Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Forumansvarlig skrev (1 time siden):

Om det er spesifikke innlegg som man har rapportert, men som ikke er ryddet etter 24 timer og/eller etter en rydding om det er mindre enn 24 timer kan man ta kontakt på private henvendelser for å etterspørre hvorfor det spesifikke innlegget ikke er slettet: https://forum.kvinneguiden.no/forum/317-private-henvendelser-rampelyset/

Men private henvendelser brukes til dette formålet:

"Her kan du poste generelle spørsmål om Rampelys som du av en eller annen grunn ikke ønsker å poste i ris og ros, samt alt som omhandler din bruker i forbindelse med rydding av regelbrudd, spørsmål om advarsler e.l. Oppfordres til å bruke denne fremfor PM for å lettere få kontakt ved f.eks sykdom eller fravær."

Jeg tolker ikke Private henvendelser som et naturlig sted å bruke som erstatning for PM eller Ris og Ros for å etterspørre hvorfor rapporterte innlegg får stå, særlig når vi vet at det er forumansvarlig som har ansvaret for modereringen i disse to spesifikke trådene, ikke sol og måne eller andre moderatorer/admins.

Kommer ikke henvendelsen tilbake til forumansvarlig uansett, men nå bare etter en ekstra runde i rundkjøringen først?

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rev. Revenge skrev (33 minutter siden):

Men private henvendelser brukes til dette formålet:

"Her kan du poste generelle spørsmål om Rampelys som du av en eller annen grunn ikke ønsker å poste i ris og ros, samt alt som omhandler din bruker i forbindelse med rydding av regelbrudd, spørsmål om advarsler e.l. Oppfordres til å bruke denne fremfor PM for å lettere få kontakt ved f.eks sykdom eller fravær."

Jeg tolker ikke Private henvendelser som et naturlig sted å bruke som erstatning for PM eller Ris og Ros for å etterspørre hvorfor rapporterte innlegg får stå, særlig når vi vet at det er forumansvarlig som har ansvaret for modereringen i disse to spesifikke trådene, ikke sol og måne eller andre moderatorer/admins.

Kommer ikke henvendelsen tilbake til forumansvarlig uansett, men nå bare etter en ekstra runde i rundkjøringen først?

Jeg har oppdatert teksten nå til å gjelde moderering da vi ikke ønsker at det skal gjengis regelbrudd åpent siden det gir merarbeid når det må slettes, samt at det da heller ikke kan svares på siden det er slettet. 

Ved bruk av private henvendelser vil man f.eks få lettere svar når jeg har fravær. Dette er ikke noe som annonseres og dermed kan man risikere å måtte vente en-tre uker før man får svar ved å bruke PM.

Skrevet (endret)
Forumansvarlig skrev (13 minutter siden):

Jeg har oppdatert teksten nå til å gjelde moderering da vi ikke ønsker at det skal gjengis regelbrudd åpent siden det gir merarbeid når det må slettes, samt at det da heller ikke kan svares på siden det er slettet. 

Ved bruk av private henvendelser vil man f.eks få lettere svar når jeg har fravær. Dette er ikke noe som annonseres og dermed kan man risikere å måtte vente en-tre uker før man får svar ved å bruke PM.

Dette er fullt forståelig og veldig ugreit.

Endret av Rev. Revenge
Skrevet

Tråden forblir låst til rydding av Kongehuset-tråden er fullført. 

Minner igjen om at dette ikke er en tråd for metadebatt rundt tråden eller brukerdebatt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er kongehus tråden skjult for moderering? 

Skrevet
blvck skrev (18 minutter siden):

Er kongehus tråden skjult for moderering? 

Ja

• Nyttig 1
Skrevet
Forumansvarlig skrev (På 1.9.2025 den 13.54):

Minner om at spørsmål om moderering skal tas i private forumhenvendelser. 

Kan du evt minne om hva som faktisk kan tas i denne tråden?

For hvis det i praksis ikke er noe som helst er det vel ikke noen vits i at den fremdeles finnes?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (14 minutter siden):

Kan du evt minne om hva som faktisk kan tas i denne tråden?

For hvis det i praksis ikke er noe som helst er det vel ikke noen vits i at den fremdeles finnes?

Jeg ser at det siterte innlegget ikke gir mening når det står på egenhånd og er dermed fjernet. I denne tråden kan man spørre om f.eks noe er greit å diskutere, eller om man vil komme  med konkrete tilbakemeldinger på tråden. Man kan spørre generelt om moderering, men ikke slik som har blitt gjort i denne tråden ved at man singler ut innlegg og/eller brukere for å klage på de. Er det innlegg man vil vi skal se på må dette rapporteres. 

Når det gjelder spesifikke spørsmål om moderering så tas dette i private henvendelser da vi ikke kan gjengi regelbrudd åpent, vi diskuteres heller ikke hvorfor/hvordan andre brukere er ryddet. 

Skrevet (endret)

Ok, takk. 

Går det an å si noe generelt om hvorfor absolutt alt siden forrige rydding ble slettet fullstendig i ettermiddag? Ser ryddemelding nå er postet, men om du kan utdype litt hadde det vært fint.

Endret av Aricia
  • Liker 4
Skrevet

Hele debatten dreide seg om nedsettende kommentarer om utseende og grunnet store mengder brukerdebatt og brukerangrep ispedd debatten var det ikke noe naturlige sted å skille den ut da det kanskje var 1-3 gode svar, før det igjen ble brukerangrep/brukerdebatt i innlegget. Å fjerne sitatet + svar er noe jeg kan gjøre om det er tid og resten av innlegget er relevant for debatten. Men jeg kan ikke delrydde innlegg for å fjerne brukerangrep/brukerdebatt.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ok, takk. 

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Om kongehustråden «vaskes» i modereringen som det gjøres nå så står vi i fare for å miste ytringsfriheten. Regler må selvsagt respekteres og holdes, men det praktiseres nå sletting som flere ganger utfordrer det å ha lov til å mene og ha rom og rett til meningsforskjeller.

Debatt krever at brukere respekterer ulike syn uten at man går til angrep på hverandres person/meninger på grunn av uenigheter. Dette er viktig, og riktig, at moderator slår ned på. 

Det er imidlertid forstemmende å bli moderert bort når man skriver om klær/påkledning/mote og styling som en helhet. Da ble det tolket som kritikk av utseende? Hva i all verden er det for en påstand/konklusjon!? Jeg observerte en bruker som ble opprørt over at jeg valgte å fokusere på temaet, og dro helt egne slutninger om at jeg angivelig kritiserte «en syk kronprinsesse som ikke hadde klint farge i ansiktet» - for øvrig ord jeg ikke hadde skrevet noe om!  Jeg forsøkte etter dette å klargjøre mine meninger om reklameverdi for designere, og at det er helt vanlig at kongelige blir vurdert og kreditert for at de er dyktige også på styling som en helhet. Det er her betimelig å vise til øvrige kongehus og hva pressen dekker som en helhet. 
Vel, alt dette ble altså slettet og begrunnet med at jeg angivelig kritiserte, og Forumansvarlig begrunnet det med at det ble ytret nedsettende kommentarer om utseendet! Det er uakseptabelt å bli tillagt en slik intensjon, og jeg opplever det som krenkende. Det er alvorlig å bli tillagt meninger man ikke har. 

Det er mange som ønsker å ytre sine meninger, og det beriker ytringsfriheten vi er gitt ved lov.
Ingen av oss har fasiten for meninger om mangt og mye. Ingen har rett til å hevde sitt eget narrativ ved å ta seg til rette og konkludere på vegne av alle andre som deltar. 

