AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #1 Skrevet 30. desember 2024 Drar vi først til fastlegen? Er det BUP som utreder? Ungdommen sliter med psyken for tiden og det er i hovedsak derfor vi ønsker hjelp, men det er ganske stor sjanse for at han har autisme. Far har det og sønnen vår har mange tegn nå for tiden (men har ikke hatt så mange i barneårene). Hvor lang tid tar en slik utredning? Noen som kan fortelle litt om prossessen? Anonymkode: 478e1...135
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #2 Skrevet 30. desember 2024 Fastlege eller psykolog i PPT henviser til BUP Anonymkode: 6d8c8...b4f
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #3 Skrevet 30. desember 2024 Fastlege kan henvise til BUP. Anbefaler å skrive et egenskriv som kan vedlegges. Henvisninger avslås ofte fordi fastlegene skriver for kortfattet og lite grundig. Tar typisk 2-3 måneder å komme i gang og cirka det samme å gjøre en utredning, men store variasjoner. Anonymkode: a0051...877 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #4 Skrevet 30. desember 2024 For å få hjelp med både psykiske utfordringer og en eventuell utredning for autisme, starter dere som regel med fastlegen. Fastlegen vil vurdere situasjonen og henvise dere videre, ofte til BUP (Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk). BUP er den instansen som typisk utreder barn og unge for autismespekterforstyrrelser og samtidig gir støtte for psykiske utfordringer. Utredningsprosessen kan variere, men starter ofte med en grundig kartlegging av bakgrunn, utvikling og nåværende utfordringer. Dette innebærer samtaler med foreldre, observasjon av barnet og spørreskjemaer. Det kan også inkludere testing, som psykologiske vurderinger, for å få et klart bilde. Ofte er flere fagpersoner involvert, som psykologer, leger og spesialpedagoger. Tiden det tar, avhenger av hvor dere bor, ventetiden hos BUP og hvor omfattende utredningen er. Enkelte opplever at det går raskere hvis det er akutt, mens andre kan måtte vente lenger. Det viktigste er å være ærlige og åpne i hele prosessen, både om psykiske utfordringer og de trekkene som gjør at dere mistenker autisme. Det kan være en hjelp å skrive ned eksempler på situasjoner dere har lagt merke til, både når det gjelder psyken og de autismelignende trekkene. Dette gir et bedre grunnlag for vurdering og videre tiltak. Anonymkode: b5947...cff 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #5 Skrevet 30. desember 2024 Takk for gode svar 😀 Anonymkode: 478e1...135
Paneera Skrevet 30. desember 2024 #6 Skrevet 30. desember 2024 Autisme er medfødt. Hvis symptomene har dukket opp de siste årene, ville jeg heller tenkt at noe hadde skjedd barnet. Mobbing som har skapt sosiale vansker?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #7 Skrevet 30. desember 2024 Paneera skrev (5 minutter siden): Autisme er medfødt. Hvis symptomene har dukket opp de siste årene, ville jeg heller tenkt at noe hadde skjedd barnet. Mobbing som har skapt sosiale vansker? Helt feil! Det er mange som ikke får diagnosen før i godt voksen alder. Anonymkode: a3823...139 1
Paneera Skrevet 30. desember 2024 #8 Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt feil! Det er mange som ikke får diagnosen før i godt voksen alder. Anonymkode: a3823...139 Det har du rett i, men det skyldes at symptomene ikke er fanget opp, ikke at de først har oppstått i tenårene/voksen alder 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #9 Skrevet 30. desember 2024 De med autisme har også svært ofte andre plager også. Så om dere sjekker for autisme så få en screening og eventuell utredning g av mulige andre problemer i samme slengen. Anonymkode: 71471...6ff
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #10 Skrevet 30. desember 2024 Paneera skrev (2 minutter siden): Det har du rett i, men det skyldes at symptomene ikke er fanget opp, ikke at de først har oppstått i tenårene/voksen alder De har nok ligget latent. Det kan oppstå når endringer blir for store, og under stress. Mange kollapser etter videregående, for da faller rutinene sammen. Anonymkode: a3823...139
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #11 Skrevet 30. desember 2024 I kommunen jeg jobber (som spesialpedagog) tar ikke BUP i mot henvisninger uten at PPT og skole har vært involvert og skrevet en pedagogisk rapport. I teorien kan fastlegen henvise, men BUP krever altså mer informasjon om fungering; faglig, sosialt etc. I kommune hvor jeg bor har venninne fått psykolog hos psykisk helse for ungdom til å skrive rapport om ungdommen sine vansker som fastlegen (under litt tvil) la som grunnlag for henvisning til BUP. Så i min erfaring er ikke foreldrenes informasjon tilstrekkelig. Anonymkode: c73d1...c07
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #12 Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I kommunen jeg jobber (som spesialpedagog) tar ikke BUP i mot henvisninger uten at PPT og skole har vært involvert og skrevet en pedagogisk rapport. I teorien kan fastlegen henvise, men BUP krever altså mer informasjon om fungering; faglig, sosialt etc. I kommune hvor jeg bor har venninne fått psykolog hos psykisk helse for ungdom til å skrive rapport om ungdommen sine vansker som fastlegen (under litt tvil) la som grunnlag for henvisning til BUP. Så i min erfaring er ikke foreldrenes informasjon tilstrekkelig. Anonymkode: c73d1...c07 Vi fikk utredning uten at skolen var involvert. Anonymkode: a3823...139 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #13 Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Vi fikk utredning uten at skolen var involvert. Anonymkode: a3823...139 Da er det nok ulikt fra kommune til kommune/ helseområde. Anonymkode: c73d1...c07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå