Gå til innhold

Operasjon urinlekkasje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 50 år og er plaget med urinlekkasje. Ikke hver dag, men ofte lekker det når jeg løfter noe eller hoster. Noen dager kan det lekke hvis jeg går også. 

Hvor lett er det å få en sånn operasjon? Hvor mange undersøkelser må man gjennom?

Har ei venninne som er 5 år yngre enn meg som også er plaget med dette. Men hun får ikke operasjon. 1 år har hun prøvd forskjellige medisiner mot dette, men det hjelper ikke. Men det er fortsatt ikke snakk om operasjon. 

Er det noen betydning om man har født eller ikke?

Anonymkode: ef804...c4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er 50 år og er plaget med urinlekkasje. Ikke hver dag, men ofte lekker det når jeg løfter noe eller hoster. Noen dager kan det lekke hvis jeg går også. 

Hvor lett er det å få en sånn operasjon? Hvor mange undersøkelser må man gjennom?

Har ei venninne som er 5 år yngre enn meg som også er plaget med dette. Men hun får ikke operasjon. 1 år har hun prøvd forskjellige medisiner mot dette, men det hjelper ikke. Men det er fortsatt ikke snakk om operasjon. 

Er det noen betydning om man har født eller ikke?

Jeg bare sa at jeg ville opereres og fikk det innvilget. Måtte få fylt blæra med 300 ml ringer og så må man gjøre splitthopp så de får målt lekkasje. 

Anonymkode: 0b4a0...8bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bare sa at jeg ville opereres og fikk det innvilget. Måtte få fylt blæra med 300 ml ringer og så må man gjøre splitthopp så de får målt lekkasje. 

Er det alt? Hvor fort fikk du operasjon?

Hvor plaget var du før operasjonen?

Skrevet

Så rart at venninnen din ikke får operasjon. Jeg trodde alle som slet med urinlekkasje fikk det. Jeg fikk det og tok tvt sammen med å reparere et fremfall. Urinlekkasjen gjorde at jeg var konstant litt sår og det var vond lukt nedentil. Jeg trodde den vonde lukten kom fordi det var sånn å bli litt eldre, men nei - det var faktisk lukt fra mikrolekkasjer med urin. Så dere som plages, versågod for to nye argumenter: sårhet og lukt! 

Som noen andre her nevnte må man til en urolog som sjekker hvor mye lekkasje det er. Da får man fylt blæren med væske, får på bleie og må hoppe på trampoline. Jeg skulle hoppe vanlig og ikke knipe igjen, men være mest mulig vanlig. Jeg lakk som en sil under hoppingen for å si det sånn. 

Selve operasjonen var fort gjort. Jeg var i lett narkose, men skulle som nevnt også fikse et fremfall. 

Resultatet er upåklagelig. Kan lekke bittelitt fremdeles under løping i nedoverbakke, men som gir seg hvis jeg går på do. Før operasjonen, kunne jeg i praksis ikke løpe i det hele tatt. 

Anonymkode: d9d40...a8e

Skrevet

Så rart at venninnen din ikke får operasjon. Jeg trodde alle som slet med urinlekkasje fikk det. Jeg fikk det og tok tvt sammen med å reparere et fremfall. Urinlekkasjen gjorde at jeg var konstant litt sår og det var vond lukt nedentil. Jeg trodde den vonde lukten kom fordi det var sånn å bli litt eldre, men nei - det var faktisk lukt fra mikrolekkasjer med urin. Så dere som plages, versågod for to nye argumenter: sårhet og lukt! 

Som noen andre her nevnte må man til en urolog som sjekker hvor mye lekkasje det er. Da får man fylt blæren med væske, får på bleie og må hoppe på trampoline. Jeg skulle hoppe vanlig og ikke knipe igjen, men være mest mulig vanlig. Jeg lakk som en sil under hoppingen for å si det sånn. 

Selve operasjonen var fort gjort. Jeg var i lett narkose, men skulle som nevnt også fikse et fremfall. 

Resultatet er upåklagelig. Kan lekke bittelitt fremdeles under løping i nedoverbakke, men som gir seg hvis jeg går på do. Før operasjonen, kunne jeg i praksis ikke løpe i det hele tatt. 

Anonymkode: d9d40...a8e

Man må til gynekolog. 

Skrevet

Er det alt? Hvor fort fikk du operasjon?

Hvor plaget var du før operasjonen?

Det var alt. Ikke kjempe plaget, men nok til at det var irriterende. Nå kan jeg ta splitthopp og nyse samtidig. 20-25 min operasjon i lokal med sedasjon. Bestill deg evt en time hos privat gynekolog.  

• Liker 1
Skrevet

En undersøkelse, fikk blæra fylt opp med vann. På med bind og så hoppe. Fikk til ut om operasjon med en gang, men valgte selv å forsøke både fysioterapi og hypopressiv trening først. Etter ca ett år med det og ingen fremgang tok jeg kontakt igjen og ba om operasjon. Måtte i utgangspunktet vente ganske lenge, men fikk time etter noen måneder fordi noen meldte avbud og jeg sto på kort varsel liste. 

Anonymkode: 19a1b...83d

Skrevet

Det var alt. Ikke kjempe plaget, men nok til at det var irriterende. Nå kan jeg ta splitthopp og nyse samtidig. 20-25 min operasjon i lokal med sedasjon. Bestill deg evt en time hos privat gynekolog.  

Tok 2-3 uker før jeg ble operert. Men kjente gynekologen da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tok 2-3 uker før jeg ble operert. Men kjente gynekologen da. 

Så kort tid ja. Tror det er lengere venteliste her 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvor fort fikk du operasjon?

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvor fort fikk du operasjon?

2-3 uker. Men som sagt, så kjente jeg gynekologen godt. Så jeg snek nok i køa. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...