Gå til innhold

Arv fra farmor, bare noen spørsmål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Farmor døde for svært mange år siden. Hun var dement de siste årene, og min far er enebarn. 

Grunnet at min farfar jobbet store deler av livet i utlandet , fikk farmor mange smykker, diamantringer etc ila livet. Mange av de var svært spesielle 

Jeg lurer på om det var riktig at min mor har alle disse smykkene nå, eller om jeg om min bror skulle arvet noen av dem? 

Jeg vet at det er min far som egentlig eier dem, og det var opp til ham, men er det ikke normalt at barnebarna arver slikt; hver fall mesteparten av det, ettersom min farmor ikke hadde noen datter ?

Min mor og farmor kom aldri godt overens så jeg vet med sikkerhet at hun ikke har testamentert det til min mor.

Ingen stor deal, men bare lurer på folks meninger om dette. 

Anonymkode: 3a7b3...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som barnebarn opplevde jeg å ikke få en smule fra min bestemor da hun gikk bort. Alt gikk til hennes barn (som gav tingene de ikke ville ha selv til bruktbutikk). Arvingene kan gjøre hva de vil med arven mens du og bror ikke kan gjøre en ting med det.

Anonymkode: 2020e...7a4

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som barnebarn opplevde jeg å ikke få en smule fra min bestemor da hun gikk bort. Alt gikk til hennes barn (som gav tingene de ikke ville ha selv til bruktbutikk). Arvingene kan gjøre hva de vil med arven mens du og bror ikke kan gjøre en ting med det.

Ja jeg vet, det er jo jussen i det

Syns bare det er noe kunstig at min mor tok eiendom over dette med den største selvfølge. Trodde slike ting (smykker) ofte gikk til barnabarn dersom man ikke selv har døtre - ikke til svigerdøtre

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg lurer på om det var riktig at min mor har alle disse smykkene nå, eller om jeg om min bror skulle arvet noen av dem? 

Jeg vet at det er min far som egentlig eier dem, og det var opp til ham, men er det ikke normalt at barnebarna arver slikt; hver fall mesteparten av det, ettersom min farmor ikke hadde noen datter ?

Barnebarn arver normalt ingen ting. Så det er helt rett at din far kan gi de til din mor.

Du får vel noen smykker fra henne etter hvert.

Anonymkode: 7b08d...cf9

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns bare det er noe kunstig at min mor tok eiendom over dette med den største selvfølge. Trodde slike ting (smykker) ofte gikk til barnabarn dersom man ikke selv har døtre - ikke til svigerdøtre

Det er ikke noe juridisk lovverk som regulerer dette. Hadde din farmor ønsket at du og din bror skulle arve hennes smykker burde/ville hun ha laget et testamente.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnebarn arver normalt ingen ting. Så det er helt rett at din far kan gi de til din mor.

Du får vel noen smykker fra henne etter hvert.

Min mor sa at hun ønsket å gi de videre til mine barn når hun dør, så tror ikke det. 
har et greit forhold til min mor så aner egentlig ikke hvorfor.,men det var da tanken om dette slo meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det går til barn, ikke til svigerdatter, men far disponerer selvfølgelig dette som ønsket. Også ved at kona bruker det. Synes det er helt naturlig. 

Godt mulig min mann (og jeg, vi tar beslutninger sammen) ikke hadde gitt slikt videre nå, men ventet til senere. Mye hadde gjerne blitt solgt når ungene er i etableringsfasen i livet, og slikt kan også engang bli fine gaver til barnebarn ved spesielle anledninger. Nei vi hadde nok ikke bare gitt det videre straks. 

Anonymkode: e9122...bbf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noe juridisk lovverk som regulerer dette. Hadde din farmor ønsket at du og din bror skulle arve hennes smykker burde/ville hun ha laget et testamente.

Jeg vet:) tenkte mest på hva som er common sense, god folkeskikk, «vanlig» at man gjør..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far =eier =gir gave til sin kone? Eventuelt at kone bruker fars eiendeler? Ser ikke hva du stusser på? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min mor sa at hun ønsket å gi de videre til mine barn når hun dør, så tror ikke det. 
har et greit forhold til min mor så aner egentlig ikke hvorfor.,men det var da tanken om dette slo meg

Hva sa hun da du sa at du kunne tenkt deg noen av dem selv?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sa hun da du sa at du kunne tenkt deg noen av dem selv?

Jeg sa aldri at jeg kunne tenkt dem selv. 
Det kom da vi , i forbindelse med at de har flyttet så på smykkene, og hun sa at hun ønsker at min datter (min datter er i småskole-alder), får dem når hun en gang er død. Jeg sa ingenting på det. Men det har fått meg til å tenke litt.. syns det er en litt rar / frekk tankegang på en måte. Har selv svigerforeldre og kommer aldri til å forvente å arve noe fra dem, tenker heller det er naturlig at de som faktisk er i slekt/ = altså deres barnebarn arver . 

ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (6 minutter siden):

Er din mor og far skilt, og din mor har fått smykkene? 

Nei. De er gift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det er noen generell "gjengs" praksis i dette. Det varierer nok fra familie til familie. Jeg fikk en bunad og en del sølv da min mormor gikk bort, men det var bare fordi min mor ikke kunne bruke bunaden, og ikke trengte sølvet. Jeg fikk nettopp en del mer av sølvet mamma beholdt den gangen fordi det viste seg at hun ikke ønsket å beholde det likevel.

Hvis mamma eller pappa ønsket å ha disse tingene til eget bruk, ville jeg selvsagt ikke fått noe av det.

Anonymkode: 07ad8...eb2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen generell "gjengs" praksis i dette. Det varierer nok fra familie til familie. Jeg fikk en bunad og en del sølv da min mormor gikk bort, men det var bare fordi min mor ikke kunne bruke bunaden, og ikke trengte sølvet. Jeg fikk nettopp en del mer av sølvet mamma beholdt den gangen fordi det viste seg at hun ikke ønsket å beholde det likevel.

Hvis mamma eller pappa ønsket å ha disse tingene til eget bruk, ville jeg selvsagt ikke fått noe av det.

Ok. Var mest hva som er «gjengs» praksis jeg var ute etter:)

Min mor har farmors bunad også + sølv, men har selv fått bunad & sølv av mine foreldre i gave så skal ikke klage der..:) ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten også fått smykker av min svigermor som har tilhørt både hennes mor og hennes svigermor igjen. Dette er ikke store verdier, men veldig mye affeksjonsverdi. Siden min svigermors svigermor bare hadde sønner og guttebarnebarn, føltes det nok riktig å la smykkene gå til inngiftede kvinner. Jeg vil gi dette videre til mine døtre så snart de er store nok til å sette pris på det uten å ødelegge det, så det blir jo i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må du kommunisere det med din mor at du ønsker noen selv. Jeg og min søster fikk en ring hver etter min farmor døde. Om det var min pappa sin idé tviler jeg på. Det samme fikk vi når mormor døde. Min mor har selvfølgelig noen av smykkene etter sin mor. Jeg er usikker på om hun har noe etter farmor. Kan ikke huske at jeg har sett å min farmor brukte så mye smykker slik min mormor gjorde  

Men jeg trur du må bare si at du å ønsker kanskje noe etter din farmor. Sånn at hun forstår at du tenker på det. Er ikke sikkert din mor tenker at du ønsker noe. 

Anonymkode: 36ed3...a7d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du kommunisere det med din mor at du ønsker noen selv. Jeg og min søster fikk en ring hver etter min farmor døde. Om det var min pappa sin idé tviler jeg på. Det samme fikk vi når mormor døde. Min mor har selvfølgelig noen av smykkene etter sin mor. Jeg er usikker på om hun har noe etter farmor. Kan ikke huske at jeg har sett å min farmor brukte så mye smykker slik min mormor gjorde  

Men jeg trur du må bare si at du å ønsker kanskje noe etter din farmor. Sånn at hun forstår at du tenker på det. Er ikke sikkert din mor tenker at du ønsker noe. 

Anonymkode: 36ed3...a7d

Jeg har sagt , hver fall en gang - da vi så på smykkene at den ene diamantringen er uvanlig pen - og det var da hun sa at ja ,den tenker jeg din datter skal få 😅 sa ikke noe på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har sagt , hver fall en gang - da vi så på smykkene at den ene diamantringen er uvanlig pen - og det var da hun sa at ja ,den tenker jeg din datter skal få 😅 sa ikke noe på det

Hun ønsker nok å beholde dette selv så lenge hun lever og er noenlunde vital, og det skjer ikke om hun gir til deg nå. Da kan barnebarn være ok å peile seg mot. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei det går til barn, ikke til svigerdatter, men far disponerer selvfølgelig dette som ønsket. Også ved at kona bruker det. Synes det er helt naturlig. 

Godt mulig min mann (og jeg, vi tar beslutninger sammen) ikke hadde gitt slikt videre nå, men ventet til senere. Mye hadde gjerne blitt solgt når ungene er i etableringsfasen i livet, og slikt kan også engang bli fine gaver til barnebarn ved spesielle anledninger. Nei vi hadde nok ikke bare gitt det videre straks. 

Disponerer er et merkelig ord i denne sammenhengen. Han eier disse smykkene på lik måte som han eier ting han har kjøpt selv. 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor skulle det være noe kunstig i arveretten? Jeg har en venninne som har fått svigermors bunad. De var ikke spesielt nære, men hun bruker den med glede og respekt. Hvorfor skal noen klage over at det er kunstig? Det angår ikke andre.

Det eneste jeg ser du kan gjøre er å si til foreldrene dine at du ønsker deg et smykke til minne om farmor. Kanskje hvis du har runddag snart. Men si det sånn at det er fordi du savner farmor, ikke fordi du synes mor er en uverdig arvtaker.

Anonymkode: dd769...4de

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...