Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg oppfordrer alle her på forumet til å ta stilling til organdonasjon. Mange vegrer seg for dette, men hva skal man med organene om man er døde? Hvis du var livstruende skadet, ville du ikke tatt i mot et organ da?

På apoteker finner man brosjyrer med donorkort man kan fylle ut og ha i lommeboken sin, men husk å gi beskjed til dine pårørende for det er de som avgjør det! Vi har alle syv organer å gi bort; hjerte, to lunger, to nyrer, lever og bukspyttkjertel.

I 2002 døde 34 pasienter på Rikshospitalets ventelister, og ytterligere 19 måtte tas av ventelistene fordi de ble for dårlige til å kunne tåle en transplantasjon.

Vær så snille alle sammen, tenk over det!

*klem*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg glemte å skrive at dere finner mer informasjon på:

www.organdonasjon.no

Skrevet

Familien min er fullt klar over at sykehusene bare kan forsyne seg om noe skjer med meg... Tror uansett de ville sagt ja om de fikk spørsmålet, og jeg ikke hadde sagt noe om saken...

Skrevet

Skrev selv et innlegg om akkurat det samme i det gamle forumet. :)

Ja, jeg har donorkortet mitt i lommeboka mi klart. Men man kan visst ikke donere om man dør av sykdom.... Man må visst være hjernedød. Man kan ikke dø av hjertestans, og så donere, eller tar jeg feil nå?

Skrevet

Har også kortet i lommeboka.

Sambo har litt problemer med å godta at noen skal ha en del av noe som "er hans", men han har i allefall fått beskjed om mitt ønske.

Skrevet

Er donor hjemme i Norge. Men ikke her.

Har hørt noen skrekkhistorier om amerikanske sykehus som "høster" før man er hjernedød... :o Historiene er kanskje ikke sanne, men nok til å skremme meg ihvertfall. *grøss*

Ga blod hjemme i Norge også jeg. Noen fortalte meg faktisk at det var sunt? Jaja, det var en enkel sak ihvertfall. Så lenge man slapp å se på nåla.... *dobbelt-grøss*

Skrevet

Familien min er klar over at jeg gjerne gir mine organer om noen trenger dem, men jeg har ikke fått somla meg til å skaffe donorkort ennå.

Man må visst være hjernedød. Man kan ikke dø av hjertestans, og så donere, eller tar jeg feil nå?

Blir man ikke hjernedød også etter hjertestans da? Kanskje man kan donere andre organer enn hjertet? Nei, jeg vet egentlig ikke helt, jeg... Men det er visst mange dødsårsaker hvor man ikke kan donere, så det er kjempeviktig at så mange som mulig er villige til å donere bort sine organer!

Skrevet

Jeg har også donorkort i lommeboken. Men familien min har i årevis visst om at jeg ønsket å gi vekk alt det jeg ikke trengte, om ulykken skulle være ute.

Jeg er også registrert benmargsgiver, som blodgiver kan jeg det.

Jeg er en skikkelig pyse, men de kan bestemme 100% match ved bare blodprøver. Så da ser jeg for meg at hvis det skulle stemme, så klarer jeg å komme meg gjennom det, for da vet jeg at noen er avhengig av meg.

Skrevet
Blir man ikke hjernedød også etter hjertestans da? Kanskje man kan donere andre organer enn hjertet?

Når hjertet stopper, og med det blodsirkulasjonen, tar det kort tid før de ulike organene rammes. Derfor skal man først være hjernedød, slik at hjertet alternativt kan holdes kunstig i gang en stund.

Gjest lilletroll
Skrevet

Både mannen min og jeg har donorkortene ferdig utfyllt i lommeboken.

Skrevet

donorkortet ligger ikke akkurat i lommeboka,siden jeg ikke bruker lommebok... men det ligger i kortmappa mi... så det er med meg..

for meg så er det en selvfølgelighet å være donor.. hva skal jeg med de organene når jeg likevel er/skal dø, når noen andre som kan leve vidre trenger dem???

Skrevet

Donorkortet ligger i lommeboka og mine nærmeste er informert om at det bare er å forsyne seg om jeg skulle vandre heden på en ikke-fredfull måte.

Skrevet

Wow... jeg er faktisk litt overrasket over hvor mange her som har donorkort, og alt ha gjort seg opp en formening.

Selv har jeg vært sånn i tvil. Jeg har vurdert dette flere ganger, og senest i går satt jeg å tenkte på dette.

Da fant jeg ut at jeg helt klart ville gi det jeg kan gi... (satt da å så en litt sentimental film ;-) )

Skrevet

Jeg har lenge gitt beskjed om at dør jeg så vil jeg gjerne gi bort organene mine. Men for sikkerhet skyld har jeg fylt ut et donorkort.

Det vil nok lette for mine pårørende, i sjokkfasen er det ikke alltid så lett å tenke klart, og selv om jeg har sagt det tidligere, kan de begynne å tvile der og da. Og har de et kort og vise til vil nok det lette avgjørelsen betraktelig.

Står også i beinmargsregisteret og er blodgiver. Grudde meg litt til det den beinmargsprøve, men de viste seg de tok bare en blodprøve. Skulle det bli match, må jeg ta ytterligere prøver for å sikre at det matcher 100 %. Jeg kan hele tiden trekke meg, men ikke de siste 14 dagene før en planlagt transplantasjon for da har pasienten begynt på en forberedelse, og det er ingen vei tilbake da.

Det er en ganske så liten promille for at det det er match, derfor er det så viktig at det står flest mulig i registeret. Sjansen for at kroppen "godtar" beinmargen er høyere ved donasjon fra et familiemedlem, men ikke alle har noen i familien som matcher.

Skrevet

Hehe, her var det jo nesten bare innlegg fra oss som allerede har donorkortet med oss. Men kanskje det kan inspirere noen?

Er også blodgiver og registrert benmargsdonor.

Vil anbefale alle å bli blodgivere, hvis man ikke har noe i mot sprøyter eller blod. Du ligger i en halvtime og drikker brus og leser ukeblader og får god samvittighet etterpå. Genial form for veldedighet!

Nå er jeg i karantene (graviditet og amming) i halvannet år, men etter det er jeg nok tilbake igjen.

Skrevet

Men hvordan virker den karantenen på å gi blod egentlig?

Stemoren min og sösteren hennes ga alltid blod tidligere, men så ble reglene forandret slik at de ikke fikk lov til det lenger fordi de er födt på Madagaskar (misjonærbarn). Plutselig var ikke blodet deres godt nok lenger.. (ingen av dem har malaria eller andre 'tropesykdommer')

Skal komme meg på sykehuset og gi blod når jeg kommer meg tilbake til norge igjen - har tenkt på det i mange år men så er jeg litt treg da.. :roll:

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Har ikke donorkort, men har gitt beskjed til familien min om at det bare er å forsyne seg... Hva skal jeg med friske lunger i grava? :)

Skrevet

Man kan bare være donor om man dør av en hodeskadet forårsaket av en ulykke, blodpropp eller blødning i hjernen.

Jeg synes det er kjempefint at så mange av dere tar stilling til dette, er jo forferdelig å tenke på alle de som dør mens de venter!

Jeg så at det ble nevnt organdonasjon i innlegget om å gi blod, og det var ikke meningen å "stjele" noens ideer. Synes det var en kjempegod ide å skrive om det, for mange vet ikke om at man kan donere bort organer.

*klem*

Skrevet

Det er vel mer enn akkurat de 7 organene man kan donere vel...? Jeg kjenner i hvert fall en som er hornhinnetransplantert (!). Visste ikke at det gikk an, jeg, men det gjør det tydeligvis. Mener å ha hørt om andre ting også, men kommer ikke på noe i farten... :x

Jeg har ikke donorkort, men jeg burde vel ha det, ettersom jeg med glede gir bort meg selv hvis det kan hjelpe noen andre (forutsatt at jeg ikke har bruk for meg selv lenger naturligvis :) ) Er forøvrig blodgiver også.

Skrevet

Har allerede meldt meg som donor!!!

Har bare godt å si om dette. Oppfordrer alle til å melde seg!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...