AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #61 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har også prøvd «alt». Jeg sliter med atopisk eksem og tipper at jeg har det på leppene også. På vinteren har jeg alltid tørre lepper som flasser og sprekker. Det blir litt bedre om jeg tar kortisonkrem på før jeg legger meg. Den beste leppepomaden er cicaplast som selges på apotek. Men selv ikke den holder dersom leppene kun er skorpe. Det går heldigvis over når vært blir mildere, for min del. Anonymkode: 3c1d0...796 Ja jeg sliter. Er sykepleier og er også plaget med tørre hender som sprekker. Der har jeg funnet det som fungerer, men nå er leppene helt sår. Prøvde «Naturlig salve» i natt og det var verre i morgest. Jeg responderer godt på Antix som er mot munnsår. Men kan jo ikke bruke det alltid. Og det er dyrt. TS Anonymkode: 09916...67b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 30. desember 2024 #62 Del Skrevet 30. desember 2024 Mentholatum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjukkis Skrevet 30. desember 2024 #63 Del Skrevet 30. desember 2024 Cicaplast er en favoritt hos meg også. Men aller best liker jeg Utrolig-salve. Den fås kun på ‘krukke’ da, men er helt fantastisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #64 Del Skrevet 30. desember 2024 Burts bees sin orginale syns jeg er den absolutt beste Anonymkode: 3fc23...4b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #65 Del Skrevet 30. desember 2024 PusheenPusheen skrev (Akkurat nå): Man sier toy om tyggis også enkelte steder her, og det blir jo like "feil" men fortsatt noe man sier. Er jo som sagt ikke noe å diskutere, folk sier det de sier, helt uavhengig av hva som er rett på skriftspråk eller sør for Trøndelag. Også " toy" er slik 70 + sier. Vet ingen unge som sier det. Og her på KG er det ikke talespråk men skriftspråk som gjelder. Anonymkode: 34382...1af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet 30. desember 2024 #66 Del Skrevet 30. desember 2024 O'Keeffe's lip repair 👏👏👏 Veldig bra, billig, kjøpes på Europris, Lyco osv. Sitter på lenge og gjør leppene fine. Ligger ikke bare som et lag utenpå, sånn som Lipsyl og enkelte andre gjør på meg. Hvis jeg tar på O'Keeffe's på kvelden, er leppene myke og fine på morgenen, og det sitter fortsatt på leppene. Forsvinner litt når jeg spiser, men kjenner at det fortsatt sitter igjen etter måltid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #67 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja jeg sliter. Er sykepleier og er også plaget med tørre hender som sprekker. Der har jeg funnet det som fungerer, men nå er leppene helt sår. Prøvde «Naturlig salve» i natt og det var verre i morgest. Jeg responderer godt på Antix som er mot munnsår. Men kan jo ikke bruke det alltid. Og det er dyrt. TS Anonymkode: 09916...67b Forresten, jeg pleide å bruke en stift som het Prolip som fungerte en stund. Men så fikk jeg skikkelig utslett av den. Det er også brukt mot munnsår. Anonymkode: 3c1d0...796 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #68 Del Skrevet 30. desember 2024 Denne kuldekremen bruker jeg i ansiktet, inkludert på leppene. Elsker den. Beskytter utrolig godt. A-Derma Dermalibour + Barrier Cream https://www.farmasiet.no/catalog/hud-og-har/kroppspleie/a-derma-a-dermaa-derma-dermalibour-dermalibour-barrier-cream,5006888?originName=Brand+Page Anonymkode: 9a61e...754 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #69 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Einig når me snakkar om dialekt. Då er det ikkje noko som er feil. Eg er med på hvem bil og alt anna så lenge det er dialekt. Eg er klar over at det er eit utbreitt fenomen, litt som eg har høyrt folk kalle alle fôra vinterstøvlar for Sherrox. Eller mor mi, som kallar alle vasstette kle og sko for Goretex. Eg trur absoulutt at fleire i ts sin omgangskrets seier Lipsyl om alt. Men eg trur ikkje noko på at alle på ts sin heimstad gjer det. Anonymkode: 52569...7d4 Da jeg vokste opp på 70-tallet var alt lipsyl/lypsyl uansett, der jeg bodde. Vi kalte det ikke leppepomade. Er fullstendig klar over at det heter annet, og ba derfor om råd om lipsyl eller leppesalve. Tror de fleste forstår hva jeg mener. Jeg trenger altså gode råd for såre og sviende lepper. TS Anonymkode: 09916...67b 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #70 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg sverger til god vanlig gammeldags vaselin. Bruker det på natta når jeg er kjempe sår, og våkner med myke lepper neste dag. Jeg takler ikke mye av lukt på leppene, og vaselin er det beste for meg 😅 Anonymkode: 4d695...6e4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 30. desember 2024 #71 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Også " toy" er slik 70 + sier. Vet ingen unge som sier det. Og her på KG er det ikke talespråk men skriftspråk som gjelder. Anonymkode: 34382...1af Men bor du der jeg bor? Jeg er i midten av 30-årene, så du tar jo feil i akkurat mitt tilfelle. Endret 30. desember 2024 av PusheenPusheen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #72 Del Skrevet 30. desember 2024 PusheenPusheen skrev (5 minutter siden): Man sier toy om tyggis også enkelte steder her, og det blir jo like "feil" men fortsatt noe man sier. Er jo som sagt ikke noe å diskutere, folk sier det de sier, helt uavhengig av hva som er rett på skriftspråk eller sør for Trøndelag. Aldri hørt 😅. Ja, det blir helt feil. Nei, hva folk sier om ting der de kommer fra er ikke noe og diskutere, men interessant. Emne til egen tråd. Dette er jo skriftspråk og vi skriver, så det er noe helt annet hva man sier i nabolaget.. Anonymkode: c0c5d...979 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #73 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men som svar til ts ; mange leppepomader er laget for å skape et behov, akkurat som nesespray. Man gjør brukerne avhengig så de kjøper mer. Anonymkode: 34382...1af Det vet jeg. Og jeg bruker ikke noe konstant eller hele tiden. Men trenger noe som faktisk hjelper da det er sårt. ts Anonymkode: 09916...67b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 30. desember 2024 #74 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Aldri hørt 😅. Ja, det blir helt feil. Nei, hva folk sier om ting der de kommer fra er ikke noe og diskutere, men interessant. Emne til egen tråd. Dette er jo skriftspråk og vi skriver, så det er noe helt annet hva man sier i nabolaget.. Anonymkode: c0c5d...979 Ja, det hadde vært interessant om enkelte kunne la vær å si at man ikke tror på at man sier ditt og datt her og der. Da er man jo bare vrang. Og at noen skriver lipsyl i stedet for leppomade, betyr vel at det er såpass ukjent for dem at de ikke tenkte over det ordet? Fordi de ikke sier leppomade der de er fra? Når jeg sier at her jeg bor og har vokst opp, sier vi lipsyl, så blir det jo håpløst at andre skal korrigere, og si at jeg tar feil eller at "det bare er folk på 70+ som sier det" osv. Det er jo beviselig feil her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #75 Del Skrevet 30. desember 2024 Noe av det viktigste jeg gjør for leppene mine er å få i meg nok omega3. For meg er det mer enn bare den ene skjeen med tran. Hvor mye man trenger er individuelt. Jeg tar omega3/tran i tillegg til at jeg spiser en god del fisk. Jeg bruker nå Lip Balm fra Dr Hauscha nå, den er god. Cocosa sin Pink Lip balm er også veldig god. Anonymkode: 251e5...054 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #76 Del Skrevet 30. desember 2024 PusheenPusheen skrev (9 minutter siden): Ja, det hadde vært interessant om enkelte kunne la vær å si at man ikke tror på at man sier ditt og datt her og der. Da er man jo bare vrang. Og at noen skriver lipsyl i stedet for leppomade, betyr vel at det er såpass ukjent for dem at de ikke tenkte over det ordet? Fordi de ikke sier leppomade der de er fra? Når jeg sier at her jeg bor og har vokst opp, sier vi lipsyl, så blir det jo håpløst at andre skal korrigere, og si at jeg tar feil eller at "det bare er folk på 70+ som sier det" osv. Det er jo beviselig feil her. Her jeg bor sier også alle lipsyl for leppepomade. Noen kan innimellom bruke leppepomade, men ikke så ofte, selv om det virker som om alle forstår begge deler. Begge deler er jo ganske vanlige norske ord. Men det er nok en del dialekt- og kulturforskjeller ulike steder i landet. "Lipsyl" er blitt synonymt med leppepomade her. Om vi mener merkevaren Lipsyl, så sier vi som regel "Lipsyl, den med den blå hetta" eller "Lipsyl, den blå originale". Her er "lipsyl" gjengs på kryss av generasjonene også. Anonymkode: 251e5...054 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 30. desember 2024 #77 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her jeg bor sier også alle lipsyl for leppepomade. Noen kan innimellom bruke leppepomade, men ikke så ofte, selv om det virker som om alle forstår begge deler. Begge deler er jo ganske vanlige norske ord. Men det er nok en del dialekt- og kulturforskjeller ulike steder i landet. "Lipsyl" er blitt synonymt med leppepomade her. Om vi mener merkevaren Lipsyl, så sier vi som regel "Lipsyl, den med den blå hetta" eller "Lipsyl, den blå originale". Her er "lipsyl" gjengs på kryss av generasjonene også. Anonymkode: 251e5...054 Nemlig. Og viktigst; alle skjønner hva ts spør om selv om hun ikke sier leppomade😊 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #78 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ja jeg sliter. Er sykepleier og er også plaget med tørre hender som sprekker. Der har jeg funnet det som fungerer, men nå er leppene helt sår. Prøvde «Naturlig salve» i natt og det var verre i morgest. Jeg responderer godt på Antix som er mot munnsår. Men kan jo ikke bruke det alltid. Og det er dyrt. TS Anonymkode: 09916...67b Er hele leppene såre eller kun munnvikene? Anonymkode: dff1d...dbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #79 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg bruker Sensai total lip treatment hver kveld og er veldig fornøyd med det. Anonymkode: f8d17...364 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #80 Del Skrevet 30. desember 2024 Hvis leppene er skikkelig såre og tørre så har jeg funnet ut at øyenkrem (av alle ting) er det som må til for at de skal leges hurtig. Jeg legger først på ett lag og lar det trekke inn, så et lag til, så en god og fet leppepomade på toppen for å holde på fukten fra øyenkremen. Trenger ikke noe dyrt der. Hvit lypsyl med blå kork fungerer ypperlig som 'occlusive layer'. Jeg aner ikke hvorfor akkurat øyenkrem fungerer, når vanlig dagkrem/nattkrem ikke har samme effekt. Kanskje det bare er langt mer fukt i førstnevnte 🤷♀️ Det er ikke engang snakk om en bestemt type øyenkrem. Jeg har brukt minst 5 forskjellige typer siden første gang jeg oppdaget effekten. Ville ikke brukt noe med sterke aktive ingredienser, eller noe som kan svi, da. Ikke retinol eller vitamin C eller noe slikt, liksom. Anonymkode: 13539...499 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå