Gå til innhold

Hvor skal jeg sette egenkapitalen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mottatt en sum etter å ha blitt kjøpt ut av hus, og tanken er å sette disse til siden til jeg kjøper meg noe eget, altså bruke det som egenkapital. 

Om jeg kjøper noe om 1 år eller 5 år vet jeg ikke. Hvor er det lurest å sette de pengene nå? Vil gjerne at de vokser, men vil ikke ta noen store sjanser heller.

Anonymkode: 418c0...6b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ønsker du midlene tilgjengelig innen 5 år, så kan du bruke en sparekonto med fastrente. Dersom beløpet er større enn 2 millioner, så kan det være spennende å se på norske likviditetsfond. Alternativt er det også mulig å spre beløpet på flere banker.

2 mill. er en magisk grense pga. bankens sikringsfond.

Lykke til med sparing,

Schnuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
Skrevet

Fastrenteinnskudd. 1 års binding. Har ikke satt meg inn i hvem som har best avtale akkurat nå. 

Anonymkode: 5e49d...6d8

Skrevet

Hvis det er over en million kan du få fem prosent rente på Plasseringskonto Pluss i Sparebank1SMN (og sikkert også andre sparebanker). Da slipper du bindingstid, men uttak av penger må bestilles tretti dager i forveien for å unngå gebyr. 

Da får du vesentlig lavere risiko enn om du putter pengene i indeksfond, rentefond e.l. 

Er det under en million, kan et aktuelt alternativ være enten vanlig Plasseringskonto eller et fastrenteinnskudd med seks mnd bindingstid. 

Anonymkode: 66444...bed

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fastrenteinnskudd. 1 års binding. Har ikke satt meg inn i hvem som har best avtale akkurat nå. 

Anonymkode: 5e49d...6d8

Beste rente jeg får på finansportalen er 5.3%, Collector (Norion Bank AB) med 6mnd binding/fastrente.

Hvis du går ned til 5% så kan du ha en vanlig høyrentekonto i Storebrand hvor pengene kan tas ut på dagen (4 uttak pr år).

Anonymkode: 6f3b0...47c

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har mottatt en sum etter å ha blitt kjøpt ut av hus, og tanken er å sette disse til siden til jeg kjøper meg noe eget, altså bruke det som egenkapital. 

Om jeg kjøper noe om 1 år eller 5 år vet jeg ikke. Hvor er det lurest å sette de pengene nå? Vil gjerne at de vokser, men vil ikke ta noen store sjanser heller.

Anonymkode: 418c0...6b6

Hvis du kan trenge pengene om 1 år så begrenser det kraftig hvor mye risiko (og forventet avkastning) du kan ha. Det er synd.

Jeg var i en lignende situasjon hvor jeg lette etter hus i mange år og endte opp med negativ real-avkastning i bank i en periode hvor børsene hadde god vekst. Det koster å ikke vite når man trenger pengene…

Skrevet

Fond. Jeg har alle bufferkontoene mine i fond, selv med kort sparehorisont gir det mye bedre avkastning enn bank.

Har 5 forskjellige fondspakker hos Kron.

Skrevet

Spare på konto er jo bare for å hindre at de ikke går ned i verdi etter inflasjon, 5% gir jo etter skatt (som betales hvert år) bare 3.9% avkastning som jo er der inflasjonen ligger.

Bedre å spre det ut på Høyrente lav.middels risiko fond og litt høyere risiko da kan du forvente 8-11 % i snitt enkelt.

Samt at fond utsetter skatt til du faktisk tar det ut og gir dermed avkastning på utsatt skatt.

Skrevet
NakenPanda skrev (1 time siden):

Spare på konto er jo bare for å hindre at de ikke går ned i verdi etter inflasjon, 5% gir jo etter skatt (som betales hvert år) bare 3.9% avkastning som jo er der inflasjonen ligger.

Bedre å spre det ut på Høyrente lav.middels risiko fond og litt høyere risiko da kan du forvente 8-11 % i snitt enkelt.

Samt at fond utsetter skatt til du faktisk tar det ut og gir dermed avkastning på utsatt skatt.

Hvor mye skattes man i disse høyrente fond? Er det fortsatt 22% eller 36%?

Anonymkode: 0b532...978

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye skattes man i disse høyrente fond? Er det fortsatt 22% eller 36%?

Anonymkode: 0b532...978

Det er 37.8, men så lenge du har det derut over et år vil du få skjermingsbidrag på ca 3 % så effektivt skatt er rundt 34.5 per 2024.

Her er det jo noen års horisont så det er ingen tvil at litt fond i miksen vil nok gjøre avkastningen bedre.

Samt at de ca 35% skatt blir bare trukket når du kommer inn under orginal innskudd på aksjekonto, så betaler man de jo bare etter feks 3 år og disse utsatte skattene gir deg avkastning før de skattes, mens renter går hvert år uansett og staten tar de fortløpende.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Beste rente jeg får på finansportalen er 5.3%, Collector (Norion Bank AB) med 6mnd binding/fastrente.

Hvis du går ned til 5% så kan du ha en vanlig høyrentekonto i Storebrand hvor pengene kan tas ut på dagen (4 uttak pr år).

Hvis du er opptatt av garantien på 2 mill kr, så sjekk at banken du velger er med i bankenes sikringsfond. Det er ikke alle filialer av utenlandske banker som er med.

NakenPanda skrev (19 timer siden):

Det er 37.8, men så lenge du har det derut over et år vil du få skjermingsbidrag på ca 3 % så effektivt skatt er rundt 34.5 per 2024.

Her er det jo noen års horisont så det er ingen tvil at litt fond i miksen vil nok gjøre avkastningen bedre.

Samt at de ca 35% skatt blir bare trukket når du kommer inn under orginal innskudd på aksjekonto, så betaler man de jo bare etter feks 3 år og disse utsatte skattene gir deg avkastning før de skattes, mens renter går hvert år uansett og staten tar de fortløpende.

Avkastning på rentefond har 22 % skatt. Det er aksjefond som har høyere sats og skjermingsfradrag. Og ikke bland sammen plassering direkte i fond og plassering via aksjesparekonto. 

Anonymkode: b0840...030

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...