Gå til innhold

Avstivet ankel - erfaringer

Purple_Pixiedust

Anbefalte innlegg

Hei. 10 januar skal jeg opereres. Ankelen/foten skal stives av. I den forbindelse lurer jeg på noen ting.

Hvor mange timer tok operasjonen?

Var det smertefullt etter operasjonen? 

Hvor lenge trengte du sterke smertestillende? 

Hvor lenge lå du på sykehuset?

Hvor lenge hadde du gips/walker? 

Hvordan er det å gå, sykle og slikt? 

Noe annet du vil dele? 

Ja og måtte du til fysioterapi for å lære å gå riktig? 

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjorde det akkurat! Operasjonen tok en snau time. Men var operasjonskø fordi alle møter på morgen, så den tiden som står i brevet er ikke den du skal regne ut ifra. Ble skrevet ut samme dag. 

Jeg synes det var veldig smertefullt. Men hadde også for stram gips så det kan ha bidratt. Brukte sterke smertestillende i fire fem dager før paralgin forte og senere bare paracet. 

Gips 2 uker, walker + krykker 4 uker, støtteskinne 6 uker.

Sykling skal jeg ikke gjøre før til våren. Ski utgår i år. Alt med risiko for bøying innover må avvente minst 3-4 mnd, og jeg tar ingen sjanser. 

Får oppfølging fra fysio på sykehuset. 

Forbered deg på å trenge mye hjelp med matlaging og småting fremover, det tok lang tid før det sluttet å gjøre vondt å ikke ha foten høyt hevet. Å stå i mer enn 5 minutter var ganske drepen, da hovnet hele foten opp og sprengte enda mer. 

Lykke til! 

Anonymkode: 40101...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Gjorde det akkurat! Operasjonen tok en snau time. Men var operasjonskø fordi alle møter på morgen, så den tiden som står i brevet er ikke den du skal regne ut ifra. Ble skrevet ut samme dag. 

Jeg synes det var veldig smertefullt. Men hadde også for stram gips så det kan ha bidratt. Brukte sterke smertestillende i fire fem dager før paralgin forte og senere bare paracet. 

Gips 2 uker, walker + krykker 4 uker, støtteskinne 6 uker.

Sykling skal jeg ikke gjøre før til våren. Ski utgår i år. Alt med risiko for bøying innover må avvente minst 3-4 mnd, og jeg tar ingen sjanser. 

Får oppfølging fra fysio på sykehuset. 

Forbered deg på å trenge mye hjelp med matlaging og småting fremover, det tok lang tid før det sluttet å gjøre vondt å ikke ha foten høyt hevet. Å stå i mer enn 5 minutter var ganske drepen, da hovnet hele foten opp og sprengte enda mer. 

Lykke til! 

Anonymkode: 40101...d32

Takk for svar. 

Ble du skrevet ut samme dag? Det tror jeg ikke jeg skal. Jeg skal legges inn dagen før operasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...