Gå til innhold

Mistet tilgang til C-disken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen datakyndige her som kan hjelpe?

Jeg er eneste bruker av min laptop, på tross av det har jeg ikke hatt administrator-rettigheter til C-disken. Jeg har vært på konto-innstillingene og jeg står som administrator, men har likevel ikke hatt tilgang. Kan verken endre eller flytte på filer. Jeg fant et tips på et annet forum. En kommando jeg kunne kjøre for å fikse det. Det gjorde problemet bare verre. Nå har jeg mistet helt tilgangen til C. Klarer ikke engang å åpne den. Kan heller ikke kjøre andre kommandoer, har ikke tilgang til det heller. Kommandoen var:
takeown /f "C:\Programfiler" /r /d y
icacls "C:\Programfiler" /grant %username%:F /t

Når jeg prøver å åpne C-disken får jeg meldingen: C:\ er ikke tilgjengelig. Ingen tilgang.

Er det noen som vet hva som kan gjøres?

Anonymkode: d331a...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje nyttig med informasjon om hvilket operativsystem du bruker. Er det Windows (alle versjoner) kan du se om brukeren din har administratorrettigheter ved å gå til kontrollpanel - brukerkontoer. Hvis du helt genuint er eneste bruker av operativsystemet og eneste brukerkonto bør du kunne gi deg selv rettigheter om du ikke har det. Noen ganger må en velge å åpne et program i administratormodus og så kanskje logge på en ekstra gang. Det kommer an på hvordan du har satt opp maskina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hei. Er det noen datakyndige her som kan hjelpe?

Jeg er eneste bruker av min laptop, på tross av det har jeg ikke hatt administrator-rettigheter til C-disken. Jeg har vært på konto-innstillingene og jeg står som administrator, men har likevel ikke hatt tilgang. Kan verken endre eller flytte på filer. Jeg fant et tips på et annet forum. En kommando jeg kunne kjøre for å fikse det. Det gjorde problemet bare verre. Nå har jeg mistet helt tilgangen til C. Klarer ikke engang å åpne den. Kan heller ikke kjøre andre kommandoer, har ikke tilgang til det heller. Kommandoen var:
takeown /f "C:\Programfiler" /r /d y
icacls "C:\Programfiler" /grant %username%:F /t

Når jeg prøver å åpne C-disken får jeg meldingen: C:\ er ikke tilgjengelig. Ingen tilgang.

Er det noen som vet hva som kan gjøres?

Jeg hadde nok bare gjort det enkelt og formatert. Hvis ingenting annet fungerer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Windows 11. Jeg får heller ikke startet gjenoppretting/formatering, da denne går via C-disken, som jeg ikke har tilgang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en microsoft-konto? Eller kun lokal bruker? Eller ikke egentlig din PC i det hele tatt?

Anonymkode: 06fd9...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du en microsoft-konto? Eller kun lokal bruker? Eller ikke egentlig din PC i det hele tatt?

Anonymkode: 06fd9...45c

Det er min PC, og jeg står som administrator på den (innlogget med Microsoft) men har kjørt en kommando jeg tydeligvis ikke hadde helt kontroll på, og har nå stengt meg selv ute fra C-disken på et slags vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det ikke er flere kontoer på pcen, og det er gjort endringer på rettigheter kan det være mer tidkrevende å reparere enn å installere på nytt.

Å installere på nytt er ikke så komplisert, men en trenger kopi av filer, og tilgang på programmer en skal installere.

Ta kopi av filer du har lagret på pcen. 

Last filene opp til skytjeneste, eller kopier til USB minnepinne (eller begge deler..) 
Pass på du er logget inn på nettleser, slik at bokmerker og historikk fra nettleser er lagret (om du ønsker å beholde det.)

Gå til https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows11
Last ned Windows 11 via verktøyet som pakker filene ut på en minnepinne.
(Bruk en annen minnepinne enn den som inneholder kopi av filer.) 

Sett inn minnepinnen i pc, og start fra minnepinnen. Må gjerne trykke F12, eller tilsvarende tast for å velge minnepinnen.

Under installasjonen slett alle partisjoner som er på pcen fra før, og gjør en ny installasjon av Windows. 

Når Windows nå starter opp vil pcen be om du oppretter første konto. Denne kan være en Microsoft konto, eller en lokal konto.

Installer de programmer du trenger, og logg på nettleser igjen, så kommer bokmerker og historikk tilbake til nettleser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...