Gå til innhold

Meterologen har sendt ut farevarsel om 5-10 cm på Østlandet - går det litt over styr nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 16.28):

La nå dem 15 personene som bor i nord ha det gøy. Dem forstår tydeligvis ikke dette.

Anonymkode: 015d3...c66

Oi, noen som aldri har beveget seg nord for Sinsenkrysset, tydeligvis😄 Er det ikke pinlig å avsløre så mangelfull kunnskap om eget land?

Anonymkode: 9fef4...b3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 15.40):

Jeg ler av nordlendinger. Litt forskjell når det er flere en 10 biler på veiene.

Anonymkode: 015d3...c66

ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 15.39):

Det er slike farevarseler som får både oss nordlendinger og kanskje særlig folk fra snørike indre strøk i hele landet til å riste på hodet.

Anonymkode: 19341...e70

Og vi rister like mye på hodet i sør og av slike varsler.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det alltid vært slik på østlandet? Jeg spør fordi jeg er tilflyttet fra nordvestlandet og der var det sjeldent farevarsel på snø, vi kjørte så langt det lot seg gjøre og gikk det ikke lot man bilen stå. Ler like mye hver høst/vinter når første snøen kommer og østlendingene er paniske, kjører utfor og står fast pga uvettig kjøring. 

Anonymkode: 36780...3c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (4 minutter siden):

Og vi rister like mye på hodet i sør og av slike varsler.

Og på Østlandet.

Vi er da vandt med snø, og vet jo det blir kaotisk med busser og all annen trafikk. Kjører etter forholdene og det går helt fint. Er jo selvsagt noen som alltid får oss til å fremstå som totalt idioter denne årstiden.

Anonymkode: b089f...608

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har det alltid vært slik på østlandet? Jeg spør fordi jeg er tilflyttet fra nordvestlandet og der var det sjeldent farevarsel på snø, vi kjørte så langt det lot seg gjøre og gikk det ikke lot man bilen stå. Ler like mye hver høst/vinter når første snøen kommer og østlendingene er paniske, kjører utfor og står fast pga uvettig kjøring. 

Blitt mer og mer de siste årene virker det som. Egentlig økt med takten av biler som kjører piggfritt , elbiler ,elbusser og busser som ikke kan ha kjetting. Som en i tryggtrafikk gikk ut med at å ha så høy andel piggfritt gjør at is osv ikke vil bli hugget,ripet nok opp. Så egentlig burde piggdekk bli mer brukt

Så er det blitt flere og flere i Oslo og rundt som har for dårlig bak ratet til å kjøre på vinterføre virker det som

Anonymkode: 348a7...6d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror knapt jeg hadde hørt ordet farevarsel før de aller siste årene. Det hauses voldsomt opp av media, noe må de vel skrive om etter at det ble slutt på "14 smittede i Bakre Follo, som er 1 mindre enn i går, men 3 flere enn samme dag i forrige uke". 

Anonymkode: 10a44...143

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farevarsel er ett nyttig verktøy for de som jobber med vegberedskap. Greitt at folk er beredt til å gå på jobb for å se til at veiene er brøytet, saltet, trær som ligger veltet er fjernet osv.

Anonymkode: 1a2fa...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har det alltid vært slik på østlandet? 

Dette er noe meterologene har begynt med de siste årene. Nå sendes det ut FAREvarsel i hytt og pine, om det skulle f.eks. blåse liten kuling eller det er meldt tordenvær.

Anonymkode: 478c2...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 15.39):

Det er slike farevarseler som får både oss nordlendinger og kanskje særlig folk fra snørike indre strøk i hele landet til å riste på hodet.

Anonymkode: 19341...e70

Jo, men Oslo og Karasjok har ikke helt det samme trafikkbildet https://www.nrk.no/stor-oslo/derfor-er-det-trangt-i-oslos-gater-etter-snofallet-1.16720640

I gatene blir gjerne snøen skjøvet ut til sidene, til hinder for parkerte biler. Se bilde nedenfor: Det er jo helt uproblematisk å kjøre én og én gjennom denne gaten, men med hundrevis av sånne gater, der "alle" de parkerte bilene skal ut og kjøre i rushen, så sier det seg selv at det er umulig å gjennomføre uten kaos. På motorveier og ringveier er det x antall tusen tungtransporter som daglig passerer. Veldig mange dårlig skodde fra utlandet. Det skal ikke mer til enn én av dem som står fast, eller en nisse som er tom for strøm, så er det noen tusen bak som ikke kommer fram, og derfra forgreiner det seg utover fortere enn du rekker å si "pløye all snøen enkelt ut på et jorde i Sørreisa så det er plass til alle". 

Så er jo folk I nord litt selektive på dette værskrytet også, da. "Storbyene" der oppe har ikke helt kontroll på denne snøen, de heller, selv med bare en liten brøkdel av trafikken😂https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2017/10/30/195343942/snovaer-skaper-trafikkaos-i-troms

NTB_UKJPvwE63HI.jpg

Endret av Påkrevd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...