Gå til innhold

Hvordan få fjernet foreldreansvar? KUN svar fra de som vet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, lang historie kort: De siste ti årene har jeg vært inn og ut av rettssaker med den andre foresatte til barna. Den siste runden kom frem til at den foresatte mangler kompetanse på alle områder hva angår ivaretakelse av barn i vekst.

På det tidspunktet var runden i retten relatert til en flyttesak, og foreldreansvaret var derfor ikke et fokus. Siden den tid har den andre foresatte forhindret både medisinering og pass for barna. Den foresatte ruser seg også. Jeg har stanset all form for samvær ved at barna reiser dit, den andre foresatte må derfor reise hit hvor vi bor, hvilket hen ikke gjør. 

På hvilken måte kan jeg enklest få fjernet foreldreansvaret? Dette handler ikke om at jeg som foresatt ikke ønsker samarbeid med den andre, men av helt elementære årsaker så fungerer ikke dette, og den andre foresattes muligheter gjennom hens del av foreldreansvaret legger negative begrensninger på oss som familie for øvrig.

Ønsker kun svar fra de som vet og har erfaring. Jeg er lite interessert i en ny rettsprosess til 500.000,-. Hva er enkleste vei i en rettsprosess? Forrige sak endte på over 2200 saksdokument sider. Det er lite trolig at den foresatte vil møte i retten dersom jeg åpner sak.

På forhånd; takk for svar og deling av kunnskap. 

TS 

Anonymkode: 475a4...b52

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må avgjøres i en rettsprosess om den andre forelderen ikke er enig. Ønsker deg lykke til❤️

Anonymkode: 148cb...335

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny rettsprosess. Med mindre han signerer frivillig, og det høres jo lite trolig ut. 

At han har trenert pass etc teller betydelig til din fordel. Det sitter langt inne for retten å frata foreldreansvar. 

Anonymkode: 22bbc...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte det. Bf skrev under og jeg droppet bidrag. 

Men ellers er det som de sier lenger opp. Du må gå til sak, dersom han ikke skriver under frivillig. Det er jo ikke gitt at du får det om du går til retten heller, det skal en del til

Anonymkode: 2f934...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har bf tapt rettssak og mistet foreldreansvaret, jeg fikk det aleine. Barnet har fått pass før jeg vant rettssaken. Det skal mye mer til enn kun pass. Det er svært vanskelig å frata en foreldreansvar.

Anonymkode: 159d5...005

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ut papirene og dro hjem til han med dem, sa at her var skjema om hvem som skulle ha foreldreansvar, signer her og her. Og få bilde av legitimasjon her. 

Han var nok bare glad til for alt ansvaret han skulle slippe. Han ante ikke hva han skrev under på. Han driver også med rus og kan ikke ha barna i det helt tatt. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her har bf tapt rettssak og mistet foreldreansvaret, jeg fikk det aleine. Barnet har fått pass før jeg vant rettssaken. Det skal mye mer til enn kun pass. Det er svært vanskelig å frata en foreldreansvar.

Hvis han forhindrer medisinering så styrker vel det saken. 

som de andre over skriver, du må nok til retten om han ikke frivillig fraskriver seg foreldreansvar. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taus skrev (7 minutter siden):

som de andre over skriver, du må nok til retten om han ikke frivillig fraskriver seg foreldreansvar. 

Enig , hindre medisinering er et viktig punkt . Det at han ruser seg og . Dette skulle jo vært gjort i forrige rettsrunde ( ta fra han foreldreansvar )  , da det foreligger papirer på at han ikke har omsorgskompetanse. Med det i kofferten , samt forhindre medisinering og ikke møte til samvær , burde det være en smal sak for deg å vinne frem i retten . Alternativet er å få han til å signere uten rettsak . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taus skrev (10 minutter siden):

Ja, absolutt. Jeg leste ikke alt ordentlig. Men av erfaring kan (vært i retten i 5 år) så vet jeg at til og med medisinering ikke nødvendigvis er nok til at dommer fradømmer en foreldreansvar. Men kommer igjen an på hvor god sakkyndig man har og ikke minst advokat. 

Jeg vet og av erfaring at absolutt alt kan bli brukt og har motpart en advokat som er på og flink, så kan den hendelsen her med medisin bli godt forklart. Men så klart, er dette noe som har vedvart og det er en gjenganger i at en forelder hindrer barn i å få nødvendig helsehjelp så er det absolutt ikke bra. Men ett enkelt tilfelle vil nok ikke nødvendigvis felle en i en rettssak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis forstår din situasjon riktig på det lille du skriver forstår jeg veldig godt at du ønsker fullt foreldreansvar.

Her har det vært forsøkt frivillig flere ganger uten hell. En ny rettsak orker jeg rett og slett ikke gå igjennom. Det er alt for tidkrevende, utmattende og kostbart.

Den andre forelderen i vårt tilfelle viser kun interresse for barnet dersom en viss annen i hennes familie krever det av henne. Det skjer omtrent en gang i året rundt sommeren. Da skal det tas et par bilder for å vise at hn er en god forelder på sosiale medier og så er det over igjen.

Dette er svært vanskelig for barnet, som nå er begynt å sette foten ned selv. Det eneste jeg kan gjøre er å være barnets støtte- og talsperson og løfte henne opp og frem ellers i hverdagen.

Nå er det heldigvis bare et halvt tiår igjen så er ikke foreldreansvar et tema lenger.

Anonymkode: dc72d...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja, absolutt. Jeg leste ikke alt ordentlig. Men av erfaring kan (vært i retten i 5 år) så vet jeg at til og med medisinering ikke nødvendigvis er nok til at dommer fradømmer en foreldreansvar. Men kommer igjen an på hvor god sakkyndig man har og ikke minst advokat. 

Jeg vet og av erfaring at absolutt alt kan bli brukt og har motpart en advokat som er på og flink, så kan den hendelsen her med medisin bli godt forklart. Men så klart, er dette noe som har vedvart og det er en gjenganger i at en forelder hindrer barn i å få nødvendig helsehjelp så er det absolutt ikke bra. Men ett enkelt tilfelle vil nok ikke nødvendigvis felle en i en rettssak. 

du tenker ikke at den andre forelderen ruser seg er godt nok heller?? eller leste du heller ikke den delen?

Anonymkode: fca0b...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks ble fradømt foreldreansvar fordi han nektet å samtykke til pass, bankid, vaksiner, bankkonto etc. Retten vurdere at det at han nektet gjorde livet til barna vanskelig og at han på bakgrunn av det ikke fikk ha foreldreansvar lengre. Retten vurderte at far, gjennom å nekte, satte egne behov foran barnas. 
Barna var 13 og 11 på det tidspunktet 

Anonymkode: 8d7ff...a33

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro du har en god sak så det er ikke sikkert at en ny rettsak blir så dyr. Men, få en advokat til å se hva som har blitt utfallet av tilsvarende rettsaker som kan likne din sak så har du noe å gå etter. Har du en god advokat som er flink til å snakke så kan den kanskje få gjennom en underskrift uten at det går via retten.

Anonymkode: 79438...713

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

du tenker ikke at den andre forelderen ruser seg er godt nok heller?? eller leste du heller ikke den delen?

Anonymkode: fca0b...b95

Jo, men av erfaring så har ikke alltid eus noe å si. Bf her er heroinist. Men det ble ikke vektlagt fra retten. Alle saker er forskjellig. Her vant jeg kun pga høyt konfliktnivå og det var ikke til barnas beste. Var ikke nevnt i dommen om rus selv om det ble tatt opp i vitneboksen. Men pga rus har han hatt beskyttet tilsyn i alle år.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min eks ble fradømt foreldreansvar fordi han nektet å samtykke til pass, bankid, vaksiner, bankkonto etc. Retten vurdere at det at han nektet gjorde livet til barna vanskelig og at han på bakgrunn av det ikke fikk ha foreldreansvar lengre. Retten vurderte at far, gjennom å nekte, satte egne behov foran barnas. 
Barna var 13 og 11 på det tidspunktet 

Anonymkode: 8d7ff...a33

Klart en slik person ikke har noe med et foreldreansvar å gjøre. Han har jo bevist nektet nødvendig helsehjelp til barna. Bra du vant♥️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han bestikkes? Om en rettssak koster 500 000 er det kanskje verdt å tilby 100 000 eller mer for å signere. Er han en høytfungerende narkoman med jobb, eller trenger han penger?

Anonymkode: 07666...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...