Gå til innhold

Hvilken trening og kosthold veiledning er best? Har du erfaring med noen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er ganske mange forskjellige folk som tilbyr trening og kostholds veiledning mot betaling. Blant annet Maria Clausen, Desiree Andersen og Maksprestasjon. Og der er sikkert mange flere jeg ikke har hørt om også. I den forbindelse lurer jeg på om noen av dere her inne har erfaring med noen av de nevnte eller andre og kan fortelle sin erfaring? Eller om dere ikke har erfaring, men bare har noen tanker om hvem jeg burde velge?

Jeg har ett ønske om å gå ned i vekt og begynne å trene (styrke og jogging), har forsøkt en god stund selv men ikke klart å lykkes så tenker derfor jeg er villig til å betale for hjelp...

Anonymkode: 20c27...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke personlig erfaring, annet enn at jeg følger en del av personene bak på Instagram, men jeg har positivt inntrykk av Mer og mindre. De starter opp nytt kurs nå fra januar. Fokus på metthet, kvalitetsmat og å gi redskapene for å ta gode valg.

Anonymkode: 99d39...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All informasjon du trenger er gratis på internett. Hvorfor skal du betale for det? Spis mindre, dra til treningssenteret og løft vektene. Du kan vippse 200kr. 

Anonymkode: 6238c...b5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor finner du ikke heller en pt som kan hjelpe deg med treningen? 

Anonymkode: 06be9...fc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med trening og kosthold er uhyre individuelt, og må tilpasses den enkelts behov. Jeg fikk treningsopplegg av fysio som start, mest skånsomme og effektive treningen jeg har gjort i hele mitt liv. Kosthold er sunn fornuft. Bytt ut ultraprosessert mat med mat fra bunnen. Spis nyttige og nok proteiner fra animalske kilder. Velg fullkorn og dropp alt sukkeret. Spis variert med frukt, grønt, bær, nøtter, men hold nøtter til et minimum siden det er veldig mye kalorier. 

Anonymkode: b8f81...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke personlig erfaring, annet enn at jeg følger en del av personene bak på Instagram, men jeg har positivt inntrykk av Mer og mindre. De starter opp nytt kurs nå fra januar. Fokus på metthet, kvalitetsmat og å gi redskapene for å ta gode valg.

Hva/hvem er Mer og mindre? Forsøkte å google men fant ingen instagram eller nettside?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor finner du ikke heller en pt som kan hjelpe deg med treningen? 

Jo, det kunne jeg jo også gjort i stedenfor, men trenger nok mest fokus på kosthold for å gå ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

All informasjon du trenger er gratis på internett. Hvorfor skal du betale for det? Spis mindre, dra til treningssenteret og løft vektene. Du kan vippse 200kr. 

Anonymkode: 6238c...b5a

Hadde løsningen på vektkontroll og fysisk aktivitet vært så enkel som å "spise mindre og løfte vektene," ville vi sannsynligvis ikke sett en jevn nedgang i folkehelsen de siste tiårene. Vi vet at en økende andel av befolkningen sliter med å finne balansen mellom kosthold, trening og mental helse. 

Jeg har selv en mastergrad innfor feltet, med fokus på sosioøkonomiske faktorer og motivasjon innen fysisk aktivitet, og det er nettopp her kjernen i utfordringen ligger: Teori og praksis er to vidt forskjellige ting. Ja, mye av informasjonen finnes gratis på internett, men evnen til å finne kvalitetssikrede kilder, skille myter fra fakta og deretter implementere denne kunnskapen i en hektisk hverdag, er en ferdighet i seg selv.

I tillegg kommer det kanskje aller viktigste aspektet: kontinuitet. Å starte er én ting, men å opprettholde gode vaner krever innsats, struktur og en personlig tilnærming som ofte mangler i "gjør-det-selv"-metoder. Dette er grunnen til at mange velger å investere i profesjonell hjelp, selv om de i teorien kunne ha gjort det på egen hånd.

Fra et folkehelseperspektiv er det også verdt å nevne at menneskers forhold til mat og trening påvirkes av en rekke faktorer, inkludert livssituasjon, stressnivå, økonomi og sosial støtte. For noen kan profesjonell veiledning være det som gjør at de kommer over hindringene som har stått i veien tidligere. Dette handler ikke bare om å få en plan for hva man skal spise eller hvilke øvelser man skal gjøre, men også om å få støtte, oppmuntring og en skreddersydd strategi som tar hensyn til livets realiteter.

Så til trådstarter: Du er langt fra alene om å føle at dette er utfordrende. Å ta steget med å søke hjelp viser selvinnsikt og motivasjon, noe som er en god start i seg selv. Uansett hvem du velger, vil det være viktig at veilederen forstår dine behov og har kompetanse til å hjelpe deg på en bærekraftig måte. Lykke til på reisen din!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ser at det er ganske mange forskjellige folk som tilbyr trening og kostholds veiledning mot betaling. Blant annet Maria Clausen, Desiree Andersen og Maksprestasjon. Og der er sikkert mange flere jeg ikke har hørt om også. I den forbindelse lurer jeg på om noen av dere her inne har erfaring med noen av de nevnte eller andre og kan fortelle sin erfaring? Eller om dere ikke har erfaring, men bare har noen tanker om hvem jeg burde velge?

Jeg har ett ønske om å gå ned i vekt og begynne å trene (styrke og jogging), har forsøkt en god stund selv men ikke klart å lykkes så tenker derfor jeg er villig til å betale for hjelp...

De du nevner her er seriøse folk. Spesielt Maksprestasjon. Han har mye kompetanse. 

Jeg vurderer https://www.merogmindre.no/ 

Har stor tro på Maja Skogstad. 

Anonymkode: 9294e...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva/hvem er Mer og mindre? Forsøkte å google men fant ingen instagram eller nettside?

Jo, det kunne jeg jo også gjort i stedenfor, men trenger nok mest fokus på kosthold for å gå ned i vekt?

Har du ikke basic kunnskap om sunt kosthold? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvels skrev (18 minutter siden):

Hadde løsningen på vektkontroll og fysisk aktivitet vært så enkel som å "spise mindre og løfte vektene," ville vi sannsynligvis ikke sett en jevn nedgang i folkehelsen de siste tiårene. Vi vet at en økende andel av befolkningen sliter med å finne balansen mellom kosthold, trening og mental helse. 

Jeg har selv en mastergrad innfor feltet, med fokus på sosioøkonomiske faktorer og motivasjon innen fysisk aktivitet, og det er nettopp her kjernen i utfordringen ligger: Teori og praksis er to vidt forskjellige ting. Ja, mye av informasjonen finnes gratis på internett, men evnen til å finne kvalitetssikrede kilder, skille myter fra fakta og deretter implementere denne kunnskapen i en hektisk hverdag, er en ferdighet i seg selv.

I tillegg kommer det kanskje aller viktigste aspektet: kontinuitet. Å starte er én ting, men å opprettholde gode vaner krever innsats, struktur og en personlig tilnærming som ofte mangler i "gjør-det-selv"-metoder. Dette er grunnen til at mange velger å investere i profesjonell hjelp, selv om de i teorien kunne ha gjort det på egen hånd.

Fra et folkehelseperspektiv er det også verdt å nevne at menneskers forhold til mat og trening påvirkes av en rekke faktorer, inkludert livssituasjon, stressnivå, økonomi og sosial støtte. For noen kan profesjonell veiledning være det som gjør at de kommer over hindringene som har stått i veien tidligere. Dette handler ikke bare om å få en plan for hva man skal spise eller hvilke øvelser man skal gjøre, men også om å få støtte, oppmuntring og en skreddersydd strategi som tar hensyn til livets realiteter.

Så til trådstarter: Du er langt fra alene om å føle at dette er utfordrende. Å ta steget med å søke hjelp viser selvinnsikt og motivasjon, noe som er en god start i seg selv. Uansett hvem du velger, vil det være viktig at veilederen forstår dine behov og har kompetanse til å hjelpe deg på en bærekraftig måte. Lykke til på reisen din!

Dette er et veldig godt svar. 

Noe jeg syns er veldig trist er å se hvor utbredt Wegovy og Ozempic er. Det er ingen som trenger en sprøyte for å gå ned i vekt,  men de trenger å legge inn enorm innsats selv, samt ha noen rundt seg som kan hjelpe de. Nettopp fordi det er en livsstilendring som på alle mulige måter er krevende. Mange trenger hjelp med forholdet de har til mat, og hadde alle kunne fikset det selv så hadde alle gått ned i vekt. 

Og så handler det også om at man må ville det. Naturligvis. 

Anonymkode: 9294e...fdc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Maja Skogstad og Susann Stave, som også står bak Barnematbyen. Dette er folk med solid ernæringsbakgrunn. https://www.instagram.com/merogmindre?igsh=eXl4cmt3cGR4MTU1 eller merogmindre.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvels skrev (13 timer siden):

Jeg tror faktisk at det er så enkelt. Vi vet hva vi burde gjøre, problemet er bare at vi mangler viljestyrken.

Anonymkode: 582f4...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvels skrev (13 timer siden):

Hadde løsningen på vektkontroll og fysisk aktivitet vært så enkel som å "spise mindre og løfte vektene," ville vi sannsynligvis ikke sett en jevn nedgang i folkehelsen de siste tiårene. 

It's simple, but not easy.

Anonymkode: 4c939...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

* Kutt ut alkohol

* Kutt ut snacks, søtsaker, brus saft og juice

* Kutt radikalt ned på inntaket av planteoljer og smør

* kutt ned på saus og dressing

* kutt ned på ost

* Begrens animalsk føde til mye fisk, litt magert lyst kjøtt og egg

* Øk inntaket av grønnsaker betydelig. Rotmos, blomkål, broccoli, spinat, salat…

* Spis noe nøtter

Tren styrke og kondisjon. For meg er det best å ha et fast antall joggeturer og styrkeromsøkter per uke. Pass på lengde/tempo på løpeturer (progresjon) og antall repetisjoner/vekt på styrkerommet (progresjon).

For min del tok det 6-12mnd før jeg så noe særlig resultat. 10% vektnedgang kombinert med betydelig økning i muskelmasse (mann i 20-årene). Hvis du er eldre eller kvinne så er kanskje målene og midlene og forventning litt annerledes men neppe så mye.

Anonymkode: 582f4...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...