AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #101 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, jeg klarer ikke sove gjennom fyrverkeriet uansett, så kommer til å se på det med mellomste barnet mens yngste kanskje sover, kanskje ikke. Mannen kan legge seg når han vil - det er det ikke jeg som styrer. Han og jeg kunne t.o.m. satt og ned og f.eks. sett en koselig film til fyrverkeriet startet. Han kunne fint kommet hjem senere på dagen med eldste barnet. Anonymkode: 27dc3...c0d SÅ kvifor har du ikkje sagt dette til han? Anonymkode: 6323b...4d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #102 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi gjør det og mange jeg kjenner gjør det. Anonymkode: b248e...5ef Rareste jeg har hørt. Hvorfor? Sko er jo en del av antrekket. Har dere ikke pensko? Anonymkode: 6269d...dde 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #103 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg hadde gladelig dratt hjem etter middag heller enn å overnatte hos svigers med stinkende hund. Vet ikke hvor ofte dere er sammen med de, men hvis mannen din og eldste sønnen koser seg med de, så bare la de. Forstår at det er litt stress for deg å dra hjem alene, men altså… legg de minste og ta med et glass vin eller bobler på senga og ipad og se en chick-flick 🥳🥳 Godt nytt år🥰 Anonymkode: 21809...8e1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #104 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rareste jeg har hørt. Hvorfor? Sko er jo en del av antrekket. Har dere ikke pensko? Anonymkode: 6269d...dde Jo, har selvsagt på pensko i selskap på restaurant/leid lokale. Men jeg tråkker ikke på parketten i stua til venner med høyhælte sko! Har aldri møtt noen som bruker sko inne i private hjem, helt vanlig med dress/kjole i sokkelesten eller strømpebuksa. Anonymkode: b1dd4...7a6 12 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #105 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva hadde dere syntes? Vi har små barn under skolealder, der den minste er en baby. Babyen sover dårlig på besøk, og det samme gjør jeg. Etter ferien skal jeg tilbake på jobb, og jeg har ikke tenkt å ødelegge hverken egen eller baby sin søvn rett før dette. De siste... sikkert 15 årene har vi alltid feiret hos svigers. Når barna kom skulle hun styre med hvordan vi skulle ha barna våkne når vi var på besøk, for hun vekte sine egne barn når de var babyer, for å se på fyrverkeri, så da MÅTTE vi jo gjøre som henne. Meningsløst, etter min mening. Barna ble da overtrøtt i 3 dager på rad, og det ødela halve ferien min. Vi feiret hjemme hos oss én gang, og det gikk fint, men året etter fikk svigers seg hund. Denne hunden er stor, bjeffer lukter vondt og røyter. Jeg liker ikke hunder. Vi har små barn, og huset er ikke hundevennlig, med leker overalt, dyre lekematter som blir ødelagt av dyreklør, og jeg liker rett og slett ikke møkka som hunder drar inn i huset og hundehår overalt. I tillegg insisterer noen av gjestene på at de MÅ bruke sko inne. Fordi det er tradisjon for dem. De går ute i de samme penskoa og vasker de ikke - de synes rett og slett det er greit å gå med sko inne, hos hvem som helst. Til slutt: gjester og hunder er bråkete, så småbarna kommer til å bli vekket hele tida om vi feirer hos oss, og jeg har jo ikke lyst til å hysje på gjestene hele tida. Derfor synes jeg lite om å invitere på feiring hos oss. Med flere små barn så har jeg ikke lyst til å starte året med å vaske alle gulvene om igjen, og slitne barn. Eldste barnet liker å overnatte hos svigers, og gjør det innimellom gjennom året. Mannen har da bestemt seg for at han skal overnatte også, og at jeg kan jo dra hjem med resten av barna som ikke sover godt hos svigers, til deres leggetid. Er det rart at jeg synes dette er en merkelig måte å prioritere på? At man er jo vanligvis med familien sin på slike feiringer, og at tydeligvis så er svigers en viktigere del av familien enn meg, virker det som. I tillegg har svigers flere voksne på besøk over nyttår... mens jeg er alene