Frøken Labb Skrevet 3. mars 2006 #1 Skrevet 3. mars 2006 Oppdaga nettopp at en ene kloa til hunden min er delt i to. Ikke midt på, men kanskje 1/3 innpå...(?) Det skal jo være en nerve inni der et sted, og kloa virker å være delt helt inn til festet (hvertfall nesten). Virker ikke som hunden synes det det er vondt. Fikk hvertfall styre på og granske den. Hva gjør jeg med det? Kan jo ikke være slik. Kan jo være hunden synes det er vondt uten at hun viser det til meg. Eller at kloa fortsetter å sprekke mer eller hekter og river seg opp. Au! Kan man gjøre noe selv. Skal uansett til dyrlegen snart, så om ikke jeg kan/skal gjøre noe, åker vi dit snart (til uka, er det raskt nok?). Kan man klippe av (au!)? Eller kanskje den faller av av seg selv? Noen som har erfaringer?
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2006 #2 Skrevet 3. mars 2006 Hadde hun syns det var vondt ville hun vist tegn til det. Men kanskje det er lurt å prøve å pusse bort eventuelle fliser som kan hekte seg i ting om du får drive på i området.....
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2006 #3 Skrevet 3. mars 2006 ville prøvd å klippe litt på den ene flisa, litt mindre sjangs for at det da hekter seg. hvis hunden har lyse klør ser du en rosa "pigg" inni kloa, det er nerven. på sorte klør ser man den ikke, så vær forsiktig. klipp littegranne i gangen, kommer du for nært (hunden hyler og kloa blør), ha potetmel eller en fyrstikk for hånden for å stoppe blødninger (svi av fyrstikken og blås ut med en gang og skynd deg å legge fyrstikkhodet mot kloa, svir av blødningen).
Frøken Labb Skrevet 3. mars 2006 Forfatter #4 Skrevet 3. mars 2006 Det er egentlig ikke noen fliser der. Er rett og slett kutta i to. Altså ingenting å pusse bort... Men takk for svar. Men det virker ikke som hun har vondt der nei. Ikke noe annet jeg kan gjøre: -klippe bort -teipe el bandasjere (?) -ikke gjøre noe (la det falle av av seg selv) -la veterinær ta seg av det? Bør hunden min forresten være i ro da? Kan vi snørekjøre (hun viser ingen tegn til ubehag)?
Gjest vimse Skrevet 3. mars 2006 #5 Skrevet 3. mars 2006 Jeg tror jeg ville prøvd å klippe vekk litt, hvis noe av det er i veien. Ville ellers ikke frest rundt i marka, så det river seg enda mer opp. Vente noen dager, og klippe litt til. Kan kanskje være en ide å teipe, slik at det ikke hekter, men mest sannsynlig vil den tygge av teipen...
Frøken Labb Skrevet 3. mars 2006 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2006 ville prøvd å klippe litt på den ene flisa, litt mindre sjangs for at det da hekter seg. hvis hunden har lyse klør ser du en rosa "pigg" inni kloa, det er nerven. på sorte klør ser man den ikke, så vær forsiktig. klipp littegranne i gangen, kommer du for nært (hunden hyler og kloa blør), ha potetmel eller en fyrstikk for hånden for å stoppe blødninger (svi av fyrstikken og blås ut med en gang og skynd deg å legge fyrstikkhodet mot kloa, svir av blødningen). ← Det er en flat coated retriever, så hun har sorte klør. Har aldri klipt klør før, ikke å lenge siden jeg tok over henne. Er egentlig "sjitredd" for å klippe klørne hennes, er så redd for å klippe feil, og at blodet spruter (jepp, pingle!). Kanskje greit at veterinær viser meg, slik at det blir gjort riktig? Kloa ser ut som kløv akkurat nå egentlig... Hmmm...må se på den en gang til. *manne meg opp til å kanskje klippe*
Frøken Labb Skrevet 3. mars 2006 Forfatter #7 Skrevet 3. mars 2006 Jeg tror jeg ville prøvd å klippe vekk litt, hvis noe av det er i veien. Ville ellers ikke frest rundt i marka, så det river seg enda mer opp. Vente noen dager, og klippe litt til. Kan kanskje være en ide å teipe, slik at det ikke hekter, men mest sannsynlig vil den tygge av teipen... ← Du har nok et godt poeng med fresinga i marka. Synd ettersom det er så nydelig vær og føre nå. Men dumt om lillemor skulle få ordentlig vondt. Hun er egentlig flink til å ikke bite på ting som ikke skal være der. Tror jeg skal prøve å klippe litt (ouæh), og så teipe på et vis. Takk for svar.
Gjest vimse Skrevet 3. mars 2006 #8 Skrevet 3. mars 2006 Klipp forsiktig, pittelitt av gangen, og ikke teipe stramt så blodtilførselen stopper Ordner seg skal du se!
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2006 #9 Skrevet 3. mars 2006 Lim???? Finnes jo mye neglelim på markedet... Det får hun ikke til å tygge av i alle fall...
Frøken Labb Skrevet 3. mars 2006 Forfatter #10 Skrevet 3. mars 2006 Klipp forsiktig, pittelitt av gangen, og ikke teipe stramt så blodtilførselen stopper Ordner seg skal du se! ← Men om jeg skal klippe i den kloa, må jeg vel klippe den helt vekk. Vil jo ta veeeeeeldig lang tid da, om jeg skal klippe litt og litt.... :klø: Er ikke bare en liten flis, nesten delt i to nesten helt inn. Skulle nesten tro at nerven var delt også...(skjønner at det hadde blødd da)
Frøken Labb Skrevet 3. mars 2006 Forfatter #11 Skrevet 3. mars 2006 Lim???? Finnes jo mye neglelim på markedet... Det får hun ikke til å tygge av i alle fall... ← Lim?!? Hørtes rart ut... Kan det være noe lurt da? Tørr ikke prøve noe som jeg ikke vet er ok.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2006 #12 Skrevet 3. mars 2006 Om du er bekymra, så ta en telefon til veterinær på mandag - før dersom hunden viser tegn på ubehag.
Frøken Labb Skrevet 3. mars 2006 Forfatter #13 Skrevet 3. mars 2006 Tror jeg skal gjøre det. Da får jeg nok høre hvordan jeg skal takle det. Lillemor får hvile seg i mellomtida.
monikabrx Skrevet 4. mars 2006 #14 Skrevet 4. mars 2006 Det samme skjedde hunden min, og hunden til veninna mi. Kloa delte seg... Jeg dro til vet, og han sa at det desverre var mange som så på det som en bagatell. Selvom det ikke er vondt, kan det fort bli mye verre. Jo før du drar til vet, jo lettere er det å fikse det. Det holder selvfølgelig at du drar på mandag. Dra til vet!
Frøken Labb Skrevet 4. mars 2006 Forfatter #15 Skrevet 4. mars 2006 Det samme skjedde hunden min, og hunden til veninna mi. Kloa delte seg... Jeg dro til vet, og han sa at det desverre var mange som så på det som en bagatell. Selvom det ikke er vondt, kan det fort bli mye verre. Jo før du drar til vet, jo lettere er det å fikse det. Det holder selvfølgelig at du drar på mandag. Dra til vet! ← Blir nok veterinær på mandag ja. Men har veldig lyst til å ut å snørekjøre litt i morgen. Tror du dette går bra, om vi tar det rolig, eller bør hunden være mest mulig i ro. Fikk et råd om å ta det litt rolig, men har så lyst til å ut på ski!
Gjest vimse Skrevet 4. mars 2006 #16 Skrevet 4. mars 2006 Ta deg en tur på ski du, men la bikkja bli igjen hjemme.
Frøken Labb Skrevet 4. mars 2006 Forfatter #17 Skrevet 4. mars 2006 Ta deg en tur på ski du, men la bikkja bli igjen hjemme. ← Ok da.
monikabrx Skrevet 4. mars 2006 #19 Skrevet 4. mars 2006 Ta deg en tur på ski du, men la bikkja bli igjen hjemme. ← jepp!
Frøken Labb Skrevet 6. mars 2006 Forfatter #20 Skrevet 6. mars 2006 Bare forteller hvordan det gikk med kloa. Dro til dyrlegen i dag, og hun sa at det bare var en utvendig stor rift, var ikke i kontakt med nerven. Hun klippet rett og slett av den ene delen. Men det var lurt å dra til dyrlegen, kloa kunne ha vært delt i to langt inni i festet, eller den kunne vært delt i to nærmere nerven. Så dra til dyrlegen om ei klo er delt i to. Takk til alle for svar. Var ute og gikk på ski igår uten bikkja...Det var kjedelig og slitsomt, måtte jo gå selv hele tiden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå