Gå til innhold

Meterologen har sendt ut farevarsel om 5-10 cm på Østlandet - går det litt over styr nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beskrivelse

Det er ventet rundt 5-10 cm snø.

Anbefalinger

• Beskytt sårbare installasjoner og gjenstander som ikke tåler den ventede snømengden
  • Beregn noe ekstra tid til transport og kjøring
  • Bruk riktige dekk og kjør etter forholdene
  • Behov for beredskap skal vurderes fortløpende av beredskapsaktører

Konsekvenser

• Sårbar infrastruktur kan bli rammet som følge av snøtyngden
  • Noen reiser vil kunne få lengre reisetid
  • Det kan være lokalt vanskelige kjøreforhold

Altså, trenger vi "farevarsel" fordi det skal komme noen cm snø?? Nordlendingene må le seg ihjæl.

Anonymkode: 478c2...e79

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beskrivelse

Anbefalinger

• Beskytt sårbare installasjoner og gjenstander som ikke tåler den ventede snømengden

Konsekvenser

Altså, trenger vi "farevarsel" fordi det skal komme noen cm snø?? Nordlendingene må le seg ihjæl.

Ikke bare nordlendinger! Her på kysten i vest kom det ca 10 cm i natt. Ser ut som livet går som vanlig. Dette ligner på amerikanske tilstander.😄

Anonymkode: 8a460...f03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slike farevarseler som får både oss nordlendinger og kanskje særlig folk fra snørike indre strøk i hele landet til å riste på hodet.

Anonymkode: 19341...e70

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farevarsel har blitt veldig ulv, ulv, og burde forbeholdes tilfeller der det er ordentlig fare på ferde. Det at man må tilpasse farten etter forholdene er jo noe alle bilister skal vite, uten å bli minnet om det via media. Og vi som reiser kollektivt i Oslo vet allerede godt at det blir store forsinkelser ved få cm snø. 

Anonymkode: 10a44...143

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beskrivelse

Anbefalinger

Konsekvenser

Jeg ler av nordlendinger. Litt forskjell når det er flere en 10 biler på veiene.

Anonymkode: 015d3...c66

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det farevarselet er bare tullete. Hvis man lager "infrastruktur" som ikke tåler 5-10 cm i Norge så må de nesten ta konsekvensene av det UTEN å få varsel i forkant. Og alle skal vel ha vinterdekk nå. Det er tåplig og misbruk av varselsystemet, mener jeg.

Anonymkode: 3b805...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er slike advarsler fare varsler jeg bare rister på hodet av. Hadde det vært 70 cm på noen timer ja da kunne jeg nå vært litt enig.

Her har vi nå våknet opp til 50 cm snø og klart å komme oss ditt vi ska. En må bare beregne mer tid, ta det mer med ro og ikke stresse.

Og at de som brøyter for lov å gjøre jobben uten at idioter ska presse seg forbi, eller klage fordi de får beskjed å parkere en annen plass til de får bort snøen 

Anonymkode: 348a7...6d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg ler av nordlendinger. Litt forskjell når det er flere en 10 biler på veiene.

Mja. Veldig mye lettere å kjøre i snøen på veier med mange biler, men som også har to faktiske kjørefelt da. Få biler betyr som regel drittvei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (2 minutter siden):

Mja. Veldig mye lettere å kjøre i snøen på veier med mange biler, men som også har to faktiske kjørefelt da. Få biler betyr som regel drittvei.

Her er jeg faktisk uenig. Jeg er oppvokst på sted med lite trafikk, og det at det knapt er andre biler ute glør det veldig mye mer overkommelig enn i Oslo der jeg bor nå. Når man samler mange, er det alltid flere idioter, og i tillegg er det absolutt ingen steder å gjøre av snøen. 

Anonymkode: eb822...bca

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor i nord er det kommet farevarsel for 30-60 cm snø det kommende døgnet...

Anonymkode: 6377d...3f7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her er jeg faktisk uenig. Jeg er oppvokst på sted med lite trafikk, og det at det knapt er andre biler ute glør det veldig mye mer overkommelig enn i Oslo der jeg bor nå. Når man samler mange, er det alltid flere idioter, og i tillegg er det absolutt ingen steder å gjøre av snøen. 

Anonymkode: eb822...bca

Ja, har strengt tatt bare hatt en vinter med bil i storby, kanskje jeg overdriver hvor fint det var 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

mme noen cm snø?? Nordlendingene må le seg ihjæl.

Hvert år. Det slår aldri feil. Etter så mange år og så mange tråder om det samme problemet så finnes det folk som ikke skjønner at snø blir et større problem jo større befolkningstetthet det er. 

Anonymkode: abc99...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tradisjonelt er det jo mye trafikk rundt på Østlandet rundt nyttår, så greit å forberede folk litt tenker jeg. Blir fort nok kaos uansett når det er så mye farting (selv om det oppleves som de roper litt "ulv-ulv")

Anonymkode: 7980f...aaf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvert år. Det slår aldri feil. Etter så mange år og så mange tråder om det samme problemet så finnes det folk som ikke skjønner at snø blir et større problem jo større befolkningstetthet det er. 

La nå dem 15 personene som bor i nord ha det gøy. Dem forstår tydeligvis ikke dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

La nå dem 15 personene som bor i nord ha det gøy. Dem forstår tydeligvis ikke dette.

Det må nok være traume etter å ikke ha fått OL, som fortsatt verker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke østlendingene selv som legger ut farevarsel, det er meteorologene. Og det har de gjort for alle landsdeler. Vi tar det som regel med stor ro vi også, og er rimelig mye mer vant til kaos pga befolkningstetthet, antall biler, busser, trikker og tog som det oppstår situasjoner og forsinkelser med. Det er vanskeligere å måke i mange, mange områder med mange biler. Og ja, vi har svært bratte veier, trange gater og i tillegg landelige områder. Og mange folk som skal bevege seg av nødvendighet. Østlandet består heller ikke av bare Oslo og byer. 

Anonymkode: 1739e...d0b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja de 15 personene som bor i Tromsø ler seg ihjel 😆 greit nok at det er mindre trafikk i nord, men da må du også ta høyde for at veistandarden nord for Trondheim er elendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sendt ut farevarsel her opp også. Mellom 5-15 cm. Forskjellen er som flere sier, at det er høyere tetthet av biler rundt Oslo og ellers på Østlandet. Det er kjekt å vite at det kommer mye snø uansett hvor man bor. Alle vet uansett at man bør være forsiktig i trafikken når det kommer mye snø. 

Endret av Lovise78
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der like sikkert som snø, og is kommer ler nordlendingene av de som bor østpå. Er aldri kaos der oppe. Merkelig for det er virkelig ikke mange dagene siden jeg leste om kaos i nord. Forskjellen er vel at vi bare ikke gjør narr av de som bor i nord. Jeg er i alle fall medfølende, for alle som opplever kaos og mye vær. Og jeg er også litt medfølende til de som ikke forstår forskjellen på nord og øst, for de fremstår dessverre dumme. 
Jeg klarer å kjøre bil i snø, men jeg skulle ønske de som brøytet østpå kunne brøyte. Man trenger ikke å kjøre langt for å se forskjell. 

Godt eksempel var i fjor vi kjørte Lillehammer- Halden, det snødde tett hele veien. Det var masse brøyte biler nord for oslo, så kom vi innenfor Akershus og vi kunne kun se 1 brøyte bil fra Eidsvoll til halden, det er mange mil det i tett snøfall, det blir kaos da når det ikke brøytes. Det de gjør best er jo å salte uten å brøyte vekk snøen først, brøyte kun 1 felt på fire felts vei. Så det er komisk å lese om nordlendinger som ler! 

Anonymkode: 8c328...2dc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...