med barna etter middag. Anonymkode: 27dc3...c0d Sånn er det jo når man samles i høytiden🤷♀️ Ser ikke helt problemet og synes mannen din har et godt forslag. Da møtes dere jo på midten og får den viktige feiringen sammen frem til barnas leggetid. Så får du den rolige kvelden og natten du vil ha, mannen og eldste feiringen de vil ha. Win win. Anonymkode: f211e...945 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 30. desember 2024 #106 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Rareste jeg har hørt. Hvorfor? Sko er jo en del av antrekket. Har dere ikke pensko? Anonymkode: 6269d...dde Det er helt vanlig i sette skoa i gangen når man skal inn i private hjem. 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #107 Del Skrevet 30. desember 2024 Høres ut som en fornuftig løsning, og han burde ikke lastes for å velge den. Tipper at både du, far og sviger(og hunden) blir mest glad dersom dere splitter dere og du legger igjen attituden i 2024. Det er en mellomting mellom å være peoplepleaser og grinch, og det høres ikke ut som om du har funnet en god balanse. For referanse så er jeg også opptatt av søvn, og vil være hjemme på nyttårsaften - men mannen er en sosial sommerfugl. Jeg blir ikke skuffa når vi ønsker forskjellige ting, og støtter og tilrettelegger slik at alle blir fornøyde. Anonymkode: 708d3...0c5 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #108 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, har selvsagt på pensko i selskap på restaurant/leid lokale. Men jeg tråkker ikke på parketten i stua til venner med høyhælte sko! Har aldri møtt noen som bruker sko inne i private hjem, helt vanlig med dress/kjole i sokkelesten eller strømpebuksa. Anonymkode: b1dd4...7a6 Det er virkelig ikke vanlig nei. Jeg har aldri sett det i hele mitt liv, og jeg er i maaaange middager og selskaper hjemme hos andre i løpet av året. Har sikkert 15-20 middager og fester selv også, og ikke en gang har noen kommet uten innesko, selv ikke ved mer uformelle sammenkomster. Dette må antakelig handle om ulike kulturer innad i landet vårt. Men ærlig talt… dress og sokker…penkjole og vasse rundt i bare nylonstrømper.. det ser jo bare latterlig ut. Anonymkode: 6269d...dde 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #109 Del Skrevet 30. desember 2024 Macro skrev (4 minutter siden): Det er helt vanlig i sette skoa i gangen når man skal inn i private hjem. Ja, det er vanlig å sette støvletter/utesko i gangen, og så tar man frem innesko/pensko og tar på dem. Dette er normal skikk og bruk (for de som ikke vet det). Anonymkode: 6269d...dde 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #110 Del Skrevet 30. desember 2024 Har lest hele tråden nå, og slik jeg forstår deg, Ts, så handler ikke dette bare om nyttårsaften og hvor den skal feires. Det handler om så mye mer. Jeg får inntrykk av at du er sliten. Du ammet? Kan det være at du har en lett fødselsdepresjon? Dere har flere barn sammen, og du forteller også at du gjør det meste med hus og barn. Da tipper jeg at du også er den som har gjort mest av alle juleforberedelser? Du ammer, du er sliten, du gjør mest i og for familien, du er kanskje litt nedfor, og du vet at du skal begynne å jobbe igjen rett over nyttår. I den situasjonen så tenker jeg det er helt naturlig å ønske å ha en rolig og stille kveld sammen med deres lille familie, deg, mannen og barna. Jeg tenker det er naturlig at du ønsker deg tid sammen med mannen din en slik kveld. Det er noe symbolsk i denne kvelden for mange, det er en dag å gjøre opp status for året/-ene som er gått, og det er en dag å tenke på det kommende året, hva som venter. Istedenfor å ta hensyn til hva du og din kropp trenger nå, så har mannen bestemt at han og eldstebarnet skal feire hos hans foreldre. Og så blir du på et vis overlatt til å enten tilpasse deg ham og hans familie, eller være alene. Og her begynner det å bli mer komplisert, for her kommer også både den tidligere konflikten med svigermor og deg frem, og hun er en person som tydelig overstyrer og ikke tar særlig hensyn til både det at du har et anstrengt forhold til hunder, og tidligere heller ikke hva du (og far!) bestemte dere for å gjøre med egne barn når det kom til hva som er best for barna. Svigermor ga seg ang. det med barna, men tydeligvis ikke uten konflikt. Slikt har dessverre en tendens til å sette spor over tid. Så blander det med ditt forhold til hunder, og det som for deg nærmest er barndomstraumer, seg inn i en situasjon som allerede er utfordrende for deg. Her er det mye på en gang. Og bare så det er sagt, du er ikke "den store synderen" i denne situasjonen, slik mange forsøker å få deg til å føle her, Ts. Det er et faktum at du og mannen har hatt utfordringer med hans foreldre. Det er et faktum at du har et utfordrende forhold til hunder og dermed naturlig nok reagerer på en hund som synes å ikke være spesielt godt oppdratt. Det er et faktum (er jeg temmelig sikker på) at du er sliten. Det er et faktum at du har gjort et veldig godt arbeid med å snu de søvnproblemene du hadde før, og det er også et faktum at ulike personer faktisk kan få søvnen forstyrret bare av en natt som blir helt skiplet. Mitt inntrykk er at du nå egentlig trenger litt oppmerksomhet og omsorg fra mannen din, at du føler dere er litt kjærester igjen. Og når han har bestemt at han skal til sine foreldre, så tror jeg du blir lei deg, kanskje litt såret også? I så fall føler du deg kanskje alene i denne situasjonen. Om du da skal dra hjem alene rett etter middag og sitte alene resten av kvelden og gå inn i det nye året alene, så vil jeg tro det bare forsterker følelsen av å være alene og på at det er en distanse mellom deg og mannen. (Selv om forholdet deres kan være sterkt og godt ellers.) Så kan man se på mannens valg. Han sitter i en skvis på et vis, mellom sine foreldre (som dere har hatt en konflikt med tidligere) og deg. Han føler sikkert at han bør gjøre begge parter til lags, og det blir jo umulig, han kan ikke dele seg og både være hos sine foreldre hele kvelden og være hjemme hos deg hele kvelden. Men hans valg trenger ikke være egoistisk, det kan faktisk være det motsatte også. Kanskje tenker han at hvis dere drar dit så slipper du/dere å gjøre mye på forhånd for å få gjester, slipper å være vertskap, slipper å rydde opp igjen etterpå. Kanskje tenker han at hvis han og eldste sover over hos hans foreldre, så får du hentet deg litt bedre inn igjen. Jeg vet ikke, men jeg er ikke sikker på at hans valg og handlinger her trenger å være egoistiske. Kanskje han også virkelig ønsker at dere skal være sammen, men føler seg dratt i flere retninger? Og ja, han burde være mann nok til å ta valg upåvirket av sine foreldre. Men med en mor/foreldre som du har beskrevet, så tipper jeg også at det ikke alltid har vært enkelt for ham å være uenig med sin mor. Og slikt kan sitte godt igjen, selv som voksen. Et annet moment kan være at han tenker det kan være bedre for eldstemann å være der det er mer folk og kanskje flere barn. Dette ble mye synsing fra min side, men dette er inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest alle svarene dine i tråden, Ts. Om jeg tar veldig feil, se bort fra det! Om det skulle være mer rett i dette enn det motsatte, da står dere likevel igjen med dilemmaet nyttårsaften. Og nå er det et døgn igjen til nyttåret ringes inn... Det er opplagt at dere burde ha snakket mer sammen om dette, åpent og ærlig, for en stund siden. Dagen før dagen er sent, og da er det også større sjanse for at dere begge to går i hver deres skyttergrav, eller en eller begge to av dere gir opp. Uansett så fører det gjerne til sårede følelser hos begge to, og en følelse av avstand - når dere trolig trenger det motsatte. Det er heller ikke urimelig å ville feire sammen med sine foreldre, som han nå ønsker. På samme måte som det ikke er urimelig av deg å ikke ønske å feire hver eneste nyttår sammen med hans foreldre. Begge deler kan være viktige og riktige, ulike år. Om det nå i år er slik at dine svigerforeldre venter at dere skal komme, da synes jeg det er sent å melde avbud nå (i praksis i morgen tidlig). Men kanskje et kompromiss kan være at hele familien drar til svigerfamilien og at hele familien så kjører hjem igjen? Et annet kompromiss kan være at du drar hjem med de to yngste, han og eldste overnatter hos svigers, men at dere nå gjør en avtale om at neste år skal dere feire sammen, bare dere to, som kjærester. Dere kan også sette dere ned og begynne å planlegge en dag/kveld/helg som dere setter av til kjærestetid, gjerne finn en eller annen fast tid hvor dere skal prioritere hverandre, hver uke, hver måned. Det er fullt mulig å si "jeg synes dette er vanskelig, kjære. jeg forstår at du gjerne vil feire med dine foreldre. samtidig blir jeg lei meg, fordi jeg nå er sliten og savner veldig at du og jeg har kjærestetid sammen, og akkurat det blir forsterket om jeg må gå inn i det nye året uten deg. dette synes jeg er leit, og jeg ser at det er flere sider med dette, kan vi finne en løsning som blir bedre for oss begge to?" Uansett hva du/dere gjør, så tror jeg det er viktig at du tar deg tid til å prioritere din egen helse, Ts. Jeg vet ikke hvorfor du tar nesten alt av hus og barn, men jeg tenker at det bør endre seg drastisk nå fra nyttår siden du faktisk skal begynne i jobb igjen etter nyttår. Da kan ikke du fortsette å jobbe dobbelt med hus, barn og jobb, uten at han bidrar nok. For fortsetter du å tøye dine grenser, da risikerer du å krasje og ikke greie noe. Det er flott at du holder så hardt på de rutinene som du vet fungerer for deg søvnmessig, så fortsett med det så lenge du trenger. Og uansett løsning i morgen - når det er bestemt hva dere gjør, velg å gjøre det beste for deg i den situasjonen du da står i! Du kan f.eks. legge deg i badekaret, om dere har, etter at barna har sovnet, levende lys, en god bok. Plei deg selv og din egen kropp, og tenk at et av målene for 2025 kan være at du og mannen både skal kommunisere bedre sammen, og dere skal bli bedre til å jobbe sammen, dele på arbeid, og til å vise hverandre at dere setter pris på hverandre og prioriterer hverandre. Så kan du stå opp av badet tidsnok til midnatt. ❤️ Anonymkode: 46ac8...83c 4 7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #111 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Rareste jeg har hørt. Hvorfor? Sko er jo en del av antrekket. Har dere ikke pensko? Anonymkode: 6269d...dde Nope. Har ikke pensko. Er ikke noe fan av sko generelt, og må ha det både ute og på jobb (inne på sykehus), så resten av tiden går jeg uten! Har barfot sko (så nesten som gymsokker) til trening. Så siden jeg aldri kunne tenke meg å ha på meg pensko har jeg det heller ikke. Har flere i familien og venner som heller ikke bruker pensko inne av ulike grunner. Anonymkode: 3f956...778 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #112 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nope. Har ikke pensko. Er ikke noe fan av sko generelt, og må ha det både ute og på jobb (inne på sykehus), så resten av tiden går jeg uten! Har barfot sko (så nesten som gymsokker) til trening. Så siden jeg aldri kunne tenke meg å ha på meg pensko har jeg det heller ikke. Har flere i familien og venner som heller ikke bruker pensko inne av ulike grunner. Anonymkode: 3f956...778 Javel. Får håpe du aldri blir invitert til et «møblert» hjem da. For det regnes faktisk som uhøflig å ikke ha på seg sko i selskaper. Anonymkode: 6269d...dde 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #113 Del Skrevet 30. desember 2024 Jo mer jeg leser av dine svar i tråden hi dess mer forstår jeg at mannen din foretrekker å være med andre enn deg. Du klager og syter, og det er søren meg ingen grenser for hvor mye klaging du kan komme med. Det er du som må skjerpe deg, ikke din mann og svigers. Anonymkode: ae2b6...b53 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #114 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo mer jeg leser av dine svar i tråden hi dess mer forstår jeg at mannen din foretrekker å være med andre enn deg. Du klager og syter, og det er søren meg ingen grenser for hvor mye klaging du kan komme med. Det er du som må skjerpe deg, ikke din mann og svigers. Anonymkode: ae2b6...b53 Så du synes det er helt greit at du skal gjøre det aller meste med hus og barn, alle nyttårsaftener skal feires sammen med personer som bare aller nådigst respekterer deg som mor, og ellers forsøker å styre hva du spiser og mener og whatnot - og at dette er noe du mer enn gjerne også gjør mens du også ammer og om dager skal begynne på jobb, når du egentlig trenger ro og tid med din mann? Anonymkode: 46ac8...83c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #115 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Javel. Får håpe du aldri blir invitert til et «møblert» hjem da. For det regnes faktisk som uhøflig å ikke ha på seg sko i selskaper. Anonymkode: 6269d...dde Vært i mye møblerte hjem. Går helt fint. Remove the stick from your ass. Anonymkode: 3f956...778 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #116 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvorfor MÅ de feire med svigers (med hunden og sko inne)? Hvem har bestemt det? Er det en regel at man må feire nyttårsaften med det foreldreparet som bor nærmest? Jeg har ikke hørt om voksne som feirer nyttårsaften med foreldre i det hele tatt! Det vanlige i min omgangskrets er å feire nyttårsaften bare kjernefamilien de årene barna er så små at de legger seg tidlig, og så feire med venner når barna blir eldre. Ts har feiret nyttårsaften med svigers i 15 år, det hadde jeg aldri giddet! Synes hun fortjener en kveld med bare kjernefamilien, spesielt med tanke på at de har baby i år. Anonymkode: b1dd4...7a6 Mente at om man bor nærme er det enklere. Jeg kjører ikke 1,5 time til mine foreldre for en kveld, men gjør det for svigers 25 minutter. Dess nærmere man bor jo mere naturlig nærhet til hverdag og fest. Her blir det svigers lett. Anonymkode: 05006...909 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #117 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så du synes det er helt greit at du skal gjøre det aller meste med hus og barn, alle nyttårsaftener skal feires sammen med personer som bare aller nådigst respekterer deg som mor, og ellers forsøker å styre hva du spiser og mener og whatnot - og at dette er noe du mer enn gjerne også gjør mens du også ammer og om dager skal begynne på jobb, når du egentlig trenger ro og tid med din mann? Anonymkode: 46ac8...83c Hadde ALDRI respektert en sånn som ts med alle sine særheter. Ikke pensko inne, legge seg tidlig, ikke hunder og sååå mye mer. Fatter ikke hvordan hun og mannen ble sammen så ulike de virker. Mannen virker i det minste omgjengelig. Anonymkode: 05006...909 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #118 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vært i mye møblerte hjem. Går helt fint. Remove the stick from your ass. Anonymkode: 3f956...778 Og du har ikke lagt merke til at alle andre bruker innesko/pensko? Men. Hvis det fungerer i ditt miljø å gå i sokkene hjemme hos folk, så er jo alt vel. Jeg har som sagt aldri sett noe sånt, og jeg ville nok stusset. Anonymkode: 6269d...dde 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #119 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde ALDRI respektert en sånn som ts med alle sine særheter. Ikke pensko inne, legge seg tidlig, ikke hunder og sååå mye mer. Fatter ikke hvordan hun og mannen ble sammen så ulike de virker. Mannen virker i det minste omgjengelig. Anonymkode: 05006...909 Helt enig! Men noen endrer seg veldig etter barn Anonymkode: e613f...49f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #120 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og du har ikke lagt merke til at alle andre bruker innesko/pensko? Men. Hvis det fungerer i ditt miljø å gå i sokkene hjemme hos folk, så er jo alt vel. Jeg har som sagt aldri sett noe sånt, og jeg ville nok stusset. Anonymkode: 6269d...dde Alle andre har ikke det. Alle får lov å være seg selv og ingen er stuck up heldigvis. Anonymkode: 3f956...778 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå