Gå til innhold

Jeg nyter aldri maten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke beskrive dette som en spiseforstyrrelse eller lignende, men hver gang jeg spiser, opplever jeg at maten ikke gir meg noen glede. Måltidene handler utelukkende om å tilfredsstille en fysisk sultfølelse, uten noen form for nytelse før, under eller etter. Jeg inntar maten raskt og instinktivt, uten at smaken gir meg noen form for tilfredsstillelse. Dette har vært et vedvarende mønster gjennom hele livet. Flere har kommentert min hastige måte å spise på, men jeg anser ikke dette som et tegn på sykdom.

Er dette et unikt trekk ved meg, eller er det flere som deler en slik opplevelse?

For ordens skyld kan jeg legge til at jeg ligger rett oppunder en normalvektig BMI-verdi og baserer kostholdet mitt utelukkende på rene råvarer, uten innslag av ultraprosesserte matvarer.

Anonymkode: cb172...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det siste du sier der sier jo veldig mye; du tenker mat og kropp kun for helse.

Jeg tenker at det kanskje ikke er så veldig nøye om du nyter den eller ikke. I dag skal jo folk kose seg altfor mye (syns jeg).

Jeg spiser ikke med stor glede i hverdagen jeg heller; da spiser jeg mer med fokus på å spise sunt og ikke gå for mye opp i vekt. Det å nyte mat er vel kanskje noe jeg gjør om man har skikkelig lyst på junk en dag og gir etter for en fet hamburger eller noe. Om du kun føler skam rundt det å gi etter, så har du jo kanskje et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hastige måten å spise på er vel mer et tegn på manglende oppdragelse. Jeg fikk alltid høre at jeg skulle spise saktere, ikke sluke maten, det gir jo mening nå som jeg har blitt voksen. Det er ikke spesielt sjarmerende med folk som ser ut som rovdyr når de spiser.

Anonymkode: 713f1...a4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

topp! 

Det er jo dét maten skal tilfredsstille: Nemlig behovet for næring. Hverken mer eller mindre. 

Anonymkode: 758dd...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (6 minutter siden):

Det siste du sier der sier jo veldig mye; du tenker mat og kropp kun for helse.

Jeg tenker at det kanskje ikke er så veldig nøye om du nyter den eller ikke. I dag skal jo folk kose seg altfor mye (syns jeg).

Jeg spiser ikke med stor glede i hverdagen jeg heller; da spiser jeg mer med fokus på å spise sunt og ikke gå for mye opp i vekt. Det å nyte mat er vel kanskje noe jeg gjør om man har skikkelig lyst på junk en dag og gir etter for en fet hamburger eller noe. Om du kun føler skam rundt det å gi etter, så har du jo kanskje et problem.

Hvor i huleste kom skam inn i bildet? 

Anonymkode: b5238...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg syns siste avsnittet i HI lyser skam.

"Rene råvarer uten innslag av ultraprosesserte matvarer." Jeg ser det jo veldig mye her inne, og det har vel nesten blitt litt vanlig, men jeg syns det er sykelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har noe problem med smakssans, og en del smerter i tenner og svelgeproblem. Og opplever ikke noe høydare når det gjelder mat. Legg til tett nese, så er det ofte ubehag som preger måltid. I motsetning til ts bruker jeg lang tid på å spise. Og da jeg ofte reagerer på mat, og blir slått ut med mageproblem, så forbinder jeg ikke lenger mat med hygge. Ikke svar på ts sitt problem fra meg, men som en kommentar på at vi sikkert er mange med ulike utfordringer ift mat.

Anonymkode: 3b264...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er enig i innlegget som ble sitert.

Tempo på matinntak er oppdragelse. Barn spiser ofte raskt, eller pirker i maten, de deltar ikke i samtalen. Med alder så lærer man etikette rundt det å innta et måltid. Vente på andre, tempo på inntak, plassering av bestikk, og mye mer.

Det ar ingenting med å spise mat som drivstoff å gjøre. Jeg ken selv være litt slik som TS, lite matlyst, men spiser fordi jeg kjenner at kroppen trenger næring. Men selv da faller det seg naturlig å spise sakte og sivilisert. 

Anonymkode: 8d0d0...3d9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også utfordringer med mat for tiden, men er egentlig en livsnyter som elsker kos.

Vil du endre på dette? 

Anonymkode: 0a157...446

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ble jeg en periode etter Corona den 2.gang jeg fikk det. Skremmende følelse å se på mat som kun næring. Så lite livsglede. Jeg ble så skremt av det at jeg gikk på apoteket og kjøpte midler mot dehydrering. Da kom det seg. Nå smaker mat meg igjen. 

Anonymkode: 74605...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (23 minutter siden):

Hvor kommer motsetningsforholdet mellom å spise sundt og nyte maten fra??? Jeg gjør begge deler hver dag, livet er for kort til å spise kjedelig mat. God mat gir meg ingen nytelse, junkfood gir meg så og si ingenting.

Anonymkode: 04ac9...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...