Jeg ønsker at åpenbare brukerangrep og ufine kommentarer blir sett og luket bort slik at det blir rene linjer for debatt. 
Ytringsfriheten skal respekteres skjønnsomt både av brukere og moderatorer. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er absolutt lov å diskutere klær/påkledning/mote i trådene her på rampelyset når det gjelder offentlige personer. De kongelige er derimot ikke treningsbloggere eller andre type offentlige personer som fronter kroppen og utseende sitt som sitt varemerke. 

Vi har ett regelverk vi forholder oss til, som vi også har spesifisert inne på rampelys. 

Sitat

* Krenkende, hetsende og injurierende utsagn

Nedsettende omtale av kropp ryddes under denne regelen.

Kommentarer av typen under her skrevet i en nedsettende tone og blir dermed fjernet:

Man ser at kronsprinsessen ikke har lagt noen innsats i sminken.
Hun viser tydelig at hun ikke orker å gre håret og style det.

Hun ser virkelig blass og blek ut uten sminke.

Som du nevner i innlegget ditt, blir ofte de kongelige omtalt for at de er dyktige på styling, og det er korrekt. Og om det blir skrevet negative kommentarer er de generelle og ofte om selve stilen og ikke med nedsettende adjektiver og/eller synspunkter om den spesifikke personen. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Forumansvarlig skrev (44 minutter siden):

Det er absolutt lov å diskutere klær/påkledning/mote i trådene her på rampelyset når det gjelder offentlige personer. De kongelige er derimot ikke treningsbloggere eller andre type offentlige personer som fronter kroppen og utseende sitt som sitt varemerke. 

Vi har ett regelverk vi forholder oss til, som vi også har spesifisert inne på rampelys. 

Kommentarer av typen under her skrevet i en nedsettende tone og blir dermed fjernet:

Man ser at kronsprinsessen ikke har lagt noen innsats i sminken.
Hun viser tydelig at hun ikke orker å gre håret og style det.

Hun ser virkelig blass og blek ut uten sminke.

Som du nevner i innlegget ditt, blir ofte de kongelige omtalt for at de er dyktige på styling, og det er korrekt. Og om det blir skrevet negative kommentarer er de generelle og ofte om selve stilen og ikke med nedsettende adjektiver og/eller synspunkter om den spesifikke personen. 

Takk for svar. 

Jeg viser til innlegget jeg skrev over ditt tilsvar. Som tidligere nevnt så er det helt vanlig at kongelige, spesielt i utlandet, blir omtalt for hvordan de kler seg, også gjerne med opplysninger om designere av klesplaggene, sko og vesker. Det blir ofte komplimentert på en måte som helt klart er ubetinget positiv for de kongelige når de er ute på representasjon. 

Dronning Sonja har gjennom årene blitt beskrevet og referert til som elegant og stilsikker. Hun er bare helt fantastisk på alle måter. I dette tilligger det naturlig at det vil forekomme en viss sammenligning, og det kan ikke være feil å mene at det kan læres av vår nydelige dronning. 

Det er også å merke seg at i det offentlige Norge skjer at f. eks. Jan Thomas triller terning på kjendiser når de går på rød løper til anledninger der de har kledd seg opp. De kommentarene er ikke alltid positive formå si det mildt. Likevel blir han ikke sensurert bort. 

Du siterer den såkalte negative tonen, og til det ønsker jeg å kommentere følgende; Jeg er ganske sikker på at det ikke er kronprinsessen som verken sminker, grer eller styler seg selv før hun går ut i representasjon. 

Jeg ber om at mitt innlegg om klær og styling blir republisert, og at du modererer bort den replikken/brukeren som valgte å bruke sine egne ord til usaklig kritikk av mine meninger. Det kan ikke være slik at andre brukere rett og slett kan sabotere innlegg de ikke liker ved å vri et innlegg ut av kontekst slik at det slettes av den grunn. Det undergraver ytringsfriheten i så fall.  

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Om det er den kongelige som selv sminker seg eller ikke er ikke noe vi vektlegger i vår vurdering av regelverket. Nedsettende kommentarer om kropp fører til at ett innlegg blir fjernet om det inneholder dette. Uavhengig av hva evt andre måtte tolke det som senere. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Støtter helhjertet at negative kommentarer rundt kronprinsessens (og kronprinsens) utseende og klesstil både privat og offentlig som til stadighet kritiseres, slettes. Det er fullstendig irrelevant for kronprinsparets roller og representasjon.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Forumansvarlig skrev (58 minutter siden):

Om det er den kongelige som selv sminker seg eller ikke er ikke noe vi vektlegger i vår vurdering av regelverket. Nedsettende kommentarer om kropp fører til at ett innlegg blir fjernet om det inneholder dette. Uavhengig av hva evt andre måtte tolke det som senere. 

Så hvem som står for stylingen/sminke og styling vektlegges ikke i modereringen? Jeg forstår deg dithen at kun meninger om at de kongelige fremstår som flotte og velkledde til enhver tid og anledning blir akseptert.

Her er ett eksempel fra pressen som altså ikke er sensurert pga. meninger om antrekk osv.  
https://www.minmote.no/mote/roed-loeper/a/X8WJlW/mette-marits-gallakjole-faar-kritikk-fortsatt-mye-aa-laere

https://www.vg.no/nyheter/i/BJV9W0/dyster-tante-look

Her kommer VG med meninger om stylingen;

https://www.vg.no/nyheter/i/mXekg/mette-marit-verst-kledd

Forumet har altså helt egne regler for ytringsfrihet kan vi konstatere. Det er i praksis sensur. 
Det er muligens en sak for media å følge opp om denne praksisen fortsetter. Ytringsfrihetens prinsipper brytes om folk blir pålagt diktatoriske meninger. Skal vi dit - er vi der? 

Endret av Eufemia-
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

det er jo ikke sensur. Du har jo akseptert reglene i forumet når du registrerte deg.

Generelt kan alle ytre sin mening her i landet, og det er lov å mene at noen ikke har lagt innsats i sminke, - men man kan ikke forlange å få sine meninger publisert feks på KG eller i andre medier. 

Forumet har regler som man signerer på at man har lest og godtatt når man registrerer bruker her. KG/Egmont er i sin fulle rett til å ha regler for hva de ønsker og ikke ønsker å publisere.

Jeg tenker det er lurt å sette seg godt inn i reglene man aksepterer å følge når man registrerer seg i forum eller andre some-plattformer. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
pøbelsara skrev (6 minutter siden):

det er jo ikke sensur. Du har jo akseptert reglene i forumet når du registrerte deg.

Generelt kan alle ytre sin mening her i landet, og det er lov å mene at noen ikke har lagt innsats i sminke, - men man kan ikke forlange å få sine meninger publisert feks på KG eller i andre medier. 

Forumet har regler som man signerer på at man har lest og godtatt når man registrerer bruker her. KG/Egmont er i sin fulle rett til å ha regler for hva de ønsker og ikke ønsker å publisere.

Jeg tenker det er lurt å sette seg godt inn i reglene man aksepterer å følge når man registrerer seg i forum eller andre some-plattformer. 

Det er sensur dersom man ikke har lov å diskutere noens (manglende) innsats på sminke, hår og klær når man mottar millioner hvert år til slike formål. 

Jeg har ikke sett noen snakke om kropper her så akkurat det forstår jeg ikke. 

Var det feil at jeg kommenterte at også DV har folk til å sminke seg? Det er til og med tatt opp i media, skal det være et problem? 

Så lenge man holder seg innafor regler som gjelder ellers så bør det være nok. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Rev. Revenge skrev (30 minutter siden):

Støtter helhjertet at negative kommentarer rundt kronprinsessens (og kronprinsens) utseende og klesstil både privat og offentlig som til stadighet kritiseres, slettes. Det er fullstendig irrelevant for kronprinsparets roller og representasjon.

Langt ifra. Det er selvsagt noe man skal få lov til å diskutere. Vanvittig at KG skal presses til å sensurere innlegg av denne typen. Det er skandaløst, rett og slett.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...