Concorde Skrevet 30. desember 2024 #1 Del Skrevet 30. desember 2024 En tråd så god som gull For å unngå å avspore de andre økonomitrådene som handler om børser, aksjer og fondssparing, har jeg opprettet denne diskusjonstråden om gull og sølv som en investering, spekulasjon og forsikring. Emnet er såpass bredt at det kan romme det aller meste som har relevans for gull og sølv i denne konteksten. Her er det potensiale for mange interessante innlegg, rent ut over å forklare hva gull er godt for i en portefølje. Noen ideer: Hva er greia med gull og sølv? Hvor får man kjøpt fysisk gull og sølv? Hva er skattereglene? Er det trygt å oppbevare gull og sølv hjemme? Er det realistisk å anta at staten vil finne på å konsfiksere gull? Hvordan er avkastningen i gull til sammenligning med alternative plasseringer? Hva er forskjellen på fysiske metaller som gull og sølv kontra kryptovaluta som Bitcoin? Kan fysisk gull og kryptovaluta utfylle hverandre? Ideer til porteføljer hvor det viktigste er formuesbevaring over generasjoner Kjenner du noen historier fra eldre slekt og venner som har hatt reell nytte av gull på tidspunkt? Andre personlige berretninger du har lest om, der gull og sølv fikk stor personlig betydning? Forslag til fornuftige måter å verdsette gull og sølv i dag og i fremtidige scenarioer? Gull og sølv som investeringsmetaller i dag - vesten versus østen Geopolitisk bakteppe og betydning for gull - Kina, Russland og BRICS-landene forøvrig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 30. desember 2024 #2 Del Skrevet 30. desember 2024 Følger denne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #3 Del Skrevet 31. desember 2024 Concorde skrev (På 30.12.2024 den 21.52): Hvor får man kjøpt fysisk gull og sølv? Det har jeg lurt på. Har funnet noen nettbutikker, men det ser ut til at de bare selger det i form av mynter. Da betaler man vel ekstra for den har det og det trykket, men jeg ville helst bare kjøpt rent gull. Anonymkode: 8beb0...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:00 #4 Del Skrevet i går, 00:00 an man kjøpe en gullbarre? Kjøpe gullbarrer I Norge er det moms/mva på gullbarrer. Det betyr at å kjøpe en gullbarre vil være 25% dyrere for deg enn å kjøpe gullmynter hos oss i Gullbanken. jeg har selv søkt en del om det. Jeg har fortsatt ikke kjøpt noe. Anonymkode: 10a00...9e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concorde Skrevet i går, 00:05 Forfatter #5 Del Skrevet i går, 00:05 (endret) Investeringsmynter med 99,999 renhet ER rent gull. Grunnen til at nesten ingen nordmenn kjøper gullbarrer, som jeg antar du tenker på, er fordi det bare er mynter som er fritatt MVA ved kjøp. Gull i form av barrer er derfor dyrere. Merk at når jeg nevner gullmynter fritatt for MVA, så sikter jeg spesifikt til mynter med valør (f.eks .10 Euro, 5 Pund etc) og som juridisk sett er gyldig betalingsmiddel i det landet som har utgitt den. Mynter som ikke har vært eller er et gyldig betalingsmiddel, kalles gjerne "rounds", disse kan ligne på mynter men har ingen påført valør og er ikke et gyldig betalingsmiddel som sådan. Dette forklarer også grunnen til at du stort sett bare finner mynter i nettbutikkene, men det finnes barrer å kjøpe også. K. A. Rasmussen er kanskje den største norske aktøren, de mottar brukt gull som de smelter om til barrer. Har egen nettbutikk. De kjøper og selger også mynter. Endret i går, 00:06 av Concorde Korrigert en mindre skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concorde Skrevet i går, 00:24 Forfatter #6 Del Skrevet i går, 00:24 Et alminnelig nettsøk med DuckDuckGo eller Startpage bør kunne gi noen resultater av forhandlere av mynter og i mindre grad også barrer. Jeg kan nevne navn på noen forhandlere rett ut fra hukommelsen: Norsk Mynthandel (gode priser, spennende utvalg, kjøper også mynter) Tavex (Basert i utlandet men med norsk filial, kun salg av de mest populære investeringsmynter, de kjøper ikke tilbake mynter) Gold Source (selger de mest vanlige investeringsmyntene pluss litt til, kjøper mynter men jeg har opplevd at de kan være litt avvisende ved stor prisoppgang og salgspress) K. A. Rasmussen (stor norsk aktør, smelter brukt gull, kjøp og salg) Roschberg mynthandel (fysisk forretning i Oslo, Frogner, nettbutikk, mynter til enhver smak også gamle, kjøper mynter) Oslo Myntgalleri (investeringsmynter så vel som mynter for samlere, nuismatikk, flere fysiske forretninger) Riibe mynthandel i Trondheim Det er selvfølgelig flere myntforhandlere i Norge, men disse kom jeg på nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden Hva med sølv? Anonymkode: 8beb0...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden Concorde skrev (På 1.1.2025 den 1.05): Investeringsmynter med 99,999 renhet ER rent gull. Grunnen til at nesten ingen nordmenn kjøper gullbarrer, som jeg antar du tenker på, er fordi det bare er mynter som er fritatt MVA ved kjøp. Gull i form av barrer er derfor dyrere. Merk at når jeg nevner gullmynter fritatt for MVA, så sikter jeg spesifikt til mynter med valør (f.eks .10 Euro, 5 Pund etc) og som juridisk sett er gyldig betalingsmiddel i det landet som har utgitt den. Mynter som ikke har vært eller er et gyldig betalingsmiddel, kalles gjerne "rounds", disse kan ligne på mynter men har ingen påført valør og er ikke et gyldig betalingsmiddel som sådan. Dette forklarer også grunnen til at du stort sett bare finner mynter i nettbutikkene, men det finnes barrer å kjøpe også. K. A. Rasmussen er kanskje den største norske aktøren, de mottar brukt gull som de smelter om til barrer. Har egen nettbutikk. De kjøper og selger også mynter. Stemmer det. Behøver ikke gå lenger en til Sverige, så mener jeg det er moms på sølvmynter. Noe det for øvrig er i mange land. Så egentlig er det gunstig å kjøpe i Norge, og ikke skatt på gevinst ved salg. Anonymkode: c13d9...598 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå