AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #161 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Husker første året vi hadde baby, og en kompis inviterte mannen til nyttårsfest. Mannen svarte med en gang: «og hvor gøy blir det for «Kari» da, og sitte alene på nyttårsaften?». Vi hadde ikke diskutert temaet, men han tok det heldigvis som en selvfølge at jeg ikke skulle sitte alene på nyttårsaften og passe sovende barn mens han var i selskap. I år er jeg høygravid og ønsker at vi skal være hjemme. Mannen tar det heldigvis som en selvfølge at han og barnet også blir hjemme, og at vi feirer nyttår som en familie ❤️ Vi skal kose oss med god middag og dessert, en film og raketter fra balkongen. Hadde stusset veldig om mannen heller ville feire med sin mor enn meg 🙉🙉 Anonymkode: b1dd4...7a6 Ho blir jo ikke alene. Ho ska jo ditt å spise Ho har tilbud om å ligge over honorar. Men velger selv å dra. Forstår mannen og eldste ønsker å bli ut kvelden. De er jo hos mannens familie og ikke en fest med kamerater Anonymkode: ae112...469 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #162 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg synes ts må få lov å være litt skuffet. En av de fine tingene med å ha barn sammen er å kunne skape minner sammen. Føler at tiden er overmoden for dem å ha sit eget familieselskap på nyttårsaften og heller besøke svigermora og øvrig familie dagen før eller etter. Anonymkode: 9cceb...611 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 31. desember 2024 #163 Del Skrevet 31. desember 2024 Ts Klarer du ikke 1 kveld? En kveld med litt dårlig søvn. De fleste foreldre har vært borte med baby og ja der blir ikke dom hjemme...men de klarte det. Tenkt på alle babyer som drar på hotell,fly, svigers, camping etc når de er små. Er jo ikke sikkert du og baby får sove hele natten ol dere drar hjem heller. Dere kommer til dekket bord,mat, du får feiret med alle sammen. Og neste dag drar dere hjem og 1 år til neste gang om dere ikke bryter tradisjonen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #164 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvorfor MÅ de feire med svigers (med hunden og sko inne)? Hvem har bestemt det? Er det en regel at man må feire nyttårsaften med det foreldreparet som bor nærmest? Jeg har ikke hørt om voksne som feirer nyttårsaften med foreldre i det hele tatt! Det vanlige i min omgangskrets er å feire nyttårsaften bare kjernefamilien de årene barna er så små at de legger seg tidlig, og så feire med venner når barna blir eldre. Ts har feiret nyttårsaften med svigers i 15 år, det hadde jeg aldri giddet! Synes hun fortjener en kveld med bare kjernefamilien, spesielt med tanke på at de har baby i år. Anonymkode: b1dd4...7a6 Jøss, når satte din omgangskrets standarden for hva folk skal gjøre på nyttårsaften? Vi skal feire hos svigers i kveld - helt frivillig, til og med. Eller er vi patetiske da eller, som ikke feirer med venner? 🤣 Anonymkode: dc596...991 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #165 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg anser det som uhøflig å gå inn i private hjem med sko, selv om det er pene innesko. De fleste har vel pensko de også går ute med? Og stiletthælene ødelegger jo parketten? Men jeg ser for meg at det brukes pensko inne i stive selskaper blant «fiffen», blant de rikeste i Oslo vest, f.eks. Kanskje du er fra Bærum eller Oslo vest? Hadde vært interessant å vite😊 Anonymkode: 4dc16...6f2 Siden du spør; nei, jeg bor i en mellomstor by på Østlandet. Men jeg har omgangskrets i flere byer, også i Oslo vest og Bærum, og jeg har slekt på østkanten. Er også i selskaper andre steder, som for eksempel på en gård i Telemark. Jeg tror som sagt jeg omgås minst et par hundre mennesker i året. Jeg er ofte i middager hos venner og diverse selskaper. Og jeg har aldri i hele mitt liv sett noen gå i dress og sokkelesten. Det ser da utrolig rart ut, som om man aldri rakk å kle på seg ferdig? (Og nei, alle pensko har ikke stiletthæler, hvorfor tror du det? Og nei, de fleste går ikke med pensko ute vinterstid). Mange steder i utlandet - ja, du skal ikke lenger enn til Sverige (i hvert fall øvre middelklasse) ville folk synes det er utrolig ekkelt å gå i sokker inne, å få andres fotsvette utover gulv og tepper. Man har på sko inne. Jeg vet at det finnes sosiale grupper som aldri pynter seg, som går i joggedress på julaften og som ikke eier pene klær, men hvis man først skal i selskap så hører pensko med til antrekket. Det høres faktisk til god skikk og bruk, sånn er det bare. Hvis noen hadde pålagt meg å gå rundt i bare tynne nylonstrømper en hel kveld så hadde jeg faktisk gått hjem. Men som sagt, så lenge dere trives med det så er jo alt helt strålende. Anonymkode: 6269d...dde 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmajunga Skrevet 31. desember 2024 #166 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg tror du og mannen har litt å jobbe med ts. Her er det mye innebygget frustrasjon. Kan det være at du ikke føler deg helt respektert av mannen, at du gir og gir uten å få? Det er en veldig kjedelig følelse, og absolutt noe dere bør jobbe med. Samtidig bør du ta til deg at i en slik setting som i dag, når du legger det fram som du har gjort, fremstår du bare som lite løsningsorientert og vanskelig. At alle skal føye seg deg. Er det slik du ønsker å bli oppfattet? Jeg tror ikke du er det sånn egentlig, men at du har fått litt nok i en negativ spiral og så gikk dagen i dag til å bli en prinsippsak. Har to løsninger til i kveld- som du egentlig bare må snu tankegangen om og prøve å gi deg selv en så fin kveld så mulig. Bli med til svigers hele kvelden. Legg minste barnet på en sofa eller i en seng eller noe så lenge hvis det blir sent. Kos dere sammen og avtal at mannen står opp med ungene i morgen og du kan sove lenge. Dra hjem i kveld, legg det minste barnet og kos deg med det andre. Gjør det skikkelig hyggelig for dere, og legg deg akkurat når du vil. Og så, noen dager etter at det har roet seg tar du en skikkelig prat med mannen om at du tror du er litt overarbeidet og føler deg oversett, og at det nok har ført til at du har kommet inn i et negativt sporet du trenger hjelp til å komme ut av. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #167 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Gjennom hele tråden har hi ett fokus og det er meg, meg, meg og enda mer meg. Du fremstiller henne som en stakkars dame som ikke får bestemme ting selv og ikke blir møtt med respekt, og jeg lurer virkelig på hvilke tråd du har lest. Store deler av hi sine svar går på hennes rigide væremåte og manglende evne til å forstå at det er andre enn hennes behov som skal hensyntas også. Hennes fokus er kun seg selv, og mannens ønsker glemmer hun helt. Anonymkode: ae2b6...b53 Helt enig Anonymkode: 3d7ae...7ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #168 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jøss, når satte din omgangskrets standarden for hva folk skal gjøre på nyttårsaften? Vi skal feire hos svigers i kveld - helt frivillig, til og med. Eller er vi patetiske da eller, som ikke feirer med venner? 🤣 Anonymkode: dc596...991 I alle dager, nå tilegner du meg meninger jeg på ingen måte har gitt utrykk for. Jeg har ikke gradert ulike feiringer eller sagt at den ene er mer patetisk enn den andre. Å feire med svigers er helt flott det- dersom begge parter ønsker det. Men her er det tydelig at ts ikke ønsker det, likevel har de feiret med svigers i 15 år! Meningen med mitt innlegg var å vise at ts ikke er kontrollerende og manipulerende som noen sier fordi hun ønsker å feire hjemme, men at det er et helt legit ønske å ha. Og et helt vanlig ønske å ha, all den tid jeg ikke kjenner noen som ønsker å feire hos svigers. Så betyr jo ikke at de som ønsker å feire med svigers er patetisk, like lite som at de som ønsker å feire med kjernefamilien er patetisk. Vi er alle ulike og har ulike ønsker. Ts og mannen har ulike ønsker, og da er det rett og rimelig at mannen til ts også hører på hva hun ønsker og ikke kjører egeotrip med å dra henne med til foreldrene sine 15 år (!) på rad. Anonymkode: b1dd4...7a6 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 31. desember 2024 #169 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg hadde sympati med ts i hovedinnlegget med så kom alle disse tilleggsopplysningene om sko inne, dårlig mat til barna, mannen som bruker 70% av felles hus osv. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #170 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva hadde dere syntes? Vi har små barn under skolealder, der den minste er en baby. Babyen sover dårlig på besøk, og det samme gjør jeg. Etter ferien skal jeg tilbake på jobb, og jeg har ikke tenkt å ødelegge hverken egen eller baby sin søvn rett før dette. De siste... sikkert 15 årene har vi alltid feiret hos svigers. Når barna kom skulle hun styre med hvordan vi skulle ha barna våkne når vi var på besøk, for hun vekte sine egne barn når de var babyer, for å se på fyrverkeri, så da MÅTTE vi jo gjøre som henne. Meningsløst, etter min mening. Barna ble da overtrøtt i 3 dager på rad, og det ødela halve ferien min. Vi feiret hjemme hos oss én gang, og det gikk fint, men året etter fikk svigers seg hund. Denne hunden er stor, bjeffer lukter vondt og røyter. Jeg liker ikke hunder. Vi har små barn, og huset er ikke hundevennlig, med leker overalt, dyre lekematter som blir ødelagt av dyreklør, og jeg liker rett og slett ikke møkka som hunder drar inn i huset og hundehår overalt. I tillegg insisterer noen av gjestene på at de MÅ bruke sko inne. Fordi det er tradisjon for dem. De går ute i de samme penskoa og vasker de ikke - de synes rett og slett det er greit å gå med sko inne, hos hvem som helst. Til slutt: gjester og hunder er bråkete, så småbarna kommer til å bli vekket hele tida om vi feirer hos oss, og jeg har jo ikke lyst til å hysje på gjestene hele tida. Derfor synes jeg lite om å invitere på feiring hos oss. Med flere små barn så har jeg ikke lyst til å starte året med å vaske alle gulvene om igjen, og slitne barn. Eldste barnet liker å overnatte hos svigers, og gjør det innimellom gjennom året. Mannen har da bestemt seg for at han skal overnatte også, og at jeg kan jo dra hjem med resten av barna som ikke sover godt hos svigers, til deres leggetid. Er det rart at jeg synes dette er en merkelig måte å prioritere på? At man er jo vanligvis med familien sin på slike feiringer, og at tydeligvis så er svigers en viktigere del av familien enn meg, virker det som. I tillegg har svigers flere voksne på besøk over nyttår... mens jeg er alene med barna etter middag. Anonymkode: 27dc3...c0d Merkelig prioritering av din mann. Jeg og mannen hadde nok ikke hodtatt det av den andre, mem vi hadde heller ikke gjort dette. Skal du være aleme med barna og alene på nyttårsaften? Du behøver heller ikke unnskylde deg så fælt for at du vil ha det hundefritt og skofritt inne. Veldig vanlig det, særlig med små barn som kryper på gulvet. Anonymkode: f581b...aad 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #171 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Siden du spør; nei, jeg bor i en mellomstor by på Østlandet. Men jeg har omgangskrets i flere byer, også i Oslo vest og Bærum, og jeg har slekt på østkanten. Er også i selskaper andre steder, som for eksempel på en gård i Telemark. Jeg tror som sagt jeg omgås minst et par hundre mennesker i året. Jeg er ofte i middager hos venner og diverse selskaper. Og jeg har aldri i hele mitt liv sett noen gå i dress og sokkelesten. Det ser da utrolig rart ut, som om man aldri rakk å kle på seg ferdig? (Og nei, alle pensko har ikke stiletthæler, hvorfor tror du det? Og nei, de fleste går ikke med pensko ute vinterstid). Mange steder i utlandet - ja, du skal ikke lenger enn til Sverige (i hvert fall øvre middelklasse) ville folk synes det er utrolig ekkelt å gå i sokker inne, å få andres fotsvette utover gulv og tepper. Man har på sko inne. Jeg vet at det finnes sosiale grupper som aldri pynter seg, som går i joggedress på julaften og som ikke eier pene klær, men hvis man først skal i selskap så hører pensko med til antrekket. Det høres faktisk til god skikk og bruk, sånn er det bare. Hvis noen hadde pålagt meg å gå rundt i bare tynne nylonstrømper en hel kveld så hadde jeg faktisk gått hjem. Men som sagt, så lenge dere trives med det så er jo alt helt strålende. Anonymkode: 6269d...dde Jeg er delvis svensk og har bodd i Sverige, ingen som går med sko inne altså. Anonymkode: 3f956...778 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #172 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er delvis svensk og har bodd i Sverige, ingen som går med sko inne altså. Anonymkode: 3f956...778 Temaet her er pensko i selskap, ikke utesko/støvletter. Jeg har både slekt og venner i Sverige og er der flere ganger i året. Jeg har vært i utallige selskaper i private hjem i Stockholm, og selvsagt har alle på seg sko (som de har med seg). Svensker er jo mye mer opptatt av kleskoder og korrekthet enn nordmenn. Det er virkelig ikke sosialt akseptert å gå i penklær og sokkelesten. Mulig det er geografisk betinget - at det er annerledes på landsbygda- eller sosialt (og jeg skrev faktisk øvre middelklasse). Anonymkode: 6269d...dde 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #173 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er delvis svensk og har bodd i Sverige, ingen som går med sko inne altså. Anonymkode: 3f956...778 Mine gjester bruker pensko inne til festantrekk her i Sverige også. De dasser ikke rundt i finstasen og med kun strømper, de har med sko skift. Anonymkode: fd3cf...1bc 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #174 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg er nå litt spent på å høre hvordan dere løste dette. Anonymkode: 30a22...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 00:24 #175 Del Skrevet onsdag kl 00:24 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dere burde feire alene uten andre. Det blir jo bare mas ellers høres det ut som.. Anonymkode: 509e4...3e5 Men TS tør visst ikkje fortelle mannen sin at ho helst ønsker at dei feirer aleine, berre kjernefamilien. Anonymkode: 6323b...4d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:34 #176 Del Skrevet onsdag kl 11:34 AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 21.21): Ja, jeg var veldig people pleaser før, men på et eller annet tidspunkt bikket det over for meg hvor mye svigers skulle styre. Hun mente mannen min måtte få seg hund, for det ville jo han før, hun skulle styre hva barna spiste (som var motsatt av råd fra helsedirektoratet), ødela hele jule- og nyttårstida for meg med å holde barna oppe alt for lenge, skulle til og med styre hva jeg spiste og kjøpte inn av ting, synes jeg trener for mye og atat jeg er merkelig fordi jeg plutselig sluttet å drikke brus, for alle andre gjør jo det på besøk hos henne. Etter store søvnproblemer så passer jeg veldig på hva jeg gjør med helsa mi, så jeg er nok litt vanskelig i noen sammenhenger. Anonymkode: 27dc3...c0d Du har min fulle sympati. Jeg har opplevd tilsvarende. Har alltid gjort mitt beste for svigers og det med glede. Men etter mange mange frekke kommentarer fra svigermor, så bikket det over for meg også. Begynte å sette grenser. Jeg er hyggelig mot henne, men jeg er ikke like hjertelig som før. Når det gjelder din problemstilling for nyttårsaften, så ville jeg nok bare avfunnet meg med at svigers «vinner» at sønnen og eldstebarnet overnatter selv om det føles leit ut. Når eldste barnet begynner på skolen så kanskje dere finner foreldrevenner som dere heller vil feire med? Vi gjør iallfall det og det er gøy for både foreldre og barn. Anonymkode: 21809...8e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taffel Skrevet onsdag kl 15:27 #177 Del Skrevet onsdag kl 15:27 Og der rundet jeg denne fascinerende tråden, tror skodebatten var høydepunktet🤣 godt nyttår, håper det gikk bra, både med TS, mannen, hunden, alle som går med eller uten sko enten de kjenner noen svensker som har sko eller ikke, og alle øvrige involverte:-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:49 #178 Del Skrevet onsdag kl 16:49 I vårt selskap i går (vi var 12 stk ), var det én som ikke hadde med seg innesko. Han beklaget seg veldig og spurte om det var greit for oss at han gikk i bare sokkelesten. Barn og tenåringer hadde pensko, alle andre også. Anonymkode: 7c389...977 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet onsdag kl 18:59 #179 Del Skrevet onsdag kl 18:59 Ts Hvorfra gikk det? Overlevde dere alle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:26 #180 Del Skrevet onsdag kl 20:26 Jeg skjønner TS godt jeg. Liker heller ikke sove borte, og jeg forventer at vi som kjernefamilie lager vår egen greie. Det er da ungene og jeg som er mannens nærmeste familie, ikke svigers. Mannen kan lage noen koselige tradisjoner her, slik at vi i det minste får være sammen. For det å være sammen er det jeg synes er viktigst, og det innebærer altså oss i kjernefamilien, ikke minst jeg og mannen. Anonymkode: 0cddc...24e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå