Gå til innhold

Kongehuset-tråden

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 11:00

Fremhevede innlegg

Skrevet
Forumansvarlig skrev (42 minutter siden):

Det meste av innleggene som slettes i tråden er brukerdebatt og brukerangrep. Det glir fort over i at brukere diskutere hverandre istedenfor deres meninger.

Deretter blir det mest ryddet for avsporinger da man ikke greier å holde seg til temaet som er i tråden, nemlig den norske kongefamilien, og det diskuteres over flere innlegg/sider om andre kongefamilier og andre personer uten at debatten har noen kobling til den norske kongefamilien bortsett fra de første innleggene. 

Deretter blir det ryddet for spekulasjoner. Ofte grove spekulasjoner. Viser til regelverket som sier dette:

Jeg kan ikke se at vi har hatt en tråd om Snekkestad den siste tiden. Jeg vet det ble laget en for en god stund tilbake, men den inneholdt spekulasjoner i hovedinnlegget og ble derfor slettet. 

Man har ytringsfrihet, men vi har også ett regelverk man skal følge på vårt forum. Der har vi regler når det gjelder brukerdebatt, brukerangrep og spekulasjoner. Noe som ofte brytes i disse trådene. Dessverre er det også ofte gode innlegg som blir slettet da de inneholder en spekulasjon som ikke kan dokumenteres, og vi ønsker ikke å del rydde innlegg (bortsett fra sitering og svar) da det er uetisk og invaderende mot brukere. Da må man heller settes seg inn i hvilke regler man bryter når man blir ryddet, og hvordan man kan unngå dette i fremtiden. 

Hva var det du omtaler som spekulasjon? Det ønsker jeg å få vite. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eufemia- skrev (18 minutter siden):

Hva var det du omtaler som spekulasjon? Det ønsker jeg å få vite. 

Jeg kan dessverre ikke gjengi regelbrudd her. Men generelt dreier det seg om uttalelser som ikke er dokumentert i noen form for medier, spekulasjoner rundt hva noen føler og tenker, og spekulasjoner rundt tiltak som er gjort/ikke gjort uten at man kan dokumentere dette. 

Pr august 2025 var det registrert over 31.000 saker om Marius Borg Høiby ifølge analysebyrået Infomedia: 
https://www.journalisten.no/over-10000-medieoppslag-om-marius-borg-hoiby-pa-ett-ar/649044

Antallet artikler om kongefamilien er nok også langt over dette over årene. Det burde derfor være lett å legge ved dokumentasjon på informasjon som ikke er allment kjent. Vi forholder oss til dette og tillater ikke debatter som er basert på rykter eller anekdoter.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Tråden er nå stengt frem til den er ferdig moderert da det opplyses om at slettede innlegg fortsatt er sitert, noe som dessverre kan skje pga det tekniske, men vi ønsker ikke at det skal bestå og tråden må derfor leses over fra start. 

• Liker 6
Skrevet

Da det viser seg at innleggene det ble uttryk bekymring om var i tråden om Marius Borg Høiby er nå tråden åpnet igjen. Minner om at diskusjon rundt MBH tråden ikke skal tas i denne tråden for at det ikke skal gå surr slik det ble nå dessverre. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Forumansvarlig skrev (13 timer siden):

Da det viser seg at innleggene det ble uttryk bekymring om var i tråden om Marius Borg Høiby er nå tråden åpnet igjen. Minner om at diskusjon rundt MBH tråden ikke skal tas i denne tråden for at det ikke skal gå surr slik det ble nå dessverre. 

Ok så diskusjon om kongehusets involvering og håndtering av MBHsaken må også i MBH tråden og er ikke tillatt i kongehuset tråden? 

Endret av FruR
  • Nyttig 2
Skrevet
FruR skrev (5 minutter siden):

Ok så diskusjon om kongehusets involvering og håndtering av MBHsaken må også i MBH tråden og er ikke tillatt i kongehuset tråden? 

Det er og har hele tiden vært tillatt å diskutere kongehusets involvering og håndtering av MBH saken.

Presiseringen min gikk på at diskusjon/kommentarer som gjaldt MBH tråden ikke skulle her slik det ble gjort tidligere og dermed førte til at de begge  ble stengt over tid istedenfor at kun MBH tråden hadde trengt å bli stengt for moderering. 

• Liker 4
Gjest Anonym_2024
Skrevet

@Forumansvarlig. Det er allerede metadebatt, brukerdebatt og avsporinger i tråden, knappe døgnet etter at den er åpnet. 

Skrevet
Anonym_2024 skrev (17 timer siden):

@Forumansvarlig. Det er allerede metadebatt, brukerdebatt og avsporinger i tråden, knappe døgnet etter at den er åpnet. 

Er det innlegg du reagerer på må disse rapporteres i systemet. Ris & ros er ikke ett sted for dette som nevnt flere ganger tidligere, og om det fortsetter må vi evt vurderer om omfanget er så stort at det går under spam og/eller avsporinger. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Hva er årsaken til at tråden ble låst nå? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (24 minutter siden):

Hva er årsaken til at tråden ble låst nå? 

Den ble midlertidig låst for moderering da den utviklet seg raskere enn jeg fikk ryddet. 

• Liker 4
Skrevet

Rapporterer i vei jeg men ingenting skjer. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Eyr skrev (12 timer siden):

Rapporterer i vei jeg men ingenting skjer. 

Tråden ble ryddet ved ett tiden i går. Vi prøver å få tatt rapporter innenfor 24 timer, men innimellom kan det ta lengre tid, men som oftest mye kortere tid. Om det har gått mer enn 24 timer fra man rapportert uten at det blir ryddet kan man rapportere innlegget på nytt. Men om det har gått mindre enn 24 timer siden innlegget ble opprettet er det ingen grunn til dette da det er innenfor tidsrammen vi ønsker å holde oss innenfor. 

• Liker 3
Skrevet

Ved en rask gjennomgang av modereringen registrerer jeg bl.a. at bildene av kronprinsen og Mette Marit fra yngre år, da de ble sammen, er slettet. Bildet var ett av to, og hvor det stod sammen med et pent portrettbilde av MM noen år senere. 

Hvorfor i all verden er dette bildet sensurert?! Er det ikke lov å poste bilder også fra tiden før de giftet seg? I så fall ønsker jeg å vite hvorfor det sensureres. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Forumansvarlig har svart tydelig dette allerede i ryddemeldingen i tråden. Det handler ganske enkelt om opphavsrett og har ingenting med sensur å gjøre.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (23 minutter siden):

Ved en rask gjennomgang av modereringen registrerer jeg bl.a. at bildene av kronprinsen og Mette Marit fra yngre år, da de ble sammen, er slettet. Bildet var ett av to, og hvor det stod sammen med et pent portrettbilde av MM noen år senere. 

Hvorfor i all verden er dette bildet sensurert?! Er det ikke lov å poste bilder også fra tiden før de giftet seg? I så fall ønsker jeg å vite hvorfor det sensureres. 

Var meg som postet bilder av mm med ettervekst og bilder av henne som barn. Sto under bildene at de var hentet fra slottets hjemmeside, men det var ikke nok. Man må linke? Gikk ikke, det ville bare vist forsiden av hjemmesiden. 

vi hadde for en gang skyld en koselig debatt hvor vi diskuterte naturlig hårfarge, at mm kledde grått hår , ga komplimenter og sammelignet deres og barns utseende. Synd det endte i stengt tråd. 

• Liker 5
Skrevet
Rev. Revenge skrev (8 minutter siden):

Forumansvarlig har svart tydelig dette allerede i ryddemeldingen i tråden. Det handler ganske enkelt om opphavsrett og har ingenting med sensur å gjøre.

Opphavsretten av de jeg postet ( portrett av mm og barnebilder ) sto det jo under at var hentet fra slottets hjemmesider, trodde det var nok. Huff, angrer for at jeg postet det , trodde det var greit når vi diskuterte hennes hårfarge . 

Skrevet

Er det lov noe sted på kg og diskutere lydopptaket som ble spilt av i retten i går? Det har vel med kongehuset og gjøre i forhold til det som blir sagt fra spaneren, men skulle kanskje helst vært postet i en Marius tråd som er stengt ? 

• Liker 1
Skrevet
Kvittre skrev (15 minutter siden):

Opphavsretten av de jeg postet ( portrett av mm og barnebilder ) sto det jo under at var hentet fra slottets hjemmesider, trodde det var nok. Huff, angrer for at jeg postet det , trodde det var greit når vi diskuterte hennes hårfarge . 

Bildene ble lastet opp som vedlegg og lenken for seg selv? Prøvde å sjekke kjapt, for nettsiden har jo høyoppløselige bilder med kreditering av fotograf, og disse kan også lenkes til. Men fant ikke barnebildet i farten.

Enig at det var en etterlengtet hyggelig stemning i tråden.

• Liker 1
Skrevet
Rev. Revenge skrev (6 minutter siden):

Bildene ble lastet opp som vedlegg og lenken for seg selv? Prøvde å sjekke kjapt, for nettsiden har jo høyoppløselige bilder med kreditering av fotograf, og disse kan også lenkes til. Men fant ikke barnebildet i farten.

Enig at det var en etterlengtet hyggelig stemning i tråden.

Nei, jeg lastet de opp som vedlegg , men det sto under at de var hentet fra slottets hjemmeside. Jeg klarte ikke og linke til annet enn slottets hjemmeside, men nå skal de sies at jeg ikke er den mest tekniske. ante ikke at det skulle føre til stenging av tråden da. 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...