Gå til innhold

Noen som kan anbefale en virkelig god lipsyl?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Jeg har vokst opp her jeg bor, jeg har aldri hørt noen herfra si leppomade. Det var ikke før jeg flyttet for å studere, at jeg hørte det ordet sagt høyt. Hadde kun lest det. Her jeg bor, sier vi lipsyl. Det er jo egentlig ikke noe å diskutere, vi vet jo selv best hva som sies her vi bor.

Trur fortsatt ikkje på at alle på heimstaden din seier det. Kor mange menneske har du høyrt seie det ordet? Eg kan ikkje hugse å ha snakka om leppepomade med meir enn ei handfull personar så langt i  livet (folk som har spurt om å få låne "Lipsylen" f.eks. ) 

Anonymkode: 52569...7d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PusheenPusheen skrev (19 minutter siden):

Kommer an på hvor man bor i landet, hva man sier. Her har jeg aldri hørt et eneste menneske si leppomade. "Alt" er lipsyl, helt uavhengig av merkenavn på produktet.

Hva kalte dere leppepomade før merket lypsyl kom på banen 😅 . Hva sier dere til leppestift? 

Anonymkode: c0c5d...979

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nåja, Rumlemor, til alt mulig annet duger den vel ikke helt? Men på tørr hud overalt på kroppen der fungerer den godt. :fnise: :fnise:

Anonymkode: a1b2a...9c1

Jaja, nesten alt da haha :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikkje dialekt, men ei misforståing. Lipsyl kom på 50-talet. Å kalle alle leppepomadar for Lipsyl. blir som å kalle all shampo for Define. 

Nettopp! 

Anonymkode: 34382...1af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burts bees. 

Drikke litt elektrolytter er også effektivt, og hvis du har sprukne lepper så kan det være indikasjon på vitaminmangler. 

Anonymkode: f4597...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva kalte dere leppepomade før merket lypsyl kom på banen 😅 . Hva sier dere til leppestift? 

Vaselin kanskje? 🤔Leppestift er jo ikkje det same...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Trur fortsatt ikkje på at alle på heimstaden din seier det. Kor mange menneske har du høyrt seie det ordet? Eg kan ikkje hugse å ha snakka om leppepomade med meir enn ei handfull personar så langt i  livet (folk som har spurt om å få låne "Lipsylen" f.eks. ) 

Nei, du har rett. Du vet selvsagt best hva de sier på bøgda i tjukkeste gokk 😄 Jeg har vokst opp her, jeg bor her nå. Men du vet selvsagt bedre enn meg hva man sier her. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke så gammel at det fantes en tid før lipsyl. Og vi sier lebestift. Det er ikke det samme som leppomade. Mine foreldre er født på 50-tallet. De har aldri sagt noe annet til meg enn lipsyl, hvis man skal ta opp hva man sa før det merke kom på banen

Endret av PusheenPusheen
Tilleggsetning
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp det er ikkje Lipsyl (som i leppe), men Lypsyl. Ein lærer så lenge ein lever. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjelp det er ikkje Lipsyl (som i leppe), men Lypsyl. Ein lærer så lenge ein lever. 

Eller så er det ikke så farlig 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vaselin kanskje? 🤔Leppestift er jo ikkje det same...

Jeg skjønner at leppepomade og leppestift ikke er det samme. 
ja, hvis de kaller leppepomade lyspyl kaller de sikkert leppestift vaselin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Lipsyl er ikke bra, de tørrer jo ut leppene. Noen er litt bedre enn den billigste originale , men gå heller på apotek eller lignende og få noe ordentlig. 

Har prøvd MANGE, også fra apotek. TS

Anonymkode: 09916...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (7 minutter siden):

Nei, du har rett. Du vet selvsagt best hva de sier på bøgda i tjukkeste gokk 😄 Jeg har vokst opp her, jeg bor her nå. Men du vet selvsagt bedre enn meg hva man sier her. 

Jeg er ikke så gammel at det fantes en tid før lipsyl. Og vi sier lebestift. Det er ikke det samme som leppomade. Mine foreldre er født på 50-tallet. De har aldri sagt noe annet til meg enn lipsyl, hvis man skal ta opp hva man sa før det merke kom på banen

Jeg skjønner jo at leppepomade og leppestift ikke er det samme. Hvis logikken er og kalle leppepomade lyspsyl , så lurte jeg på om dere hadde et merkenavn på leppestift og 😅 eller mascara, håndkrem , what ever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd MANGE, også fra apotek. TS

Jeg har også prøvd «alt». Jeg sliter med atopisk eksem og tipper at jeg har det på leppene også. På vinteren har jeg alltid tørre lepper som flasser og sprekker. Det blir litt bedre om jeg tar kortisonkrem på før jeg legger meg. Den beste leppepomaden er cicaplast som selges på apotek. Men selv ikke den holder dersom leppene kun er skorpe. 

Det går heldigvis over når vært blir mildere, for min del. 

Anonymkode: 3c1d0...796

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Siden ingen andre har påpekt det så gjør jeg det: Lipsyl er et merkenavn, leppepomade er fellesbetegnelsen på  produktet. 

Ja skjønner. Dersom det er viktig. Da jeg vokste opp så var alt «lypsyl/lipsyl» uansett hva du putta på leppene 😅 Men jeg mener uansett hva som helst som faktisk fungerer. Mange av forslagene her har jeg prøvd. Har skrevet ned resten og skal prøve. TS

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at leppepomade og leppestift ikke er det samme. Hvis logikken er og kalle leppepomade lyspsyl , så lurte jeg på om dere hadde et merkenavn på leppestift og 😅 eller mascara, håndkrem , what ever. 

Man sier toy om tyggis også enkelte steder her, og det blir jo like "feil" men fortsatt noe man sier. Er jo som sagt ikke noe å diskutere, folk sier det de sier, helt uavhengig av hva som er rett på skriftspråk eller sør for Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som svar til ts ; mange leppepomader er laget for å skape et behov, akkurat som nesespray. Man gjør brukerne avhengig så de kjøper mer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...