Gå til innhold

Hvordan holde seg motivert over tid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet jo akkurat hvilken mat jeg bør spise, og at jeg bør trene et par ganger i uka. Jeg vet at jeg får mer energi og føler meg tipp topp av det, jeg blir en bedre mamma, og jeg føler meg finere om jeg går ned et par kg. Og akkurat NÅ er jeg motivert for å gjøre nettopp det etter nyttår. Var på første treningsøkt i dag. Sunt kosthold setter inn fra 2. Januar. MEN jeg har vært her sååå mange ganger før. Og jeg har erfart at det virker! F.eks. fra august til oktober var jeg i tipp topp energisk form pga regelmessig trening. 

Men jeg klarer aldri å holde på det. Hvorfor faller jeg alltid tilbake til gamle vaner? Jeg er alenemor og må presse inn trening ila arbeidsdagen. Og jeg sliter med et ekstremt søtsug, men som jeg vet blir bedre bare jeg holder meg unna sukker en stund.

Jeg gikk opp ca 3-4 kg i år. Vil gjerne gå de ned igjen før neste jul. Men hvordan kan jeg holde fast i de gode vanene???

Anonymkode: 9db80...513

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet jo akkurat hvilken mat jeg bør spise, og at jeg bør trene et par ganger i uka. Jeg vet at jeg får mer energi og føler meg tipp topp av det, jeg blir en bedre mamma, og jeg føler meg finere om jeg går ned et par kg. Og akkurat NÅ er jeg motivert for å gjøre nettopp det etter nyttår. Var på første treningsøkt i dag. Sunt kosthold setter inn fra 2. Januar. MEN jeg har vært her sååå mange ganger før. Og jeg har erfart at det virker! F.eks. fra august til oktober var jeg i tipp topp energisk form pga regelmessig trening. 

Men jeg klarer aldri å holde på det. Hvorfor faller jeg alltid tilbake til gamle vaner? Jeg er alenemor og må presse inn trening ila arbeidsdagen. Og jeg sliter med et ekstremt søtsug, men som jeg vet blir bedre bare jeg holder meg unna sukker en stund.

Jeg gikk opp ca 3-4 kg i år. Vil gjerne gå de ned igjen før neste jul. Men hvordan kan jeg holde fast i de gode vanene???

Hva jobber du med? Du kanskje 2 fluer i en smekk og trene mens du jobber....vær kreativ! Da sparer du tid og! 

Anonymkode: cd054...bb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva jobber du med? Du kanskje 2 fluer i en smekk og trene mens du jobber....vær kreativ! Da sparer du tid og! 

Anonymkode: cd054...bb3

Jobber litt på kontor, litt med kreative ting, veldig variert jobb... kan ha hjemmekontor noen dager i uka og da drar jeg ofte på trening etter å ha levert i barnehagen. Men om jeg leverer litt seinere enn vanlig så blir jeg så stressa over å ikke starte å jobbe med en gang

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke motivasjon du trenger, men dedikasjon. 

Du setter deg et mål. Dette målet skal du jobbe mot. Det har ingenting å si om du vil eller ikke. Du har bestemt deg for å gjøre det, så da må du gjøre det. 

Se litt på det som det å gå på jobb. Er nok mange dager du ikke har lyst, men du drar likevel, fordi du må. Grunnen til at du faller tilbake på gamle vaner er at det er komfortabelt. Endring er vanskelig å få til, er en grunn til at svært mange sliter med vekta. Hodet ditt forteller deg at du kan utsette det èn dag til, at det ikke skader å droppe treningen i dag, at du kan spise det og det nå og så spise annerledes neste dag. Om man ender opp med å gjøre dette 9 av 10 dager, vel, da får man ikke resultat. 

Når du ikke har lyst, minn deg selv på hvorfor du skal gjøre noe. For eksempel trening. Minn deg på den gode følelsen etterpå og se til resultatene du ønsker å oppnå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg anbefaler deg virkelig å investere i en personlig trener! Som du sier selv har du vært der så mange ganger tidligere. En fagperson er gull verdt. Imidlertid anbefales det å sikre seg en person som virkelig har kompetanse. Et årsstudium som personlig trener syns jeg virkelig ikke holder (jeg er utdannet personlig trener selv, men har i tillegg både bachelor- og mastergrad i idrettsvitenskap, og holder på med en mastergrad nr to i tverrfaglige folkehelse - jobber dog ikke lenger som dette). Invester i en fagperson som virkelig har kompetanse og kunnskap som kan hjelpe deg med både trening, kosthold og kontinuitet! En som kan hjelpe deg å implementere aktiviteten, kosthold og livsstil i hverdagen din. 

Man kan bli fortalt at man må "ut av gamle vaner" eller  "ut av komfortsonen", til det kjedsommelige. Det som imidlertid fungerer over tid er hjelp utenfra. I en hektisk hverdag er denne investeringen gull verdt, og god for helsen på lang sikt. 

Endret av Marvels
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn noe du faktisk liker, jeg trenger ikke motivasjon fordi jeg synes det er gøy å trene! 

Anonymkode: f7e33...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fokuserer ikke på motivasjon. Trening er en av de tingene jeg har bestemt meg for at jeg må gjøre, på lik linje med klesvask, tannpuss, celleprøve, dusj. Innimellom er det kjempegøy og herlig å trene, innimellom er det gruelig. Men jeg gjør det, hele året!

Anonymkode: d44a2...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som de andre, motivasjon er ikke nøkkelen her. Livsstil er noe man har, ikke noe man gjør ☺️

Anonymkode: e20ca...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier meg minst en gang i uken. Det holder motivasjonen mer oppe. Å trene på senter er ikke noe jeg prioriterer i denne fasen av livet (har barn), men gjør litt yoga og går mye istedenfor å kjøre. 

Anonymkode: aa714...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke stole på motivasjonen, den vil komme og gå. Selvdisiplin er også en begrenset ressurs.

Du må lage sunn livsstil om til en vane. Noe du bare gjør, uten å tenke over om du vil eller ikke.

Jeg har ofte en "Frøken Vil Ikke" i hodet mitt, som har tusen unnskyldninger for hvorfor jeg ikke kan trene akkurat i dag.

Jeg hører ikke på den stemmen i hodet, jeg bruker ikke tid og energi på å argumentere mot den eller lete etter motivasjon eller disiplin. Jeg bare overser de tankene og gjør meg klar for trening på autopilot. 

Det er en vane, som å pusse tenner eller gå på jobb. Ikke noe jeg er avhengig av motivasjon for å gjøre.

Ang. mat så er det også å gjøre det å handle inn og lage sunn mat til en vane. Ikke ha usunne ting i hus, og sørg for at det er enkelt å holde deg til det sunne. Enten det er matprepp, matbokser, enkle retter eller annet.

Anonymkode: 5b0c2...cf9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg begynte litt å lese om endrings psykologi så smått, og her er litt av hva jeg har lært av det, kanskje det er nyttig:

Oppmerksomhet og motivasjon når man forsøker å endre vaner, de reduseres over tid. Det er helt naturlig og det er derfor det er så vanskelig å endre vaner. Tilbakefall er en helt naturlig del av dette, og vi må faktisk gjennom tilbakefall for å endre vaner. Tilbakefall handler ikke om å feile, selv om vi mennesker gjerne ser på det på den måten. At vi mangler viljestyrke f.eks., men viljestyrke er ikke en endeløs ressurs. Du må på en måte ha tilbakefall for å kunne endre en vane, pussig nok.

Men det er akkurat dette som er det kritiske punktet. Når vi gir etter så må vi liksom fylle på med oppmerksomhet og motivasjon for denne vanen vi forsøker en endre. Slik man fyller bensin på en bil. Ha en plan for hva du skal gjøre når dette tilbakefallet kommer, for det kommer til å komme, og gjerne mer enn en gang. Dette er det kritiske punktet.

• Minn deg på hvorfor du gjør dette, hvorfor er denne endringen viktig
  • Før en logg over når du gjør den ønskede atferden for å vise at jo, du kan faktisk endre deg
  • Fjern triggere for gammel atferd fra miljøet ditt, og tilrettelegg for den ønskede atferden(F.eks., ikke ha sjokoladekjeks i huset om du ikke klarer å la de være, ha heller gulrot og sukkererter.)
  • Forutse ting som kan føre til at det sklir ut; mye stress på jobb f.eks., hvordan kan du håndtere dette?

Anonymkode: 4857e...229

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...