Gå til innhold

Hvordan forholde seg til nysgjerrige personer, og ryktesperdninger ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På bygdas   kafe  har fått navnet det nye  informasjonssentralen,og er   blitt fast innventar på kafeen, og eit  utrykk går ofte  igjenn ."Har du hørt det "

Selv om   det bor 7000 mennesker i bygda så er bygda nokså igjennomsiktig , og   noen kjenner noen medan andre   kjenner mange o.s.v. En fjær blir ofte til fem høns der  og går ditt daglig av ren n så nysgjerrighet, og 1 fjær blir ofte 5 høns.

Flere av de personen som tar sin daglige turer til bygdas kafe er del av min omgangskrets,og gjerne tidligere arbeidskolegaer, naboer. Det kan ofte vera vanskeleg å vite hva ein skal dele med andre når de  lekker som ein tesil.  Ryktespreding kan ofte vera øydeleggende for mange, og lite hyggeleg, og virker som ein snart  ikkje kan lite på ein kjæft.  Ein velger ofte selv hva ein ønsker å dele av sensetive opplysninger med andre, men har inntrykk av at det har skjedd en holdningsendring her 

Anonymkode: cefb7...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hørtes utrolig slitsomt ut!

Kanskje best å bli litt mer privat selv og samtidig ikke la seg rive med når sladderen går, men heller gjøre andre (høflig) oppmerksom på at ryktespredning fører til et dårligere sosialt miljø?

Så kjipt med folk som ikke har noe bedre å snakke om 😞

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På bygdas   kafe  har fått navnet det nye  informasjonssentralen,og er   blitt fast innventar på kafeen, og eit  utrykk går ofte  igjenn ."Har du hørt det "

Selv om   det bor 7000 mennesker i bygda så er bygda nokså igjennomsiktig , og   noen kjenner noen medan andre   kjenner mange o.s.v. En fjær blir ofte til fem høns der  og går ditt daglig av ren n så nysgjerrighet, og 1 fjær blir ofte 5 høns.

Flere av de personen som tar sin daglige turer til bygdas kafe er del av min omgangskrets,og gjerne tidligere arbeidskolegaer, naboer. Det kan ofte vera vanskeleg å vite hva ein skal dele med andre når de  lekker som ein tesil.  Ryktespreding kan ofte vera øydeleggende for mange, og lite hyggeleg, og virker som ein snart  ikkje kan lite på ein kjæft.  Ein velger ofte selv hva ein ønsker å dele av sensetive opplysninger med andre, men har inntrykk av at det har skjedd en holdningsendring her 

Dette kan du ha mye moro med, der jeg kommer fra tuller man gjerne med å sette ut rykter om seg selv, bare for å se hvordan det utvikler seg. F.eks kan du bytte bil med noen i nabolaget en uke, eller dere kan begynne å parkere bilene hos hverandre og se hvordan det utvikler seg. 

Anonymkode: e57f7...36a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fortell andre det du vil skal bli spredd av nyheter og historier, alt annet må du ikke prate om.

Anonymkode: dad2c...a58

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, det skjer nok lite på sånne små sted. Da vet alle alt om alle. Det er best å si minst mulig. Husker jeg var liten og moren min ble dritsur på meg når jeg hadde sagt at hun hadde vært på sykehuset og tatt en operasjon. For da ville folk spekulere i hva det var. Og om hun hadde "fikset" på utseende. Husker jeg ikke forsto hva jeg hadde gjort feil og det var veldig ekkelt. Det er mye rart som folk snakker om på så små steder, for det er så lite å gjøre. Desverre..  

Anonymkode: 021d4...46a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde ikke du en tråd om akkurat dette i går også? 
-joda! Se her er den

Anonymkode: 8c4e8...f5e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Lagde ikke du en tråd om akkurat dette i går også? 
-joda! Se her er den

Anonymkode: 8c4e8...f5e

Hvorfor lenket du til mitt svar i den andre tråden? Er det ikke bedre å lenke til hovedinnlegget?  Det var ikke meg som startet den tråden.

Endret av Perine
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det skjer nok lite på sånne små sted. Da vet alle alt om alle. Det er best å si minst mulig. Husker jeg var liten og moren min ble dritsur på meg når jeg hadde sagt at hun hadde vært på sykehuset og tatt en operasjon. For da ville folk spekulere i hva det var. Og om hun hadde "fikset" på utseende. Husker jeg ikke forsto hva jeg hadde gjort feil og det var veldig ekkelt. Det er mye rart som folk snakker om på så små steder, for det er så lite å gjøre. Desverre..  

Anonymkode: 021d4...46a

Er nok ikke bare på små steder at folk slarver.

Anonymkode: 4948b...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette kan du ha mye moro med, der jeg kommer fra tuller man gjerne med å sette ut rykter om seg selv, bare for å se hvordan det utvikler seg. F.eks kan du bytte bil med noen i nabolaget en uke, eller dere kan begynne å parkere bilene hos hverandre og se hvordan det utvikler seg. 

Anonymkode: e57f7...36a

En arbeidekolega slepte ut eit konstruert  rykte om morgenen nårn han kom på jobben. Før har gikk hjem på ettermiddag hevdet han å ha fått rykte tilbake minst  5 ganger, 

En mann hevdet å  kjenne noen som hadde  vunnet mange millioner i lotto og dette ble snakkes, og spekulasjoner og etterhvert det store samtalemne, men oppdiktet historie.   Det blir sagt at skal ein knekke ein person så erdet bare å slippe ut eit rykte 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...