AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #1 Del Skrevet 30. desember 2024 Hei 🙂 Jeg og samboeren min kjøpte rekkehus i borettslag for 2,5 år siden. Vi venter nå barn nr 2, og av ulike årsaker ønsker vi å flytte. Det er mye uro i borettslaget, økning i trafikk av rusmisbrukere og foregår mye på natterstid som gjør at vi ikke føler oss trygge lengre. Det er dog et veldig veldrevet borettslag, godt kjent og boligene blir alltid solgt raskt. Vi har et billån på 400k. Og studielån på 260k. Ellers ingen gjeld, men lite oppsparte midler da vi har brukt ekstra penger på å betale ned gjeld tidligere. Jeg har en årslønn på 795k og samboer har en årslønn på 682k, han har mulighet til å tjene mer hvis han melder seg på vakttelefonen til firmaet - noe han ofte gjør. Inntektene våre er stabile og vil ikke endre seg til noe mindre. Egenkapitalen vår er nok bundet i huset vårt nå, og vi har kontaktet megler for å få ny verdivurdering. Plutselig dukket drømmehuset opp, med visning 8. januar. Nydelig beliggenhet ved sjøen, utsikt og god plass til 6,2 millioner. Vi har også en hytte som vi ikke har lån på, ingen nyere takst på den. Fikk kjøpt den for 630k innad i familien, E-takst da var 1 million. Hva ville dere gjort i vår situasjon? Prøvd seg på å få ordnet et lån i banken? Vi får inn en god sum penger og har et ønske om enebolig, men om dette ikke er realistisk så må vi bare bite i det sure eplet og vente. Tar gjerne imot deres synspunkter og råd. Anonymkode: 95a36...d8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #2 Del Skrevet 30. desember 2024 Det kommer jo helt an på hva egenkapitalen som er bundet i nåværende bolig er? Jeg ville snakket med banken, sett på huset, lest takstrapport nøye (og sjekk nøye selv), og hør hva banken sier. Det kommer jo også an på alder på huset, hva som er nært forestående som må gjøres som vil koste mye. Lurt å ha en real buffer når man kjøper enebolig. Anonymkode: 8d118...47c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #3 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kommer jo helt an på hva egenkapitalen som er bundet i nåværende bolig er? Jeg ville snakket med banken, sett på huset, lest takstrapport nøye (og sjekk nøye selv), og hør hva banken sier. Det kommer jo også an på alder på huset, hva som er nært forestående som må gjøres som vil koste mye. Lurt å ha en real buffer når man kjøper enebolig. Anonymkode: 8d118...47c Ja, det er planen vår! Usikker på hvor mye kapital som er bundet i huset vårt nå, men tror vi også må bruke hytta som sikkerhet om det er mulig… Huset ble bygd i 2011. Gått gjennom alt nøye sammen med samboer som er elektriker, svigerbror som er snekker og svigerbror nr 2 som er rørlegger. Alt ser ok ut, sett bort fra varmtvannstank som begynner å bli litt gammel. TS Anonymkode: 95a36...d8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #4 Del Skrevet 30. desember 2024 Egenkapitalkravet går ned til 10% nå fra 1.Januar Hadde brukt hytta som sikkerhet. Anonymkode: fa886...d82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #5 Del Skrevet 30. desember 2024 Spennende TS. Og gode råd fra de andre. Angående hytte er vår erfaring at banker ser ulikt på det. Vi kjøpte hytte før hus (eideda leilighet og hytte, men ville ha større bolig senere). Noen banker så på hytta som en utgiftspost som trakk ned beløpet vi fikk kjøpe for, mens andre banker var svært positive til at vi eide hytta - den ble sett på som en sikkerhet og vi fikk låne mer. Ved problemer kunne hytta selges. Så hør med flere banker - det er også lurt med tanke på rente. Masse lykke til! Anonymkode: 345b4...a18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #6 Del Skrevet 30. desember 2024 Tenker du å kjøpe før du har solgt? Vi sitter tilsvarende situasjon, men tør ikke kjøpe før vi har solgt… Anonymkode: 4615f...449 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #7 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Egenkapitalkravet går ned til 10% nå fra 1.Januar Hadde brukt hytta som sikkerhet. Anonymkode: fa886...d82 Sant! Vi starter prosessen så ser vi det ann. Vi får ihvertfall sondert terrenget litt og sett hvordan vi ligger ann, så slipper vi å angre på at vi ikke sjekket det ut. TS Anonymkode: 95a36...d8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #8 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Spennende TS. Og gode råd fra de andre. Angående hytte er vår erfaring at banker ser ulikt på det. Vi kjøpte hytte før hus (eideda leilighet og hytte, men ville ha større bolig senere). Noen banker så på hytta som en utgiftspost som trakk ned beløpet vi fikk kjøpe for, mens andre banker var svært positive til at vi eide hytta - den ble sett på som en sikkerhet og vi fikk låne mer. Ved problemer kunne hytta selges. Så hør med flere banker - det er også lurt med tanke på rente. Masse lykke til! Anonymkode: 345b4...a18 Såpass! Vi kjøpte hytta i 2018, samme år som vi kjøpte vår første leilighet med kausjonist, med mye medfølelse fra vår bankmann klarte de å trikse det til. Var min familiehytte som moren min drakk fra seg, og jeg fikk kjøpt den for summen av gjelden hun satt med. Den betydde veldig mye for meg. Lånet ble betalt ut i 2022, så det blir spennende å se hva de tenker om hytta vår nå. Vi skal sjekke flere banker, starter prosessen så fort alt åpner igjen Takk for gode råd! TS Anonymkode: 95a36...d8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #9 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ja, det er planen vår! Usikker på hvor mye kapital som er bundet i huset vårt nå, men tror vi også må bruke hytta som sikkerhet om det er mulig… Huset ble bygd i 2011. Gått gjennom alt nøye sammen med samboer som er elektriker, svigerbror som er snekker og svigerbror nr 2 som er rørlegger. Alt ser ok ut, sett bort fra varmtvannstank som begynner å bli litt gammel. TS Anonymkode: 95a36...d8a Det høres jo bra ut, TS! Jeg ville fått prisvurdering fra 2-3 forskjellige meglere, så få e-takst fra den dere evnt velger å bruke (regner med banken krever det). Kontakt meglere prompte slik at dette er klart i god tid. Snakk med banken rett etter dere har fått prisvurdering, og ta det derfra. Alltid risiko å kjøpe først, men i verste fall så har dere mulighet til å leie ut nåværende bolig. Gi banken tallene, og ta det derfra. Dere kan legge inn lang overtakelsesdato på huset, slik at dere ha god tid på å selge eget. Anonymkode: 8d118...47c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #10 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tenker du å kjøpe før du har solgt? Vi sitter tilsvarende situasjon, men tør ikke kjøpe før vi har solgt… Anonymkode: 4615f...449 Jeg er veldig usikker, men erfaringsmessig så blir boligene i vårt borettslag solgt meget fort. Blitt solgt flere her siste halvåret. Det er gode kjøp for småbarnsfamilier, og vi har pusset opp en del. Vi får se hva banken sier angående mellomfinansiering, boligen vår kjøpte vi for 3,5mill, så er en fin pris også, ikke av de aller dyreste boligene i byen vår. Har 3 soverom, fin hage og god planløsning samt er et enderekkehus. Men jeg tror mye står å hviler på hva banken(e) sier… Skjønner godt at dere ikke tørr det, men OM vi skulle kunne kjøpe drømmeboligen nå så har vi vel ikke så mye valg, for den blir nok solgt etter visningen… 😳 TS Anonymkode: 95a36...d8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #11 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Egenkapitalkravet går ned til 10% nå fra 1.Januar Hadde brukt hytta som sikkerhet. Anonymkode: fa886...d82 ...og da må man nesten regne med prisstigning. Går fort opp i opp. Anonymkode: 142b1...795 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #12 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres jo bra ut, TS! Jeg ville fått prisvurdering fra 2-3 forskjellige meglere, så få e-takst fra den dere evnt velger å bruke (regner med banken krever det). Kontakt meglere prompte slik at dette er klart i god tid. Snakk med banken rett etter dere har fått prisvurdering, og ta det derfra. Alltid risiko å kjøpe først, men i verste fall så har dere mulighet til å leie ut nåværende bolig. Gi banken tallene, og ta det derfra. Dere kan legge inn lang overtakelsesdato på huset, slik at dere ha god tid på å selge eget. Anonymkode: 8d118...47c Takk for tips! Vi tar kontakt med flere ja. Det var et godt tips med lang overtakelsesdato, det skal vi absolutt gjøre om vi skulle være så heldige å få drømmeboligen. TS Anonymkode: 95a36...d8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #13 Del Skrevet 30. desember 2024 Med den inntekten og den bosituasjonen dere har i dag ville jeg definitivt gått for drømmeboligen! Hvor mye hadde dere i ek da dere kjøpte nåværende bolig? Anonymkode: c9ef9...c10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #14 Del Skrevet 30. desember 2024 Vi satt omtrent likt i det økonomisk da vi kjøpte enebolig, hadde riktignok ingen hytte, men heller ikke billån og noe bedre utsikter for høyere lønn. Det helt avgjørende er hvor stor egenkapital dere har, og hva boligen til slutt går for. Og så hvor mange overraskelser det er, det vet man jo aldri. Vi hadde på ingen måte samme fagfolktyngde som dere, og har vel nå brukt et par millioner på å rette opp i ting. Boligkjøperforsikring er bare tull btw 🤭 Som sagt, egenkapitalen er avgjørende… Et stort boliglån nå kjennes godt på lommeboka, hvis dere må opp mot 5,5 i lån så merkes det! Anonymkode: 8e4a5...8ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #15 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Med den inntekten og den bosituasjonen dere har i dag ville jeg definitivt gått for drømmeboligen! Hvor mye hadde dere i ek da dere kjøpte nåværende bolig? Anonymkode: c9ef9...c10 Oi, det husker jeg dessverre ikke… Det var en veldig forhastet beslutning å selge den gamle leiligheten vår og vi tok det første vi fant med inngang på bakkeplan. Kjøpte først og solgte etterpå, tror kanskje vi hadde max 400k, vi hadde en del gjeld på det tidspunktet. Fikk nytt boliglån mest basert på inntektene våre. Vi har ryddet ganske mye i ting etter det og fått en god og romslig økonomi. TS Anonymkode: 95a36...d8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #16 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi satt omtrent likt i det økonomisk da vi kjøpte enebolig, hadde riktignok ingen hytte, men heller ikke billån og noe bedre utsikter for høyere lønn. Det helt avgjørende er hvor stor egenkapital dere har, og hva boligen til slutt går for. Og så hvor mange overraskelser det er, det vet man jo aldri. Vi hadde på ingen måte samme fagfolktyngde som dere, og har vel nå brukt et par millioner på å rette opp i ting. Boligkjøperforsikring er bare tull btw 🤭 Som sagt, egenkapitalen er avgjørende… Et stort boliglån nå kjennes godt på lommeboka, hvis dere må opp mot 5,5 i lån så merkes det! Anonymkode: 8e4a5...8ca Off, den er kjip ja! Vi er heldige som har mange fagfolk i familien, men overraskelser kan jo komme ja. Jeg får en ytterligere lønnsøkning neste år (har en lederstilling og får en prosentøkning hvert år, pluss at jeg venter på 24500kr i økning etter fullført videreutdanning). Tror også det vil kjennes på lommeboka, men vi har også til dels høye felleskostnader her vi bor nå. Det gjør den totale summen høy for vår del, og vi har regnet på det at vi må ut med noen flere tusenlapper i mnd med enebolig ja. Men det føles verdt det. Kanskje kunne vi fått den til under takst også, den har lagt ute siden i sommer. Ble tatt av markedet og er lagt ut igjen, men ikke gått noe ned i pris… Vi må bare kjøre igang og se hva bankene sier, jeg tror jeg vil angre hvis vi ikke gjør det. Og ja… Boligkjøperforsikring er bare tull. Har ei søster som gikk gjennom en hel rettssak pga det og tapte masse penger. Måtte utbedre alt selv og ta alle kostnadene fra saken, hurra… 🫣😵💫 TS Anonymkode: 95a36...d8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #17 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vi satt omtrent likt i det økonomisk da vi kjøpte enebolig, hadde riktignok ingen hytte, men heller ikke billån og noe bedre utsikter for høyere lønn. Det helt avgjørende er hvor stor egenkapital dere har, og hva boligen til slutt går for. Og så hvor mange overraskelser det er, det vet man jo aldri. Vi hadde på ingen måte samme fagfolktyngde som dere, og har vel nå brukt et par millioner på å rette opp i ting. Boligkjøperforsikring er bare tull btw 🤭 Som sagt, egenkapitalen er avgjørende… Et stort boliglån nå kjennes godt på lommeboka, hvis dere må opp mot 5,5 i lån så merkes det! Anonymkode: 8e4a5...8ca Nei, boligkjøperforsikring er ikke tull, og er et MUST. Det mange ikke vet, er at denne forsikringen gir deg rett til å bruke ekstern advokat. Dvs du betaler en egenandel, men ved å bruke rettshjelpsdekningen du har i innboforsikringen, så kommer man ofte i mål. Og det er dessverre kjent at flere advokater hos HELP o.l avviser kunder. De er ikke lønnsomt for dem å gå til sak, og de avfeier mange saker som har helt opplagte mangler. Man må ikke gi seg. Det er veldig viktig å reklamere umiddelbart etter man oppdager feil, og viktig å ikke utbedre feilen selv. Anonymkode: 8d118...47c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #18 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Off, den er kjip ja! Vi er heldige som har mange fagfolk i familien, men overraskelser kan jo komme ja. Jeg får en ytterligere lønnsøkning neste år (har en lederstilling og får en prosentøkning hvert år, pluss at jeg venter på 24500kr i økning etter fullført videreutdanning). Tror også det vil kjennes på lommeboka, men vi har også til dels høye felleskostnader her vi bor nå. Det gjør den totale summen høy for vår del, og vi har regnet på det at vi må ut med noen flere tusenlapper i mnd med enebolig ja. Men det føles verdt det. Kanskje kunne vi fått den til under takst også, den har lagt ute siden i sommer. Ble tatt av markedet og er lagt ut igjen, men ikke gått noe ned i pris… Vi må bare kjøre igang og se hva bankene sier, jeg tror jeg vil angre hvis vi ikke gjør det. Og ja… Boligkjøperforsikring er bare tull. Har ei søster som gikk gjennom en hel rettssak pga det og tapte masse penger. Måtte utbedre alt selv og ta alle kostnadene fra saken, hurra… 🫣😵💫 TS Anonymkode: 95a36...d8a TS, du må for all del ikke gi til kjenne at du har fagfolk i familien som har besiktiget bolgen på visning. Forsikringen er ikke tull, men rettssystemet er det. Dessverre. Men best å velge ekstern advokat, finnes egne grupper rundt boligkjøp og advokater på FB. Anonymkode: 8d118...47c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #19 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): TS, du må for all del ikke gi til kjenne at du har fagfolk i familien som har besiktiget bolgen på visning. Forsikringen er ikke tull, men rettssystemet er det. Dessverre. Men best å velge ekstern advokat, finnes egne grupper rundt boligkjøp og advokater på FB. Anonymkode: 8d118...47c Det har vi ikke gjort nei! Ingen som vet det TS Anonymkode: 95a36...d8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #20 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Off, den er kjip ja! Vi er heldige som har mange fagfolk i familien, men overraskelser kan jo komme ja. Jeg får en ytterligere lønnsøkning neste år (har en lederstilling og får en prosentøkning hvert år, pluss at jeg venter på 24500kr i økning etter fullført videreutdanning). Tror også det vil kjennes på lommeboka, men vi har også til dels høye felleskostnader her vi bor nå. Det gjør den totale summen høy for vår del, og vi har regnet på det at vi må ut med noen flere tusenlapper i mnd med enebolig ja. Men det føles verdt det. Kanskje kunne vi fått den til under takst også, den har lagt ute siden i sommer. Ble tatt av markedet og er lagt ut igjen, men ikke gått noe ned i pris… Vi må bare kjøre igang og se hva bankene sier, jeg tror jeg vil angre hvis vi ikke gjør det. Og ja… Boligkjøperforsikring er bare tull. Har ei søster som gikk gjennom en hel rettssak pga det og tapte masse penger. Måtte utbedre alt selv og ta alle kostnadene fra saken, hurra… 🫣😵💫 TS Anonymkode: 95a36...d8a Selvfølgelig bare dere som vet den hele tilstanden til deres økonomi, så regn litt på det og se hva som er mulig. Vår bolig ble og lagt ut, tatt av, og lagt ut igjen. Vi kjøpte på et godt tidspunkt rett og slett, siden vi fikk den billigere. Jeg har aldri angret på huset mitt, aldri. Ikke da vi plutselig hadde basseng i Hagen (noe vi har 4-5 ganger i året, som forrige eier «aldri hadde sett, det hadde aldri skjedd» men som naboene som har bodd her i 30 år sier skjer hvert år…), ikke da vi fant basseng under kjelleren, ikke da idioten (forrige eier) hadde fikset rør i lukket vegg med gummi og skrutvinge, ikke da hele det elektriske anlegget viste seg å være drit… Det blir en veldig bra hus etterhvert her 😅 Sjekk ut hvertfall! Er det drømmen så er det drømmen, den fortjener å bli sjekket 😁 Anonymkode: 8e4a5...8ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå