Gå til innhold

Hvor skal jeg sette egenkapitalen min?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har mottatt en sum etter å ha blitt kjøpt ut av hus, og tanken er å sette disse til siden til jeg kjøper meg noe eget, altså bruke det som egenkapital. 

Om jeg kjøper noe om 1 år eller 5 år vet jeg ikke. Hvor er det lurest å sette de pengene nå? Vil gjerne at de vokser, men vil ikke ta noen store sjanser heller.

Anonymkode: 418c0...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ønsker du midlene tilgjengelig innen 5 år, så kan du bruke en sparekonto med fastrente. Dersom beløpet er større enn 2 millioner, så kan det være spennende å se på norske likviditetsfond. Alternativt er det også mulig å spre beløpet på flere banker.

2 mill. er en magisk grense pga. bankens sikringsfond.

Lykke til med sparing,

Schnuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastrenteinnskudd. 1 års binding. Har ikke satt meg inn i hvem som har best avtale akkurat nå. 

Anonymkode: 5e49d...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er over en million kan du få fem prosent rente på Plasseringskonto Pluss i Sparebank1SMN (og sikkert også andre sparebanker). Da slipper du bindingstid, men uttak av penger må bestilles tretti dager i forveien for å unngå gebyr. 

Da får du vesentlig lavere risiko enn om du putter pengene i indeksfond, rentefond e.l. 

Er det under en million, kan et aktuelt alternativ være enten vanlig Plasseringskonto eller et fastrenteinnskudd med seks mnd bindingstid. 

Anonymkode: 66444...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fastrenteinnskudd. 1 års binding. Har ikke satt meg inn i hvem som har best avtale akkurat nå. 

Anonymkode: 5e49d...6d8

Beste rente jeg får på finansportalen er 5.3%, Collector (Norion Bank AB) med 6mnd binding/fastrente.

Hvis du går ned til 5% så kan du ha en vanlig høyrentekonto i Storebrand hvor pengene kan tas ut på dagen (4 uttak pr år).

Anonymkode: 6f3b0...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har mottatt en sum etter å ha blitt kjøpt ut av hus, og tanken er å sette disse til siden til jeg kjøper meg noe eget, altså bruke det som egenkapital. 

Om jeg kjøper noe om 1 år eller 5 år vet jeg ikke. Hvor er det lurest å sette de pengene nå? Vil gjerne at de vokser, men vil ikke ta noen store sjanser heller.

Anonymkode: 418c0...6b6

Hvis du kan trenge pengene om 1 år så begrenser det kraftig hvor mye risiko (og forventet avkastning) du kan ha. Det er synd.

Jeg var i en lignende situasjon hvor jeg lette etter hus i mange år og endte opp med negativ real-avkastning i bank i en periode hvor børsene hadde god vekst. Det koster å ikke vite når man trenger pengene…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fond. Jeg har alle bufferkontoene mine i fond, selv med kort sparehorisont gir det mye bedre avkastning enn bank.

Har 5 forskjellige fondspakker hos Kron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spare på konto er jo bare for å hindre at de ikke går ned i verdi etter inflasjon, 5% gir jo etter skatt (som betales hvert år) bare 3.9% avkastning som jo er der inflasjonen ligger.

Bedre å spre det ut på Høyrente lav.middels risiko fond og litt høyere risiko da kan du forvente 8-11 % i snitt enkelt.

Samt at fond utsetter skatt til du faktisk tar det ut og gir dermed avkastning på utsatt skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (1 time siden):

Spare på konto er jo bare for å hindre at de ikke går ned i verdi etter inflasjon, 5% gir jo etter skatt (som betales hvert år) bare 3.9% avkastning som jo er der inflasjonen ligger.

Bedre å spre det ut på Høyrente lav.middels risiko fond og litt høyere risiko da kan du forvente 8-11 % i snitt enkelt.

Samt at fond utsetter skatt til du faktisk tar det ut og gir dermed avkastning på utsatt skatt.

Hvor mye skattes man i disse høyrente fond? Er det fortsatt 22% eller 36%?

Anonymkode: 0b532...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye skattes man i disse høyrente fond? Er det fortsatt 22% eller 36%?

Anonymkode: 0b532...978

Det er 37.8, men så lenge du har det derut over et år vil du få skjermingsbidrag på ca 3 % så effektivt skatt er rundt 34.5 per 2024.

Her er det jo noen års horisont så det er ingen tvil at litt fond i miksen vil nok gjøre avkastningen bedre.

Samt at de ca 35% skatt blir bare trukket når du kommer inn under orginal innskudd på aksjekonto, så betaler man de jo bare etter feks 3 år og disse utsatte skattene gir deg avkastning før de skattes, mens renter går hvert år uansett og staten tar de fortløpende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Beste rente jeg får på finansportalen er 5.3%, Collector (Norion Bank AB) med 6mnd binding/fastrente.

Hvis du går ned til 5% så kan du ha en vanlig høyrentekonto i Storebrand hvor pengene kan tas ut på dagen (4 uttak pr år).

Hvis du er opptatt av garantien på 2 mill kr, så sjekk at banken du velger er med i bankenes sikringsfond. Det er ikke alle filialer av utenlandske banker som er med.

NakenPanda skrev (19 timer siden):

Det er 37.8, men så lenge du har det derut over et år vil du få skjermingsbidrag på ca 3 % så effektivt skatt er rundt 34.5 per 2024.

Her er det jo noen års horisont så det er ingen tvil at litt fond i miksen vil nok gjøre avkastningen bedre.

Samt at de ca 35% skatt blir bare trukket når du kommer inn under orginal innskudd på aksjekonto, så betaler man de jo bare etter feks 3 år og disse utsatte skattene gir deg avkastning før de skattes, mens renter går hvert år uansett og staten tar de fortløpende.

Avkastning på rentefond har 22 % skatt. Det er aksjefond som har høyere sats og skjermingsfradrag. Og ikke bland sammen plassering direkte i fond og plassering via aksjesparekonto. 

Anonymkode: b0840...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...