt på bevisets stilling, uten at de hadde gjort nok for å forsøke å fremskaffe bevisene. Jeg utviklet anoreksi i prosessen, og har etter henleggelsen kollapset fullstendig. Hatt nærmere 20 innleggelser i år, flere selvmordsforsøk. 

Største anbefaling er: Vær forberedt på henleggelse. Ikke anmeld om du vet at du ikke takler det. Jeg hadde aldri ant at jeg skulle bli så alvorlig syk oppi det. Prosessen har nesten kostet meg livet.

Ser hva du mener! Det er helt forferdelig å høre! Off. 

Selve hendelsen kostet meg nesten livet og tiden etter. Men min sjelesørger reddet omtrent livet mitt bare ved å være tilstede i den perioden. Jeg var også i en dyp depresjon da dette skjedde. Så føler mye skyld av den grunn. 

Jeg er forberedt på at den blir henlagt, men som sagt tror jeg det er nødvendig for meg for å få en endelig avslutning på de vonde minnene. Og jeg tror dessverre jeg ikke er den eneste som har opplevd dette av han. Jeg har noen vonde mistanker nå. Hvorfor forlot han plutselig landet og byttet miljø feks? Og har mange slike spørsmål. ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fullstendig bortkastet tid! De ga faen i meg. De jugde og fortalte meg bla at de ikke drev med parterapi når jeg tok mot til meg å gikk på politistasjonen sammen med krisesenteret. De lovet meg kontaktforbud hvis jeg anmeldte, det var løgn og de ga meg aldri beskjed om at jeg ikke fikk kontaktforbud så jeg gikk i flere månder uten å våge å gå ut av huset i påvente av hjelp. 
Jeg klarte ikke mer så jeg trakk anmeldelsen etter ca åtte mnd, da hadde jeg blir stalket og trakasert av overgriper jevnlig.

Aldri gå til politiet! Fastlegen sendte meg hjem dagen etter voldtekten med en resept på penicilin. De tok en urinprøve. 

Anonymkode: 4c029...974

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Fullstendig bortkastet tid! De ga faen i meg. De jugde og fortalte meg bla at de ikke drev med parterapi når jeg tok mot til meg å gikk på politistasjonen sammen med krisesenteret. De lovet meg kontaktforbud hvis jeg anmeldte, det var løgn og de ga meg aldri beskjed om at jeg ikke fikk kontaktforbud så jeg gikk i flere månder uten å våge å gå ut av huset i påvente av hjelp. 
Jeg klarte ikke mer så jeg trakk anmeldelsen etter ca åtte mnd, da hadde jeg blir stalket og trakasert av overgriper jevnlig.

Aldri gå til politiet! Fastlegen sendte meg hjem dagen etter voldtekten med en resept på penicilin. De tok en urinprøve. 

Fikk du noe profesjonell hjelp i den tiden? Heldigvis har jeg mange bak som backer meg og som kjenner han. + har en nær familiemedlem som er politi. Er ganske sikker på at han politimannen ville godtatt at jeg hadde blitt svikta på den måten. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fikk du noe profesjonell hjelp i den tiden? Heldigvis har jeg mange bak som backer meg og som kjenner han. + har en nær familiemedlem som er politi. Er ganske sikker på at han politimannen ville godtatt at jeg hadde blitt svikta på den måten. Ts

Nei hvilken hjelp skulle det vært tror du? Du har nok et veldig naivt syn på hva som kommer til å møte deg, en kjent person i politiet vil ikke kunne hjelpe deg, de skal forholde seg til måten politiet prioriterer saker på samt taushetsplikten, du kommer ikke foran andre feks.. Om du så har en bekjent som jobbet på krimvakta eller en jurist vil du ikke få personlige fordeler. Det blir svært sjelden dom i voldtektssaker på tross av bevis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...